Prahasta

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
KHELL
Viestit: 47
Liittynyt: 02 Syys 2006, 15:16
Paikkakunta: hki/hanko
Viesti:

Prahasta

Viesti Kirjoittaja KHELL »

Noista kansonsen Prahan kuvista pari ihan näppärää rakentelu ideaa.

Tollanen paineilma töötti, HP veloteknikiltä saa tollasasta ostettua valmiina hintaan 40e kappale. Mutta saa nähtävästi itsekin tehtyä. Olis kätevä ainakin Helsingissa, pääsis tööttäilee takseille ja citymaastureille.

http://www.khellstr.net/bikee/images/426.jpg

Sit tollanen "muovinen" kate. Ei tulis paljoa painoa eikä hintaa. En muista missä tota vastaavaa materiaalia oon nähny mutta muistaakseni se oli ihan roskiin menevää kamaa. Pitää varmaan kyllä kyhätä tuollainen, sitten alamäkeen rullaa ja testailee paljonko auttaa.

http://www.khellstr.net/bikee/images/396.jpg

Hurricane useimmiten alla (pian toivottavasti Flevo).

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Prahasta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Oftopickiksi heti, mutta tuossahan on kätevästi jätetty zox-kopiosta toinen ketjunohjainpyörä pois. Äkkiä ajateltuna voisi jopa olla ihan toimiva, vai keksiikö joku miksi paluupuoli pitäisi kierrättää yläkautta? Ohjauksen kääntökulmaahan tuo rajoittaa, kai?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Prahasta

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

jviirret kirjoitti:

tuossahan on kätevästi jätetty zox-kopiosta toinen ketjunohjainpyörä pois. Äkkiä ajateltuna voisi jopa olla ihan toimiva, vai keksiikö joku miksi paluupuoli pitäisi kierrättää yläkautta? Ohjauksen kääntökulmaahan tuo rajoittaa, kai?

Rajoittaa kääntökulmaa, ja varmaan on myös riski että ketju putoaa takavaihtajan alimmalta rissalta jos tulokulma on suuri. Tosin jos tulokulma on suuri, tuskin kuski polkee, että sinänsä teoreettista.

Tuolla ei myöskään saavuteta kovin suurta etua, koska paluupuolen ketjun jännitys on sen verran alhainen, ettei kääntöpyörällä huku kauheasti tehoa. Vähän tietty aina hukkuu, ja ketju on lyhyempi joten painoa säästyy.

Olen noita nähnyt muutaman joissa on jätetty tuo paluupuolen kääntöpyörä pois, mm. Challenge NME, joten kai se joissain oloissa toimii. NME:llä nyt ei varmaan muutenkaan ajeta kuin suoraan kun se on ihan puhdas kisapeli.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Prahasta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Teemu Kalvas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

tuossahan on kätevästi jätetty zox-kopiosta toinen ketjunohjainpyörä pois. Äkkiä ajateltuna voisi jopa olla ihan toimiva, vai keksiikö joku miksi paluupuoli pitäisi kierrättää yläkautta? Ohjauksen kääntökulmaahan tuo rajoittaa, kai?

Tuolla ei myöskään saavuteta kovin suurta etua, koska paluupuolen ketjun jännitys on sen verran alhainen, ettei kääntöpyörällä huku kauheasti tehoa. Vähän tietty aina hukkuu, ja ketju on lyhyempi joten painoa säästyy.

No jos joitakin muitakin etuja haluaa listata, niin äkkiä tulee mieleen:
-Helpompi tehdä
-Hiljaisempi, kun yksi ohjainpyörä vähemmän
-Paluupuolta ei tarvi "putkittaa", kun ei se sotke lahkeita.
Mutta ei kuitenkaan siis soveltune arkiliikenteeseen tuon rajoitetun kääntösäteen vuoksi :(

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin