etuveto, taka-ohjaus

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
domo
Viestit: 18
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 10:43
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

etuveto, taka-ohjaus

Viesti Kirjoittaja domo »

Sain joskus hienon idean helpporakenteisesta nojapyörästä -- seuraavaksi helpoin
cruzbikestä , ehkä... Kokeilin sitten syksyllä 2006 tehdä sellaista kun osat sain koottua;
helppoa oli, perustyökaluillia arkivaatteissa syntyi tunnissa parissa.

Mutta, en oppinut ajamaan. Ao. linkin kuvat syksyltä 2006. Keväällä 2007 vielä yritin,
mutta ei tullut mitään. 10m loivaa alamäkeä oli maksimi minkä pystyin tasapainoilemaan.

Kertokaapa kokeneemmat oisko tuolla mallilla mitään toivoa (edes kolmipyöräisenä)...

http://www.iki.fi/too/evto/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tuskin onnistuu koskaan kaksipyöräisenä. Pythonkin on sitä parempi suurissa nopeuksissa mitä pienempi jättö on. Tuossa sinun pyörässäsi jättö on yhtä suuri kuin akseliväli.
Yhden takapyöräohjatun(penkki samassa osassa runkoa kuin etupyörä) videon oon netissä nähnyt. Siinäkin oli ohjaus nivel lähempänä etupyörää kuin takapyörää. Kikkailtiin parkkialueella, joten käsiteltävyys yli juoksuvauhdin ei tullut selväksi.
Kolmipyöräisessä toimii mikä vaan, kun ohjauksella ei pidetä pyörää pystyssä. Mutta suuremmissa nopeuksissa pakkaavat muuttumaan epävakaiksi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tuollaista tuskin kukaan on tehnyt onnistuneesti. 3-pyöräiseenkin ohjausnivel on väärinpäin ja kuten Jukka sanoi, niilläkin on heikkoutensa. Tuossa sivu joka kannattaa lukea:
http://wannee.nl/hpv/abt/e-index.htm
Mikset kokeilisi tehdä Cruzbikea? Siitä löytyy aika paljon juttua verkosta ja pääosin positiivisia joten luulisi sellaisella jo ajamisenkin onnistuvan :D

domo
Viestit: 18
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 10:43
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja domo »

Olipas hyvä tuon wannabeenköhköhHHHHHHH wanneen sivu. Jos tuon
olisi tiennyt ei olisi alkanut ollenkaan. No, toivottavasti videon katsojilla on hauskaa ;)

cruzbikeä voisi ehkä harkita... pitäisi vain panostaa designiin (tai ainakin korkeaan
tekniseen ja aerodynaamiseen laatuun) jotta innostus.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Loppupeleissä itse rungon teko on niin vähän aikaa vievä vaihe koko pyörän rakennuksessa, että ei kyllä kannata tuollaisiin virityksiin ruveta. Hirveästi kompromisseja. Cruzbike nyt jotenkin menee jos löytää hyvän mallisen rungon, mutta siihenkin pitää etupää tehdä itse, maalata, vetää vaijerit, rakentaa penkki... Normaali rungoilla istumakorkeudesta tulee tarpeettoman korkea.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
viherpolku
Viestit: 15
Liittynyt: 18 Elo 2007, 12:07
Paikkakunta: Järvenpää

Cruz Bike kopsu

Viesti Kirjoittaja viherpolku »

Rakensin itse Cruz Bike kopsun talvella 2007 ja olen nyt siis ajellut sillä liki viisi kuukautta.

Laite oli helppo rakentaa ja ajaminen onnistui kolmen päivän harjoittelulla, tunti päivässä. Itseasiassa toinen ajo oli heti 3,5 km rakennuspaikalta kotiin.

Pari kuvaa olen saanut nettiinkin: http://www.flickr.com/photos/mtsalo/

Kokeile. Hauska laite, varsinkin kaupunki- ja esikaupunkiajoon. Maantiellä haikailee lisää vauhtia, jota saisi kai isommalla ylärattaalla. Nyt vakio peränsä luovuttaneesta pyörästä.

Niin osat:

  • Runko 24 tuumainen tyttöjen (matala runkoputki) maastofillari

  • Nokka 26 tuuman maastofillarin perä

  • Ohjaustanko vanhasta chopperista

  • Satulana toimistotuolin vaneriosat + jumppapatja pehmikkeenä

  • Vanteet yms. osia em. pyöristä, romufillareista ja halpamarketeista.

Hitsisaumoja 3. ohjaustangon jatkoksessa kaksi ja satulan kannakeraudan (kulmarauta) kiinityksessä yksi.

T: Matti S.

Vastaa Viestiin