Aloitin velomobiiliprojektini pari vuotta sitten. Silloin pidin blogia Applen palvelimella. Firma kuitenkin lopetti sen luontoisen palvelun ja sain vasta nyt uutta intoa rakentaa blogin uudestaan WordPressillä. Rakentaminenkin on nyt jatkunut uuden ICE Adventure triken runkoon. Tervetuloa seuraamaan homman jatkumista. Puolet rungon polyuretaanimuotista on valmiina ja tähtäin on, että saan pelin ajokuntoon vielä ensi kesänä. Paljon tietysti riippu siitä, miten Esmarinin Esalla on aikaa paneutua tähän projektiin. Täältä se siis löytyy http://archiesvelomobile.wordpress.com/ ... n-finally/
Terveisin Arto
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
Tämä näyttää olevan suunniteltu niin ettei muovia tarvi taivuttaa kuin yhteen suuntaan, eli ei pitäisi tuon suhteen olla mitään ongelmia, kunhan on riittävän ohutta.
Juuri näin olen suunnitellut. Vaimo vielä totesi tuota hetken katseltuaan, että tuulilasi ja sivuikkunat voi tehdä yhdestä palasta. Tulee sisäpuolelle ja tukevoittaa kummasti!
Artsi
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
Tarkalle menee! Piti siirtää penkkiä ja poljinkeskiötä 5 cm taaksepäin, jotta mahdun polkemaan. Suunnittelin jo lukkopolkimien vaihtoa pienempiin, mutta toimiihan tämä näinkin. Pää on edelleen sopivassa kohdassa, jotta näkyvyys sivulle säilyy moitteettomana. Lattian aukko täytyy myös olla, jotta kantapää ei ota lattiaan, mutta sama tilane on myös sarjavalmisteisissa Mangossa ja Questissa. Yllättävän matalalla se kantapää pyöritettäessä käy. Toinen ongelma on etupyörien ripustuksen ja ohjausnivelten vaatima aukko. Aikamoisen reiän joudun tekemään. Kokeilin ensin tarkasti mitattua aukkoa, mutta siitä tulee niin erikoisen näköinen, että päädyin pyöreään aukkoon.
Menikö tuo pyörä sivuaukosta sisään ja sitten kiekot paikoilleen ?
Miun kolmipyörässä otti kantapää asfalttiin välillä, riippuen nilkan asennosta mutta ei tuo menoa haitannut. Nyt ei tosin enää ota kun lyhensin kampia 10 mm, 130 milliin.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Menikö tuo pyörä sivuaukosta sisään ja sitten kiekot paikoilleen ?
Kyllä se paikalleen juuri noin meni, ei tarvinnut edes takapyörää irroittaa.
Tuo kampien lyhennys on kyllä myös hyvä idea. Ajelin edellisellä trikelläni lyhyemmillä kammilla, mutta ero oli minusta niin pieni, että en tähän uuteen ole niitä alkanut vaihtamaan.
Artsi
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
Tämä näyttää olevan suunniteltu niin ettei muovia tarvi taivuttaa kuin yhteen suuntaan, eli ei pitäisi tuon suhteen olla mitään ongelmia, kunhan on riittävän ohutta.
Jukka
Olen käyttänyt ja taivutellut aika paljon eri paksuisia polykarbonaattilevyjä . On tosi mainiota ja sitkeää ainetta. Sitä voi esimerkiksi taivuttaa murtumatta terävään 90 asteen kulmaan aivan kuin peltiä. Isompia levyjä olen taivuttanut peltipajan kanttikoneella.
Jo painon vuoksi käyttäisin tässä projektissa 1 mm:n levyä.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Minä kyllä (taas?) epäilen tuota tuulilasin kulmaa suhteessa katselukulmaan:
Mallailin näkökenttään kädet suorassa naarmutonta CD-levyn kantta ja kokeilin eri kulmia. Häiritseviä heijastumia tulee ja kuvan terävyys kärsii mitä pienempi kulma kannella on.
Autoissa toki on loiva kulma myös, mutta tasamusta kojelauta heijastuu vähemmän häiritsevästi ja lasi lienee läpinäkyvyyden kannalta muovia parempaa?
Minä kyllä (taas?) epäilen tuota tuulilasin kulmaa suhteessa katselukulmaan:
Mallailin näkökenttään kädet suorassa naarmutonta CD-levyn kantta
Tuo CD-levyn kansi ei muuten ole polycarbonaattia vaan ilmeisesti plexiä/akryyliä, koska se on kovaa ja halkeaa helposti.
Polcarbonaatin optiset ominaisuudet ovat aivan toista luokkaa. Ohessa kuva 1,5 mm PC levystä taivutettuna ja velomobiilini mukaiseen kulmaan kallistettuna.
Ei valittamista
Artsi
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)