Välitykset

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Välitykset

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Millaiset välitykset pyörässäsi on, millaisia kokemuksia ja mitä kaipaisit muutoksena.

Voin aloittaa:

53 / 39 eturattaat
24 / 13 takapakka
28-622 rengas

Jyrkempiin ylämäkiin kaipaa pienempiä vaihteita. Kun vauhti kuolee ja tasapainoa joutuu hakemaan kun runttaa niin kampi osuu helposti renkaaseen. Aikomuksena kokeilla maastopyörän kasetilla, 34-11...

t.Ville

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Välitykset

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Maasto kammet ja maasto pakka kaikissa ketjuvaihteisissa pyörissä. Eli tyyliin 28-38-48 edessä ja 12-32 takan, 559 kieko ja toisessa 172 ja toisessa 155mm kammett. Riittää täällä tasaisella, mäkisessä maastossahan ei riitä mikään normaali ratkaisu kun pitää pystyä polkemaan 80-90kadenssilla 6-80km/h nopeuksissa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Välitykset

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Mua inhottaa ajaa maastopakalla. Sen hypyt vaihteiden välillä on liian suuria ainakin kovalla alustalla ajaessa.

Syynä lienee että olen tottunu pakkoihin piikin nousulla. Aivan mahtavaa oli päästä taas tien päälle ja maantiepakalla ajeleen. Myös maastonojakilla jossa kitkat ja maantiepakka. Koko ajan pysy moottori parhaalla vääntöalueella, ihan huomaamattomasti.

Mitä hitaaseen ajoon tulee, ja maastoon, niin siellä toi mun 9-vaihteinen 11-32 on ihan ok. Etenkin kun edessä on 25 ja 34-piikkiset ja vetävä pyörä on 29er (57-622). Tämähän kattaa sitten talvenkin ajot jolloin 20:n keskarit vaati jo hyvää keliä tai kovaa ajoa.

Kun taas maantiellä olen hyvin pärjänny takavetosilla kun edessä on 34 ja 50 piikkiset. Takapakka on 9-vaihteisena 11-21 tai 12-23, ja 10-vaihteisena 11-23. Etuvetoseen mahtaa tulla kohta 39 ja 55 piikkiset. Sillä kun 11-21 pakalla pääsee nykyisillä etulehdillä ihan helposti ylämäet ja vaihteen kaksi suuremmalla kuin takavetosilla.

Tuo "Compact Double" eli 34 & 50 piikkiset ketjurattaat on siksi hyvät että 9+ lehtisillä pakoilla ei paljoa tarvi vaihtaa etuvaihdetta, lenkeillä voi ajaa pienemmällä ja sitten tosissaan pelkästään isolla. Hyppy pakassa on etulehtien välillä aika iso, noin neljä vaihdetta, mutta sekin sujuu kun vähän harjoittelee. Ja vaatii keskikokoisen häkin vaihtajaan (joka toki tarvitaan myös jos on 11-32 pakka).

Ja lisätään nyt vielä että tykkään ajaa 95+ kadenssilla. Ja että tälle keväälle tuntuu että tulee 50-piikkisellä ajettua lähes poikkeuksetta eli 30+ km/h nopeuksilla. Jolloin myös pakassa on riittävän iso rissa käytössä niin pysyy hyötysuhdekin hyvänä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Välitykset

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Sellainen pakka olisi varmaan omaan tarpeeseen ihanteellinen jossa olisi selvästi isompi isoin ratas (32 tai 34) ja sitten loput 8 lehteä maantiepakasta. Eli niihin runnomisiin löytyy kevyt vaihde, mutta muuten maantiepakan hienojakoisuus.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Välitykset

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Riittää täällä tasaisella, mäkisessä maastossahan ei riitä mikään normaali ratkaisu kun pitää pystyä polkemaan 80-90kadenssilla 6-80km/h nopeuksissa.

No mulle kelpais jos pääsis 70-100 kadenssilla kattamaan nopeusalueen 5-50. Ihan ei siihen pääse.

Viime kesän ajelin tuolla 25 vai 30% ovaalilla 39 hampaisella, takana 11-34 pakka, ja aika hyvin sillä pärjäsi. Ovaalin kanssa menee isoon mäkeen junnaus-kadenssikin ok.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Välitykset

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Riittää täällä tasaisella, mäkisessä maastossahan ei riitä mikään normaali ratkaisu kun pitää pystyä polkemaan 80-90kadenssilla 6-80km/h nopeuksissa.

No mulle kelpais jos pääsis 70-100 kadenssilla kattamaan nopeusalueen 5-50. Ihan ei siihen pääse.

Viime kesän ajelin tuolla 25 vai 30% ovaalilla 39 hampaisella, takana 11-34 pakka, ja aika hyvin sillä pärjäsi. Ovaalin kanssa menee isoon mäkeen junnaus-kadenssikin ok.

+3vaihteinen takanapa?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Välitykset

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:
tavasti kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Riittää täällä tasaisella, mäkisessä maastossahan ei riitä mikään normaali ratkaisu kun pitää pystyä polkemaan 80-90kadenssilla 6-80km/h nopeuksissa.

No mulle kelpais jos pääsis 70-100 kadenssilla kattamaan nopeusalueen 5-50. Ihan ei siihen pääse.

Viime kesän ajelin tuolla 25 vai 30% ovaalilla 39 hampaisella, takana 11-34 pakka, ja aika hyvin sillä pärjäsi. Ovaalin kanssa menee isoon mäkeen junnaus-kadenssikin ok.

+3vaihteinen takanapa?

Ei, viime kesänä ei ollut sitä lainkaan, ihan pelkillä noilla meni, eli jyrkimmät mäet menee jollain 40 kadenssilla. Toki tarkoitus olisi tehdä tuolla 39 piikkiselle kaveriksi pienempi, 28 piikkinen, ja ehkä joku 55 pikkinen tms.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Välitykset

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Kyytsis kirjoitti:

Millaiset välitykset pyörässäsi on, millaisia kokemuksia ja mitä kaipaisit muutoksena.t.Ville

No, minulla on

61 / 39 eturattaat
32 / 11 takapakka
SRAM DualDrive
40-559 rengas

Nuo riittävät ihan hyvin, esim. tuo 61/11/SRAM 3 on loivissa alamäissä ihan kelpo välitys, sillä pääsee kivasti sellaista 70 - 75 km/h. Ja jyrkät alamäet rullaillaan...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Välitykset

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Mulla on seuraavanlaisia
Etu: 53/39/30
Taka: 11-28(maantiekiekot), 11-32(retkikiekot), läskeillä Alfine-8 jossa muistaakseen 20t ratas
Maantie renkaat: 24-622
Retkirenkaat: 35-622
Läskit: 100-559 (suunnilleen)

Viimeksi muokannut Wacky, 28 Huhti 2013, 09:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Välitykset

Viesti Kirjoittaja tavasti »

ajarmala kirjoitti:

61 / 39 eturattaat
32 / 11 takapakka
SRAM DualDrive
40-559 rengas

Nuo riittävät ihan hyvin, esim. tuo 61/11/SRAM 3 on loivissa alamäissä ihan kelpo välitys, sillä pääsee kivasti sellaista 70 - 75 km/h. Ja jyrkät alamäet rullaillaan...

Piti Sheldonin laskuriin laittaa, tuollahan kattaa välin 6-50 km/h pelkällä 60 rpm kadenssilla. Tuonne 70 asti menee kunhan kadenssi nousee 80 asti.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Välitykset

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Kyytsis kirjoitti:

53 / 39 eturattaat
24 / 13 takapakka
28-622 rengas

t.Ville

Nyt tulee eteen 40/52 Biopace rattaat. Kokeillaan... Taakse vielä kasetti pohdinnassa.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Välitykset

Viesti Kirjoittaja PW »

Kyytsis kirjoitti:
Kyytsis kirjoitti:

53 / 39 eturattaat
24 / 13 takapakka
28-622 rengas

t.Ville

Nyt tulee eteen 40/52 Biopace rattaat. Kokeillaan... Taakse vielä kasetti pohdinnassa.

Mitä tarkottaa Biopacerattaat ? Jotain vihreitä arvoja ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Timppa
Viestit: 43
Liittynyt: 07 Helmi 2010, 08:02
Paikkakunta: Sotkamo

Re: Välitykset

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Kaikki eivät ehkä tunne " Biospace " ratasta, joka on siis soikea muodoltaan, eikä täysin pyöreä. Ajatuksena noissa oli se, että poljinkampien kuolokohtia, kohtia joissa jaloista niille kammille saadaan vähiten vääntöä, helpotetaan rattaalla, joissa säde on lyhimmillään ko. kuolokohdan kohdalla. Lyhyt säde = pienin vääntövastus.
Ajatus oli hyvä, mutta se häiritsee tasaisen pyörityksen käsitettä, ja aiheuttaa juurikin jatkuvaa ketjulinja nousua ja laskea ja kireyden muutoksia ketjuun. = Haitat olivat hyötyjä suuremmat.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Välitykset

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Timppa kirjoitti:

Ajatus oli hyvä, mutta se häiritsee tasaisen pyörityksen käsitettä, ja aiheuttaa juurikin jatkuvaa ketjulinja nousua ja laskea ja kireyden muutoksia ketjuun. = Haitat olivat hyötyjä suuremmat.

Ei se kai ketjun kireyteen mitenkään vaikuta, ainakaan normaalissa tapauksessa jossa ketjua on hammasrattaalla aina puolisen kierrosta?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Välitykset

Viesti Kirjoittaja PW »

Ok, kiitos olen taas yhtä tietoa viisaampi. Eli puhutaan ovaalirattaista.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin