Välitykset

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Välitykset

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Samaa mieltä, jäi laittamatta että mulla on tavoitteena yhden ketjurattaan käyttö ja 110 BCD kammilla ja keskimmäisenä se voi 10% ovaalina olla pienimmillään 34-piikkinen.

Nyt sitä sitten saa, Rotorilta narrow-wide ovaalia ketjuratasta että 1x11 kampisarjaa:

Kuva

Kumpikin ovat kyllä mun budjetoinnin ulkopuolella... mutta kiinnostava idea. Huomatkaa että piikit on verraten paljon pidemmät kuin 2x tai 3x -ketjurattaissa, rattalla on myös materiaalivahvuutta reippaasti enemmän kuin normaalisti.

Muuten on jo tähän 1x9 suuntaan menty. Maasturissa on SRAM Type2 lyhythäkkinen vaihtaja ja 11-34 9-pakka. Kyllä sillä ajelee vaikkakin 20:n paikkeilla on iso hyppy kadenssille seuraavaan suurempaan pykälään. Maantiellä ei kiva mutta maastossa tuskin edes huomaa. 10% ovaali 34-piikkinen on kammissa ja 25-piikkistä en ole käyttänyt kertaakaan.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Välitykset

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Ja uutta pakan laajennusta pukkaa Absolute Black:lta... ja kuten tapana niin 10-pakkaan:

Kuva

Tässä välitykset 28-32-36-40, hyvää on myös että voipi hankkia halavan SRAM PG1050 pakan tai vaikka kaksi ja rakentaa niistä just itselleen sopivan setin, kuten tuo aikaisemmin haaveilemani jossa 15&17 piikkiset vaihtuis 16 piikkiseen ja yläpää sitten tällä nipulla. Välityksinä se tarkoittaisi 34-piikkisellä etulehdellä 29er kiekossa:

2014-05-13_AbsoluteBlack-10sp.png
2014-05-13_AbsoluteBlack-10sp.png (11.9 KiB) Katsottu 7845 kertaa

Jos verrataan:

mhelander kirjoitti:

General Lee vaihtaisi neljä suurinta ratasta kahden nippuina 25-29-34-40 ja kun laitetaan 11-36 pakkaan niin saadaan:

2014-05-13_GeneralLee-10sp.png
2014-05-13_GeneralLee-10sp.png (11.77 KiB) Katsottu 7845 kertaa

No kyllä tämä General Lee jotenkin näyttää tasapainoisemmalta kun se tehdään 10-vaihteisesta 11-23 maantiepakasta jättämällä pois 13-15-17-19-23 kuten yllä. Olisi ehkä kustannustehokkain lopulta koska tämmönen pakka löytyy valmiiksi.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Välitykset

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Vähän on mun seiskapakassa liian isot hypyt vaihteiden välillä. Mistähän saisi 7 lehtisen maantiepakan. Vinkkejä vastaanotetaan.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Välitykset

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Pastori kirjoitti:

Vähän on mun seiskapakassa liian isot hypyt vaihteiden välillä. Mistähän saisi 7 lehtisen maantiepakan. Vinkkejä vastaanotetaan.

Kiire == Biltema, Halpa-Halli tms joka myy halpaa peruspyöräkamaa. Saita == nettikaupat kuten bike-discount, Bike24 ja CRC. Ebay voisi olla myös hyvä vaihtoehto... oletus ettei ole kierrepakka vaan kasettivapaaratas yhteensopiva. Kierrepakat on jo sitten lujassa, itsellä ei ole (ollutkaan koskaan) yhtään, kaikki jäljellä olevat ovat piikin nousulla ja 6-lehtisiä (12-, 13-, 14-, 16-).

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Välitykset

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Kuva

No kyllä tämä General Lee jotenkin näyttää tasapainoisemmalta kun se tehdään 10-vaihteisesta 11-23 maantiepakasta jättämällä pois 13-15-17-19-23 kuten yllä. Olisi ehkä kustannustehokkain lopulta koska tämmönen pakka löytyy valmiiksi.

Nonni. Nyt kun on tullu Syötteelläkin rymyttyä niin pienempää pykälää olis suotavaa olla varsinkin toiselle kierrokselle.

Ei kehtaa 9-vaihteista vielä alkaa päivittämään ja muuten olen tykänny tuosta 11-34 9-pakasta (11,13,15,17,20,23,26,30,34) verrattuna 11-32 pakkaan (11,12,14,16,18,21,24,28,32). Noista molemmista kun poraa niitit veks, tilaa Hope T-Rex 40t rattaan:

Kuva

ja järjestelee pakan seuraavasti:

  • 11,13,15 11-34 pakasta

  • 18,21,24,28 11-32 pakasta, ja

  • 34 11-34 pakasta, pohjalle

  • 40-piikkinen Hope T-Rex (SRAM).

Lopputulos on tämmönen:

2014-08-11_Hope_T-Rex40_11-40_9sp.png
2014-08-11_Hope_T-Rex40_11-40_9sp.png (15.45 KiB) Katsottu 7276 kertaa

Tämä 40-piikkinen on tarkoitettu SRAM:n 11-36 10-pakoille SRAM PG1030, PG1050 ja PG1070. Kokeillaan miten pelittää 9-vaihteisena ja jos tulee susi niin joskus maasturi päivittynee 10-vaihteiseksi kuitenkin kun vaihtajatkin on sille alunperin sopivia.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Välitykset

Viesti Kirjoittaja mhelander »

No nyt taisi löytyä aika asiallinen jatkumo nykyiselle 9-vaihteiselle 11-40 pakalle:

Kuva

Kyseessä on Response Ranger pakka joka on kevyt, siinä on hieman parempana mun tuunaamat välitykset ja saa sellaisenaan ilman värkkäämistä.

Kuva
Joku on oikein ostanut ja testannut mokomaa Weight Weenies sivustolla.

Hintaa mokomalla on jotain 250-300 $ mutta vaikea löytää varsinaista kauppiasta...

Lisää infoa Singletrack:stä ja MTBR:stä.

Tuosta painosta jotta mun nykyinen PG970 9-vaihteinen 11-34 pakka painaa 340g josta on otettu yksi pienempi lehti pois ja laitettu tilalla Hope T-Rex 40 joka painaa 74g eli pakan paino on noin 400g. Siihen vielä 2.5x 10-ketju joka on jokusen kymmenen gramman kevyempi per kipale niin taas pikkurahalla saa painoa pois :?.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Välitykset

Viesti Kirjoittaja tm »

Alumiinirattailla (kolme isointa tuossa pakassa) saa kyllä painoa pois, mutta samalla menetetään kulumiskestävyyttä täysteräspakkaan verrattuna.
Toki onhan nuo kooltaan samassa luokassa kuin normieturattaatkin, mutta kun takana vaihdetta vaihdetaan enemmän ja hampaiden muoto on erilainen kuin edessä, niin voivat pehmeät hampaat ottaa itseensä ketjun "syleilyssä". Vaikka ovatkin alumiiniksi lujaa seosta, niin kovuus on rajallinen. Mutta jos reisissä riittää jerkkua ja siten noita pikkuvaihteita tarvii vain harvoin, niin ei tuo välttämättä ongelmaksi muodostu.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Välitykset

Viesti Kirjoittaja mhelander »

tm kirjoitti:

Alumiinirattailla (kolme isointa tuossa pakassa) saa kyllä painoa pois, mutta samalla menetetään kulumiskestävyyttä täysteräspakkaan verrattuna.
Toki onhan nuo kooltaan samassa luokassa kuin normieturattaatkin, mutta kun takana vaihdetta vaihdetaan enemmän ja hampaiden muoto on erilainen kuin edessä, niin voivat pehmeät hampaat ottaa itseensä ketjun "syleilyssä". Vaikka ovatkin alumiiniksi lujaa seosta, niin kovuus on rajallinen. Mutta jos reisissä riittää jerkkua ja siten noita pikkuvaihteita tarvii vain harvoin, niin ei tuo välttämättä ongelmaksi muodostu.

Juuri tämä epäilyttää, siksi T-Rex on kokeilussa kun on alumiinia. Jos tuntuu kestävän niin tuota voisi ehkä harkita. Pakassa hyvää on että rattaat on nipuissa ja siten pureutuvat vähemmän alumiiniseen vapaarattaan runkoon kuin nämä mun nykyiset pakat.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Välitykset

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Juuri tämä epäilyttää, siksi T-Rex on kokeilussa kun on alumiinia. Jos tuntuu kestävän niin tuota voisi ehkä harkita. Pakassa hyvää on että rattaat on nipuissa ja siten pureutuvat vähemmän alumiiniseen vapaarattaan runkoon kuin nämä mun nykyiset pakat.

Vähän raporttia tästä 11-40 pakasta ja 34-piikkisesta (Rotor:n QX1 12.5%) ovaalista. Toimii aivan loistaavasti ! Jotkut voorumeilla valittaa ettei alumiiniset jättirieskat kestä mutta sen verran vähän sitä käytännössä tarvii että kuluminen ei ole ongelma.

Eniten nyppii, kun maantiellä/pyörätiellä ajaa 30:n vauhteja nuo vaihteiden hypyt, parissa kohdassa hyppyä tulee niin että lähes 100:n kadenssi tippuu 80:n pintaan joka ei oikein tunnu sopivalta tämmöselle tempoajoon tottuneelle. Maastossa noita ei edes huomaa ja harvemmin talviajossa.

Sain sitten tuossa vinkin että Planet Bike kauppaa simpan 11-vaihteiseen tangonpää vaihdekahvoja alle viiden kympin. Piti sitten innostua sen verran että meinasin tilata etuvetoseen koko voimansiirron 11-vaihteisena mutta onneksi tulin järkiini. Tuossa kaupassa kun oli vain nuo vaihdekahvat halapoja.

Hetken surffailin testirapsoja ja kauppapaikkoja ja toinen tilaus lähti bike-discount:sta josta tulee 11-vaihteisen 6800-sarjan takavaihtaja, 11-25 pakka ja toinen 11-32. Ketjuksi valitsin Campy Record 11-vaihteisia kolme kappaletta, tiedä sitten mihin ne tulee laitettua...

Tarkoitus on muuttaa etuvetonen 1x11 vaihteiseksi näillä ja etuvaihtajan kitkavipua voi harkita muokattavaksi jos tulee tarvetta ajaa muilla kiekoilla/pakoilla (6/9/10 -vaihteiset). Taitaa tulla eteen viimeinkin etuvetoseenkin ovaalin ketjurattaan teko, nythän niitä tarvitaan vain yksi. Ehkä 50 tai 52-piikkinen ja jos kokeilis tehdä siitä narrow-wide tyyppisen ja 12.5% ovaalin kun kampisarjan sormien suhteen ei tule tilaongelmia.

Samassa B-D -tilauksessa tulee 10-vaihteisen Zee-maastovaihtaja 11-36 pakalle, tuota vois koittaa josko toimis ja istuis paremmin kuin SRAM X.9 Type2 modattuna 9-vaihteelle. Tämä kun tuppaa ottamaan itteensä jos pyörä kaatuu oikealle kyljelleen,..

Väistämättä tuli ihmeteltyä myös simpan M9000 -sarjan komponentteja joista aika houkutteleva seuraaja nykyiselle maasturin vaihteistolle olisi 11-vaihteinen 11-40 pakalla. Siinä nuo havaitut vaihteiden hypyt on tasoitettu täysin. Pakka painaa about 300g eli ei ole ihan kevein ja hintaakin on melkein 160 € mutta jos tuon pakan sais pelaamaan nykyisillä (ja nyt tilatulla) vaihteiston osilla, vaikkapa muokkaamalla SRAM:n vaihdekahvoja, niin avot.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Välitykset

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Samassa B-D -tilauksessa tulee 10-vaihteisen Zee-maastovaihtaja 11-36 pakalle, tuota vois koittaa josko toimis ja istuis paremmin kuin SRAM X.9 Type2 modattuna 9-vaihteelle. Tämä kun tuppaa ottamaan itteensä jos pyörä kaatuu oikealle kyljelleen,..

Väistämättä tuli ihmeteltyä myös simpan M9000 -sarjan komponentteja joista aika houkutteleva seuraaja nykyiselle maasturin vaihteistolle olisi 11-vaihteinen 11-40 pakalla. Siinä nuo havaitut vaihteiden hypyt on tasoitettu täysin. Pakka painaa about 300g eli ei ole ihan kevein ja hintaakin on melkein 160 € mutta jos tuon pakan sais pelaamaan nykyisillä (ja nyt tilatulla) vaihteiston osilla, vaikkapa muokkaamalla SRAM:n vaihdekahvoja, niin avot.

Aika vähän päivittää tännekin tilannetta, uuteen evo-maasturiin siirsin kaikki osat proto-maasturista ja siihenhän tuli noin vuosi sitten hankittua tuo 11-40 pakka ja liipasin mallia M9000 sekä ZEE-vaihtaja joka pelitti hyvin sekä SRAM 9-vaihteisen liipasinkahvan jatkona että näin 11-vaihteisessa.

Kuitenkin mäkien nousut, etenkin 6h PaksukumiPolokasussa Kempeleen köykkyrissä, on vähän nippa-nappa että ylös pääsee. Samoin kalliista M9000-pakasta kului 11-13-15 hampaiset niin ettei uusi ketju pysynyt päällä joten muutoksia piti tehdä.

Hommasin sitten On-One:n 45-piikkisen pakan pohjalle, rakentelin ultimaatti pakan käyttämällä isoimmat rattaat M9000 -pakasta, 11-13-15 rattaat uudesta M8000-pakasta ja 17-19 piikkiset vaihtui On-One:n mukana tulleeseen 18-piikkiseen. Kun tahtoo myös vauhtipäähän lisää niin samalla kampiin vaihtui 34-piikkinen jo vähän kulunut 36-piikkiseksi.

Kuva
Näillä välityksillä sitten mennään vaativammat maastot, tältä se näyttää:

Kuva

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Välitykset

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Kirjoitanpas tännekin, kun en näytä aiemmin tehneen sitä.

Kyytsis kirjoitti:

Millaiset välitykset pyörässäsi on, millaisia kokemuksia ja mitä kaipaisit muutoksena.

38 eturatas
11-30 kasipakka
32(-47)-559 rengas
Kaksi vuotta olen noilla nyt mennyt ja hyväksi todennut. Isoin vaihde on käytännössä turha, koska 45:n kohdalla lopetan polkemisen ja nautiskelen mäestä rullaten :D Ykkönen on puolestaan riittänyt mäkien nousuun retkikamoissakin.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Välitykset

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Välitykset vaihtelee pyörittäin hieman, mutta kokeillaan koostaa.

Retkipyörässä ja läskissä on 44/28 eturattaat ja takana 11-32 tai 11-36 kasetti
Läskissä renkaat on 98-559, retkipyörässä on 54/50-584

Kilpurissa on 50/34 eturattaat ja takana yleensä 11-28, joskus kapeampi 11-25 kasetti
Kiekot kilpurissa on yleensä levein koko näistä 23/25/28-622

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Välitykset

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Pohjanmaan aakeelta laakeelta ostin käytettynä pyöräni ja myyjä päivitteli kevyttä välitystä, jota pyysin. Raskashan Streetmachinella on Lintsiä nousta, vaikka alapuoli sprintissä onkin 27 km/ h mennyt tuorevoimaisena. En muista ulkoa, mutta tyypillinen 3x9 nojakkipiikkimäärä yläpään piikkimäärällä pienimmässä takarattaassa ja vähän piikkejä edessä. Ähky tulee pitkän reissun päätteeksi Lintsiä noustessa.

Maastopyöräni eroaa täysin kiipeilyn helppoudessa muista pyöristäni 22/32/42 ja 28-mitä lie. Naurettavan helppoa nousu ainakin 19 % kulmissa. Ei ole kokeiluja huippunopeudesta, kun jo keskimmäinen eturatas ja kai kuudes tai viides ratas seitsemästä vie normikadenssilla pyörätien ylärajan yli. Ilman etukenoon niiausta. Ei tässä muuta toivota kuin lottovoittoa, terveyttä, kuntoa ja kesäsäitä :mrgreen:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Välitykset

Viesti Kirjoittaja PW »


Tommonen kuvasarja jossa näyttäs, ett 8pakkaan lisätään yks iso ratas lisää. Mitenhän se sinne mahdutetaan?
Kuva
Kuva
Kuva

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Välitykset

Viesti Kirjoittaja Wacky »

PW kirjoitti:

Tommonen kuvasarja jossa näyttäs, ett 8pakkaan lisätään yks iso ratas lisää. Mitenhän se sinne mahdutetaan?

Laskeppa ekassa kuvassa rattaiden määrä ja vikassa sä laskit jo oikein jäljelle jäävävien. Vinkki, kyseessä on 9 pakka :mrgreen:

Vastaa Viestiin