Mua inhottaa ajaa maastopakalla. Sen hypyt vaihteiden välillä on liian suuria ainakin kovalla alustalla ajaessa.
Syynä lienee että olen tottunu pakkoihin piikin nousulla. Aivan mahtavaa oli päästä taas tien päälle ja maantiepakalla ajeleen. Myös maastonojakilla jossa kitkat ja maantiepakka. Koko ajan pysy moottori parhaalla vääntöalueella, ihan huomaamattomasti.
Mitä hitaaseen ajoon tulee, ja maastoon, niin siellä toi mun 9-vaihteinen 11-32 on ihan ok. Etenkin kun edessä on 25 ja 34-piikkiset ja vetävä pyörä on 29er (57-622). Tämähän kattaa sitten talvenkin ajot jolloin 20:n keskarit vaati jo hyvää keliä tai kovaa ajoa.
Kun taas maantiellä olen hyvin pärjänny takavetosilla kun edessä on 34 ja 50 piikkiset. Takapakka on 9-vaihteisena 11-21 tai 12-23, ja 10-vaihteisena 11-23. Etuvetoseen mahtaa tulla kohta 39 ja 55 piikkiset. Sillä kun 11-21 pakalla pääsee nykyisillä etulehdillä ihan helposti ylämäet ja vaihteen kaksi suuremmalla kuin takavetosilla.
Tuo "Compact Double" eli 34 & 50 piikkiset ketjurattaat on siksi hyvät että 9+ lehtisillä pakoilla ei paljoa tarvi vaihtaa etuvaihdetta, lenkeillä voi ajaa pienemmällä ja sitten tosissaan pelkästään isolla. Hyppy pakassa on etulehtien välillä aika iso, noin neljä vaihdetta, mutta sekin sujuu kun vähän harjoittelee. Ja vaatii keskikokoisen häkin vaihtajaan (joka toki tarvitaan myös jos on 11-32 pakka).
Ja lisätään nyt vielä että tykkään ajaa 95+ kadenssilla. Ja että tälle keväälle tuntuu että tulee 50-piikkisellä ajettua lähes poikkeuksetta eli 30+ km/h nopeuksilla. Jolloin myös pakassa on riittävän iso rissa käytössä niin pysyy hyötysuhdekin hyvänä.