kääntyväkeskiöistä yrittämään

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Väliseinästä taitaa olla hyötyä ainoastaan silloin, jos putki on vaarassa lommahtaa :?

Mutta kuulostaa hyvältä ja nopealta konstilta tehdä penkin kiinnikkeet ;)

Jukka

Siitähän se ajatus lähti - kun muutamaan kulmarautaan rälläköiny putkelle koloa :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

Heräs taas tämän "Piirakan" korjaus/kehittely ajatukset mm. Pastorin rakenteilla olevan kisakoneen myötä - jollain pitäs miunkin Nokialla 8)
Piirakan jäännöökset on viel tallella ja viikolla kattelin ett saishan tuostakin viel ihan toimivan peli - maalii vähän ni tulis miun pyöräkokelmaan ihan siistikin.
Mutta jos kehitystä haluis, vähän kevyempi, vähän aerompi?, vähän kauniimpi, vähän mitä vielä? Tuossa olis yhden vanhan maantiepyörä pilkottuna, hyvin hentonen etuhaarukka ja takahaarukka - joista vois kasata. Niillä osilla ei varmaan pysty tekemään alkuperäsen Piirakanmallista "vasensuorakeulaa" (haarukka ei kestä)

Piirakka kakkonen.JPG
Piirakka kakkonen.JPG (86.94 KiB) Katsottu 4357 kertaa

Alkuperäsen mallinen taas vois olla tuohon malliin, suurimman kevennyksen sais penkkiä keventämällä.

Piirakka 2.JPG
Piirakka 2.JPG (87.7 KiB) Katsottu 4357 kertaa

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

Maantielle mbb pitäs tehdä, mutten vieläkään tiedä korjaanko vanhaa vai teenkö kokonaan uuden :? Onko tuon "vasemmansuoran" keulan uudelleen lämmittely turhaa ketjuvoimien härnäämistä, vai saisko sen kunnon hitsauksella ja liitoksilla riittävän jäykäksi?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kyllähän tuo ylemmän kuvan malli on lujempi, mutta tee kokonaan uus ja arkistoi piirakka takas hyllyyn :wink:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Yläputken vois matalassa mallissa korvata renkaan vieressä olevilla putkilla, kuten jorin iskiaspyörässä.
Kuva

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:

Yläputken vois matalassa mallissa korvata renkaan vieressä olevilla putkilla,

Siitä tuli sitten kysymys, kuinka matalalle tarttee mennä jos 559 tai 622 kiekkokoko? Onkos se ideaali, ett jalat ja muu keho on samassa korossa?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Olikos tässä jotain mitä pitäisi tehdä toisin, kun uutta haaveilet?

PW kirjoitti:

Onkos se ideaali, ett jalat ja muu keho on samassa korossa?

Ei ole :mrgreen: Keskiön pitää olla korkeammalla kuin penkki, niin saa penkin kenolleen eikä tarvi olkatukia.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:

Olikos tässä jotain mitä pitäisi tehdä toisin, kun uutta haaveilet?

PW kirjoitti:

Onkos se ideaali, ett jalat ja muu keho on samassa korossa?

Ei ole :mrgreen: Keskiön pitää olla korkeammalla kuin penkki, niin saa penkin kenolleen eikä tarvi olkatukia.

Minä sanoisin, että mitä pidempiä matkoja (=laiskemmin) polkee, sitä makaavampi asento pitää olla. Jos ajaa kauas, ei ole tarvetta suurille poljinvoimille, eikä niin muodoin olkatuille tai selkänojan ja jalkalinjan kulmalle. Toisaalta, mitä kovempia tehoja tavoittelee, sitä jyrkempi kulma pitää olla jalkojen ja selän välillä ja sitä epämiellyttävämpää on polkeminen.
Kuva
:D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

jooseha kirjoitti:

Olikos tässä jotain mitä pitäisi tehdä toisin, kun uutta haaveilet?

PW kirjoitti:

Onkos se ideaali, ett jalat ja muu keho on samassa korossa?

Ei ole :mrgreen: Keskiön pitää olla korkeammalla kuin penkki, niin saa penkin kenolleen eikä tarvi olkatukia.

Ainakin pitäs tehdä kestävämpi, no se toteutuu jo paremmalla hitsauksella. Ainahan uus pitäs olla kevyempi ja nopeempi.
Aattelin ilmanvastuksen kannalta penkin ja keskiön korkeutta.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Kai jalat pitäisi saada mahdollisimman paljon vartalon kanssa samalle korkeudelle ettei otsapinta-ala lisäänny. Penkin korkuisella keskiöllä kantapäät ovat kokoajan alempana kuin takapuoli. Kilpapyöristä voinee katsoa mallia. Niissä taitaa keskiö olla poikkeuksetta penkkiä korkeammalla.
Pistä silleen kun hyvältä tuntuu. Ei nopeuseroa kuitenkaan kellottamatta huomaa :wink:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

jooseha kirjoitti:

Kai jalat pitäisi saada mahdollisimman paljon vartalon kanssa samalle korkeudelle ettei otsapinta-ala lisäänny. Penkin korkuisella keskiöllä kantapäät ovat kokoajan alempana kuin takapuoli. Kilpapyöristä voinee katsoa mallia. Niissä taitaa keskiö olla poikkeuksetta penkkiä korkeammalla.
Pistä silleen kun hyvältä tuntuu. Ei nopeuseroa kuitenkaan kellottamatta huomaa :wink:

Nokialla on kello käynnissä :wink: Pyörää pitäs virittää ettei nuoremmat aja pyyttonilla ohi :mrgreen: tai sitten miestä :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jupet
Viestit: 106
Liittynyt: 30 Heinä 2012, 22:07
Paikkakunta: Turku, Hki

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jupet »

Tämä PW:n mbb malli muistuttaa tuota mun omaa tekelettä kait aika lähelle ajoasennon suhteen.
Kiinnostavaa, onko PW mitenkä paljon hankalampi tämä ajella kuin nuo versiot missä on pystymmässä penkki ?

Jotenkin vaikuttaa että tuli tehtyy turhan makaava tuosta mun mbb:stä.
Jotenkin voisi arvuutella että hankalampi on tottua tämmöseen kuin esim tuo helsinkinojakki.
Noh kait se periaate muutenkin nojapyörässä että pystympi penkin asento on rennomman kaltainen pyörä :s

right, kunhan tuumailin.

Minä sanoisin, että mitä pidempiä matkoja (=laiskemmin) polkee, sitä makaavampi asento pitää olla. Jos ajaa kauas, ei ole tarvetta suurille poljinvoimille, eikä niin muodoin olkatuille tai selkänojan ja jalkalinjan kulmalle. Toisaalta, mitä kovempia tehoja tavoittelee, sitä jyrkempi kulma pitää olla jalkojen ja selän välillä ja sitä epämiellyttävämpää on polkeminen.

hmm joo varmaan pitää paikkaansa tuokin. Tietysti vähän eri fiilis voi olla onko pyörä suunniteltu nokian 12h ajoon vai retkiajoon.
Kyllä tuo makaava asento tuntu kyllä aika oudolle vähän jyrkempää ylämäkee ajaessa + se että mbb :s

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

jupet kirjoitti:

Tämä PW:n mbb malli muistuttaa tuota mun omaa tekelettä kait aika lähelle ajoasennon suhteen.
Kiinnostavaa, onko PW mitenkä paljon hankalampi tämä ajella kuin nuo versiot missä on pystymmässä penkki ?

Jotenkin vaikuttaa että tuli tehtyy turhan makaava tuosta mun mbb:stä.
Jotenkin voisi arvuutella että hankalampi on tottua tämmöseen kuin esim tuo helsinkinojakki.
Noh kait se periaate muutenkin nojapyörässä että pystympi penkin asento on rennomman kaltainen pyörä :s

right, kunhan tuumailin.

Minä sanoisin, että mitä pidempiä matkoja (=laiskemmin) polkee, sitä makaavampi asento pitää olla. Jos ajaa kauas, ei ole tarvetta suurille poljinvoimille, eikä niin muodoin olkatuille tai selkänojan ja jalkalinjan kulmalle. Toisaalta, mitä kovempia tehoja tavoittelee, sitä jyrkempi kulma pitää olla jalkojen ja selän välillä ja sitä epämiellyttävämpää on polkeminen.

hmm joo varmaan pitää paikkaansa tuokin. Tietysti vähän eri fiilis voi olla onko pyörä suunniteltu nokian 12h ajoon vai retkiajoon.
Kyllä tuo makaava asento tuntu kyllä aika oudolle vähän jyrkempää ylämäkee ajaessa + se että mbb :s

Tää makaava sattu olemaan miun eka mbb, en muista sen oppimista vaikeeksi. Tuon jälkeen kaikki mbb:t on ollu helppoja tai helpompia ku aikasemmin (pyyttoni). Makaavaan asentoon olin tottunu jo PW1:llä mutta onhan se selvä ett helpompi opetella jos ruoto on vähän pystymmässä. Mikäs Jupet siun pyörässä on jättö?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

PW kirjoitti:
jupet kirjoitti:

Mikäs Jupet siun pyörässä on jättö?

jupetmbb.jpg
jupetmbb.jpg (90.61 KiB) Katsottu 3342 kertaa

Siinähän se kyselemäni jättö ja muutkin tärkeet pisteet ja kulmat on. Aikalailla sama geometria ku tässä miun pyörässä. Miulla on rengas lähempänä penkkiä ja keskiö taitaa olla alempana.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Kate eteen ja pohja lähelle maata, niin saa kantapäät käydä vaikka pepun alapuolella ilman aerohaittaa. Etuna on suurempi verenpaine jaloissa.

Vastaa Viestiin