Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Päässäni vasta pähkäilly korin muotoa ett millanen olis fiksuin. Jos kaikki renkaat yrittää saada sisälle tulee aika iso ja/tai erikoisen muotonen. Koska pyöräkin on epäsymmetrinen, ehkä katekin vois olla.

Minä jättäisin renkaat korin ulkopuolelle.
-Hiljaisempi
-Kevyempi, kun pienemmät lokasuojat riittää ja kate on pienempi
-Yksinkertiasempi
-Huollot helpompia kun tekniikka on ulkopuolella
-Törmäystilanteissa osuu katteen sijaan rengas tai sen tukirakenteet ensin, vauriot helpompi korjata

Ainoastaan aerodynaamiset seikat puoltaa renkaiden kattamista, mutta kattaminen pitää sitten onnistua aerodynaamisesti ja niin että alamäen huippunopeudessa saatu hyöty ei huku ylämäessä painonlisänä tulleeseen häviöön.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Minä ehkä tekisin katteen niin että vasen vetävä pyörä olisi katteen sisällä mutta oikean puoleiset kääntyvät ulkopuolella. Nekin kiekot voi levyttää jos halajaa aerodynamiikan maksimointia. Muuten kaikki mekanismit ym katteen suojaan niin saa niitä kattamisen etuja vähemmässä huollon tarpeessa kun märillä keleillä tai huonoilla teillä ajelee.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja PW »

Samankaltaisia ajatuksia on pyöriny päässä, mahollisimman pienikoppa jolloin renkaat jää ulos. Tuo vetävä pyörä vois sen puoleen jäädä sisälle kun se muutenkin on siinä kainalossa.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja eemeli »

En nyt viitsi selailla kännykällä koko ketjua lävitse, jos vaikka kysymykseen vastaus jo löytyiskin...

Nokialla tuli kanssa tätä pyörää testattua. Hieno pyörä...

Siihen kysymykseen. Onkos kukaan testannut kuinka pyörä käyttäytyy kovemmassa vauhdissa? Katetulla kun vauhti tuppaa alamäessä nousemaan...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja PW »

eemeli kirjoitti:

En nyt viitsi selailla kännykällä koko ketjua lävitse, jos vaikka kysymykseen vastaus jo löytyiskin...

Nokialla tuli kanssa tätä pyörää testattua. Hieno pyörä...

Siihen kysymykseen. Onkos kukaan testannut kuinka pyörä käyttäytyy kovemmassa vauhdissa? Katetulla kun vauhti tuppaa alamäessä nousemaan...

Nokialla, mitä siinä alamäessä tuo nyt kulki - vähän päälle 30km/h ehkä. Eli ei hirveetä vauhtii, tuntu vaan helposti ohjautuvan ett en ymmärrä miks ei toimis kovaa ajettaessa.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja eemeli »

PW kirjoitti:
eemeli kirjoitti:

En nyt viitsi selailla kännykällä koko ketjua lävitse, jos vaikka kysymykseen vastaus jo löytyiskin...

Nokialla tuli kanssa tätä pyörää testattua. Hieno pyörä...

Siihen kysymykseen. Onkos kukaan testannut kuinka pyörä käyttäytyy kovemmassa vauhdissa? Katetulla kun vauhti tuppaa alamäessä nousemaan...

Nokialla, mitä siinä alamäessä tuo nyt kulki - vähän päälle 30km/h ehkä. Eli ei hirveetä vauhtii, tuntu vaan helposti ohjautuvan ett en ymmärrä miks ei toimis kovaa ajettaessa.

Petri

En mää näistä mitään ymmärrä. Kunhan kyselen tyhmiä kun tuolla toisessa ketjussa käydään tuota takaohjausta läpi. En minäkään tuota mitenkään epävakaaksi kokenut. Ehkä päinvaistoin... Ei ainakaan kahdelle pyörälle kovin helposti saannut. En kyllä tällä massalla kehdannut oikein kauhiasti testatakkaan...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

mhelander kirjoitti:

Muuten kaikki mekanismit ym katteen suojaan niin saa niitä kattamisen etuja vähemmässä huollon tarpeessa kun märillä keleillä tai huonoilla teillä ajelee.

Sitten pitäisi vielä kiekko koteloida sinne katteen sisään erilleen vaihtajasta, ketjusta ja kuskista, ettei se heitä kuraa mihinkään :roll:
Omassa kinnerissä ketju pysyi korin ulkopuolella puhtaampana kuin lokasuojallisessa nojapyörässä, koska lokasuojan puuttuessa kura pääsi lentämään ympäriinsä, mutta lokasuojallisessa suoja ohjaa osan kurasta alaspäin ketjulle.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja PW »

Opinnäytetyöstä sain käsityksen ett ohjaus on säädetty tarkaksi 30 asteen kääntökulmaan asti. Ajatuksena ett nopeaan ajettaessa ohjauksen tarttee olla tarkka ja jyrkemmät käännökset tehdään hitaassa vauhdissa. En ihan ymmärtäny tarkotettiinko tuossa ackermanin kulmien säätöä, ett toimis noilla ohjauskulmilla.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Opinnäytetyöstä sain käsityksen ett ohjaus on säädetty tarkaksi 30 asteen kääntökulmaan asti. Ajatuksena ett nopeaan ajettaessa ohjauksen tarttee olla tarkka ja jyrkemmät käännökset tehdään hitaassa vauhdissa. En ihan ymmärtäny tarkotettiinko tuossa ackermanin kulmien säätöä, ett toimis noilla ohjauskulmilla.

Petri

Tuota Ackerman-asiaa nimenomaan tarkoitettiin. Suoraan ajettaessa pyörät ovat toki suorassa, eikä Ackerman-ongelmia tietenkään ole. Ackermangeometria säädettiin kuntoon 30 asteen kääntökulmalla. Sitä pienemmillä kääntökulmilla Ackermanissa voi olla teoreettisen pieniä eroja matemaattiseen Ackermanohjaukseen, myös tuota kulmaa suuremmilla kääntökulmilla voi eroja olla, mutta ne ovat suurimmillaankin erittäin pieniä. Alkuperäisellä koeajoa varten rakennetulla ohjaussauvalla pyörä kääntyi vetävän pyörän ympäri ilman, että tämä liikkui lainkaan kumpaankaan suuntaan, eikä ohjaavista renkaista kuulunut minkäänlaista natinaa tai laahausääntä. Lopullisen ohjaussauvan mitoituksessa tuli jonkinlainen mitoitusvirhe, eikä Ackermanit ole enää lähelläkään oikeaa. Pitäisi korjata, ettei jää väärää vaikutelmaa koeajajille. :roll:

Kyselevät tuolla toisessa ketjussa pyöräkuormia. Laitan tännekin, niin on helpompi löytää niitä haluavien.

Vasen takapyörä tyhjänä 8 kg kuormalla 69.1 kg = 52%
Oikea takapyörä tyhjänä 3,4 kg kuormalla 41,1 kg= 31%
Oikea etupyörä tyhjänä 6,7 kg kuormalla 21,1 kg= 16%
Yhteensä pyörä tyhjänä 18,1 kg kuormalla 131,3 kg=100%

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jori kirjoitti:

Kyselevät tuolla toisessa ketjussa pyöräkuormia. Laitan tännekin, niin on helpompi löytää niitä haluavien.

Vasen takapyörä tyhjänä 8 kg kuormalla 69.1 kg = 52%
Oikea takapyörä tyhjänä 3,4 kg kuormalla 41,1 kg= 31%
Oikea etupyörä tyhjänä 6,7 kg kuormalla 21,1 kg= 16%
Yhteensä pyörä tyhjänä 18,1 kg kuormalla 131,3 kg=100%

Näyttää siltä että kaksi ohjaavaa pyörää tarvitaan talvikäytössä, jotta ohjattavuus säilyy (=tarpeeksi painoa kääntyvälle pyörälle). Viittaan toisessa ketjussa olleeseen keskusteluun jossa todettiin ettei ohjaavaa takapyörää tarvita, mikäli diagonaalia olisi vähemmän kuin tässä mallissa. Toisaalta kokemusperäisesti vetävillä pyörillä olisi hyvä olla vähintään puolet painosta. Pystyykö 2-raiteisen jossa on yksi ohjaava ja yksi vetävä pyörä, pyöräkuormat jakautumaan siten että esim. vetävälle 50% ja ohjaavalle 30%? Ja vielä niin että muut ominaisuudet ei huonone?


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja jori »

Jarcco kirjoitti:
jori kirjoitti:

Kyselevät tuolla toisessa ketjussa pyöräkuormia. Laitan tännekin, niin on helpompi löytää niitä haluavien.

Vasen takapyörä tyhjänä 8 kg, kuormalla 69.1 kg = 52%
Oikea takapyörä tyhjänä 3,4 kg, kuormalla 41,1 kg= 31%
Oikea etupyörä tyhjänä 6,7 kg, kuormalla 21,1 kg= 16%
Yhteensä pyörä tyhjänä 18,1 kg, kuormalla 131,3 kg=100%

Näyttää siltä että kaksi ohjaavaa pyörää tarvitaan talvikäytössä, jotta ohjattavuus säilyy (=tarpeeksi painoa kääntyvälle pyörälle). Viittaan toisessa ketjussa olleeseen keskusteluun jossa todettiin ettei ohjaavaa takapyörää tarvita, mikäli diagonaalia olisi vähemmän kuin tässä mallissa. Toisaalta kokemusperäisesti vetävillä pyörillä olisi hyvä olla vähintään puolet painosta. Pystyykö 2-raiteisen jossa on yksi ohjaava ja yksi vetävä pyörä, pyöräkuormat jakautumaan siten että esim. vetävälle 50% ja ohjaavalle 30%? Ja vielä niin että muut ominaisuudet ei huonone?

Designavarus on tältä kohdin kyllä ahdas, mutta väitän, että siirtämällä tämän otsikon pyörän vetävää pyörää hiukan taaemmas ja takimmaista pyörää edemmäs onnistuu kääntyvyyden säilyttäminen ilman ohjaavaa takapyörääkin vetävän pyörän kuorman juurikaan pienentymättä. Varsinkin, jos tehdään pyörä oikealta vetävänä ja siirretään kuskin takapuoli aivan akselin viereen. Nythän rataspakka ja vaihteensiirrin syövät tilaa ja estävät istuimen siirron sivusuunnassa lähemmäs vetävää pyörää.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Onko tämä peli ollut jollakin aktiivikäytössä? Olisi kiva kuulla mielipiteitä ja/tai parannusehdotuksia.

Onko takimmaisen renkaan "pakko-ohjaus" välttämätön? Voisiko se toimia vapaaehtoisuuteen perustuvana, kuin ostoskärryn rengas?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:

Onko tämä peli ollut jollakin aktiivikäytössä? Olisi kiva kuulla mielipiteitä ja/tai parannusehdotuksia.

Onko takimmaisen renkaan "pakko-ohjaus" välttämätön? Voisiko se toimia vapaaehtoisuuteen perustuvana, kuin ostoskärryn rengas?

Ei ole käytössä kellään, vaan makaa TTYn kellarissa sohvalla ja haisee. :shock: On ihan oikeasti sohvalla, muttei ehkä niin pahasti haise. :)

Pyörä jäi hitusen kesken, kun opiskelija valmistui ja joutui töihin ja puurtaa nyt niska limassa suunnitelmia suomen teollisuuden tarpeisiin. Täytynee käydä hakemassa pyörä protokäyttöön, jotta selviää, onko siitä mihinkään. Ohjauksesta sanoisin, että ostoskärrynä takapyörä ei toimi, sillä sen ohjauskulma on niin loiva ja vino, että pyörä kaatuu linkkuun, eikä siitä nouse, jos ohjauskulma menee isoksi. Ei siinä takapyörän ohjauksessa mitään kummallista ole, se vain täytyisi korjata alkuperäiseen proto1 geometriaan, joka muuttui "viimeisen yön ihmeen" aikana. :D Ehdottomasti pitää myös hommata vetävään pyörään kunnon rengas, joka kestää enemmän, kuin sen 2,5 bar, mitä nykyinen. Saattaisi olla hyvä idea laittaa tuohon 559 vetävä kiekko. Siihen on mitoituksessa varauduttu. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Jos löydät oikeasti trikekäytössä kestävän 559 kiekon, niin olen erittäin kiinnostunut. Kokemusta on lwb deltasta ja lwb tadpolesta, joissa kummassakin on ongelmia takakiekkojen kestävyydessä. Joka mutkassa pitää harkita tarkasti ja varoa kuinka kovan sivuttaisvoiman uskaltaa antaa 559:n harteille.
Sakarihan huutaa tähän väliin, että hänellä kestää kyllä :D mutta veikkaan vanhemman herran arvokkaan ajokäytöksen auttavan asiassa.
Anna olla vaan 406 ja siihen big apple niin rullaa pikkupaineillakin tai sitten aina varma valinta kojak.

Tarkoitin takimmaisen renkaan vapaaehtoisuudella sitä, että jos itse rakentaisin tuollaisen, niin yksinkertaistaisi rakennetta kun tekisi siitä vapaasti ohjautuvan. Olisiko siitä mitään haittaa? Ohjausakseli pystyyn ja jättöä 10-15cm.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti:

?..Tarkoitin takimmaisen renkaan vapaaehtoisuudella sitä, että jos itse rakentaisin tuollaisen, niin yksinkertaistaisi rakennetta kun tekisi siitä vapaasti ohjautuvan. Olisiko siitä mitään haittaa? Ohjausakseli pystyyn ja jättöä 10-15cm.

Vetävälle pyörälle tulee vielä enemmän sivuttaisvoimia, jos takimmainen pääsee vapaasti kääntyilemään.
Lisäksi pakittaminen jaloilla potkien ei onnistu niin helposti, jos takapyörä pääsee kääntymään linkkuun. Tai sitten se pitää viedä niin taakse, että mahtuu pyörimään vapaasti 360 astetta.

Vastaa Viestiin