26/26 SWB suoralla alaohjauksella?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1682
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jarcco » 03 Marras 2007, 14:41

jviirret kirjoitti:[... Lowracerissa ehkä takahaarukka "punoutuminen" ....
Jukka

Voitko selittää tuota tarkemmin?
jos kuvitellaan tilanne että olisi vain yksi pyörä niin minkä noista tekemistäsi pitäisit?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11837
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

ViestiKirjoittaja jviirret » 03 Marras 2007, 15:28

Jarcco kirjoitti:
jviirret kirjoitti:[... Lowracerissa ehkä takahaarukka "punoutuminen" ....
Jukka

Voitko selittää tuota tarkemmin?
jos kuvitellaan tilanne että olisi vain yksi pyörä niin minkä noista tekemistäsi pitäisit?


Haarukka on 5cm tarpeettoman pitkä ja liian matalaprofiilisesta(15x30) putkesta tehty. Lisäksi haarukkaa ei ole tuettu penkkiin, kuten lwb:ssä jossa haarukka samaa putkea. Eli kun otan selkänojasta toisella kädellä kääntelen takarengasta toisella sivusuunnassa, niin lowracerissa joustoa on paljon enempi kuin lwb:ssä. Olisi helppo korjata kahdella ohuella tukiputkella etäämpää rungosta, mutta ompahan jäänyt tekemättä.
Pyörän valinta riippuisi ihan käytöstä, mun käyttöön vielä tämän hetkisen kokemuksen perusteella tuo LWB on paras, vaikka kaikilla kyllä hyvin pärjää, tai, noh, kahtotaampa tarkemmin ku tulee talvi...

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
aniarana
Viestit: 72
Liittynyt: 18 Elo 2007, 08:50
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

ViestiKirjoittaja aniarana » 05 Marras 2007, 11:47

Tuo rungon riittävä jäykkyys on aika tärkeätä, jos aikoo ajella täyspakkauksilla. Snake 5:n runko joutui koville näin pakattuna: http://farm1.static.flickr.com/124/4157 ... 1af8_o.jpg
Liikkeelle lähtö oli hiukan huteraa, kun runko ja takahaarukka antoivat jonkin verran periksi.
Kävi niin tai näin, aina jotenkin päin
http://webbisivu.com/sakariholma.aspx?pageid=74775 Sulje mainos!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11837
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

ViestiKirjoittaja jviirret » 05 Marras 2007, 11:54

Äh, tuosta nyt jäi semmonen kuva että lowraceri ois jotenkin kumimaisen "veltto". Ajossahan tuota ei huomaa, eikä se missään nimessä häiritse kun pyörällä ajaa. Huomasimpahan vaan kuitenkin pieniä eroja jäykkyyden suhteen kun lennosta vaihtaa pyörän päältä toiselle...

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
aniarana
Viestit: 72
Liittynyt: 18 Elo 2007, 08:50
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

ViestiKirjoittaja aniarana » 06 Marras 2007, 01:36

Joo, ei Snake 5:ään mikään "veltto" ole ollenkaan normaalikäytössä. Ainoastaan tuollaisella liki 30 kg täyspakkauksella rupeaa kaipaamaan lisää jäykkyyttä

Sakari
Kävi niin tai näin, aina jotenkin päin

http://webbisivu.com/sakariholma.aspx?pageid=74775 Sulje mainos!

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9775
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

ViestiKirjoittaja jori » 06 Marras 2007, 19:25

aniarana kirjoitti:...ei Snake 5:ään mikään "veltto" ole...


Jäykkä käärme :D

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11837
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

ViestiKirjoittaja jviirret » 10 Marras 2007, 20:17

Aloittelin tuossa muokkaamaan tätäkin yläohjattavaksi. Mun työmatkoilla ei oikein nuo alaohjauksen edut pääse esille. Yksi yllättävä haittakin tuli alaohjauksesta esille. Eihän siinä voi käsiä oikeen rentona pitää kun ajelee epätasaisella alustalla. Ja ainakin talvella tuota epätasaisuutta piisaa.
Homman aloitan tekemällä uuden penkin ja siirtämällä sen mahdollisimman taakse ja alas. Sitten polkimet oikealle kohdalle ja lopuksi ohjaustangon kannatin ja tanko. Vielä hieman epäselvää, että teenkö monimutkaisen ja paljon säätöjä sisältävän kannattimen, vai yritänkö hahmotella heti kerralla jäykän ja yksinkertaisen.
Mitään nyt käytössä olevaa ei tuhota, joten muutos takaisin onnistuu helposti.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jappi67
Viestit: 33
Liittynyt: 21 Elo 2007, 10:45

ViestiKirjoittaja Jappi67 » 11 Marras 2007, 19:47

Tuo kannatin/ohjaustanko homma meidänkin Baccehetta Corsan kopioprojektissa on vielä miettimättä. Tuli mieleen, että kumpikohan malli olisi parempi. Siis Rans V5:ssa sekä Bacchettan ja Volaen käyttämä cruiser-mallinen ohjaustanko vaiko esim. Slywayn käyttämä kapea ohjaustanko. Mitä hyötyjä ja haittoja ks. malleissa käytännössä on ?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11837
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

ViestiKirjoittaja jviirret » 11 Marras 2007, 20:17

Paremmuudesta en tiedä, tuskin olisi kuin yhtä mallia tarjolla jos jompi kumpi olisi selkeästi parempi kuin toinen. Itse teen tuollaisen slyway tyyppisen, koska olen huomannut että lowracerissa käyttämäni ajoasento(kädet koukussa) rasittaa vähemmän kuin LWB:n ajoasento(kädet lähes suorana). Kädet suorana taas ohjaus voisi tuntua luontevammalta, koska tanko kääntyy paikoillaan, eikä siirry sivusuunnassa. Slywaysta poiketen käytän normaalia pystypyörän tankoa, en siis kavennettua.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jappi67
Viestit: 33
Liittynyt: 21 Elo 2007, 10:45

ViestiKirjoittaja Jappi67 » 18 Marras 2007, 18:40

Näistä höpö-höpö-potkulaudoista voisi saada hyvän ohjausputken pitkillä säädöillä (tankokin valmiina). Mittailin naapuripojan laitetta, ja putki käy mitoilleen normaali emäputkeen.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11837
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

ViestiKirjoittaja jviirret » 18 Marras 2007, 20:00

Jappi67 kirjoitti:Näistä höpö-höpö-potkulaudoista voisi saada hyvän ohjausputken pitkillä säädöillä (tankokin valmiina).


Tuommonenkin sattuu tuossa romuläjässä makaamaan, mutta totesin jo "teleskoopin" niin väljäksi kuluneeksi että unohdin sen käytön.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11837
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

ViestiKirjoittaja jviirret » 20 Marras 2007, 14:03

Näyttääpi nyt tältä:
Kuva

Pyörä ei ole ihan suorassa kuvassa, joten haarukan kulma näyttää todellista pystymmältä.
Vähän kävin jo kokeileenkin. Tuossa 60cm istumakorkeutta menee mulla(pituus reilu 180cm) raja että saa kantapäät maahan ajoasennosta. Olo pyörän päällä on 10x tukevampi kuin jos kantoja ei saa maahan. Ajoon ei istumakorkeus tuntunut vaikuttavan.
Näkyvyys tuntuu olevan paljon huonompi, vaikka tanko on niin alhaalla että kengät käy polkiessa sen yli näkökentässä.
Ohjaustuntuma vielä "herkempi" kuin alaohjauksessa. Tangon etäisyys ohjausakselin linjasta kuitenkin sama, mutta tanko on kapeampi. Muutamia takapyörän sivuttaislipsahduksia ajouriin pystyi korjaamaan kaatumatta. Tarkempaa raportointia taas kun saan kilometrejä alle :)

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9775
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

ViestiKirjoittaja jori » 20 Marras 2007, 16:34

jviirret kirjoitti:Näyttääpi nyt tältä:


Siitähän tuli hieno!
Varsinkin tuon sinisen istuimen, mustan runkovärin ja vihreän vauhtiraidan, -eiku letkun, yhdistelmä tekee raikkaan talvipyörä vaikutelman.

Mikset muuten taivuttanut istuimen yläpäätä lapaluiden yläpuoliseen muotoon, vai onko sinulla tosiaan noin pitkä selkä. Saattaa tietysti olla, että 24" pyörät hämäävät mittakaavaa.

Jori

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11837
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

ViestiKirjoittaja jviirret » 20 Marras 2007, 17:04

jori kirjoitti:Mikset muuten taivuttanut istuimen yläpäätä lapaluiden yläpuoliseen muotoon, vai onko sinulla tosiaan noin pitkä selkä. Saattaa tietysti olla, että 24" pyörät hämäävät mittakaavaa.


Jos olisi ylös tehnyt selän muotoisen taivutuksen, niin se olisi alkanut suunnilleen siitä mihin selkänoja nyt loppuu. Näin lyhyellä selkänojalla penkistä saa hieman kevyemmän. En ole kokenut näissä pystymmissä nojakulmissa yläkaarrosta tärkeäksi. Silmien korkeuden voi kuvasta päätellä, kun vetää suoran linjan etusarvesta tangon kautta taaksepäin. Nämä kaksi ovat ajoasennosta katsottuna näkökentässä peräkkäin, ts. sarven kärki jää tangon taakse.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11837
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

ViestiKirjoittaja jviirret » 20 Marras 2007, 17:06

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:Näyttääpi nyt tältä:


Siitähän tuli hieno!
Varsinkin tuon sinisen istuimen, mustan runkovärin ja vihreän vauhtiraidan, -eiku letkun, yhdistelmä tekee raikkaan talvipyörä vaikutelman.


Kuva hämää :) Mattamustalla peittyy kaikki mitä ei vihti viimmeistellä kunnolla. Uskomaton ero verrattuna esim. kiiltävään keltaiseen jota kokeilin pythonissa.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa