PW kirjoitti:Millasella prässillä noita leivotte ?
Petri
Sellasella käsikäyttösellä hydrauliprässillä johon isä parista teräsputkesta leipoi sellaiset lestit.
Kyllä me voidaan tollasia alumiinikaariaihioita teille tehdä, mutta kiinnityskilkkeet saatte itse tehdä ja virittää. Ne kun kuitenkin riippuu pyörästä ja sen kiinnityspisteistä. Kiinnityssysteemeissä on myös varmaan isompi työ ajallisesti kuin noissa kaarissa. Tällä hetkellä tuli vaan sellainen tilanne vastaan että sopivaa alumiinilevyä ei isän varastoissa ainakaan viime viikoloppuna lötynyt kovin paljoa. Vissiin vielä yhteen kaaripariin riittää 1 mm levyä. Ja kuten sanottua levy saisi olla vielä hieman paksumpaa ettei se tuossa lestissä menisi niin helposti ryppyy. Vaikka ei noin viimeisimmät nyt niin pahasti rypistyneet.
Täyspitkän takalokarin kaari millisestä alumiinista painaa noin 0,14 m x 1 m x 0,001 m x 2700 kg/m3 = 380 g. Jos alumiinin vahvuus olisi 1,25 mm niin paino olisi noin 470 g. Etulokari voi olla parikymmentä senttiä lyhyempi jolloin painoa olisi noin 300 / 380 g.
Hinnasta nyt en tiedä, jos vanhoja levyn jämiä löytyy eikä tarvi mitään ostaa niin etteköhän te tollaset aihiot saa ihan ilmaiseksi. Sitten tietysti jos täytyy levyä ruveta jostain ostamaan niin kai omat pitäisi pois saada. Isä vaan meinasi ettei tollasta ohkasta alumiinia esim. romikselta välttämättä löydä. Mutta saahan sitä varmaan jostain ihan uutenakin. Silloin voisi varmaan myös hieman hakea sitä alumiinilaatuakin jos joku olisi paremmin muokattavissa kuin joku toinen.