MetaPhat

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhat

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Minun Metassa sama pultti tuottaa ongelmia. Myös runko johon pultti kierretään on huono, emä putkeen kiristys onnistuu enää toisella pultilla.

Pitää vissiin tehdä joko runko itse että sillä tekisi jotakin... Valmistaja ei ollut kiinnostunut palautteesta osan laadun suhteen.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: MetaPhat

Viesti Kirjoittaja jviirret »

mhelander kirjoitti:

Pitää vissiin tehdä joko runko itse että sillä tekisi jotakin...

Joutuupa noita omavalmisteitakin joskus korjailemaan ;)
Meneekö näissä tehdasvalmisteissa keveyden tavoittelu liian pitkälle?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: MetaPhat

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Pitää vissiin tehdä joko runko itse että sillä tekisi jotakin...

Joutuupa noita omavalmisteitakin joskus korjailemaan ;)

Voihan sen mitoittaa halutessaan idioottivarmaksi, jos sitä ominaisuutta haluaa korostaa. On sitten vastaavasti jostain muualta pois.
Onneksi en itse ole iso ja voimakas polkija, joten muilta kopioitu mitoitus on riittävä eikä kaikkea tarvitse oppia kokeilemalla :D

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: MetaPhat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Uuden pyörän stemmin ruuvi olikin M6 kokoa, eikä M4 vaikka näytti todella ohuelta. Pitää visiin lähteä kokeilemaan miten se kulkee näin talvikelillä ja samalla voisi ostaa siihen uuden lukon kun vanhaan varalukkoon ei ole kuin yksi avain jäljellä.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: MetaPhat

Viesti Kirjoittaja Härski »

Selkee väsymismurtuma.

Sopiva holkki tohon ympärille on nimeltään mutteri.=)
Saa kiristettyä piukkaan ja Lyhentää riittävästi pultin vääntyvän osuuden pituutta, mikäli vaan mahtuu väliin.

Jos ei mahdu.. Ööö..

Pari prikkaa lienee sit riittävän tarkka ja kustannustehokas ratkaisu.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: RE: Re: MetaPhat

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Härski kirjoitti:

Selkee väsymismurtuma.

Sopiva holkki tohon ympärille on nimeltään mutteri.=)
Saa kiristettyä piukkaan ja Lyhentää riittävästi pultin vääntyvän osuuden pituutta, mikäli vaan mahtuu väliin.

Jos ei mahdu.. Ööö..

Pari prikkaa lienee sit riittävän tarkka ja kustannustehokas ratkaisu.

Jos ei lukitusmutteri mahdu kuusiokolopultin alle niin voihan sen vaihtaa kannattomaan lukitus kuusiokoloon. Toimii tuossa yhtä hyvin ja ovat taatusti lujempaa materiaalia kuin alkuperäinen rosteri.

Ruostumisen voi estää rasvalla kierteissä.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: RE: Re: MetaPhat

Viesti Kirjoittaja jooseha »

mhelander kirjoitti:

Toimii tuossa yhtä hyvin ja ovat taatusti lujempaa materiaalia kuin alkuperäinen rosteri.

Rosterilla on sama juttu kuin alumiinilla. Tuppaa väsymään eli taipuvat kohdat pettävät ennen pitkään. Musta tavara on tässä mielessä paljon turvallisempaa. Sille riittää ettei myötöraja ylity.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: MetaPhat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

MetaPhat siirtyy pian sivuun kun otan siitä osat ja rakennan pyörän uudelleen tikkurinkoiseen läskirunkoon joka on odottanut tätä jo viime keväästä asti.
Kyseiselle pyörällä avataan sitten oma ketju ja voi olla että luovun kokonaan läskistä vielä tulevaisuudessa, mutta rakennetaan nyt ensin tuo pyörä uudelleen.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MetaPhat

Viesti Kirjoittaja jori »

Wacky kirjoitti:

MetaPhat siirtyy pian sivuun kun otan siitä osat ja rakennan pyörän uudelleen tikkurinkoiseen läskirunkoon joka on odottanut tätä jo viime keväästä asti.
Kyseiselle pyörällä avataan sitten oma ketju ja voi olla että luovun kokonaan läskistä vielä tulevaisuudessa, mutta rakennetaan nyt ensin tuo pyörä uudelleen.

Taustoittaisitko hieman, mistä on kysymys ja miksi olet näihin muutoksiin päätynyt?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: MetaPhat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

jori kirjoitti:

Taustoittaisitko hieman, mistä on kysymys ja miksi olet näihin muutoksiin päätynyt?

Runko on ollut pidempään odottamassa testiin pääsyä, mutta sopiva stemmi on puuttunut. Muutama viikko sitten multa katkes vihreästä työmatka fillarista stemmi kaatumisen yhteydessä joten tuli vihdoin pakottava syy tilailla stemmi ja samalla sitten tuohon projektiin.

Mitä mahdolliseen luopumiseen tulee niin mulla on tulossa yhteisiltä Latvialaisilta tuttavilta täysjousto maastonojapyörän runkosarja joka saattaa korvata läskin talviajossa täysin ja pyörävarastossa alkaa olla aika täyttä jo nykyisillään sekä rahaa ihan kaikkeen ei ole joten pitäis luultavasti luopua yhdestä (lukekaa: vaimolla on vain kolme nojapyörää joten minulla ei parane olla enempää) :mrgreen:

fs-bent.jpg

Näitä ei yleensä saa runkosarjoina, mutta kun olen ensimmäinen tilaaja suomesta niin tekivät poikkeuksen. Itse havittelen siihen n. 70-584 (27,5"+) kokoista rengastusta kun kuvassa on maasto 622 (28"). Tästä on tulossa toki oma ketju kuten tikkurunkoisesta läskistäkin kunhan saan jotain muutakin kuin kuvia :D

Vastaa Viestiin