Sivu 8/10

Re: MetaPhat

Lähetetty: 18 Maalis 2016, 08:10
Kirjoittaja PW

Rikun pitäs perustaa testiyritys nojapyörävalmistajille - "jos tämän testin kestää" :mrgreen: Ei enää epävarmoja lujuuslaskelmia vaan "Rikuntesti" 8)


Re: MetaPhat

Lähetetty: 22 Huhti 2016, 18:48
Kirjoittaja Wacky

Pistin läskin laihdutus kuurille. Tuotti tulosta..

Kuva

Alla on nyt 27-584 vanteet joilla 50 leveet schwalbe almotion renkaat tubeless asennuksella luonnollisesti.


Re: MetaPhat

Lähetetty: 22 Huhti 2016, 22:55
Kirjoittaja ajarmala
Wacky kirjoitti:

Pistin läskin laihdutus kuurille. Tuotti tulosta..

Näyttää kummalliselta... Jotenkin, hmm, laihan näköinen...


Re: MetaPhat

Lähetetty: 14 Elo 2016, 19:25
Kirjoittaja Wacky

Läskin runko lähti jälleen halkeamaan viimeisimmän paikkauksen kohdalta ja tämän viikonlopun aikana pyörä kävi jälleen nojailijan pajalla. Nyt on paikka sellaista tekoa ettei se siitä uudelleen lähde murtumaan vaan se seuraava kohta on joku uusi alumiinin väsymiskohta. Katsotaan rakentelenko kokonaan uuden rungon ennen tämän väsytysoperaation päätöstä :mrgreen:


Re: MetaPhat

Lähetetty: 14 Elo 2016, 19:31
Kirjoittaja PW
Wacky kirjoitti:

Läskin runko lähti jälleen halkeamaan viimeisimmän paikkauksen kohdalta ja tämän viikonlopun aikana pyörä kävi jälleen nojailijan pajalla. Nyt on paikka sellaista tekoa ettei se siitä uudelleen lähde murtumaan vaan se seuraava kohta on joku uusi alumiinin väsymiskohta. Katsotaan rakentelenko kokonaan uuden rungon ennen tämän väsytysoperaation päätöstä :mrgreen:

Se toinen Metan runko on ilmeisesti kestäny?


Re: MetaPhat

Lähetetty: 14 Elo 2016, 21:16
Kirjoittaja jori
Wacky kirjoitti:

Läskin runko lähti jälleen halkeamaan viimeisimmän paikkauksen kohdalta ja tämän viikonlopun aikana pyörä kävi jälleen nojailijan pajalla. Nyt on paikka sellaista tekoa ettei se siitä uudelleen lähde murtumaan vaan se seuraava kohta on joku uusi alumiinin väsymiskohta. Katsotaan rakentelenko kokonaan uuden rungon ennen tämän väsytysoperaation päätöstä :mrgreen:

Erittäin kiinnostava koe. Hienoa, että teitte viimeeksi niin ohuen, että se meni nyt rikki. Saatoimme oppia tästä paljonkin hiilikuitulaminaatin kiinnittymisestä alumiiniin ja itse hiilikuidun väsymiskestävyydestä.
Laita kuva uudesta korjauksesta.

PS. Yritin löytää kuvaa siitä edellisestä korjauksesta, mutten löytänyt. Olisi hienoa nähdä nuo uusi- ja vanha korjaus kuvissa vierekkäin, jotta jäisi mielikuva, millainen kestää, mutta väsyy aikaa myöten ja miten eroaa tästä tämä uusi.


Re: MetaPhat

Lähetetty: 15 Elo 2016, 06:37
Kirjoittaja Wacky

Kyse ei ole hiilikuidun väsymisestä alkuunkaan vaan delaminoitumisesta. Edellinen kuidutus oli irronnut alumiinista koska se ei ympäröinyt runkoa kokonaan juuri alumiinnin halkeaman kohdalta. Nyt se laitettiin penkin tuen päältä ympäröiden rungon halkeaman kohdalta täysin.


Re: MetaPhat

Lähetetty: 15 Elo 2016, 08:54
Kirjoittaja jori

Joo, kuitu itsessään ei väsy vielä noilla kuormituksilla. Ongelma on lähinnä kielessä. Aina ei jaksa kirjoittaa "hiilikuitulaminaattirakenne" ja sitten tulee oikaistua ja sanottua pelkkä "hiilikuitu." :oops:

Mutta ne kuvat. :P


Re: MetaPhat

Lähetetty: 15 Elo 2016, 21:43
Kirjoittaja Wacky

Vanha:
Kuva

Uusi:
Kuva
Uudessa siis kuidutettiin hieman pidemmälle etuosasta joka ei olisi ollut välttämätöntä, mutta suurin ero on penkin kiinnikelevyn ympäröivä kuitu joka puuttui ensimmäisestä kokonaan ja sen etureunasta homma sitten pettikin.


Re: MetaPhat

Lähetetty: 15 Elo 2016, 22:19
Kirjoittaja jooseha

Mikäs takahaarukasta on maalit vienyt katkaisukohdan (?) ympäriltä ? Taipuileeko haarukka siitä :?


Re: MetaPhat

Lähetetty: 15 Elo 2016, 23:58
Kirjoittaja jori

Laitan kuvat pienennettynä, jotta näkyvät pienessäkin ruudussa yhtaikaa.

Uusi
Uusi
Vanha
Vanha

Täytyy vain hämmästellä, miten vähällä materiaalilla hiilikuidulla voi alumiinia vahvistaa. Aivan uskomatonta, että tuo ensimmäinen korjaus on kestänyt neljä kuukautta Rikun rääkkiä. :shock:
Tässä linkki alkuperäisestä korjauksesta kertovaan viestiin. http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... =90#p89528

Entäs se takahaarukka (tämän ketjun ensimmäinen viesti). Onko se kestänyt korjattuna koko ajan. Kolme vuotta kai jo kohta. :shock:


Re: MetaPhat

Lähetetty: 16 Elo 2016, 00:27
Kirjoittaja Nojailija

Takahaarukka on kestänyt, kröhöm. Eli on siis ylipaksu... Maali oli tosin lohjennut juuri paikan ja alumiinin yhtymäkohdassa, arvaten erilainen jousto.

Tosiaan vanha paikka 'eli', tuntui joustoa kun runkoa kehon painolla runttasi alaspäin.

Uusi paikka on noin 60g hiilikuitua, ristiin pyöritellen noin kuusi kerrosta. Epoksia 100g josta isoin osa puristuu ulos karherikankaan läpi, vakuumisäkitystekniikalla tein. Lopuksi päälle uusi suosikkini, siveltävä polyuretaanilakka. Antaa hienon pinnan ja uv suojauksen


Re: MetaPhat

Lähetetty: 16 Elo 2016, 00:31
Kirjoittaja Nojailija

Ai niin ja lämpökäsittely tietysti... 12 tuntia 60c jotta ristipolymerisointi on täydellinen jo


Re: MetaPhat

Lähetetty: 16 Elo 2016, 08:15
Kirjoittaja PW

Niin kannattaako alumiinia yrittääkään hitsata kotioloissa, harrastajan? Kiinnittää/liittää kuidulla?


Re: MetaPhat

Lähetetty: 16 Elo 2016, 08:50
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Niin kannattaako alumiinia yrittääkään hitsata kotioloissa, harrastajan? Kiinnittää/liittää kuidulla?

Tuo on tosiaan hyvä kysymys. Minä vastaisin näin:

Kiinnitykset kannattaa hitsata, jos on valmiina TIG, tai alumiini on vähintään 3 mm paksua. Voimaa kantavat rakennehitsit voi nekin mainiosti hitsata noilla samoilla ehdoilla, mutta pitää hyväksyä se tosiseikka, ettei alumiinirakenne ole väsymiskestävyydeltään lähelläkään teräsrakennetta. Kun se sitten väsyy rikki, ei kannata kuvitella hitsaamalla ilman rakennemuutosta korjaavansa paikkaa niin, ettei sitä kohta tarvitssisi uudelleen paikata, vaan tehdä rakenteeseen muutos, joka vähentää tuon paikan jännitysvaihteluita. Tuo rakennemuutos on joskus mahdollista tehdä pienellä alumiinirakenteen muutoksella, mutta hyvänä vaihtoehtona on alumiinin tukeminen päältä hiilikuitulaminaatilla tämän ketjun esimerkin mukaan.

Hiilikuidutetun alueen ulkopuolella tapahtunut maalien irtoaminen viittaa jännityskeskittymään laminaatin reunan kohdalla ja tulee aikaa myöten johtamaan väsymisvaurioon. Tätä taipumusta voisi pienentää laminoimalla hiilikuidun alle kerroksia lasikuitua niin, että se ulottuu hiilikuitua pidemmälle alumiinin päälle. Lasikuitu ei ole läheskään hiilikuidun jäykkyistä ja pehmentää siksi tuon materiaalinvaihtumisreunan vaikutusta ja vähentää väsymisvaaraa. Samalla taklataan hiilikuitu-alumiini korroosiovaara pois päiväjärjestyksestä.

Olen silti sitä mieltä, että hitsaamista kannatta käyttää primäärisenä valmistusmenetelmänä, sillä kuitulaminaatti on ongelmajäte, jonka järkevä kierrätys on vaikeaa. Siksi lasi- ja hiilikuitua kannattaa käyttää vain paikoissa, joissa se on hitsiä parempana välttämätön. :?