Sivu 6/10

Re: MetaPhat

Lähetetty: 28 Syys 2014, 09:11
Kirjoittaja PW

No, kyllä miun ajatus oli kopioida Rikun pyörää mahollisimman lähelle, mitä on tarpeen ja osaan. Mutt jos vielä yllytätte vähän ni saatan sen MBBläskin tehdä :wink: Jos MBB niin reidet pitäs kumminkin olla renkaan päällä, eli penkki korkeemmalla ku nyky MBB:ssäni.
Pähkäilen lähinnä onko mitään järkee investoida noin paljon rahaa pyörään jota ei oikeesti tartte ku muutaman kerran vuoteen - voi olla ett juutun tähän ajatukseen :?


Re: MetaPhat

Lähetetty: 28 Syys 2014, 09:15
Kirjoittaja Wacky

Mähän käytän läskiä jatkuvasti. Se on vaan niin mukava ajaa. Kun sillä ajaa niin voi lähteä ajaa polkuja aina kun alkaa asfaltti kyllästyttää. Ei sitä kunnolla ymmärrä ennen kuin ajaa.


Re: MetaPhat

Lähetetty: 28 Syys 2014, 09:29
Kirjoittaja jviirret

Eipä siinä tosiaan järkeä ole jos ajelee vain hyväpintaisilla asfalteilla, mutta idea onkin siinä että mahdollinen ajoympäristö moninkertaistuu kun mukaan tulee soratiet, polut, pururadat ja alkukevään sohjoiset pyörätiet.
Tulikohan tässä läskipyöräkuume ;)

Jukka


Re: MetaPhat

Lähetetty: 28 Syys 2014, 10:21
Kirjoittaja jori
Nojanalle kirjoitti:

Jos läski rengas olisi siellä jalkojen välissä . Niinkuin aie olisi , niin eikö kokonaisuudesta tulisi aika leveä yleensäkin ottaen . Miten kävisi sitten jaloin ohjaamisen ,kun jalat olisivat eräänlaisessa tuki asennossa ja älyttömän leveässä haara asennossa.
Nykyinen kampien välinen etäisyys, olisi oltava aika hurja . Että ketju pääsisi kulkemaan luonikkaasti renkaan ohi.
Luulisin että polvivaivat lisääntys aika paljon , lyhentäs kampia vaikka kuinka paljon . :mrgreen:

Ei se välttämättä niin pahasti jalkojen väliin tarvitse mennä. 506mm läskikiekko jäisi aika nätisti jalkojen alapuolelle ainakin tähän Petrin avatarkuvaan verraten.
Kuva


Re: MetaPhat

Lähetetty: 28 Syys 2014, 10:29
Kirjoittaja jooseha
Wacky kirjoitti:

Jos meinaa mbbläskin neksuksella tehdä niin pääsee tekemään samalla hyvin kieron etuhaarukan koska nexuksen ratas on vain 49,5 mm navan keskeltä sillon kun se on ns. väärinpäin eli mahdollisimman kaukana keskeltä. Mä ne välttämättä lähtis tekee etupyörää epäkeskona suhteessa runkoon mbb:hen voi muuten tulla aika veikeä ajettava.

Ei kai rengasta kanna epäkeskoksi laittaa vain napa. Tätä vissiin tarkoititkin.
Ketjulinja voi olla lisäksi hieman vino ilman havaittavaa haittaa. Saattaa siis olla ettei navankaan tarvitsisi olla keskilinjalta sivussa.
Mbb:ssä laitetaan rengas yleensä jalkojen väliin, mutta ei kai pläskissä ole syytä tavoitella mhdollisimman matalaa pyörää niin kuski voi olla hieman ylempänä.
Mä aianakin kannatan tuota mbb-läskiä. Alahan PW tekemään :mrgreen:


Re: MetaPhat

Lähetetty: 28 Syys 2014, 10:31
Kirjoittaja jviirret

Kriittinen paikka varmaan emäputken ja haarukan liitos. Ei voi tehdä kovin ohuesta putkesta että kestää ja leveyttä tulee jos haarukan väliin pitää mennä 100mm kumi. Hinkkaa reisiin jos penkki ei ole ylempänä.

Jukka


Re: MetaPhat

Lähetetty: 28 Syys 2014, 10:37
Kirjoittaja jooseha

Flevo-mallin haarukka saattaisi olla tuosta syystä perusteltu, jos mahdollisimman alas haluaa.


Re: MetaPhat

Lähetetty: 28 Syys 2014, 10:46
Kirjoittaja jviirret

Tai kaksipuoleinen flevo haarukka. Eli emäputkesta lähtee putki eteen jonka päähän tulee kammet ja sieltä haarukka alas, kuten Flevossa. Lisäksi samanlainen rakenne taaksepäin, ilman kampia tietenkin ;)

Jukka


Re: MetaPhat

Lähetetty: 28 Syys 2014, 10:54
Kirjoittaja jooseha

Mä aattelin racerin haarukkaa. On jäykempi kuin vakio muttei paljoa raskaampi.


Re: MetaPhat

Lähetetty: 28 Syys 2014, 11:04
Kirjoittaja jviirret
jooseha kirjoitti:

Mä aattelin racerin haarukkaa. On jäykempi kuin vakio muttei paljoa raskaampi.

Kuva

öh? jos tuota rakennetta levittää niin paljon että haarukkaan mahtuu 100mm kumi niin haarukkahan on pahasti jalkojen edessä :o
Ei taemmat putket koska pyörä on korkeampi ja nivel penkin alla, mutta nuo toiset.

Jukka


Re: MetaPhat

Lähetetty: 28 Syys 2014, 11:51
Kirjoittaja jooseha

Ei pidä ottaa yks yhteen. Silloinhan tuonne ei mene edes läski ;)
Tuossa racerin haarukassa on takuuvarmasti liikaa rautaa. Nuo ketjun suuntaiset putket voisivat olla pystärin takahaarukkakamaa ja mahdollisimman lähellä ketjua. Silloin ne ei vie paljoa tilaa. Ketjun kohdallahan tarvitaan leveyttä ketjua varten muutenkin.
Tuonne ketjun sisään ne voisi kanssa tunkea. Silloin tosin eturatas ei voi olla renkaassa "kiinni".(helsinkinojakki)
Taaemmat putket saa tietysti hepoiten piiloon tekemällä kaksipuoleisen haarukan, mutta siinäkin on nuo etuputket.


Re: MetaPhat

Lähetetty: 28 Syys 2014, 12:44
Kirjoittaja PW

Yllytys on näköjään kova, tuo 507mm kiekko olis varmaan fiksuin jos MBBlinjalle lähtis. Renkaan halkaisija olis samaa luokkaa ku nyt 622kiekolla. Hintakin olis noilla paljon alhasempi.


Re: MetaPhat

Lähetetty: 28 Syys 2014, 13:34
Kirjoittaja jooseha
PW kirjoitti:

Yllytys on näköjään kova

No kun tuolla ylempänä toteat ettet yllyttämättä tee :mrgreen:
Mbb läski on kyllä semmoinen erikoisuus että se saattaa osoittautua epäkelvoksi tai sitten se onkin loistopeli. Jonkun tarttis kokeilla :) Sulla ois edellytykset saada toimiva peli. Ajotaito ja luotto mbb:hen on jo valmiina. Lisäksi kokeilun halua ja rakentelukykyä löytyy. Pyörä vaan puuttuu ;) Epäonnistumisen riski tuossa tietysti on, muttei siinä isoa tappiota tule. Tekee vaan samoista osista sitten sen "vanhanaikaisen" läskin :D


Re: MetaPhat

Lähetetty: 28 Syys 2014, 22:01
Kirjoittaja mhelander
jooseha kirjoitti:

Mbb läski on kyllä semmoinen erikoisuus että se saattaa osoittautua epäkelvoksi tai sitten se onkin loistopeli. Jonkun tarttis kokeilla :) Sulla ois edellytykset saada toimiva peli. Ajotaito ja luotto mbb:hen on jo valmiina. Lisäksi kokeilun halua ja rakentelukykyä löytyy. Pyörä vaan puuttuu ;) Epäonnistumisen riski tuossa tietysti on, muttei siinä isoa tappiota tule. Tekee vaan samoista osista sitten sen "vanhanaikaisen" läskin :D

Itse en ole kovin suuri läskien fanittaja. Samoin olen teilannut kaikki maastossa tai talvella ajosta etuvetosella haaveilevat. Silti yhdistämällä vakaa ja hyvin pitävä läskirengas etuvetoon voi olla toimiva ja jopa hyvä yhdistelmä.

Muuten oma maasturi on kuin Wackyn läskimeta, sillä voi ajaa missä vain, vauhdissa ei häviä muille ja aina on hauskaa.


Re: MetaPhat

Lähetetty: 04 Joulu 2014, 09:52
Kirjoittaja PW

http://recliforum.forumeiros.com/t1144-pneu-gigante

DSCN1835.JPG
DSCN1835.JPG (78.94 KiB) Katsottu 4658 kertaa

Pieni on nojapyörämaailma ja yhä pienenee. Brassifoorumilta löyty kuva läskiMetasta ja kuva+video Rikun vastaavasta.