Sivu 7/10

Re: MetaPhat

Lähetetty: 05 Joulu 2014, 05:41
Kirjoittaja Wacky

Eipä noita läskinojapyöriä niin montaa ole maailmassa että yllättäis hirveesti. Läskitkin on vasta tulossa isomman yleisön tietoisuuteen.


Re: MetaPhat

Lähetetty: 05 Helmi 2015, 22:15
Kirjoittaja Wacky

Tänään kesken lenkin huomasin että puomissa on murtuma lähellä hitsaus saumaa. Onneksi on tarjolla kilpuri josta saatoin sitten lainata puomin jotta pääsen jatkamaan läskillä ajelua.
Pitää selvittää saako tuon puomin takuuseen niin kuin se pitäis mennä kun ikää on alle 2 vuotta ja rungolla on kohtuullinen takuu kuitenkin.


Re: MetaPhat

Lähetetty: 05 Helmi 2015, 22:28
Kirjoittaja jori
Wacky kirjoitti:

Tänään kesken lenkin huomasin että keulassa on murtuma lähellä hitsaus saumaa. Onneksi on tarjolla kilpuri josta saatoin sitten lainata keulan jotta pääsen jatkamaan läskillä ajelua. Pitää selvittää saako tuon keulan takuuseen niin kuin se pitäis mennä.

Sinä olet Riku Metan väsytyskuormituspenkki. Ei niiden pyörillä varmaan kukaan muu ole tuossa ajassa noin paljon tahkonnut. Varmasti laittavat uuden osan, kun saavat relevanttia tietoa, mistä muiden pyörät sitten vuosien päästä särkyvät, kun ovat saaneet kilometrejä alle saman kuin sinun pyöräsi.

Voisitko laittaa kuvat murtuneesta kohdasta, niin opimme mekin rakentamaan saman kohdan niin, ettei hajoa ainakaan samasta syystä. Tarvitaan yleiskuva, jossa näkyy kyseinen osa ja riittävästi muuta ympäristöä kuormitustilanteen arvioimiseksi ja lähikuva itse murtumasta.

Hups, kuva tulikin sillä välin, kun kyhäsin tätä tekstiä. Tarvitaan kuitenkin vielä toinen kuva, jossa näkyy kyseinen kohta laajemmassa kuvassa.
Minusta näyttää, että kyseinen murtuma olisi etupuomin ja keskiöputken liitoksen oikealla puolella. Tämä vaikuttaa oudolta paikalta murtumalle. Siksi on tarpeen se suurempi kuva, jossa näkyy myös laajemmalti pyörän rakenteita.

Jos oikein käsitin murtuma on punaisen nuolen osoittamassa paikassa rattaan puolella.


Re: MetaPhat

Lähetetty: 06 Helmi 2015, 06:12
Kirjoittaja Salsa

Minkähänlaisen rungon sä oikein tarvitsisit, ettet sä rikkois sitä? :shock: On kyl paskempi tuuri nyt ollu Metan kanssa :I Älä rynkytä niin kovasti :mrgreen:


Re: MetaPhat

Lähetetty: 06 Helmi 2015, 07:44
Kirjoittaja PW
Salsa kirjoitti:

Minkähänlaisen rungon sä oikein tarvitsisit, ettet sä rikkois sitä? :shock: On kyl paskempi tuuri nyt ollu Metan kanssa :I Älä rynkytä niin kovasti :mrgreen:

Ratakiskosta :mrgreen:
Hämmästelen kuinka se takahaarukan hiilikuitukorjaus kestää tuota menoa :shock: Alumiini on "paskamateriaali".


Re: MetaPhat

Lähetetty: 06 Helmi 2015, 09:00
Kirjoittaja jori
Salsa kirjoitti:

Minkähänlaisen rungon sä oikein tarvitsisit, ettet sä rikkois sitä? :shock: On kyl paskempi tuuri nyt ollu Metan kanssa :I Älä rynkytä niin kovasti :mrgreen:

Rynkytä vaan, vaikka vaimo kieltääkin. Me haluamme katsoa ja oppia, :wink: ...mistä kohdasta ja millä kuormitustavoilla pyörät särkyvät.

Tämä rikko hämmentää, jos murtuma tosiaan on rattaan puolella. Jos on, lienee murtuman syy, ei niinkään taivutusjännitys, jota rattaan puolella on lähinnä puristusta, vaan taivutuksen puristusjännityksen ja vinon ketjun aiheuttaman väännön yhteisvaiktutus. Täytyy vielä miettiä lisää, kunhan varmistuu, että murtuma tosiaan on rattaan puolella.


Re: MetaPhat

Lähetetty: 06 Helmi 2015, 09:02
Kirjoittaja mhelander

Oho !

Jo toinen rasitusmurtuma. Puomihan on murtunut hitsaussauman vierestä, huolimatta Rikun runsaasta ajomäärästä ja läskigumeksien takaamasta riittävästä pidosta normaaliin verrattuna sanoisin että tuo on kyllä karkaisuvirhe hitsauksen jälkeen.

Pitäisi mennä takuuseen... toisaalta itse miettisin vakavasti hiilikuituista puomia jos enemmän omalla MP:llä ajaisin.


Re: MetaPhat

Lähetetty: 06 Helmi 2015, 09:49
Kirjoittaja Wacky

Hiilikuitu versiossakin puomi on edelleen alumiininen eli tuohon pitäis tehdä itse.
Rattaan puolella tuo on.
Karkaisun mahdollisesta puuttumisesta on tosiaan kyse koska kun korkkasin kierteitä ja niitä rotsattiin niin työn tehny kaveri sano et on todella pehmeetä tavaraa ja olen huomannu että se taipuu selvästi enemmän kuin alkuperäisen rungon puomi ja sen takia kilpurissa on ollut alkuperäinen.


Re: MetaPhat

Lähetetty: 07 Helmi 2015, 16:03
Kirjoittaja Nojailija

MetaPhatti taitaa saada kunnon testin johtuen helsinkin kaupungin ilamiseksi järjestämästä tärysytysjärjestelmästä.... on meinaan aika täristys menossa jäisillä kevyenliikenteen väylillä. Olen todella iloinen että kuiduttamani haarukka on ainakin toistaiseksi kestänyt :D vedetäänkö kuitua koko rungon päällee :lol:


Re: MetaPhat

Lähetetty: 07 Helmi 2015, 16:09
Kirjoittaja MikaL

Siis onko tämä murtunut puomi samasta vai eri rungosta kuin se murtunut takahaarukka? On kyllä ollut huono tuuri sulla tuon Metan kanssa.


Re: MetaPhat

Lähetetty: 07 Helmi 2015, 19:15
Kirjoittaja Wacky
MikaL kirjoitti:

Siis onko tämä murtunut puomi samasta vai eri rungosta kuin se murtunut takahaarukka? On kyllä ollut huono tuuri sulla tuon Metan kanssa.

Tuo on tosiaan se jonka tilasin kun korjautin rikkoutuneen rungon.
Takuuseen meni ja metalta oltiin jo yhteydessä onko heillä olevat yhteystiedot oikein.


Re: MetaPhat

Lähetetty: 23 Helmi 2015, 18:23
Kirjoittaja Wacky

Tässä tuore kuva pyörästä. Tosta voi geometriaa vertailla vanhaan jos joku jaksaa


Re: MetaPhat

Lähetetty: 03 Syys 2015, 12:21
Kirjoittaja Wacky

Tuli tehtyä jotain jossain määrin epäpyhää kun maalasin pyörän uudelleen. Takajarrun sismpi säätö nuppi oli jumahtanut kiinni maasto-BB7 levyjarruissa joten päädyin ottamaan maantie-BB7 jarrusta takaosan siihen jarruun koska pyörä piti saada ajokuntoon.
Taitaa olla aika hankki uusia jarruja läskiin. Ehkäpä tässä pitää kokeilla TRP Spyrejä jos niistä tulisi uusi suosikki jarruni. Hinta on Spyrejen suuri kompastus kivi, koska maksavat suunnilleen kaksi kertaa BB7:n verran joka tuntuu aika kohtuuttomalta.


Re: MetaPhat

Lähetetty: 17 Maalis 2016, 21:46
Kirjoittaja Wacky

Nojailija korjasi jälleen metan rungon kuidulla.


Re: MetaPhat

Lähetetty: 18 Maalis 2016, 08:04
Kirjoittaja Nojailija

Joo, taitaa olla Wackyn käyttö Metan kestävyyden äärirajoilla :D mukava oli muuten huomata että kuiduttamani takahaarukka oli kestänyt sen mitä runko ei, joten eiköhän tuo korjattu runkokin kestä. siinä on rullattu ristiin noin 8 kerrosta hiilaria ja yksi kerros aramidia (aramidin yksi kauppanimi on kevlar). kuitujen välistä ilmaa on puristettu pois kiertämällä karherikangasta tiukasti ympärille. Lämpökäsittely on tärkeä, sillä saadaan kovempi epoksi joten alkupolymerisoitumisen jälkeen paikkaa on kovetettu 70-80C noin työpäivän ajan.