Sivu 1/26

STERN 5

Lähetetty: 25 Syys 2013, 16:52
Kirjoittaja Nojanalle

Kai sitä pitää kirjaamaan ja pirteleen tännekin jotain pikkuhiljaa . Niinkuin olen tuossa kallistuvassa akselistossa jo antanut enteitä tulevasta . Vaikka tierän että joku vastustaa "jaloin" ohjattavia. Niin pitää tartua toimeen ja katsoo onko se niin paha kun luulaa . Vai onko kyseessä ajokilometrien puutteesta johtuva ennakko luulo.
Mielestäni kun olen seurannut niiden ajo suorituksia , niin en usko että se on susi lammasten vaatteessa. Vaan todellinen kiituri kun oppii sen niksit.
Tähän pyörään tulee minun ensinmäinen yläohjaustanko , eli orava heimolainen siittä tulee. Vaihteita 30.tä , taakse siis kympinpakka ja eteen kolme ratasta . Niistä myöhemmin kun auon paketit , jotka olen vuosia sitten haalinut. Kaikkiin pyöriin tulee levyjarrut . Rengaskoko on 507 ja lopullinen leveys on 47 . Todennäkösesti tulee oleen MU City Reflex Michlin näin aluksi . Laitetaan sit paremmat kun oppii ajaan.
Vaihteen siirtimet ja vivut on viellä hankimatta . Taakse on nuo jarrusatulat tulossa saarnamieheltä , merkistä en sen tarkemmin viel tierä. Eteen laitan Shimanon ja niin suuren levyn kun löytyy .
Tässä tätä aluksi turinaa ja todennäköisesti pyörä valmistuu 2015-16 . Olen vaan niin hiras näissä tekemisissäni . Et terve tuloo vain turiseen ja neuvoon jos löytyy virhe ajatuksia matkalla rakentamisessa. :wink:


Re: STERN 5

Lähetetty: 25 Syys 2013, 20:22
Kirjoittaja Nojanalle

Kuva
Tässä siis lähtökohta piirustukselle. Nyt kun saan kulmat viellä kohilleen . Niin voi ruveta piirtää 1:1 piirustusta . Vallata olohuoneen lattian , kun vaimo lähtee anopille . Saa rauhan taloon ja huonekkalut syrjään .
Pitäskö tuon ohjauksen kulma olla viellä loivenpi . Vähän kuin tuos PW , ratkaisussa on. Lisääkö se keskittävyyttä enenmän . Tässä itsessää on aika pystyn näkönen . Tässä vaan mietiskelen . Akseli väli tulee ainakin pitempi , kun laitan jouston takapäähän . :wink:


Re: STERN 5

Lähetetty: 26 Syys 2013, 08:30
Kirjoittaja PW

Jos laitat yhtä loivan ohjauskulman ku miun pyörässä, jää aika pieni tila penkin ja ohjaustangon väliin. Miullakin ottaa reidet tankoon - toki tankoa voi muuttaa, riippuu ohjausputken pituudesta myös.

Petri


Re: STERN 5

Lähetetty: 26 Syys 2013, 08:45
Kirjoittaja Nojanalle

Eikö se ole niin mitä pienenpi se pyörä on sitä alemmaksi myös ohjaustanko tulee. :wink: Tosin myös tuo kulma laskee sitä alemmaksi . Jos osaisin tätä kuvan käsittelyä helposti . Voisin tästä piirtää jonkinlaisen kaavan , tai peräti sellaisen havanne animaation. Mutta kun en osaa ,niin yritän solkata ajatuksia tekstinä. :mrgreen:
Tuo havanto oli kyllä PW hyvä antaa lisää tietoo mietintä myssyyn kun mitään ei ole viellä lyöty lukkoon ihan lopullisesti . Paitsi muutamat kohdat . Vanne koko ja nojapyörä tästä ehkä tulee . Jalon ohjattava ja kallistuva runkoinen. :roll:


Re: STERN 5

Lähetetty: 26 Syys 2013, 09:45
Kirjoittaja mhelander
Nojanalle kirjoitti:

Pitäskö tuon ohjauksen kulma olla viellä loivenpi . Vähän kuin tuos PW , ratkaisussa on. Lisääkö se keskittävyyttä enenmän . Tässä itsessää on aika pystyn näkönen . Tässä vaan mietiskelen . Akseli väli tulee ainakin pitempi , kun laitan jouston takapäähän . :wink:

Tuo pystyhkö ohjauskulma on ihan toimiva ja kun tuolla oppii ajamaan niin hyvin toimii. Itsekin yllätyin miten helppo ja mukava oma V oli ajaa jopa Nokian 12h kisassa... ei yhtään epämukavampi kuin mun orava-asentoiset takavetoset.

Mitä jos kattelet joustoihin mallia CruzBike Silvio v2:sta:

Kuva

Siinä on ohjainputkesta joustava etuhaarukka ja takana elastomeeri jousi. "Ketjuhaarukat" eli kolmioiden alapienat on tehty hiilikuitulevyistä ja taipuvat jouston mukana mutta tekevät rakenteesta sivuttaisjäykän. Keskiö ja etukolmio on helpompi tehdä kuin Vendetta:ssa vaikka muistuttaakin Vendetta 2:n rakennetta.

Lisää kuvia:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Itselläni kun tuo V menee uusiksi niin kovasti on mielessä käyny tehdä uudesta jollakin tapaa jousitettu. Mullahan oli penkin yläkiinnikkeen ja rungon välissä levyksi tehty komposiittirakenne tappamassa iskuja selkään. Se antautui ja kyyti oli loppukesästä jo aika kovaa. Runko kun ei jousta yhtään (muualta kuin hiusmurtumista :P).


Re: STERN 5

Lähetetty: 26 Syys 2013, 10:03
Kirjoittaja Nojanalle

Mielenkiintoisia rakenteita , eikö ihan mahdoton rakentaa. Itsellä olisi tollanen alumiininen Comman etuhaarukka varastossa. Ainoo on että kun se on alumiininen niin sen muuntaminen ja hitsaaminen täytyy teettää jollain muulla. Hieno siittä kyllä tulisi . Tämä jousitus tekee siittä mielyttävämmän , eikä paino lisäänny ihan kohtuuttomasti. Myssy päähän ja mietiskeleen. :roll:


Re: STERN 5

Lähetetty: 26 Syys 2013, 10:54
Kirjoittaja mhelander
Nojanalle kirjoitti:

Itsellä olisi tollanen alumiininen Comman etuhaarukka varastossa. Ainoo on että kun se on alumiininen niin sen muuntaminen ja hitsaaminen täytyy teettää jollain muulla. Hieno siittä kyllä tulisi.

Mistähän mullekin moinen haarukka ? Mieluusti levyjarrulla ja pitäis olla kapeahkot olkapäät mutta kuitenkin mahtua isohko rengas -> kun leventää 135mm:n navalle niin vielä mahtuu 23-25 millinen pyörimään. Ja tietysti siitä pitää vaihtaa tuo ohjainputki jousitettuun malliin, niitä muistaakseni sai irraallaan jostakin.

Alumiinisen etuhaarukan voi modata. Mutta se pitäisi ensin lämpökäsittelyllä pehmentää ainakin hartioiden alueelta ja korvakkojen luota. Sitten levittää ja muokata sopivaksi, siinä 15 minsan aikana minkä lämpökäsittelyn jälkeen materiaali on vielä pehmosta ja muokattavissa.

Ja lopuksi sille pitää tehdä tuo pitkän kaavan lämpökäsittely. Jos jollakin on tietoa missä jälkimmäinen onnistuu niin seuraava MBB:n etuhaarukka on alumiininen itse tehty. Pyörätohtorillakin oli joku alumiinihaarukka kaupan...


Re: STERN 5

Lähetetty: 26 Syys 2013, 11:46
Kirjoittaja Nojanalle

Jos kiinostaa , niin voin myyräkin sen kun hinnasta vaan sovitaan . Haarukka on 26" pyörästä ja laakerit tulee mukaan . Laita YH:ta niin neuvotellaan hinnasta . Jos vaikka lähtis sinne suntaan piankin. :wink:


Re: STERN 5

Lähetetty: 26 Syys 2013, 14:10
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:

Ja tietysti siitä pitää vaihtaa tuo ohjainputki jousitettuun malliin, niitä muistaakseni sai irraallaan jostakin.

Kaiveskelin vähän internjettiä ja löytyi tämmönen rakentaja joka tekee haarukat ja kaikki. Tuolta löyty hyvä hajoituskuva Actiontec Proshock ohjainputki joustosta (alkaen otsikosta Headshok Singlespeed):

Kuva

Sitten on tee-itse ohjeet WISIL:ssä mutta kukaan ei liene tehnyt tätä:

Kuva

Hyvä puoli on että koko etuvetosen keulan voi tehdä säädettäväksi mutta sen ei tarvi joustaa mistään. Huonoa on että ohjaustanko hyppii sitten kynsille kuopissa. Toisaalta jos ohjaustanko on kuin mun etuvetosessa niin kovin paljoa ei tuo jousto täräyttäisä kämmeniä kun tangon päästä tulee kiinni pidettyä.


Re: STERN 5

Lähetetty: 26 Syys 2013, 14:28
Kirjoittaja mhelander

Niin, tuossa Silviossa on kustomi joustohaarukka, todennäköisesti KindShock:n tekemä. Kun manuaalissa (tai Google Docs viewer linkki) moinen mainitaan. On ilmajousi:

Kuva

Tuotelinkki. Jalat alumiinia ja vastaava kuin Silviossa.


Re: STERN 5

Lähetetty: 26 Syys 2013, 16:09
Kirjoittaja Nojanalle

Taidan kyl jättää tuon etupään jousituksen pois. Tärkeempää on tuo takapään jousitus selän takia. :wink:


Re: STERN 5

Lähetetty: 26 Syys 2013, 19:39
Kirjoittaja KPS
mhelander kirjoitti:

a lopuksi sille pitää tehdä tuo pitkän kaavan lämpökäsittely. Jos jollakin on tietoa missä jälkimmäinen onnistuu niin seuraava MBB:n etuhaarukka on alumiininen itse tehty.

Kaivoin esiin spostit aiheesta sieltä löytyi unohtuneita tiedon jyväsiä. Tässä korjattu versio.

Talart Oy tekee mm. pyörätuoleja 6000-sarjan alumiinista. Heidän tuotteensa lämpökäsitellään hitsauksen jälkeen Patrian lentokonetehtaalla (ei kuulosta kovin edulliselta).
Tälläistä kertoi topi.tala@talart.fi alkuvuodesta 2012 kun kyselin alupalikoiden hitsauksesta etc.

KPS


Re: STERN 5

Lähetetty: 27 Syys 2013, 19:07
Kirjoittaja Nojanalle

Mikä on yleinen käytäntö kolmipyöräisissä nojiksissa noiden parillisissa pyörissä pinnauksessa. Onko pinnaus tehty yleensä navan keskelle . Vai tois puoleiseksi . Jos toispuoleiseksi , niin kummalle puolelle ja mikä on tämä syy. :?: :?:


Re: STERN 5

Lähetetty: 27 Syys 2013, 20:27
Kirjoittaja KPS
Nojanalle kirjoitti:

Mikä on yleinen käytäntö kolmipyöräisissä nojiksissa noiden parillisissa pyörissä pinnauksessa. Onko pinnaus tehty yleensä navan keskelle . Vai tois puoleiseksi . Jos toispuoleiseksi , niin kummalle puolelle ja mikä on tämä syy. :?: :?:

Mulla liitekuvien mukaiset pinnaukset. Ekassa ulkosivulla pinnaus navan keskelle ja sisäsivulla kaksi yli ristiin (ei havaintoo onko asiallinen ilmaus). Alemmassa molemmat puolet 3 yli ristiin. Tuo jälkimmäinen lienee yleisempi, esim. Catrikessä näytti olevan samanlaiset (ristiinpinnatut molemmilla puolilla). Jos tämä toispuoleinen tarkoittaa ristiinpinnaamista, niin kai se johtuu levyjarrun kiekkoon kohdistavista voimista.

KPS


Re: STERN 5

Lähetetty: 27 Syys 2013, 21:30
Kirjoittaja jori

Tuo KPS puolaus on minun mielestäni hyvä. Ulkopuolella säteittäispuolaus, joka on jäykkä ja sisällä ristiin, jossa jarrun momentit siirtyy. Pienellä pyörällä ne kyllä siirtyy yhdelläkin pinnalaipalla. Minä laittaisin vielä hiukan vanteen keskilinjasta sisälle. Ulkopuolen kovemmin kaarteissa rasittuviin puoliin tulisi paremmin kulmaa kantamaan kaartelut ja sisemmät pinnat kantaisi jarrutusvoimat vieläkin paremmin. Säteittäispuolaus on jäykempi, joten myös ohjauksesta tulee napakampi, varsinkin nyt, kun on tarkoitus tehdä kapea ja korkea kolmipyörä. Kovin paljon ei kannata siirtää vannetta sisemmäs, jottei navat jää pahasti törröttämään ja törmää seiniin ja puhelinpylväisiin, kun läheltä pyyhkäistään. :mrgreen: