jviirret kirjoitti:Nojanalle kirjoitti:Kyllä ulkorengas repes . Suojatien rotvallin reuna repi , samalla kun rengas tyssähti .
No jopas oli huonoa paikkausainetta, ens kerralla sitten jostakin muualta kuin Biltemasta niin kestää
Huumori sikseen.
Ihan oikeastikin paikkauslitkulla saattaa olla ulkorenkaan kestävyyteen vaikuttava ominaisuus.
Jos litkua valuu sisärenkaan reiästä ulko- ja sisärenkaan väliin, pääsee sisärenkaan paise paremmin pullistumaan tyräksi revenneen ulkorenkaan (vaikka vain alkavaan) repeämään, ja repii sitä enemmän auki. Tässä mielessä sisärenkaan litkutus ei välttämättä ole niin hyvä idea kuin sisärenkaaton ulkorengas. Pelkän ulkorenkaan tapauksessa renkaan paine laskee heti, kun repeämään pääsee virtaamaan litkua ja sen mukana ilmaa, joten repeämän leviäminen ei ole niin todennäköistä kuin litkulla rasvatun sisärenkaan tapauksessa. Ilman litkuahan ulkorenkaassa voi olla (paineesta riippuva) melko suurikin aukko, mutta sisärenkaan oma lujuus ja kumien välinen kitka estää sisärenkaan paisetta pullistumaan ulkorenkaan aukon sisälle ja pahentamaan repeämää.
Tiedä häntä, onko tuossa mitään todellisuuspohjaa, mutta noin minun mielikuvitukseni tuon väänteli.
Pitäisi varmaan kokeilla seuraavalla kerralla, kun on päälirenkaassa sopiva repeämä. Ensin kuivana nostetaan painetta, kunnes näyttää liian pahalta ajamisen kannalta. Sitten paineet pois ja lisätään voitelu sisä- ja ulkorenkaan väliin reiän kohdalle ja kokeillaan uudelleen samalla paineella.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma