Maalaria vaille valmis SWB

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
JTH
Viestit: 166
Liittynyt: 14 Syys 2006, 11:49
Paikkakunta: Luvia

Maalaria vaille valmis SWB

Viesti Kirjoittaja JTH »

Tälläinen siitä sitten tuli:
Kuva
Kuva
Kuvakoska linkit kuolleet, lisäsin tämän ainoan löytyneen kuvan tähän alkuun. -jori

Penkki ei ole hyvä, tarkoitus on tehdä kokonaan uusi.
Seuraavaksi palikat irti ja jauhemaalaamoon!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Siisti ja simppeli, hyvä. Mikäs vika penkissä?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

JTH
Viestit: 166
Liittynyt: 14 Syys 2006, 11:49
Paikkakunta: Luvia

Viesti Kirjoittaja JTH »

No toi perssiinalusosa on hieman liian lyhyt ja vaatii taittoa ylemmäs. Ja vanha totuushan on, että kun tekee ekan, niin toiseen on huomattavasti parempia ideoita! Tuo on tehty 0,5mm alumiinilevystä ja vahvikkeet on 25mm aluputkea ja koko hoito lasikuidutettu. Uuden penkin konsepti tulee olemaan sama, muoto vaan hieman erinlainen ja huolellisempi kuidutus.
Ja jos uusi onnistuu, saapi siitä muotin hiilaripenkkiin!! Aaaah, Carbon!!!

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Minustakin hienon ja kevyen näköinen, onko ihan ensimmäinen omatekemä? Mikä muuten on runkoputken koko? Näyttää hieman pienemmältä kuin näissä yleensä. Terästähän runko on, oletan? Minulla on lähes samanlaisessa SWB:ssa runkoputki 40x2 neliöputkea, varmaankin ylimitoitettu mutta eipähän notku.
Keskiövaihde näyttää puuttuvan. Minusta se on tuiki tarpeellinen nojakissa. No, megarange-pakka voi olla myös riittävä.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

JTH
Viestit: 166
Liittynyt: 14 Syys 2006, 11:49
Paikkakunta: Luvia

Viesti Kirjoittaja JTH »

Juu, fillari on eka omatekele, tosin sunnittelu ja protojen teko alkoi jo vuonna -96! Runkoputki on 35mm ulkoa 0,6mm seinämällä. Sain putkea Tunturilta jokunen vuosi sitten, pitäis olla huippu terästä. Aika notku tuo on, ottaa silti tien tärinät mukavasti vastaan! Miten mahtaa kestää, kun laitetaan laukut ja retkikamat kyytiin, hieman arveluttaa.. Tietysti laminoimalla hieman hiilaria putken ympärille tulis jäykempi. :)
Toi voimansiirto tuntuu nyt ainakin riittävältä, 152mm kammet ja 44T ratas ja seiskapakka takana. Testiajeluilla ainakin välitykset riitti, vauhtiakin tuli mielestäni aika hyvin. Luulen, että riittää retkipyöräilyyn.

Seuraavaan runkoon kyllä tulee vahvempaa/jäykempää putkea. 26/26 High Touring bent on suunnitteilla...

-Janne

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Ikävä kyllä runko ei tule kestämään ko. putkella, oli se sitten miten lujaa terästä tahansa. Putkesi on sellaista mitä voisi käyttää timanttirunkoisessa pyörässä, mutta yksinään- ei pelitä! Kevein teräsputki minkä tälläiseen monoputkirunkoon uskaltaisin laittaa on 50x1 ja tällöin se pitää olla suurlujuus- tai cromoterästä. Ruukilla on putkia murtolujuuteen 1000 MPa (Form 1000) asti, pärjää hyvin cromo-putkelle mutta eri kokojen saatavuudesta en tiedä.
Toivottavasti keksit hyvän ja helpon keinon vahvistaa runkoa.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

JTH
Viestit: 166
Liittynyt: 14 Syys 2006, 11:49
Paikkakunta: Luvia

Viesti Kirjoittaja JTH »

Juu, tuo putkihan on tarkoitettu timanttirunkoiseen, mun equillar Ebb Sinkula tehtiin tosta putkesta. Saattaapi olla, että runko menee uusiksi talven aikana...En ole ihan täysin tyytyväinen ohjauksen käyttäytymiseenkään, joten sitäkin voi parannella. Mistä muuten tota Sun mainitsemaa putke vois hommata? Alan tosiaan taipua ajatukseen rungon uudelleen tekemiseen.

Penkkiä aloin tänään väsäämään, tälläkertaan teen sen 2mm alulevystä ja lasikuidulla vahvistettuna.

-JTH

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuota runkoahan on vielä helppo vahvistaa. Hitsaa toinen putki ohjauslakeriputkesta vanhaan poljinkeskiöön, nykyisen runkoputken alapuolelle. Toinen putki samanlailla eteen päin. Jotenkin näin:
http://i96.photobucket.com/albums/l169/ ... ho/swb.jpg

swb.jpg
swb.jpg (167.79 KiB) Katsottu 4962 kertaa

Ohjauksen käyttäytymisen parantamiseen ei tarvi tehdä runkoon muutoksia. Jätön muuttamiseen riittää pelkkä etuhaarukan muokkaus. Jos pyörässäsi on muokkaamaton etuhaarukka, mutta ohjauksen kulma loivempi kuin pystypyörässä, niin aiheuttaa "haukkaamista" hitaassa nopeudessa. Lisäksi jos runko notkuu tai punoutuu kaarroksissa, tuo se ohjaukseen epävarmuutta.
Oletko aiemmin ajanut swb-nojakilla? Ohjaus tuntuma on erilainen kuin pystypyörässä, koska eturenkaalla on enempi massaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

JTH
Viestit: 166
Liittynyt: 14 Syys 2006, 11:49
Paikkakunta: Luvia

Viesti Kirjoittaja JTH »

Hmm.. Tossa vois olla ideaa. Tosin nuo sun piirtämät viivat tekisi ohjauksesta "hieman" jäykän!
Kuva
Laakeriputki on aika lyhyt alapuolelta...
Mielessä kävi, jos hitsaisi putken alapintaan 20x20mm profiilin jäykistämään.
Hiilikuidulla laminointi, jos vaan saa pysymään putkessa kiinni, voisi olla kevyt jäykistys vaihtoehto. Pitää kysellä noilta hiilikuitu-guruilta onnistuisko.

-JTH

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

JTH kirjoitti:

Hmm.. Tossa vois olla ideaa. Tosin nuo sun piirtämät viivat tekisi ohjauksesta "hieman" jäykän!
Laakeriputki on aika lyhyt alapuolelta...

No kappas :) En hoksannut katsoa riittävän tarkasti...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

JTH kirjoitti:

...Mistä muuten tota Sun mainitsemaa putke vois hommata? ...
-JTH

Osuit ongelman ytimeen sillä rautaruukki ei tee suurlujuusputkia varastoon vaan ainoastaan tilauksesta. Kyselin sieltä joskus erään harvinaisen putken saatavuutta ja sanoivat että toimittavat kyllä jos joku tilaa pienimmän toimituserän ko. putkea. Eli jos hyvä tuuri käy niin isomman tilauksen "siivellä" voi saada yhdenkin kangen hankittua. Tämä oli tilanne jokunen vuosi takaperin.
http://www.ruukki.com
ja sieltä ohutseinäputket, asiakaspalvelusta löytyy lisätietoa.
Toinen vaihtoehto on kysellä terästukkureilta. Itse tilasin triken runkoputket onniselta firman kautta. Otin ihan peruskamaa 44,5 x1,5 koska pienen painonsäästön takia en viitsinyt alkaa jäljittää harvinaisempia kokoja. Koska väsymisenkesto on heikompi laitoin jäykkärit runko- ja ristiputken väliin.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

JTH
Viestit: 166
Liittynyt: 14 Syys 2006, 11:49
Paikkakunta: Luvia

Viesti Kirjoittaja JTH »

Oliskohan tässä ideaa:
Kuva

Levystä pokkaamalla vahvike putken yläpuolelle?? Punainen kuvaa peltilevyä ja keltainen hitsisaumaa..

Mahtaisko tuo jäykistää/vahvistaa putkea? jviirret? Jarcco?

-JTH MCM #50

" Life is not measured by the number of breaths we take.
But by the number of places and moments that take our breath away!"

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tottakai jäykistää muttei välttämättä kaunista :roll:
Jos jäykkärit olis pyöreämuotoiset niin tulisi kenties siistimpi?
Laittaisin ne mielummin rungon alapuolelle niin istuinkorkeutta ei tarvitse nostaa. Rans V-rexissä on aika fiksun oloinen runko, chain stay (mikähän se on suomeksi?) jatkuu keskiöön asti. Alaputket voivat olla hennot koska niihin kohdistuu vain vetorasitusta.
http://www.ransbikes.com/VREX07.htm#


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Samoilla linjoilla Jarcon kans. Lisäksi tuo putki taipuu hieman kun sen kylkeen hitsataan. Toisaalta taas kiertojäykkyys tulenee noin suuremmaksi, kuin tapauksessa että laitetaan toinen putki hieman irti nykyisestä putkesta. Kannattaa myös tulpata hitsaamalla tuo vanha poljinkeskiö, siihen ja sen ympäristöön kohdistuu kai suurin rasitus?
Omissa nojakeissani on runkoputki yleensä 50x50x1.5mm sinkittyä teräsputkea. Lujuusluokitusta en tiedä, on ostettu ruukin henkilöstömyynnistä. Siellä ei ole lujuuksia esillä ja valikoimakin on mitä sattuu. Kilon suunnilleen saisi pyörän painosta pois, jos käyttäisi ohuempi seinäistä putkea. SWB:ssä kestäisi varmasti myös 45x45x1.5 putkikin, koska LWB:ssä putkeen kohdistuu suurempi rasitus.
Uskoisin että uuden markkinointinimen myötä(Rautaruukki ==>Ruukki) ovat markkinoinnissa "lähempänä asiakasta", eli nyt voisi noista Teräspalvelukeskusksista saadakkin pienempiä eriä putkea, jopa harvinaisempia kokoja ja/tai lujuuksia.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

JTH
Viestit: 166
Liittynyt: 14 Syys 2006, 11:49
Paikkakunta: Luvia

Viesti Kirjoittaja JTH »

Kyllä tuo hitsaus onnistuu putkea taivuttamatta, ammattimieheltä ainakin. Kaveri joka tuon hitsasi kasaan teki tosin nelisen tuntia hommia, senverran ohkaista putkea oli. Juttelin eilen yhden hiilikuitua työstäneen kanssa ja taidan kokeilla kuituvahvistusta. Maanantaina puhelu Kevraan ja alan tosissaan selvittämään sitä CF-hommaa. Tulee ainakin paremman näköinen, kuin hitsatut vahvikkeet.
Uusi penkki on melkein valmis, painavampi siitä tulee kuin eka versiosta.

-JTH MCM #50

" Life is not measured by the number of breaths we take.
But by the number of places and moments that take our breath away!"

Vastaa Viestiin