Cone Race

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone Race

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

No kele, yritän sitä tänne ladata mut ei onnaa

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Cone Race

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojailija kirjoitti:

No kele, yritän sitä tänne ladata mut ei onnaa

ei varmaankaan, videotiedostot ovat liian isoja foorumeille. Se pitää laittaa ensin esim. youtubeen ja sitten linkki tänne.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone Race

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

latasin sen videon juutuupiin:

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone Race

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

etuvedon runko on kasassa. Olipa mielenkiintoinen säkitettävä, jotain uutta oppii aina... pieniin koloihin säkin, yms, materiaalien saaminen vaatti suunnittelua. Runko on taas tankin näköinen ja painoinen (2.7 kg), toivotaan että kestää (no pitäis, 5-8 kerrosta hiilaria tai aramidia, viimeiset 5 kerrosta säkitetty ja uunissa lopuksi uunissa kovetettu). eturatas tulee siis keskelle, siitä ensiketju isompaan reikään jossa on 9v vaihteet, siitä toisioketju alas emäputken vierestä. pyöreästä pienestä reiästä tupsahtaa ohaustanko. Polville ei ole paljon tilaa,vähän hirvittää leveys.

tein rungon osissa, ensi suora etuosa vaahtomuotin päälle (kuva), sitten jalkoväliosa kiinni ja geometria liimaten kohdalleen (kuva). tämä puolivalmisosa kestää jo säkitystä vääntymättä. Rungon ohuet osat ovat hunajakennoytimellä, paksut osat corecell vaahtoytimellä. viimeinen kerros on aramidi/hiilari hybridiä (kuva)

Liitteet
eturungon alku.jpg
eturungon alku.jpg (310.12 KiB) Katsottu 6543 kertaa
puolikuidutettu runko.jpg
puolikuidutettu runko.jpg (309.51 KiB) Katsottu 6543 kertaa
kuituvalmis runko.jpg
kuituvalmis runko.jpg (303.17 KiB) Katsottu 6543 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Cone Race

Viesti Kirjoittaja tm »

Hieno valtavirrasta poikkeava konstruktio tulossa voimansiirtoon.
Tarvii lähiaikoina poiketa tsekkaamassa "omin silmin".

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone Race

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

tm kirjoitti:

Hieno valtavirrasta poikkeava konstruktio tulossa voimansiirtoon.
Tarvii lähiaikoina poiketa tsekkaamassa "omin silmin".

No mikä ettei, tervetuloa! etuvedon geometriaa voi vielä haarukalla+välirattailla tuunata. pieni apu tuskin haittaa.

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone Race

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Kesä ja kisat on ohi, nyt ehtii taas rakentelemaan, Cone race on pari pykälää lähempänä valmista ja ensimmäinen ajokokeilu on takana. Muutamia kymmeniä metrejä poljin ja todettiin että satula taipui poljettaessa takapyörään kiinni, toimien tehokkaana jarruna. Siinä seuraava rakennuskohde, pitäisi kammet päästä todella testaamaan.

Etuvedon Tuunaus vei yllättävän paljon aikaa, vihdoinkin geometriat ja ketjulinjat tuntuisivat olevan kohdallaan. Vaihteita on 4x7, näillä pärjää jo kisakäytössä. Taidan vaihtaa eteen vain yhden rattaan ja tyytyä lopulta noin 6x7 vaihteeseen.

Pysähtyminen onnistui laskeutumisteline-vipusysteemillä. Mustalla vivulla ohjaustangon vieressä painetaan alas/nostetaan laskeutumistelineet. Lukkiutuminen paikalleen ja peittoluukut on vielä hakusessa, jonkinlainen hiilikuitulehtijousisäppi sinne tulee. Ylä/alakopan sauman parantamisessa ja pyörien suojaamisessa vierähtänee muutama tovi.

Paino lähentelee klassista kahtakymmentä kiloa. Sillä pärjää Nokian radalla mutta ei ehkä ihan mäkisessä maastossa. Uups mainitsinko Nokian radan :lol: olishan se vihdoinkin kiva olla edes nopein Teroista :mrgreen:

Liitteet
sivusta.jpg
sivusta.jpg (237.91 KiB) Katsottu 6373 kertaa
koppa.jpg
koppa.jpg (189.15 KiB) Katsottu 6373 kertaa
etuveto 2.jpg
etuveto 2.jpg (423.23 KiB) Katsottu 6373 kertaa
etuveto 1.jpg
etuveto 1.jpg (416.26 KiB) Katsottu 6373 kertaa
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Cone Race

Viesti Kirjoittaja PW »

Nuo jo ekalla sivulla olleet kammet kiinnostaa, tai niiden tekotapa kun täällä muut painiskelee kampien lyhentämis ongelmien kanssa. Onko nuo kokonaan ite rakennettu? Olis kätevää ku osais ite tehdä, vois määrätä kammen pituuden ja keskiön kapeus/leveyskin olis valittavissa.
Oliko joku ammatti hitsari?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Cone Race

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Olis kätevää ku osais ite tehdä, vois määrätä kammen pituuden ja keskiön kapeus/leveyskin olis valittavissa.
Oliko joku ammatti hitsari?

:lol: Etkö muista että olet itsekkin tehnyt kammet polkimineen itse?

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone Race

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

PW kirjoitti:

Nuo jo ekalla sivulla olleet kammet kiinnostaa, tai niiden tekotapa kun täällä muut painiskelee kampien lyhentämis ongelmien kanssa. Onko nuo kokonaan ite rakennettu? Olis kätevää ku osais ite tehdä, vois määrätä kammen pituuden ja keskiön kapeus/leveyskin olis valittavissa.
Oliko joku ammatti hitsari?

Petri

kammet on romikselta ostetusta paloista, lienee jotain suulakepuristettua ja takuulla ei niin kovaa materiaalia kuin tavalliset markettikammet. Hitsaaja oli puoliammattilainen mutta kunnon alumiinin hitsauslaitetta ei ollut, joten hitsattiin IKH:n alumiinipuikolla, vaati virtaa noin 200A. hitsi meni noin puolen sentin syvyyteen, sen kestävyydestä ei ole mitään tietoa vielä, aika näyttää. :D

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Cone Race

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Olis kätevää ku osais ite tehdä, vois määrätä kammen pituuden ja keskiön kapeus/leveyskin olis valittavissa.
Oliko joku ammatti hitsari?

:lol: Etkö muista että olet itsekkin tehnyt kammet polkimineen itse?

Kuva

Jukka

Niin, joskus käyny mielessä ett vois kokeilla tehdä tuosta materiaalista kammet - laakerit keskellä. Ei mitkään kevyet mutt pituuden sais haluamakseen.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Cone Race

Viesti Kirjoittaja Pastori »

P1011384-picsay.JPG
P1011384-picsay.JPG (66.84 KiB) Katsottu 6290 kertaa
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Cone Race

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Monesti pyörinyt mielessä että miksei tollasta etuvetoa oo tehty streamlineriin :D mutta nyt on :P Aika korkealle nousee kaikki kilkkeet, ei uskois että mahtuu kopan alle..

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone Race

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Cone race on taas pari modausta lähempä kayttäkelpoista pyörää. laskeutumistelineen säppi oli lopulta helppo, on vain hiilikuitujousi jonka päässä mutteri lukitsee telineet. ongelma on vaan että tarvitsin kaksi, molemille puolille omansa ja molemmat täytyy vapauttaa jotta telineet saa sisälle... nyt tarvitsen lukituksen vapautumismekanismin, mahdollisesti vaijeriviritys. tai sitten vapautan molemmat säpit erikseen lähdössä, puoli kerrallaan. teline toimi, joskin lähtö oli vaappuvaa.

eturunko ja satula ovat nyt kunnolla kiinni joten värkillä pystyi ajamaan. kymmenen kilometrin koeajo ei hajottanut mitään mutta ketjut hyppäsivät paikalta pari kertaa, tarvinnen muutaman ketjunohjariputken. positiivista oli etuvedon tominta, kävelyvauhdista viiteenkymppiin pystyi helposti ajamaan kuoppaisella pyörätiellä, polkemisvoimat eivät välityneet ohjaukseen, kääntösäde riitti sellaisenaan ja oli yllätävän hiljainen ketjujen puolesta. vain sirinää, ei rätinää. Oikea kantapää osuu alemman vaihteen ketjunkiristimeen isoilla vaihteilla, onneksi on tilaa siirtää vaihtajaa/vaihtaa lyhempään maantieversioon

Kammet huolestuttavat, niissä on pientä klappia akselin ja laakerin välissä. laakerilukiteella yritän pärjätä. veikkaan että 40mm akseli ei ole täysin pyöreä koska se ei ole sorvattu vaan tod.näk. suulakepuristettu. jos välys kasvaa joudun tekemään kammet tukevammasta materiaalista.

Liitteet
Hiilikuitusäppi (2).jpg
Hiilikuitusäppi (2).jpg (173.05 KiB) Katsottu 6111 kertaa
Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone Race

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Cone Racea voinee kutsua Ikuisuusprojektiksi mutta kyllä se etenee. :lol:

Vaihteita on tuunattu. Keskivaihtaja on modattu sh maantievaihtaja, ketjun kiristin on nyt nostettu eturungon sisään, ei ollut kunnolla tilaa riittävän laaja-alaiselle ketun kiristämiseen rungon ja etupyörän välissä. Nyt sujuu noin 30 lenkin kiristys. Tosioketju pomppaili paikoiltaan helposti erityisesti taaksepäinpolkemisella, asia hoitui näppärästi sh Zee alamäkipyörän vaihtajalla. Oli itselleni ensimmäin tutustuminen näihin suh.uusiin vaihtajamalleihin missä on ”kytkin” ketjun kiristimessä (kytkimen saa muuten pois päältä vivusta). Kiristin siis vetää taaksepäin mutta ei kierry eteenpäin. Hyvin toimii eikä pompi enää paikaltaan, Zee saattaa aikanaan löytää tiensä muihinkin rakennelmiini, nojakeissa kun ketju tuppaa pomppimaan runtatessa. Vaihteita on 2x5x7 eli 70.... riittänee. Etuvaihtaja = käsi, 34 edessä arkiajoon, mikäli sellaista tälle pyörälle tulee, ja 52 maantielle/Nokialle.

Laskeutumistelineen lukitus on uusittu. Alumiiniputket liukuvat ylös, lukittuvat paikalleen ”V”-jarru tyypisiin hakoihin (kuvat) v-jarrusäpit avataan jarrukahvalla. Tämä systeemi toimii mutta lukituksen akselin paikkaa täytyy muuttaa Al-putkien toiselle puolelle. Nyt paine työntää hakoja auki, toiselle puolelle siirtämisen jälkeen kiinni. Perusinsinööritrigonometriaa, mutta olis hyvä jos tällaiset tajuaisi heti ennenkun rakentaa, nyt pääsee uusia säppejä hitsailemaan. Pyörään voi jo astua sisään, lähteä, ajaa hiljaa tai pysähtyä laskeutumistelineiden avulla, mutta noin kerran kymmenestä säpit aukevat.

Toivottavasti pian pääsen kopan kimppuun, etupyörää peittämään ja ylä/ala osaa sovittamaan. Eiköhän pyörä Nokialla nähdä. Vuodesta en vielä tiedä.

Liitteet
Vaihteet.jpg
Vaihteet.jpg (254.33 KiB) Katsottu 5516 kertaa
lukitus.jpg
lukitus.jpg (188.83 KiB) Katsottu 5516 kertaa
laskteline.jpg
laskteline.jpg (204.32 KiB) Katsottu 5516 kertaa
Vastaa Viestiin