flevobike

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

flevobike

Viesti Kirjoittaja eemeli »

No niin, ajattelin tuollaista "flevobike" kopiota ruveta kasailemaan. Muutamia kysymyksiä viisaammilta.

-Mitä teräsputkea kannattaisi käyttää? Ohjeissa 40x40x1,5. Itse ajattelin kokeilla tehdä pyöreästä putkesta. Riittääkö 40x1,5 vai täytyykö olla 44,5x1,5?
-Paljonko "trailia"?. Ohjeissa 7cm-13cm.
-Käytetäänkö etu/takahaarukan nivelkohdissa laakereita vai holkeja?Jos laakereita niin minkälaisia? Kelpaako tavalliset rullalaakerit?etu/takahaarukkaan olen ajatellut käyttää 30x10x1,5. Kelpaako?

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: flevobike

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

eemeli kirjoitti:

No niin, ajattelin tuollaista "flevobike" kopiota ruveta kasailemaan. Muutamia kysymyksiä viisaammilta.

-Mitä teräsputkea kannattaisi käyttää? Ohjeissa 40x40x1,5. Itse ajattelin kokeilla tehdä pyöreästä putkesta. Riittääkö 40x1,5 vai täytyykö olla 44,5x1,5?

Tähän nyt en lonkalta sano muuta kuin kannattaa tehdä hiukan laskelmia. Alimitoitus johtaa liian joustavaan, "vetelään" runkoon. Vertaa noiden poikkipintojen lujuusarvoja toisiinsa.

eemeli kirjoitti:

-Paljonko "trailia"?. Ohjeissa 7cm-13cm.

Oletko miettinyt mahdollisuutta tehdä trail säädettäväksi?

eemeli kirjoitti:

-Käytetäänkö etu/takahaarukan nivelkohdissa laakereita vai holkeja?Jos laakereita niin minkälaisia? Kelpaako tavalliset rullalaakerit?etu/takahaarukkaan olen ajatellut käyttää 30x10x1,5. Kelpaako?

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen.

Olen käyttänyt kuulalaakereita ja muoviholkkeja laakereina, molemmat toimivat hyvin. Rullalaakerit tuntuvat ylimitoitetulta ko. paikkaan ja vaatisivat aksiaalisen laakeroinnin lisäksi.
Tuo putkikoko on sama mitä Flevo käytti.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja eemeli »

juu, tarkoitin noita kuulalaakereita...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: flevobike

Viesti Kirjoittaja jori »

eemeli kirjoitti:

-Mitä teräsputkea kannattaisi käyttää? Ohjeissa 40x40x1,5. Itse ajattelin kokeilla tehdä pyöreästä putkesta. Riittääkö 40x1,5 vai täytyykö olla 44,5x1,5?
-Paljonko "trailia"?. Ohjeissa 7cm-13cm.

Flevo on ns. Jellybike, joten sen jäykkyydellä ei ole niin suurta merkitystä, kuin monen muun pyörämallin. Suurin voima, ketjuvoima, välittyy suoraan haarukan kautta ja muutkin suuret kuormitukset sijoittuvat eteen kampikeskiön ja etujousen välille. Ohjausnivelen ympäristössä riittää rungoltakin sama lujuus, kuin mihin akseli pystyy, eli aika vähäinen. Arvelisin 40 mm putken riittävän, varsinkin jos em. suurten voimien alue tehdään huolella. Jos saat jostain vieläkin ohutseinäisempää riittää sekin, varsinkin taaempana pyörässä. Putken halkaisijaa älä kuitenkaan pienennä tuosta 40, sillä vetelä ohjaus muuttuu rungon vääntö=kiertojäykkyyden puutteesta vieläkin vetelämmäksi. Kannattaa huomata, että seinämän vahvuuden muutos pudottaa painoa erittäin helposti, hitsauksen kanssa täytyy kuitenkin olla huolellinen. Jos materiaali on samaa, on 44,5x1,2 on 10% kevyempi, mutta 10% jäykempi ja lujempi, kuin 40x1,5

Trailin mittauksessa on huomioitava, että olennaista on, mitä trail silloin, kun pyörällä ajetaan. Flevossa se muuttuu kuorman ja polkemistilanteen mukana.

Jori

Vastaa Viestiin