Kuudee sport > Kuudee Mirri

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 14510
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kuudee sport

ViestiKirjoittaja PW » 16 Kesä 2015, 14:29

Pastori kirjoitti:
PW kirjoitti:Eiks se naru oo sitä varten ett voi löysätä - sporttisempi ja jättökin muuttuu oikeaan suuntaan - kovempi vauhti, isompi jättö?


Joo. Muuten muuttuis suotuisaksi - mutta jättö on jo nyt aika suuri = 170 millii.

Mutta kokeilen mä toki tuota loivempaa perää uudelleen.

No niin onkii, haarukkaan taittoa? Turhaan huutelen haluut kuitenkin tehdä uuden rungon :mrgreen: sekin on ok.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6186
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee sport

ViestiKirjoittaja Pastori » 16 Kesä 2015, 16:15

PW kirjoitti:
Pastori kirjoitti:
PW kirjoitti:Eiks se naru oo sitä varten ett voi löysätä - sporttisempi ja jättökin muuttuu oikeaan suuntaan - kovempi vauhti, isompi jättö?


Joo. Muuten muuttuis suotuisaksi - mutta jättö on jo nyt aika suuri = 170 millii.

Mutta kokeilen mä toki tuota loivempaa perää uudelleen.

No niin onkii, haarukkaan taittoa? Turhaan huutelen haluut kuitenkin tehdä uuden rungon :mrgreen: sekin on ok.


Enhän mä nyt just männävuonna suoristettua haarukkaa rupee taitteleen ja sitäpaitsi - kiertyväkettinkinen = hyvä jos se on suora = ketju menee kivasti siittä haarukan viekusta.

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1682
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kuudee sportin evoluutio

ViestiKirjoittaja Jarcco » 17 Kesä 2015, 16:12

Pastori kirjoitti:
emaputken_kulma.jpg


Tekisi vielä mieli vähän muuttaa tuota runkoa. Kuvan nuolen kohdalle pikkuiset taitokset ja silloin saisi emäputkea hitusen pystympään = saisi naruperää laskemamalla sporttisemman koneen. Etuosaa siis ylös ja takaosaa alas.

Heinäkuun ekalla viikolla pääsisi pajalle. Siihen saakka pitää pohtia että sipaisisko nopeesti uuden rungon kokonaan vai vieläko kustomoisi tätä vanhaa.

Uudessa rungossa voisi olla kutakuinkin tommoiset muutokset:
- etupuomia hitusen ylös
- takosaa hitusen alas
- sininen putki voisi olla pikkaisen ohkaisempaa?

kuudeen_muutokset.jpg


Äläs nyt heti mene muuttamaan, ajoasento on minusta just passeli eli sama kuin mun Mustarastas mbb:ssä. Sellaisen meinaan apinoida muihin pyöriini, Jive saattaa joutua käsittelyyn jossa muutan keulakulmaa loivemmaksi ja pudotan puomia alaspäin eli juuri päinvastoin kuin sinä meinaat tehdä :wink: No makuasioita nämäkin, mutta mitens sitä sanottiinkaan: If it's not broke, don't fix it!
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6186
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee sport

ViestiKirjoittaja Pastori » 17 Kesä 2015, 19:37

Tänään just lenkillä huomasin että yritin pariin kertaan omaa ruhoa oikoa. Kyllä mä varmaan tämän rungon pidän tälleen. On niin helppo ajella. Ja sit SAATAN tehdä toisen vähän sporttisemman. Jostain kumman syystä ajoin viime kesän lopulla paljon kovempaa kuin nyt tällä pyörällä. Nyt on tosin ollut ihan hirmuista tuulta. Mutta olettaisin että vähän pystympi ajoasento todellakin nappaa vauhtia pois hitusen.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11837
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kuudee sport

ViestiKirjoittaja jviirret » 17 Kesä 2015, 19:47

Pastori kirjoitti:Mutta olettaisin että vähän pystympi ajoasento todellakin nappaa vauhtia pois hitusen.


Näinhän se tekee. En tiedä saisiko 5asteen muutosta nojakulmassa vielä mitattua normaali mittarilla normi lenkillä, mutta 10asteen muutoksen varmasti saa. Varsinkin jos lähtökohta on jossakin 40-50asteen hujakoilla ja siitä loiventaa kymmenen astetta niin otsapinta-ala pienenee hehtaarilla.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6186
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee sport

ViestiKirjoittaja Pastori » 17 Kesä 2015, 20:17

Muutos on siinä kymmenen asteen hujakoilla. Tarkkaa tietoo ei oo vielä - ei oo kuvaa pyörästä 71 kilon punnuksella = todellista narun jouston vaikutusta ei siis ole dokumentoitu.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9775
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kuudee sport

ViestiKirjoittaja jori » 17 Kesä 2015, 22:36

jviirret kirjoitti: Varsinkin jos lähtökohta on jossakin 40-50asteen hujakoilla ja siitä loiventaa kymmenen astetta niin otsapinta-ala pienenee hehtaarilla.
Matalammalta aloittaen sama kymmenen astetta pienentää otsapinta-alaa vieläkin enemmän. Otsapinta-ala noudattaa sinikäyrää, eli pienillä kulmilla enemmän ja suurilla vähemmän. Toisaalta suuren kulman madaltaminen vaatii periskoopin tai video-ohjauksen. :wink:
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11837
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kuudee sport

ViestiKirjoittaja jviirret » 17 Kesä 2015, 22:55

jori kirjoitti:Matalammalta aloittaen sama kymmenen astetta pienentää otsapinta-alaa vieläkin enemmän. Otsapinta-ala noudattaa sinikäyrää, eli pienillä kulmilla enemmän ja suurilla vähemmän.


Jos kuski jää omien polviensa tai jopa mahansa taakse niin nojakulman suhteellinen vaikutus pienenee.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9775
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kuudee sport

ViestiKirjoittaja jori » 17 Kesä 2015, 23:31

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:Matalammalta aloittaen sama kymmenen astetta pienentää otsapinta-alaa vieläkin enemmän. Otsapinta-ala noudattaa sinikäyrää, eli pienillä kulmilla enemmän ja suurilla vähemmän.


Jos kuski jää omien polviensa tai jopa mahansa taakse niin nojakulman suhteellinen vaikutus pienenee.

Jos kuski jää oman mahansa taakse, on kyseessä virtaviivakappale, eikä ilmanvastuksen suuruus riipu otsa-, vaan ns. märkäpinta-alasta. :mrgreen:
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

joonas
Viestit: 147
Liittynyt: 02 Touko 2012, 20:23

Re: Kuudee sport

ViestiKirjoittaja joonas » 17 Kesä 2015, 23:39

Jos kuski jää periskoopitta oman mahansa taakse nojapyörän päällä niin aerodynaaminen etu jäänee kakkoseksi ja kannattanee harkita kaljan kulutuksen kuristamista :D

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6186
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee sport

ViestiKirjoittaja Pastori » 17 Kesä 2015, 23:41

Kylläpäs maistuiskin olut.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9775
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kuudee sport

ViestiKirjoittaja jori » 17 Kesä 2015, 23:49

Pastori kirjoitti:Kylläpäs maistuiskin olut.

Ähäs, minulla on tässä avattu Murphys Irish Stout puolen litran tölkki. :mrgreen: Lähes tyhjä jo kylläkin. :|

Aerodynamiikka on laji, jossa kuikelot eivät pärjää. Virtausteknisesti edulliset muodot ovat varsin paksuja ja pyöreälinjaisia siihen asti, kunnes mennään yliääninopeuksiin, joita nojapyöräilyssä ei vielä lähivuosina taideta saavuttaa. :mrgreen:
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6186
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee sport

ViestiKirjoittaja Pastori » 18 Kesä 2015, 00:01

jori kirjoitti:
Pastori kirjoitti:Kylläpäs maistuiskin olut.

Ähäs, minulla on tässä avattu Murphys Irish Stout puolen litran tölkki. :mrgreen: Lähes tyhjä jo kylläkin. :|


OT. Mutta menköön. Paaston jälkeen eka olut oli Singha. Muistelin sen olleen melkoisen neutraalia ennen - mutta mites olikaan paaston jälkeen siinäkin todella hurjat maut.

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Kuudee sport

ViestiKirjoittaja TKorho » 18 Kesä 2015, 00:53

jviirret kirjoitti:
Pastori kirjoitti:Mutta olettaisin että vähän pystympi ajoasento todellakin nappaa vauhtia pois hitusen.

Näinhän se tekee.

Kunnon nojakkifoorumistisporttien vastaisesti kapinoin!

Minulla ainakin matalammat kulmat, enkä edes ole mitannut mitä se tarkoittaa, mutta Nazca Explorerin rakenteella ne eivät ole kovin kummoiset, aiheuttavat sykkeen rajoittumista. Siitä seuraa ns. vanhan miehen ilmiö. Rajoittumisen myötä tehot jäävät tosi surkeiksi. Anteeksi, haasteellisiksi. Isäni, joka on 80 seuraavana syntymäpäivänä valittelee samaa, kun tehoja ei riitä. Ja tietää kyllä sykemittarit ja oman tehoalueensa. Mietin samaa kun ajan nojakilla, ja sykkeet ovat rajoittuneet 25 pinnaa, ja tehot eivät riitä. Vaikka kuinka tuntuu että tekisin töitä, ja jopa hiki tulee.

Nyt kysyn teiltä kokeneilta ja guruilta!
Onko siis oikeasti mahdollista tuottaa kunnon tehoja makuuasennossa? Tai edes kaupallisten rakenteiden matalammissa asennoissa? Tiedän kyllä "totuttelu ajamaan jalat ylhäällä"-threadin, ja olen sen alusta loppuun lukenut. Olen myös seurannut pyöräilyammattilaisten nojakkikokeiluista kertovia tarinoita. Mutta tämän hetken kokemukseni ei tue totuttelua, vaan en vain pysty tuottamaan tehoja jos olen riittävän (=liian) virtaviivainen.
Sekä maasturilla, että vanhalla hybridillä pyöräily tuntuu ihan erilaiselta. Kevyeltä ja suht näppärältä. Nojakilla virtaviivaiselta ja leppoiselta, mutta pienessäkin haastetilanteessa raskaalta. Rasite ei lopu huohotukseen, vaan punapäiseen puristukseen, niinkuin haaste olisi ylivoimainen. Samassa mäessä taas pystärillä suoritus tuntuu loppuvan hengityksen virtausnopeuteen.

En tosin voi kiistää sitä, että mahani ilmanvastus tulee vastaan ennen pyörän nojakulman tarjoamaa näkyvyyvyyden nollautumista... Ja minulla on luontaisesti matala maksimisyke ikäisekseni, ja makuusyke jää vielä alemmaksi. Tämä voi olla tuntumassa ratkaiseva tekijä ns normaalimpiin. (45v, maksimisyke 171, järkevä tehoalue n.165. Nojakkisyke voi olla jopa niin huono kuin 130. Riippuu päivästä.)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9775
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kuudee sport

ViestiKirjoittaja jori » 18 Kesä 2015, 01:27

Tästä olemme keskustelleet aiemminkin. Arvelisin omasta kokemuksesta sinulla olevan korkea verenpaine, eikä säätöjärjestelmä suostu nostamaan painetta päässä liian korkealle. Hyvä niin. Sinun pitää saada veren triglyseridit alenemaan, jotta paineet alenevat ja pääset kohottamaan kuntoa. Triglyt alenevat lopettamalla vehnän syönnin ja vähentämällä muutkin hiilarit minimiin muutamaksi viikoksi. Minulla olo parani niin paljon, että paluuta leivän mussuttamiseen ei tullut, vaan välttelen hiilareita sovelletusti vieläkin. Olutta juon toisinaan ja syön joskus jopa ruisleivän, mutta määrät ovat pieni murto-osa entisestä.
Tässä aiempi keskustelumme: viewtopic.php?f=8&t=2394&p=32091&#p32091
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija