Hitsaus

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 14508
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Hitsaus

ViestiKirjoittaja PW » 14 Tammi 2018, 12:27

Tavaratandemin takahaarukan olkapäät hitsattu runkoputkeen, 63.20/1,6mm puikko ja alusinkitty 1,5mm putki. Puikko paloi helposti 30A virralla, eikä reikiä tullut mutta jälki on melkosta röpelöä edelleen. Kuona pilkkuja tiheessä ja paikoin hitsi on ottanu vaan toiseen puoleen :? saahan nuo jotenkin paikkailtua mutt olis kiva jos oppis vetämään (vai pitikö se työntää?) siedettävän näköstä saumaa :oops: Pienennänkö viel virtaa ja kuljetan puikkoo hitaammin, vai missä vika?
Pitää taas mennä ostamaan järeemmät hitsauslasit, ett näkis jotain. En tiedä auttaako tuon kypärän lasin säädöt parempaan hitsaustapahtuman havainnointiin :?
20180114_105910.jpg
20180114_105910.jpg (122.7 KiB) Katsottu 5900 kertaa
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9774
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Hitsaus

ViestiKirjoittaja jori » 14 Tammi 2018, 13:03

Kiire näyttää olleen. Onko sinulla kunnolliset 2,5 tai 3,0 dioptrin lukulasit siellä kypärän sisällä. Minä pärjään ykkösen laseilla kaikkialla muualla, paitisi hitsatessa ja elektroniikkahommissa, joissa käytän 2,5-3 laseja hitsatessa ja elektonikkaahommissa 4,5 dioptrin laseja. Valtava ero loppulaadussa, kun voi katsoa läheltä ja oikeasti näkee, mitä tekee.

Näytät hitsaavan ulkona pakkasessa. Ei ole hyvä paikka puikoille se. Puikot pitää ottaa uunista kuumana käyttöön. Minä kyllä kokeilisin tuon sauman esilämmittämistä jonnekin "sylki kiehuu"-lämpötilaan ja säätäisin hitsausvirtaa pienemmäksi, niin lämpötilaerot jäisivät pienemmäksi ja hitsin liittyminen olisi juohevampaa.

Tärkeää on pitää puikko sulan reunan kohdalla. Minä en ainakaan onnistu kuin kaksin käsin niin, ettei noin ohut puikko vapise edelle ja sivulle, kauemmas kylmälle alueelle. Apukädessä pitää olla paksu hanska, ettei puikon tukeminen polta kättä.

Ohuissa aineissa kuonaa on suhteessa enemmän ja pienivirtainen valokaari tukehtuu helposti. SIksi kokeilisin hitsaamista hieman ylämäkeen, jotta kuona jää paremmin jälkeen, eikä valu valokaaren päälle.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14508
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Hitsaus

ViestiKirjoittaja PW » 14 Tammi 2018, 13:15

Puikkopaketin kyljessä on 350°, 2h pitääkö ne lämmittää noin kuumaksi ja noin pitkän aikaa? :shock:
Hullulta tuntuu muutamaa puikkoo kerrallaan lämmitellä :?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3473
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Hitsaus

ViestiKirjoittaja Vilijami » 14 Tammi 2018, 13:19

Tuo puikkojen lämmitys ainakin auttaa. Mutta onko sinkkaus hiottu tarpeeksi syvältä ja laajalta. Itse olen huomannut, että tuollaisessa t-liitoksessa paksusti sinkattu liikennemerkkiputki pitää hioa myös sisäpuolelta sinkittömäksi, muuten puhaltaa kelta-harmaata liekkiä saumaan, eikä tahdo tarttua. Muutenkin pitäisi olla varovainen tuon sinkkiputken palokaasujen kanssa, eivät ole oikein terveellisiä hengittää :shock:

Koko paketti puikkoja uuniin tai pannuhuoneen kuumaan paikkaan. Sieltä ottaa sitten käyttöön.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14508
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Hitsaus

ViestiKirjoittaja PW » 14 Tammi 2018, 13:24

Miusta tää alusinkitty on eri juttu ku perinteinen sinkitty :? Ei tuosta tule sitä keltasta möhnää.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11834
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Hitsaus

ViestiKirjoittaja jviirret » 14 Tammi 2018, 13:57

Liian vähän lämpöä tuossa näyttää olleen. Vedät/työnnät liian nopeaan tai liian pienellä virralla.
Sinkitykset ja muut pinnoiteet on pahaa myrkkyä. Migillä jotenki onnistuu ku hitsaa pystysaumaa hitaasti alhaalta ylös, silloin epäpuhtaudet palaa edellä. Mutta 100x parempi jos ne vihtii hioa pois.

Hitsaatko pystyssä vai vaakassa? Vaakahitsaus on mun mielestä paljon vaikeampaa kuin pystysauma. Alhaalta ylös hitsatessa lämpö nousee edellä ja esilämmittää hitsauskohtaa. Ylhäältä alas hitsatessa sula on pidempi ja umpeutuu paremmin tjsp. Vaakasaumassa lämpö karkaa harakoille.

Ja ota tuo Jorin lukulasi-idea tosissaan ;) Ei riitä että näkee lukea sanomalehteä, pitää nähdä tarkemmin.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14508
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Hitsaus

ViestiKirjoittaja PW » 14 Tammi 2018, 15:02

Lasit hommattu! Toinen neuvoo laskemaan virtaa toinen nostamaan - pitää taas ite kokeilla ;) Luulen ett pitää vaan hidastaa liikettä.
Kiitos taas harjotellaan, ehkä tuo joskus onnistuu viel.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11834
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Hitsaus

ViestiKirjoittaja jviirret » 14 Tammi 2018, 15:37

PW kirjoitti:Lasit hommattu! Toinen neuvoo laskemaan virtaa toinen nostamaan - pitää taas ite kokeilla ;)


Ei tarvi kuin sisäistää lukemansa :roll: Kaikissa sama kommentti, liian kylmänä olet hitsannut. Jori ehdotti virran laskemista JA esilämmittämistä. Ei se pelkällä virran laskemisella ainakaan paremmaksi muutu.

Lämpöä saa siis lisää:
-Virtaa nostamalla
-Puikon liikettä hidastamalla
-Hitsaamalla pystysaumaa
-Esilämmittämällä

Jos teet kolme noista niin yhtä voi muuttaa päinvastaiseen suuntaankin :wink:

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 803
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: Hitsaus

ViestiKirjoittaja Härski » 14 Tammi 2018, 17:30

Jukan listaan lisäisin valokaaren pituuden. Pitkällä valokaarella sula, ja myös lämpöenergia leviää isolle alalle. Silloin lisäaineen ja perusaineen välinen liitos jää kylmäksi, koska perusaineen ei lämpene tarpeeksi.

Perusaineen esilämmitystä käytetään suurilla perusainevahvuuksilla - luokkaa plus 30 mm- vetyhalkeamien välttämiseksi. Pienemmillä ainevahvuuksislla sula sisältää riittävästi lämpöenergiaa pitämään itsensä juoksevana riittävän kauan, mahdollistaen epäpuhtauksien poistumisen hitsistä.

Mä näkisin syyksi liian pitkän valokaaren ja nopean kuljetuksen. Mahdollisesti liike on ollut myös työntävä jos sieltä löytyy kuonasulkeumia yms..
Toni

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9774
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Hitsaus

ViestiKirjoittaja jori » 14 Tammi 2018, 18:20

Härski kirjoitti:Jukan listaan lisäisin valokaaren pituuden. Pitkällä valokaarella sula, ja myös lämpöenergia leviää isolle alalle. Silloin lisäaineen ja perusaineen välinen liitos jää kylmäksi, koska perusaineen ei lämpene tarpeeksi.

Perusaineen esilämmitystä käytetään suurilla perusainevahvuuksilla - luokkaa plus 30 mm- vetyhalkeamien välttämiseksi. Pienemmillä ainevahvuuksislla sula sisältää riittävästi lämpöenergiaa pitämään itsensä juoksevana riittävän kauan, mahdollistaen epäpuhtauksien poistumisen hitsistä.

Mä näkisin syyksi liian pitkän valokaaren ja nopean kuljetuksen. Mahdollisesti liike on ollut myös työntävä jos sieltä löytyy kuonasulkeumia yms..

Joo, ei tässä vetyhaurautta oltu taklaamassa, vaikka sekin tietysti menee samalla. Tässä lämmittämisen ideana oli hidastaa lämpötilan laskua minimaalisen tehoisesta valokaaresta pakkasilmaan. Olen myös huomannut, että esilämmitetty -vähänkin- perusaine saa valokaaren palamaan tasaisemmin. Eikös aikanaan putkiradioissa ollut putkien katodeissa esiämmitys, jotta valokaari nätimmin irtosi. Silti vaativat pitkän ajan lämmetäkseen. :?
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

eemeli
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 985
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Hitsaus

ViestiKirjoittaja eemeli » 15 Tammi 2018, 16:53

Iltakoulussa päässyt kaasuhitsausta kokeilemaan. Ihan mukavaa touhua. Pari iltaa meni, että pääsi edes vähän hajulle. Painekoe onneksi meni läpi, joten tänään sitten kai tig-hitsaus harjoitus. Videoita katseltu netistä, että olisi edes vähän hajua kuinka toimitaan...
Liitteet
CB3435AE-0FD4-4D31-B643-18B64E461805.jpeg
-Janne-

eemeli
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 985
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Hitsaus

ViestiKirjoittaja eemeli » 15 Tammi 2018, 22:08

Vaikeata on tigillä hitsaaminen. Kädet tärisee liikaa ja jälki on sitä myötä aika kamalaa. Pellinpalasien yhteen hitsaaminen ja lyhyet saumat pyöreään putkeen onnistui jotenkuten. Pitemmän yhtämittaisen sauman tekeminen yhtä tuskaa. Posiitivista kuitenkin, että painekoe meni läpi. Aikalailla samanlainen putkenpätkä tuli tehtyä kuin kaasuhitsauksesta, mutta tällä kertaa oli valmiita osia.
-Janne-

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3473
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Hitsaus

ViestiKirjoittaja Vilijami » 07 Touko 2018, 20:24

PW kirjoitti:Puikkopaketin kyljessä on 350°, 2h pitääkö ne lämmittää noin kuumaksi ja noin pitkän aikaa? :shock:
Hullulta tuntuu muutamaa puikkoo kerrallaan lämmitellä :?

Nyt äkkiä Petri tarjoamaan puikkouunista https://huutokaupat.com/876260

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3725
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Hitsaus

ViestiKirjoittaja mhelander » 08 Touko 2018, 09:12

eemeli kirjoitti:Vaikeata on tigillä hitsaaminen. Kädet tärisee liikaa ja jälki on sitä myötä aika kamalaa. Pellinpalasien yhteen hitsaaminen ja lyhyet saumat pyöreään putkeen onnistui jotenkuten. Pitemmän yhtämittaisen sauman tekeminen yhtä tuskaa.

Itselle otti eniten aikaa oppia katsomaan lukulasien läpi, heittämään muut ajatukset pois (=keskittyä vain ja ainoastaan hitsauskipinään) ja että miten tuetaan kahvakäsi niin ettei tärinää tule mutta kipinää saa kuljetettua aiottua saumaa pitkin.

Tähän viimeiseen löytyy YouTube:sta (kin) hyviä videoita joista sain vinkkejä. Ja sitten vaan paljon harjoitusta... itselle oppikouluna toimi V8-myllylle F1-tyylisen pakoputkiston teko suorasta putkesta, kun mutkat tehdään segmenteillä pikku pätkistä niin tuli sen verran saumaa että alkoi jo onnistumaan loppuvaiheessa.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

eemeli
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 985
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Hitsaus

ViestiKirjoittaja eemeli » 22 Elo 2018, 20:54

Välillä aina päässyt koulussa kaasulla ja tigillä hitsaamaan. Hitsaaminen luonnistuu jotenkuten jo molemmilla. Tänään kyselin, että kelpaako kaasuhitsaus sauma näytön suorittamiseen. Kuulemma kelpaa.

Huomenna sitten pitäisi näyttää onnistuuko tig-hitsaus. Olen kuulemma väärin hitsannut kun nojaan kupilla kappaleeseen. Nyt pitäisi hitsata vain vapaalla kädellä, mikä itseltä ei kunnolla suju. Ei kyllä suju meidän ryhmässä kellään muultakaan. Nojaamalla olen saanut omasta mielestä hyvää vedenpitävää saumaa. Mitä mieltä olette tuosta? Video malliksi.

https://m.youtube.com/watch?v=HgqIWKn5gr0
-Janne-


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: irakas ja 2 vierailijaa