Hitsaus

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Hitsaus

Viesti Kirjoittaja tm »

eemeli kirjoitti:

...Huomenna sitten pitäisi näyttää onnistuuko tig-hitsaus. Olen kuulemma väärin hitsannut kun nojaan kupilla kappaleeseen. Nyt pitäisi hitsata vain vapaalla kädellä, mikä itseltä ei kunnolla suju. Ei kyllä suju meidän ryhmässä kellään muultakaan. Nojaamalla olen saanut omasta mielestä hyvää vedenpitävää saumaa. Mitä mieltä olette tuosta?...

Ai sitä voisi noinkin hitsata... tää on tätä kun on vaan itsekseen opetellut hitsaamaan ilman ammattihitsarin opastusta, ja netistä ei ole tullut paljoa videoita katseltua... Näytti tuossa youtube-pätkässä ihan näppärältä tavalta tuo kupin kierittäminen kappaleen pintaa vasten. Itse tullut hitsailtua vain vapaalla kädellä, mikä oli etenkin alkuun haastavaa...

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Hitsaus

Viesti Kirjoittaja Härski »

Pienaa hitsatessa tigillä saa kappaleeseen kaasusuuttimella nojaamalla erittäin tasaisen- konemaisen jäljen. Ei mun mielestä siinä pitäis mitään väärää olla, kunhan pitää elektrodin riittävän lyhyenä että kolvin kallistus pysyy järkevällä tasolla. Siis riittävän pystyssä.

Mä ainakin olen ko systeemillä hitsannut ihan kemianteollisuuteen kelvanneita kikkaroita erinäisiä metrejä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Hitsaus

Viesti Kirjoittaja jori »

eemeli kirjoitti:

Välillä aina päässyt koulussa kaasulla ja tigillä hitsaamaan. Hitsaaminen luonnistuu jotenkuten jo molemmilla. Tänään kyselin, että kelpaako kaasuhitsaus sauma näytön suorittamiseen. Kuulemma kelpaa.

Huomenna sitten pitäisi näyttää onnistuuko tig-hitsaus. Olen kuulemma väärin hitsannut kun nojaan kupilla kappaleeseen. Nyt pitäisi hitsata vain vapaalla kädellä, mikä itseltä ei kunnolla suju. Ei kyllä suju meidän ryhmässä kellään muultakaan. Nojaamalla olen saanut omasta mielestä hyvää vedenpitävää saumaa. Mitä mieltä olette tuosta? Video malliksi.

Kupilla nojaamisessa pitää olla tarpeeksi iso kuppi, tai kaasusuutinhan se oikeasti on nimeltään. Jos suutin on pienihalkaisijainen ja elektrodi vähänkin liian kaukana, on kärki helposti liian vaakasuorassa ja tunkeuma jää matalaksi. Isohalkaisijaisella suuttimella asento on helpommin oikea.

Kyllä se joka tapauksessa johonkin pitää tukea, ei siitä vapaalla kädellä hyvää muuten tule. Onkos teillä tuollaiset sormisuojukset, niin sietää nojata sormella työkappaleeseen.

Sormisuoja.jpg
Sormisuoja.jpg (114.76 KiB) Katsottu 9262 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Hitsaus

Viesti Kirjoittaja Härski »

.. Vaikkakin sen mitä oikeita tig-hitsareita olen jaksanut vakoilla niin ei ne kyllä suuttimella paljoa nojailee mihinkään. Helpompi ilmeisesti säätää valokaarta kun kolvi ei krinnaa mihkään. Kolvikäden ranne täytyy toki olla tuettu johonkin. Vaikkapa polveen, tai pöytään tms..

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Hitsaus

Viesti Kirjoittaja eemeli »

tm kirjoitti:

Ai sitä voisi noinkin hitsata... tää on tätä kun on vaan itsekseen opetellut hitsaamaan ilman ammattihitsarin opastusta, ja netistä ei ole tullut paljoa videoita katseltua... Näytti tuossa youtube-pätkässä ihan näppärältä tavalta tuo kupin kierittäminen kappaleen pintaa vasten. Itse tullut hitsailtua vain vapaalla kädellä, mikä oli etenkin alkuun haastavaa...

Ei suju multa vapaalla kädellä hitsaaminen. Varsinkaan jos kappaletta ei saa kääntää. En tosin nyt kauhean montaa tuntia ole saanut harjoitellakaan. Aikalailla omatoimisesti pitää täälläkin harjoitella.

Härski kirjoitti:

Pienaa hitsatessa tigillä saa kappaleeseen kaasusuuttimella nojaamalla erittäin tasaisen- konemaisen jäljen. Ei mun mielestä siinä pitäis mitään väärää olla, kunhan pitää elektrodin riittävän lyhyenä että kolvin kallistus pysyy järkevällä tasolla. Siis riittävän pystyssä.Mä ainakin olen ko systeemillä hitsannut ihan kemianteollisuuteen kelvanneita kikkaroita erinäisiä metrejä.

Näitä ohjeita pyrkinyt noudattamaan. Sinänsä hassua kun olen tig-hitsauksia näyttänyt niin moitteet tullut yleensä aloituksista ja lopetuksista. Ei sauman laadusta ylipäätään.

jori kirjoitti:

Kyllä se joka tapauksessa johonkin pitää tukea, ei siitä vapaalla kädellä hyvää muuten tule. Onkos teillä tuollaiset sormisuojukset, niin sietää nojata sormella työkappaleeseen.

Ei ole sormisuojia. Lyhyitä kappaleita hitsatessa olen kasaillut pöydän päälle kaikenlaista roinaa, että saa käden tuettua jos tarvii ihan vapaala kädellä hitsata.

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Hitsaus

Viesti Kirjoittaja jori »

eemeli kirjoitti:

Ei ole sormisuojia. Lyhyitä kappaleita hitsatessa olen kasaillut pöydän päälle kaikenlaista roinaa, että saa käden tuettua jos tarvii ihan vapaala kädellä hitsata.

En ole minäkään tuollaisia nähnyt, mutta nyt kun ajattelen asiaa, niin tuollainenhan olisi aivan erinomainen apu ainakin minulle, joka aina yritän tukea käden niin läheltä kuin vain voi. Tigissa polttimen kallisteleminen muuttuu paljon helpommaksi, kun voi sormella pitää etäisyyden vakaana. Minulla jää monasti palot lyhyiksi, kun hanska alkaa kärytä ja nahka palaa hanskassa ja hanskan sisällä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Hitsaus

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Vaikeata oli taas. Hidasta ja kauheata soheltamista. Käsi tärisee, eikä pää ymmärrä mitä pitäisi tehdä. Ehkä kuvista saa jotain selvää. Ehkä jonain päivänä...

Liitteet
B5E0FD16-23D6-4347-90BB-759AFDA272BF.jpeg
2032ABFD-DE73-4CE8-881D-25A751A211BA.jpeg
4D8EDF92-7323-4FA8-9B95-C18BF7EC76BA.jpeg
4CA89EF6-666C-41AB-AA55-8B44144CAC65.jpeg

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Hitsaus

Viesti Kirjoittaja jori »

Hyviä hitsejähän nuo ovat. Suorassa pienassa näkyy hieman epävarma polttimen liikutus. Pientä reunahaavaa keskellä hitsiä, joka johtuu tuosta samasta syystä. Polttimen etäisyys l. valokaaren pituus vaihtelee ja pysähdykset reunoilla hieman lyhyet ja kallistus riittämätöntä.
Kuva
Olet ilmeisesti kuvassa takana olevan osan hitsannut "kuppia kävelyttämällä". Keraamikuppi on jättänyt sahanaarmun, joka paljastaa kävelytyksen.
Huomaa kyllä eron, kun valokaaren pituus säilyy pienenä ja kallistukset ovat suurempia ja varmempia. Heti tulee parempaa jälkeä –sorastaan täydellistä. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Hitsaus

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Kaasuhitsaus ”harjoitus”. Eilen tuli jonkinlainen ahaa elämys. Ei vieläkään nättiä saumaa, mutta selvästi menty eteenpäin...

Liitteet
A329A89B-A780-4F66-B095-6997ED787843.jpeg

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Hitsaus

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Tosiaan näihin sulan kuljetuksen ongelmiin fiksummat on keksineet monenlaisia ratkaisuja, kuten tässä YouTube-videossa...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: Hitsaus

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

M5 shockprooffin etupuomia aloin hieman muokkaamaan ja pitäisi saada luotettavasti vielä kasaan. Ongelmana on ohueksi osoittautunut putki ja hieman rikkinäinen mig hitsauslaite. Epäilen ettei päittäin hitsattuna tule kestämään. Laitanko salmiakin muotoiset vahvikkeet ja/tai ylimääräisen tukiputken emäputkesta? Vaihtoehto tietysti raahata muualle hitsattavaksi, mutta ei taida antaa luonto periksi..

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Hitsaus

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Miksei puskusauma kestäisi? Mulla on ollut jokainen keulapuomi puskusaumalla kiinni ja yksikään ei ole pettänyt. Hitsisaumatkin ovat olleet kovin rumia :wink:
Mutta laita toki vahvistus, jos et usko kestävän.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Hitsaus

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Migin hiilidioksidipullon paineensäädin alkoi vuotaa varoventtiilistä kaasua pihalle. Voiko sille mitään tehdä, vai nakkaanko roskiin ja uus säädin?

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Hitsaus

Viesti Kirjoittaja Härski »

Kunnon diy- mieshän purkaa- tutkii- ja korjaa kaiken itte! Muistaakseni niissä on vaan muutama O- rengas tiivisteinä, joita luulisi löytyvän tiivistekaupasta.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Hitsaus

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Härski kirjoitti:

Kunnon diy- mieshän purkaa- tutkii- ja korjaa kaiken itte! Muistaakseni niissä on vaan muutama O- rengas tiivisteinä, joita luulisi löytyvän tiivistekaupasta.

No niin. Turha märinä pois ja toimiin. Ilmeni että kuvan varoventtiili on säädettävä. Juuressa näkyy lukitusmutteri ja itse varoventtiiliä pyörittämällä säädetään jousivoima, millä venttiili sulkeutuu. Pyöritin sen sormivoimin pohjaan, eikä vuoda enään.

Liitteet
img20190318_083239.jpg
Vastaa Viestiin