Hitsaus

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4246
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: hitsaus

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 17 Joulu 2014, 22:53

MIG säädöt on pitkälti kone kohtasia . Vaikea neuvoo , itse säädän aina niin kuin korvalle on hyvä. :shock:

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: hitsaus

ViestiKirjoittaja Härski » 17 Joulu 2014, 23:14

jori kirjoitti:Toinen kysymys TIGimiehille


TIG-llä menee periaatteessa kolmeen milliin asti ilman seevejä läpi. Parimilliseen uskaltaa jo pienoisen "seevin" hipasta. Hipasun tarkotus on lähinnä helpottaa railon erottumista.

Kannattaa alottaa sikapienellä virralla ja lisätä hissukseen virtaa, kunnes kuljetusnopeus on omalle koordinaatiolle sopiva. Länpöö senverra et hiuka roikahtaa (sulaa läpi) ja lisäainetta tuikkaamalla jäähdytys, ettei polta reikää jne.. Säätämällä virranvähenemisrampin loivaks (2-4s.) pystyy pahoissa paikoissa "tanssimaan" laskurampilla ja säätämään näin virtaa portaattomasti tilanteen mukaan.
Toni

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11480
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: hitsaus

ViestiKirjoittaja jori » 17 Joulu 2014, 23:18

Nojanalle kirjoitti:MIG säädöt on pitkälti kone kohtasia . Vaikea neuvoo , itse säädän aina niin kuin korvalle on hyvä. :shock:

Juu, MIG on helpompi säätää, mutta nyt kyselin TIGistä. Niissä on hienoja säätöjä napaisuudesta rampeista virran määrästä ja sytytyksen tavasta. Olen muutaman kerran onnistunut hitsaamaan TIGillä ihan hyvää saumaa, kun on sattunut olemaan säädöt summittain kohdallaan, eikä ole tarvinnut muuta, kuin enintään virtasäätöön koskea. Tänään yritin, mutten saanut inahtamaankaan. Joku oli varmaan väärin, mutten älynnyt mikä.

Kiitos Härski, tällaisia neuvoja juuri tarvitsin. Nyt kun vielä selviäsi, mikä tänään oli, kun ei liipasimesta syttynyt tuli. :(
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: hitsaus

ViestiKirjoittaja Härski » 17 Joulu 2014, 23:55

JOtkut Kempit ainaki on sellasia et ei inaha jos ei oo älynny laittaa jähytintä (vesipumppuu) pyörii. Tuli nyt hetimielee jos ei kerta erroria herjaa. Kannatta myös tarkistaa J. nesteen määrä. Noi edelliset tietty pätee isoihi ammattivehkeisii, misso kolvin jäähdytys klykolikierrol.

Kannattaa tosiaa ottaa touhuun tuntumaa sil räkäraudal tai miksei rosterilla. Tig hommissa puhtaus melkein puoliruokaa..Mustalla raudallakin kannattaa pyyhkiä pinnat-myös juurenpuoli- kirkkaaks valssihilseestä yms moskasta. Muuten räkii päin näköä, eikä jälki ole siistii. Rosteri vaatii ohkasella materiaalilla juurisuojan(kaasun). Muuten polttaa ruman "parran" juuren puolelle ja heikentää liitosta jne.

Sitku on hyvä tuntuma touhuun ja himo iskee luonnellisesti sen ALun liimaamiseen, ni sit puhtaus on jo enemmä ku puoliruokaa. Kaikki pinnat täytyy hioa oksidista vapaaks pestä tenulla vartin sisällä hitsauksesta. Edellinen koskee myös lisäainelankaa.

Alumini on alottelialle aika haastava materiaali TIG-llä. Sulan väri ei juuri poikkea kiinteästä, jonka vuoksi on vaikee konkreettisesti nähdä mitä siel railossa tapahtuu. Lisäksi homma täytyy alumiinin suuren lämmönjohtokyvyn vuoksi tehdä kovilla virroilla suht nopeasti edeten. Jos yrittää pienillä virroilla ja rauhallisesti, niin pian huomaa kuinka lämpö leviää kauas railosta ja materiaali roikahtaa. Eli homman täytyy ol hanskassa.
Toni

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6466
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: hitsaus

ViestiKirjoittaja Pastori » 18 Joulu 2014, 01:35

Meillä oli käyny koululla itänaapurista hitsausope - oli kuulemma ceeveessä ollut avaruusrakkineiden hitsaushommia. Olipa ollu paha jätkä - oli vittuillessaan demonnut meidän open jälkeen (joka oli ollut tyytväinen jälkeensä) ja vetäissyt peltiin sauman jota ei huomannut muuten kuin pittiriittisestä värimuutoksesta. Että semmoista. Kyselenkö yhteystiedot kurssia varten?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12204
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: hitsaus

ViestiKirjoittaja jviirret » 18 Joulu 2014, 07:00

Pastori kirjoitti:Meillä oli käyny koululla itänaapurista hitsausope - oli kuulemma ceeveessä ollut avaruusrakkineiden hitsaushommia. Olipa ollu paha jätkä - oli vittuillessaan demonnut meidän open jälkeen (joka oli ollut tyytväinen jälkeensä) ja vetäissyt peltiin sauman jota ei huomannut muuten kuin pittiriittisestä värimuutoksesta. Että semmoista. Kyselenkö yhteystiedot kurssia varten?


"Ne tekee jotka osaa. Ne jotka ei osaa, opettaa..." vai miten se meni ;)
Jos on vuosia tehnyt vaativia hitsaushommia niin varmasti osaa hitsata paremmin kuin pelkkiä opettajan hommia tehnyt opettaja. Silti se hitsaustaidoton opettaja voi olla parempi opettamaan hitsausta. Ovat eri taitoja.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4518
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: hitsaus

ViestiKirjoittaja jooseha » 18 Joulu 2014, 11:27

jori kirjoitti:OK46 oli ohuempi päällyste ja kuonaa tuli tietenkin vähemmän. Se paloi paremmin, mutta eihän sillä pystysaumaa tai lakikiinnityksiä oikein kunnolla saanut -rutiilipuikolla. Mitenkäs te puikot säilytätte tai kuivaatte, kun on jäänyt huonolle tolalle säilytys?

Pitää harjoitella lisää, jos 46:lla ei asennot onnistu :roll: Soveltuu semmoiseenkin asentoon mihin 48 ei eli alaspäin vedettävään saumaan.

Mä olen säilyttänyt puikot ihan asuinhuoneissa.
jviirret kirjoitti:"Ne tekee jotka osaa. Ne jotka ei osaa, opettaa..." vai miten se meni ;)
Jos on vuosia tehnyt vaativia hitsaushommia niin varmasti osaa hitsata paremmin kuin pelkkiä opettajan hommia tehnyt opettaja. Silti se hitsaustaidoton opettaja voi olla parempi opettamaan hitsausta. Ovat eri taitoja.

Jukka

Toi opettaminen on jännä juttu. Henkilö joka ei asiasta mitään tiedä saattaa olla siinä paljon parempi kuin henkilö joka tietää ja osaa asian, mutta ei vain osaa opettaa sitä :mrgreen:
Viimeksi muokannut jooseha, 18 Joulu 2014, 11:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3769
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: hitsaus

ViestiKirjoittaja mhelander » 18 Joulu 2014, 11:29

Pastori kirjoitti:Meillä oli käyny koululla itänaapurista hitsausope - oli kuulemma ceeveessä ollut avaruusrakkineiden hitsaushommia. Olipa ollu paha jätkä - oli vittuillessaan demonnut meidän open jälkeen (joka oli ollut tyytväinen jälkeensä) ja vetäissyt peltiin sauman jota ei huomannut muuten kuin pittiriittisestä värimuutoksesta. Että semmoista. Kyselenkö yhteystiedot kurssia varten?

No mikä ettei.

Tässä Triton-titaanifillareita valmistavien venäläisten työn jälkeä, arvatenkin TIG:llä ja kunnon jigissä:

Kuva

Kuva
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: hitsaus

ViestiKirjoittaja Härski » 18 Joulu 2014, 12:19

Pastori kirjoitti:Meillä oli käyny koululla itänaapurista hitsausope


Outokummussa kurssikeskuksella on sen ruskikaverin TIG-llä pelkästä lisäaineesta sulattamia sammakoita, perhosia yms, häristimiä. On aikast makeita ja jäis aikamonelta amattihitsarilta tekemättä. Se on GURU se kaveri.
Toni

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4518
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: hitsaus

ViestiKirjoittaja jooseha » 19 Joulu 2014, 18:23

Pastori kirjoitti:Meillä oli käyny koululla itänaapurista hitsausope - oli kuulemma ceeveessä ollut avaruusrakkineiden hitsaushommia. Olipa ollu paha jätkä - oli vittuillessaan demonnut meidän open jälkeen (joka oli ollut tyytväinen jälkeensä) ja vetäissyt peltiin sauman jota ei huomannut muuten kuin pittiriittisestä värimuutoksesta. Että semmoista. Kyselenkö yhteystiedot kurssia varten?

Liekkö ollut ukrainalainen Grigoriy Dochkin? Tämä herra osaa ilmeisesti hitsaamisen lisäksi myös opettaa :D En tosin hämmästyisi mikäli joku venäläinen pystyisi samaan.
Uskomattomia töitä:
Kuva

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11480
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: hitsaus

ViestiKirjoittaja jori » 19 Joulu 2014, 23:07

Kiitos Härski ohjeista. Tuli ihan hyvää saumaa. Nyt voi hyvällä mielellä harjoitella lisää. Se on joskus vähästä kiinni. :)
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3416
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: hitsaus

ViestiKirjoittaja tm » 21 Joulu 2014, 12:54

Itellä on vanhan Kempin kanssa hitsausvirrat olleet suuruusluokkaa 50 - 70 A noilla ainevahvuuksilla, siis mustan teräksen kanssa. Riippuu kuinka nopeasti/hitaasti sitä poltinta kuljettaa.
Ja kuten Härski tuossa ohjeisti, niin puhtaus on puoli ruokaa.
Alumiinin hitsaamisesta ei ole vielä muuta kokemusta kuin että haastavaa on.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: hitsaus

ViestiKirjoittaja Härski » 21 Joulu 2014, 21:31

jori kirjoitti:Kiitos Härski ohjeista.


Hienoa jos välillä tieto virtaa välillä toiseenki suuntaan.
Näin sitä yhteistuumin parannetan mualimaa.

PS: ja "hyvä" hitsihän tarkistetaan sit juuren puolelta. :wink:
Toni

Avatar
PW
KOM
Viestit: 16564
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: hitsaus

ViestiKirjoittaja PW » 17 Helmi 2015, 16:55

Ruostumattomat puikot loppu, pengoin varastoja ja löysin 1,6mm pukkoja Esab OK 48.00 - palaako nuo Kempin pikku invertterillä?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1054
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: hitsaus

ViestiKirjoittaja eemeli » 17 Helmi 2015, 17:15

PW kirjoitti:Ruostumattomat puikot loppu, pengoin varastoja ja löysin 1,6mm pukkoja Esab OK 48.00 - palaako nuo Kempin pikku invertterillä?


Tuolla OK 48 olen omat puikkohitsaukset tehnyt. Tosin esabin inventeri käytössä... Joskus kuivattanut uunipellillä, jos paketti ollut pitkään varaston hyllyllä avattuna.

Esabin sivuilta kopioitu...

OK 48.00
päällyste emäs Luokitus
en iSo 2560-a e 42 4 B 42 h5 SFa/aWS a5.1 e7018
OK 48.00 on luotettava emäspäällys- teinen hitsauspuikko, joka on tarkoi- tettu yleispuikoksi seostamattomille rakenneteräksille ja hienoraeteräksille. Puikon hitsausominaisuudet ovat erinomaiset ja tuottavuus hyvä. Puik- ko on sopiva, kun hitsataan vaativia rakenteita ja teräksiä, joissa tarvitaan emäspuikon ominaisuuksia ja hitsi- aineen laatua. Päällysteen kostumis- taipumus on pieni
-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa