Generaattori poljinkeskiön paikalle?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Generaattori poljinkeskiön paikalle?

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Onko moisesta tuotteesta havaintoja?

Eli "laturi" johon polkimet suoraan kiinni.

Tai sitten tälläinen, mutta ei moottori, vaan laturi..
http://www.eclipsebikes.com/chainwheel- ... -1073.html
Ville

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Generaattori poljinkeskiön paikalle?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Kyytsis kirjoitti:

Tai sitten tälläinen, mutta ei moottori, vaan laturi..
http://www.eclipsebikes.com/chainwheel- ... -1073.html

Huhhuh. 3.7 kg tekniikka ja siihen akusto 4.75 kg päälle. 1.6kW teho.

Ajatus on tavallaan hyvä mutta nojapyörään ei ehkä kaikkein käytännöllisin ja onhan tuo pikkasen laiton. Lähes tehokkaampi kuin (sähkö-) mopot...

Mua on tämä ajatus tavallaan kiinnostanut, mutta paremminkin niin että laitetaan laillistakin pikkasen pienempi (RC-) moottori ketjun paluupuolelle vetämään keskiön läpi kulkevaa ketjua. Ei kaasukahvaa, 150W olisi varmaan riittävä, ja kevyt akusto.

Rouvalle tulisi tarpeeseen, ehkä itsellekin raskaalle kelille kun alla on huonosti rullaavat renkaat ja pitää päästä menemään hyytymättä täysin. Vielä on pohdiskeluasteella, muuta mielenkiintoista tekemistä ennen tätä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Generaattori poljinkeskiön paikalle?

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Jätin toisaiseksi laillisuusharkinnan sikseen, mutta ajatuksena oli toteuttaa voimalinja samoin kuin laivoissa. Eli niissähän dieseli pyörittää generaattoria ja sähkö potkuria.

Sama voisi olla fillarissa. Vetävän pyörän ja polkimien välillä ei olisi ollenkaan mekaanista kytkentää (laitonta varmaan) vaan fillaroija pyörittäisi polkimia itselleen parhaiten sopivalla kadenssilla ja kaasukahvalla ajettaisiin voimaa vetävälle pyörälle - välissä on akku puskuroimassa. Lisäksi lataus alamäessä ja jarrutuksissa. Keskinopeus pitäisi saada 35km/h tietämille ja range 300km.

300km/35km/h = 8,5h
Keskimääräinen teho 200W (riittääkö?)
8,5h * 200W = 1700Wh
200W/36V (moottorin jännite) = 5,6 A
5,6 A * 8,5 h = 47,6Ah - akun kapasiteetti pelkällä sähköllä --> jos tästä 90% saadaan kuskista
10% * 47,6 Ah = 4,8Ah akkukapasiteetti

(meniköhän nämä ihan perseelleen)

Eli haetaan korkeaa keskinopeutta ja kuskille vakiorasitusta. Kevennystä tulee siitä että ei tarvitse ketjuja tai vaihteita, mutta toki moottori ja akut painavat. Rungon suunnittelussa vapauksia koska voimalinjaa ei tarvitse pahemmin miettiä. Johdot taipuu ja voi piilottaa rungon sisään jossa eivät ole alttiina.

EDIT:

Jos kuskista voisi kuvitella otettavan tasaiset 70W tuon 8,5h ajan ja hyötysuhde lataukseen olisi 90%.. 535,5Wh lataukseen. Eli akuissa pitäisi olla sitten puuttuvat n.1200Wh.
1200Wh/36V = 33,3 Ah Hups. Saako näin laskea? Ainakin tuo on hurja kapasiteetti..

Wikipedasta luntattu että energiantuotanto pidemmällä ajalla olisi 3W/kg. Eli mulla 250W.. Kuulostaapa kovalta --> 200W --> 5Ah heti näyttää paremmalta. Tai sitten mä lasken koko ajan väärin. :)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Generaattori poljinkeskiön paikalle?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Latauksen hyötysuhde tuossa mittakaavassa ei olisi kummoinen, ei ainakaan 90%. Sitten lisäksi akun hyötysuhde, iso osa tehosta muuttuu ladatessa ja purkaessa lämmöksi. Ja vielä moottori hyötysuhde ja joka välissä lämpenevää elektroniikkaa...
Kuulostaa järjettömältä tehon hukalta verrattuna ketjuvälityksen 90-95% kokonaishäviöön.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Generaattori poljinkeskiön paikalle?

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Täälläpä kokemuksia..

http://endless-sphere.com/forums/viewto ... 41&t=52216

ja tässä
http://endless-sphere.com/forums/viewto ... =2&t=49829

Palaamme kohtaan "ikiliikkuja".

t.Ville

Avatar
GodTdd
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 12 Touko 2009, 16:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Generaattori poljinkeskiön paikalle?

Viesti Kirjoittaja GodTdd »

Kyytsis kirjoitti:

Jätin toisaiseksi laillisuusharkinnan sikseen, mutta ajatuksena oli toteuttaa voimalinja samoin kuin laivoissa. Eli niissähän dieseli pyörittää generaattoria ja sähkö potkuria.

On totta että usein laivoilla näin tehdäänkin mutta syyt siihen ovat muut kuin tehokkuuden tavoittelu potkuri tehossa. Esimerkiksi risteily laivoissa, jossa kyseinen ratkaisu on suosittu, se tehdään yleensä siksi että niihin asennetaan Azipod potkurit. Azipod taas asennetaan siksi että satamaan päästään tulemaan ja lähtemään ilman avustusta sekä huonommalla säällä. Jos katsotaan esimerkiksi konttilaivoja, on niissä yksi iso moottori (jopa 70Mw saakka), yksi pitkä ja paksu akseli ja sen päässä potkuri. Näin päästään parhaaseen mahdolliseen hyötysuhteeseen.

Joten en pitäisi laivoissa olevia ratkaisuja automaattisesti hyvinä pyöräilyyn.

Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Generaattori poljinkeskiön paikalle?

Viesti Kirjoittaja jori »

Ei nuo laivat niin kovin huonoja ole polkupyörävertailuun.
Lastin ja omapainon suhde on summittain sama, huippunopeus on sama ja tehopainosuhdekin on pitkällä matkalla sama, ainoastaan sillä erolla, että polkupyörällä ei tuolla teholla pääse, kuin noin puoleen rahtialuksen matkanopeudesta -edes kaikkein aerodynaamisimmalla kinnerillä.

Maailman suurin konttilaiva
Mærsk Mc-Kinney Møller
Power 2 × 29,680 kW
Speed: 23 knots (42,6 km/h)
vertailuteho 30,6 W / 100 kg

Maailman suurin moottori
Emma Märsk
Deadweight 156 907 DWT
Power 80 080 kW
Speed: 25.5 knots (47.2 km/h; 29.3 mph)
vertailuteho 51 W / 100 kg

Suomen suurin konttilaiva
Containerships 7
Length x Breadth: 158m x 22m
DeadWeight: 13965
power output 12 600 kW
maximum speed 20,0 knots (37 km/h)
vertailuteho 90 W / 100 kg

:D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jupet
Viestit: 106
Liittynyt: 30 Heinä 2012, 22:07
Paikkakunta: Turku, Hki

Re: Generaattori poljinkeskiön paikalle?

Viesti Kirjoittaja jupet »

Mulla on tuollainen eclipse sivuilla näkyvä vastaava 250w setti jemmassa.
Laturi toiminto ei mahda toimia moottorin sisäänrakennetulla vakio-ohjaimella.

Mutta haaveilen kans kokeilla tätä.
Laillisuus ei vaadi suoraa voimansiirtoa, mut polkimet täytyy pyöriä ajettaessa.

Mun pyörä olisi varmaan tommonen kaksipyöräinen hase taikka sitten trike tai delta.

Vastaa Viestiin