Hitsauskoneet

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Hitsauskoneet

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Milläs koneilla täällä porukka hitsaa runkonsa? MAG ja ehkä puikko linjalla varmaan iso osa? Ihan mielenkiinnosta ja kokemusten keräämiseksi varmasti olisi muillekin iloa jos tähän ketjuun saisi kokemuksia eri koneista ja kommentteja toimivuudesta, varaosien saatavuudesta, hinnoista jne jne.

Itsellä vakaa päätös että joku yksivaiheinen AC/DC TIG tarvii hommata. Rajallisen budjetin takia en ole Kempin konetta hommaamassa (vaikka mieli tekisikin) koska ne maksaa noin 3,5ke pintaan. IMS ja GYS merkkisinä on ihan ok laitteita ilmeisesti mutta nyt kiinnostavimmalta vaikuttaisi Everlastin koneet. Noista ei varmaan löydy käyttökokemuksia? Budjetti on siinä 1,5-2ke haarukassa ja käytettyjä kempin koneita on sen verta harvassa että tuollainen uusi halpis kiinnostaa melko paljon. Ulkomaanelävien mukaan nuo everlastit on ihan toimivia pelejä mutta tiedä sitten miten noissakin on laatuvaihtelua.

Niin ja kaasua kun tarvii niin AGAn unicyl vaikuttaa fiksulta idealta. Ekalla kerralla ostetaan pullo ja sisukset ja jatkossa vain täyteen vaihdosta tulee kuluja. Sen mitä soittelin niin pullo on noin 280e pintaan ja Argon täyttö noin 80e (10l ja 200bar). Vuokrapullo oli jotain luokkaa 300e/3 vuotta, eli aika nopeeta sillekin tulee hintaa. Oman omistuspullon kanssa tulee katsastukset ja isoimpana se että täyttöreissu saattaa kestää kauankin eli ei saa heti täyttä mukaan. Tuo Unicyl on vähän kuin nestekaasupullotkin, helppoa ja vaivatonta tosin täyttö/täysi maksaa jotain.

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Hitsauskoneet

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mulla on Virolainen Modul-merkkinen 3-vaihe mig jostakin 80-luvun lopulta. Oli joku 140-160amppeerinen, mutta hajotin siitä alkuperäisen germanium diodisillan. Korvasin sillan korkeamman kynnysjännitteen piidiodisillalla ja osa tehosta hävisi. Letku on myös yhdesti vaihdettu ja ohjaus"elektroniikan" muuntaja. Kaasuna hiilidioksiidi omassa lyhyen miehen mittaisessa pullossa.
Eli aika pienen budjetin laite, johon käy kempin tai esabin letku ja muut vara-osat on peruselektroniikkaa. Langansyöttömoottorikin näyttää lasinpyyhkijän moottorilta :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Hitsauskoneet

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Mulla on Wallius AC/DC TIG. Malli Wameta TIG 2000 AC/DC:

Kuva

Värkistä pyysivät reippaat 2k€ mutta Kärkkäisellä oli jäänyt mokoma asiakkaalta hakematta joten puoli vuotta sitä kyttäsin ja sitten sain hiukka halvemmalla. Mukana tuli 150A kahvavarustus sekä puikkokaapelit.

Kun tein tuota alumiinirunkoista etuvetosta niin taisin ottaa enemmän kuin 150A jossakin vaiheessa kun sulatin kahvasta tungsten-elektrodin holkiston jengat. Nyt siinä on 200A:n kahva.

Muuten on toimiva peli, aloitin jenkkilahnan peltihommilla, sitten tein noi pari nojakkia, sitten jenkkiin pakosarjat yms. Seuraavat sarjat teen rosterista ja nojakit CrMo-putkista.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Hitsauskoneet

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Tuo Wallius pitäs olla samaa rautaa kuin IMS ja GYS. Sen mitä kokemusta GYS:in kuorissa olleesta DC TIG:istä keikkakoneena, niin se ainakin kesti aika hurjaa kaltoinkohtelua :wink: Noita minäkin tässä aiemmin ajattelin vaan kun nyt tuo perhanan Everlast alkoi sotkemaan seesteistä mieltä...

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Hitsauskoneet

Viesti Kirjoittaja mhelander »

visiopetteri kirjoitti:

Tuo Wallius pitäs olla samaa rautaa kuin IMS

Joo niin näyttäisi olevan. IMS:ssä on ehkä vielä parempi kahvavarustus kuin mitä mulle asti tuli. Mulla oli Miller:n 150A kahva jossa päällä putken puolikkaassa kytkin. Tilasin siihen 200A:n Miller-kahvan kiinasta ebay:n kautta...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Hitsauskoneet

Viesti Kirjoittaja PW »

Mie hitsaan kempin minarc 150:llä, muutaman vuoden ollu makso muistaakseni n. 500,-. Siis puikko kone, sanovat ett siihen saa tig-varustuksen mutt en tiedä mihin se sitten riittää, ei kait alumiinin hitsaukseen kuitenkaan.
Nojakit oon hitsannu ruostumattomalla puikolla, kaivurin kauhat tavallisella ja vähän paksummalla.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Hitsauskoneet

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Telwinin Tecnicalla polttelen puikkoja. Puikkoina olen pyöriä hitsatessa käyttänyt 1,6mm ok46:sia sekä 2 ja 2,5mm halpisvastaavia.

james_III
Viestit: 12
Liittynyt: 22 Touko 2013, 08:28
Paikkakunta: Loppi

Re: Hitsauskoneet

Viesti Kirjoittaja james_III »

PW kirjoitti:

Mie hitsaan kempin minarc 150:llä, muutaman vuoden ollu makso muistaakseni n. 500,-. Siis puikko kone, sanovat ett siihen saa tig-varustuksen mutt en tiedä mihin se sitten riittää, ei kait alumiinin hitsaukseen kuitenkaan.
Nojakit oon hitsannu ruostumattomalla puikolla, kaivurin kauhat tavallisella ja vähän paksummalla.
Petri

Ei jaksa alumiinia tig kahvalla sulattaa ja muutoinkin säätöjä/toimntoja nuukasti siihen hommaan, parhaimmillaan ihan puikkokone ja hyvä ihan sellasenaan. Itse röpeltelen mig/tig linjalla, missä nyt sattuu kaasua millonkin olemaan ja riittävän ohutta lankaa.

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Hitsauskoneet

Viesti Kirjoittaja Tops »

Tälläisen ostin ensimmäisillä työpaikka rahoilla vuosia sitten. Halusin hyvän kun olin aiemmin isän stressi koneella joskus jotain hitsannut ja halusin itelle kunnollisen:P Maksoi n. 800e. Joku systeemi siinä on että se jäljittelee kolmivaihevirta hitsausta ja hyvin tasaisesti se lankaa polttaakin.

http://www.hurtowniaspawarek.pl/galeria ... -sk.pl.jpg

Vastaa Viestiin