Maantiepyörän laihdutuskuuri

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Maantiepyörän laihdutuskuuri

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Perkele. Tääkö tästä nyt sitten tuli. Pitääkö nyt sittenkin tehdä mbb?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Maantiepyörän laihdutuskuuri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Foorumilla on omaakin kokemusta: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=2591

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Maantiepyörän laihdutuskuuri

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:

Foorumilla on omaakin kokemusta: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=2591

Jukka

Mutta toihan on ihan eri mallia. Ihan sama kuon vertais vaikka pystäriä pystäriin.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Maantiepyörän laihdutuskuuri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Foorumilla on omaakin kokemusta: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=2591

Jukka

Mutta toihan on ihan eri mallia. Ihan sama kuon vertais vaikka pystäriä pystäriin.

Kevyt ja isokiekkoinen kuitenkin ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Maantiepyörän laihdutuskuuri

Viesti Kirjoittaja jori »

Tämä on turhan vähälle huomiolle jäänyt kevyt ja ansiokas MBB
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 98&#p13998

Liitteet
FWDMBB.jpg
FWDMBB.jpg (113.5 KiB) Katsottu 3564 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Maantiepyörän laihdutuskuuri

Viesti Kirjoittaja PW »

Kyllä nää foorumin MBBeet on hienoja esimerkkejä, kovaahan se kulki Marzien pyöräkin Nokialla - muistaakseni. Pieniä eroja rakenteessa ja välillä on vaikee hahmottaa esim. omaan pyörään mitä ne erot on, miksi toisen tekele on vähän eri näkönen ja miksi mitat on erilaisia ? Yhtä yksityiskohtaa tai mittaa kun muuttaa ni muuttuu usiampi.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Maantiepyörän laihdutuskuuri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jori kirjoitti:

Tämä on turhan vähälle huomiolle jäänyt kevyt ja ansiokas MBB
....

Totta, jokainen joka näitä on rakennellut tietää että hyvä ei tule helpolla. Toimivan laitteen tekeminen on jo kova juttu, ja tämä on vielä viimeistelty tehdastekoisen näköiseksi.

Marzien MBB:n painoksi oli arvioitu 14 kiloa. Mainittiin että runkoputki oli vaihdettu isommaksi (nyt 50x1,5mm). Olen aika vakuuttunut että takarunko kantsii tehdä kuten Marzien pyörässä.

Tässä alkaa oman MBB:n suunnitelma olla jo valmiina mielessä, mutta toteutus vaatiikin enemmän panostusta kuin aiemmissa tekeleissä. Selvää lienee ettei halpispyörien osista saa kevyttä tehtyä. Pitäisi varmaan laittaa joku vanhoista myyntiin, mutta mikä? Vaikeita päätöksiä.. :?


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Maantiepyörän laihdutuskuuri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuossa viereisessä ketjussa tällainenkin lyhyt ketjuinen nojakki:

Kuva

Eikö tuossakin olisi yks mahdollinen konsepti "kevytnojakiksi"? Kun ketjuvoimia ei välitetä rungon kautta voisi se olla vaikka 40x1,5 putkea ja kun on suora verrattuna MBB:n mutkaisiin verrattuna niin sitä ei menisi yhtään enempääkään. Etukolmion sijaan vain tavallinen haarukka, ainakin kilon säästö painossa kun huomioi ettei tarvi mitään erikoisjärjestelyjä purkamisen mahdollistamiseksi. Stemmi toki vähän pidempi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Maantiepyörän laihdutuskuuri

Viesti Kirjoittaja jori »

Keskiö viisi-kymmenen senttiä edemmäs emäputken etupuolelle, niin senkin verran vähenee rungon paino, lyhenee stemmi ja poistuu vetely ohjauksesta. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Maantiepyörän laihdutuskuuri

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Jarcco kirjoitti:

Totta, jokainen joka näitä on rakennellut tietää että hyvä ei tule helpolla. Toimivan laitteen tekeminen on jo kova juttu, ja tämä on vielä viimeistelty tehdastekoisen näköiseksi.

Jep, siisti on ja levytetyillä kiekoilla oli tosiaan nopea. Olisi kiva kuulla (en muista nähneeni) millainen tuollainen MBB on ajaa, siinähän on ranskalaisittain loivempi etuhaarukan kulma kuin mun tekeleessä. Samoin keskiö on melkein penkin korkeudella kuten esikuvissaan, mullahan se on MetaPhysic:n, M5 lowracerin ja Vendetta:n korkeudella (jossa pidempi ketjuhaarukka).

Jarcco kirjoitti:

Marzien MBB:n painoksi oli arvioitu 14 kiloa. Mainittiin että runkoputki oli vaihdettu isommaksi (nyt 50x1,5mm). Olen aika vakuuttunut että takarunko kantsii tehdä kuten Marzien pyörässä.

Tuo takapään rakenne on tukeva ja tehokas polkea, varmasti vähemmän joustoa tai voimia takarungon kestettäväksi kuin omassa rakenteessa. Huonoa tuossa on että tien epätasaisuudet tulee sitten takuuvarmasti selkään/niskaan/päähän kuten MetaPhysic:ssä...

Itse ajattelin tehdä tukevan rungon jolla penkki pysyy joustamattomasti kiinni suhteessa emäputkeen ja etukolmioon. Ajomukavuus sitten pitkällä heilurilla olevalla takahaarukalla ja ilmajousella kuten maastonojakissa. Toivottavasti ei tule kovin painava... rungon kun olen ajatellut tehdä CrMo-putkista.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Maantiepyörän laihdutuskuuri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Jukan ehdotus on ilman muuta varteenotettava. Tein siitä pika skissin. Etäohjaus lienee pakollinen, mutta runko on tosiaan simppeli. 40 mm putki lienee liian joustava tosin. Keskiövaihtajan kanssa tulee varmaan pulmia mutta sehän ei ole välttämätön. Jätin tohon sen vaihtajan putken muistutukseksi.

Liitteet
fwdFBBMWB.jpg
fwdFBBMWB.jpg (82.78 KiB) Katsottu 3479 kertaa

Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Maantiepyörän laihdutuskuuri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

mhelander kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Marzien MBB:n painoksi oli arvioitu 14 kiloa. Mainittiin että runkoputki oli vaihdettu isommaksi (nyt 50x1,5mm). Olen aika vakuuttunut että takarunko kantsii tehdä kuten Marzien pyörässä.

Tuo takapään rakenne on tukeva ja tehokas polkea, varmasti vähemmän joustoa tai voimia takarungon kestettäväksi kuin omassa rakenteessa. Huonoa tuossa on että tien epätasaisuudet tulee sitten takuuvarmasti selkään/niskaan/päähän kuten MetaPhysic:ssä...

Itse ajattelin tehdä tukevan rungon jolla penkki pysyy joustamattomasti kiinni suhteessa emäputkeen ja etukolmioon. Ajomukavuus sitten pitkällä heilurilla olevalla takahaarukalla ja ilmajousella kuten maastonojakissa. Toivottavasti ei tule kovin painava... rungon kun olen ajatellut tehdä CrMo-putkista.

Marzieltä olisi mukava kuulla onko täristävä, mutta koska nuo penkin tuet on suunnilleen keskellä haarukkaa niin jonkun verran joustoa siinä on.
Cromo olisi minunkin suosikkimatsku runkoputkeksi. Kimppatilaus kiinnostaisi, pitäisi vaan ensin selvittää mitä kokoja tarvittis.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Maantiepyörän laihdutuskuuri

Viesti Kirjoittaja PW »

Eihän se miuta hirveesti häiritse mutt pitäskö siirtää rakenteluosioon jos pyörää rakennetaan jo (vieläpä nojapyörää) :wink:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Maantiepyörän laihdutuskuuri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

PW kirjoitti:

Eihän se miuta hirveesti häiritse mutt pitäskö siirtää rakenteluosioon jos pyörää rakennetaan jo (vieläpä nojapyörää) :wink:

Petri

Olet oikeassa, paitsi tässä vasta suunnitellaan :) Tosin, koska sille ei ole omaa osiota niin rakentelu olisi varmaan paras paikka. Modet päättäköön, siirtääkö koko ketjun vai aloittaako uuden.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Kaitsu62
Viestit: 57
Liittynyt: 11 Marras 2012, 11:21
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Maantiepyörän laihdutuskuuri

Viesti Kirjoittaja Kaitsu62 »

Jarcco kirjoitti:

... Tein siitä pika skissin. ...

Anteeksi Off topic, mutta kiinnostaisi kovasti tietää, millä painon jakautumalla etupyörän pito vielä riittäisi Jyväskylän mäissä? Siis asfaltilla, annetaan periksi vielä vähän, puhtaalla sellaisella. Vallitseeko tästä yksimielisyyttä?

Vastaa Viestiin