Maantiepyörän laihdutuskuuri

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Maantiepyörän laihdutuskuuri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Totta puhuu Jukka. Rungon osuus taitaa olla alle puolet painosta, ehkä vain kolmannes. Tässä se on ilmeisesti alumiinia.

Tässä pyörässä ei runko paina varmasti juuri yli kahta kiloa, jos etupäätä ei lasketa mukaan. Mun Yescomissakaan ei runko paina kuin 5800g ja se on kuitenkin iso teräsrunko:

Kuva

Koko pyörä, jos olisi kaksi jarrua, painaisi noin 18kg, eli tuossakaan ei rungon osuus ole kolmasosaa.
Highracerissa runko noin 3,5kg ja koko pyörä 17kg, eli rungon osuus noin viidesosa koko pyörästä
Isokiekkoisessa pyörässä kiekoilla on suurempi merkitys painoon kuin rungon materiaalilla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Maantiepyörän laihdutuskuuri

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Mun isopyöräinen etuveto painaa 10-11 kg, riippuen kiekoista. Saman kuin MetaPhysic. Jos siitä pöllis hiilarikampisarjan ja vaihtais keveemmän etuhaarukan menis alle 10 kg:n. Osat noissa on ihan laatukamaa muttei mitään hifistelyä sentään.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Maantiepyörän laihdutuskuuri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jviirret kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Totta puhuu Jukka. Rungon osuus taitaa olla alle puolet painosta, ehkä vain kolmannes. Tässä se on ilmeisesti alumiinia.

Tässä pyörässä ei runko paina varmasti juuri yli kahta kiloa, jos etupäätä ei lasketa mukaan. Mun Yescomissakaan ei runko paina kuin 5800g ja se on kuitenkin iso teräsrunko:

Kuva

Koko pyörä, jos olisi kaksi jarrua, painaisi noin 18kg, eli tuossakaan ei rungon osuus ole kolmasosaa.
Highracerissa runko noin 3,5kg ja koko pyörä 17kg, eli rungon osuus noin viidesosa koko pyörästä
Isokiekkoisessa pyörässä kiekoilla on suurempi merkitys painoon kuin rungon materiaalilla.

Jukka

Oli kyllä mielessä että etuhaarukka tai MBB:n eturunko on mukana painossa. Eihän muuten ole järkeä verrata MBB:tä muihin.
Runkosarja, missä olisi mukana vielä penkki ja ohjaustanko, olisi kätevin vertailupaino. Tuollainen setti:
Kuva


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Maantiepyörän laihdutuskuuri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Runkosarja, missä olisi mukana vielä penkki ja ohjaustanko, olisi kätevin vertailupaino.

No kyllä tuo kasa jo puolet pyörän painosta on.
Yescomissa 10,5kg/18kg ja
Highracerissa 8kg/17kg

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin