Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahvuus?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

Niin elikkä nuo jarrujen kiinnitysraudat lähtee ilmeisesti renkaiden kääntö varsista.Silloin niiden tulis olla melko tukevaa materiaalia. Olis kiva nähdä vielä, että millaisia tapoja on käytetty kun on renkaan pultille tehty kiinnityspiste ohjauslaakeriputkeen?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tops kirjoitti:

Pitäsköhän tässäkin muuten olla tällänen takavaihde vain kiristimenä? Kun eihän tossa etuhaarukassa ole varaa siirtää pyörää. Ja aika pitkät ketjut jotka jo painaakin sen verran että roikkuvat jo siitäkin syystä, tosin rulla on tulossa paluupuolellekkin, mutta ehkä tälläiselle olis tilausta? Saakohan kuinka säädettyä kohdilleen tollaselle yks rattaiselle. Kai sen saa..=) Tässä linkki: http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Pol ... 1B-270093/

Minkään jousikuormitteisen ketjunkiristäjän kans ei jalkajarru toimi, kun jarruttaessa se paluupuoli on kireä puoli... Voihan sitä ketjua kiristää kampia siirtämällä, tosin huonolla tuurilla menee kammet useamman millin liian lähelle tai kauas ;)

Tops kirjoitti:

Ja kertokaas jos tiedätte mistä halvimmat päällyskumit kokoa 47-406, mutta sais olla jokseenkin rullaavat. Ei maastonappuloita sentään. Halpahallissa näin jotakin 6.90kpl, mutta ne oli keskeltä kaljut ja reunoilla nappuloita. Mieluusti sais olla keskellä sellanen rullaava korkeampi kohta.

Unoda lastenpyörien renkaat jos haluat rullaavat kumit :roll: Noissa luultavasti paineenkesto 2,8-3,5bar joka on aikuiselle liian vähän ja kumi on tussun näköinen ja tuntuinen. Luulen että joudut taipumaan hintaluokkaan 20e/kpl, sieltä löytyy esim. Schwalbe kojak joka on hyvin rullaava kumi: http://www.bike-components.de/products/ ... eifen.html Toinen hyvin rullaava mutta ei niin agressiivinen kumi on Schwalbe Big Apple: http://www.bike-components.de/products/ ... eifen.html Ärsyttävän herkästi puhkeava, pullea kumi niin seinämävahvuus ohut jotta säylyttänyt jonkunlaisen järkevän painon.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kokemuksen rintaäänellä sanoisin, että kannattaisi laittaa 559 eli 26" renkaat joka kulmalle. Rullaavat paljon paremmin eri olosuhteissa ja kumeissa olisi hyvä saatavuus ja valinnanvaraa.

Haarukan liitoksessa olisin takonut runkoputken pään matalammaksi jolloin se olisi leventynyt sivusuuntaan.

Haarukan liitos.jpg
Haarukan liitos.jpg (261.29 KiB) Katsottu 3107 kertaa

Ei olisi tarvinnut laittaa lisäkappaleita ylä- ja alapuolelle, ja olisi ollut jouhevamman näköinen.

.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja KPS »

Yleensä tadpoleissa on jarrut vain etupyörissä, rumpu- tai levyjarrut / mekaaniset tai hydrauliset / yhdellä tai kahdella kahvalla. Mutuna pelkkä takajarru kuulostaa "vaaralliselta" / tehottomalta.

Jos päädyt etujarruihin niin olka-akselin jatkeen tulisi osua maahan hieman eturenkaan ulkoreunan ulkopuolella (nyrkkisääntö), jotta jarrut olisivat tasapainossa. Eli jos sininen viiva kuvassa menisi vaikkapa eturenkaan sisäpinnan kohdalla maihin, niin laite saattaa lähteä käsistä eli puoltaa rajusti paremmin pitävän kumin puolelle, jos jarrujen säädöt poikkeavat tai kitkaominaisuudet ovat erilaiset etukummien alla.

KPS

Liitteet
Kuva_olka-akseli.png
Kuva_olka-akseli.png (808.35 KiB) Katsottu 3099 kertaa
Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

Jukka, totta niimpä onkin. Juu pitäs olla sit se käsijarru. NIin tosiaan hoks hoks, voihan niitä polkimia siirtää eteenpäin. Pienen säätövaran penkkiin tekis niin sillä vois tasapainottaa asian.

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

irakas kirjoitti:

Kokemuksen rintaäänellä sanoisin, että kannattaisi laittaa 559 eli 26" renkaat joka kulmalle. Rullaavat paljon paremmin eri olosuhteissa ja kumeissa olisi hyvä saatavuus ja valinnanvaraa.

Haarukan liitoksessa olisin takonut runkoputken pään matalammaksi jolloin se olisi leventynyt sivusuuntaan.

Haarukan liitos.jpg

Ei olisi tarvinnut laittaa lisäkappaleita ylä- ja alapuolelle, ja olisi ollut jouhevamman näköinen.

.

Vain yläpuolella on täytepala.

Noh sit menis kaikki suunnitelmat uusiksi. 26" rengasta tuskin pystyy kiinnittä toispuoleisesti niin että kestääkin? Ja etuhaarukoita en ala laittamaan. Tiedän kyllä että hiekkatiellä iso pyörä vois olla kivempi. Mutta näin nyt teen että 28" taakse ja 20" eteen. Eikös se nyt kuitenkin ole suht yleinen käytäntö. Niin siitä takomisesta, olis tuntunut hankalammalta tämmätä sitä haarukaa suoraan jos putki olis moukaroitu linttaan. Eikä kyllä käynyt mieleskään. Mietin vain tarviiko tuo mitään lisätukea. Epäilen, ettei tarvi mitään. Mutta Sakarin silmä on nyt on näissä tyyli hommissa tarkempi mitä oon kuvista katsonut, että painitaan siinä mielessä eri sarjassa, sinä niillä kymmenillä menopeleillä kun minä ensimmäisen kanssa, toivoen että saan vaan ajettavan pelin;) Mulle on tärkeää näissä hommissa että äkkiä tapahtuu ja saa valmista;)

Viimeksi muokannut Tops, 09 Huhti 2014, 17:31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

KPS kirjoitti:

Yleensä tadpoleissa on jarrut vain etupyörissä, rumpu- tai levyjarrut / mekaaniset tai hydrauliset / yhdellä tai kahdella kahvalla. Mutuna pelkkä takajarru kuulostaa "vaaralliselta" / tehottomalta.

Jos päädyt etujarruihin niin olka-akselin jatkeen tulisi osua maahan hieman eturenkaan ulkoreunan ulkopuolella (nyrkkisääntö), jotta jarrut olisivat tasapainossa. Eli jos sininen viiva kuvassa menisi vaikkapa eturenkaan sisäpinnan kohdalla maihin, niin laite saattaa lähteä käsistä eli puoltaa rajusti paremmin pitävän kumin puolelle, jos jarrujen säädöt poikkeavat tai kitkaominaisuudet ovat erilaiset etukummien alla.

KPS

Noh mites itse ohjaukseen vaikuttaa tuo että onko linja renkaan ulko tai sisäpuolella tai kenties keskellä kumia? Eli ulkoreunalla on parempi kuin keskellä kumia? Menee sit vissiin uusiksi piirustuksessa kulmat taasen, kun oon pyrkiny saamaan keskelle kumia sen linjan;) Jännä et noin suuri vaikutus jarrutukseen, itse luulin vaikutuksen olevan vain ohjauksessa. Noista jarruista sen verran,että tärkeintä että saa nyt pelin jolla pääsee kokeilee, noita jarruja voi kehitellä jälkikäteen.

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja KPS »

Tops kirjoitti:

Noh mites itse ohjaukseen vaikuttaa tuo että onko linja renkaan ulko tai sisäpuolella tai kenties keskellä kumia? Eli ulkoreunalla on parempi kuin keskellä kumia? Menee sit vissiin uusiksi piirustuksessa kulmat taasen, kun oon pyrkiny saamaan keskelle kumia sen linjan;) Jännä et noin suuri vaikutus jarrutukseen, itse luulin vaikutuksen olevan vain ohjauksessa.

No joo se kokonaisuus on nähtävästi aika hankala .... enempi Jorin osaamisaluetta .... luulen, mutta lainailen tähän vähän tämän ruotsalaisen hemmon dataa.

1 Ohjauksen keskitys: "sopiva" caster-kulma, lähtöarvaus 12 astetta
2 Kaarteissa renkaan minimi "jarrutusvaikutus": Ackerman korjaus
3 Renkaan esteeseen osumisen haitan minimointi: keskipisteohjaus
4 Jarrutusvetelyn minimonti: "Pikku poikkeama" keskipisteohjauksesta

Kun nuo kaikki on hanskassa voi lopputulos olla toimiva .... tai sitten tulee jotain uutta kivaa.

Minusta trikessä olisi hyvä olla jarrut, sillä ei tarvii olla kovin iso alamäki kun se liikahtaa +40 km/h nopeuksilla ja jos tulee jotain odottamatonta vastaan niin siinä ei paljon lohduta että mennään jalat edellä.

KPS

Lisäys: Lueskelin Viebken juttua uudestaan ja nähtävästi se keskipisteohjaus on ihan mahdollinen ratkaisu, mutta edeltävässä kuvassa esiintyvät muunnokset ovat "jonkin verran" parempia. Omakohtaiset kokemukset ovat rajallisia ... niiden mukaan jos sininen viiva osuu maahan renkaan sisäpinnan sisäpuolella => levyjarrut vetelevät ikävästi. Muuntamalla rakenne kuvan esimerkkien mukaiseksi => jarrutuskäyttäytyminen huomattavasti neutraalimpi.

vähän editoitu

KPS

Viimeksi muokannut KPS, 10 Huhti 2014, 07:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tops kirjoitti:

Niin elikkä nuo jarrujen kiinnitysraudat lähtee ilmeisesti renkaiden kääntö varsista.Silloin niiden tulis olla melko tukevaa materiaalia. Olis kiva nähdä vielä, että millaisia tapoja on käytetty kun on renkaan pultille tehty kiinnityspiste ohjauslaakeriputkeen?

Fleetrikes.com olisi paikka mistä ammentaa tietoa, mutta sivusto poistunut verkosta. Onneksi on wayback machine, katso tuolta king pins: https://web.archive.org/web/20130102015 ... hindex.htm
Tässä on kuva olkavarresta, jossa on kiinnitysreikä vannejarrulle, sellaiselle maantiepyörän sivuvetojarrulle. V-jarru vaatisi vielä u-mutkan varren päähän. Tuohon kun lisää pystyputken ohjaustangoksi niin siinä olisi valmis zydeemi.

Liitteet
olkatappi.jpg
olkatappi.jpg (70.79 KiB) Katsottu 3041 kertaa

Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuossa edellisessä Jarccon viestin kuvassa etupyörän akseli menee siis tuon pystyputken alapäässä olevaan paksuseinäisen holkin sisään.
Otin talteen tuolta Way backistä, kun on jo pois menossa, kuvana talteen, että jää edes jotain, kuvat jigistä tuon akseliristin tekemiseksi. Tässä, jos jossain tarvitaan kunnon jigi, jotta tulevat samalla kulmalla molemmille puolille ja vielä haluttuun kulmaan ja offsettiin (jos on tarkoitus). Tässä siis esimerkki jigistä, jossa ei ole offsettia. Offsetti muutenkin vähän vaikeuttaa, kun se on (tietysti) eri suuntaan vasemmassa ja oikeassa pyörässä, joten jigistä tulee monimutkaisempi.

Liitteet
Ohjausakselin teko.png
Ohjausakselin teko.png (293 KiB) Katsottu 3015 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

KPS kirjoitti:
Tops kirjoitti:

Noh mites itse ohjaukseen vaikuttaa tuo että onko linja renkaan ulko tai sisäpuolella tai kenties keskellä kumia? Eli ulkoreunalla on parempi kuin keskellä kumia? Menee sit vissiin uusiksi piirustuksessa kulmat taasen, kun oon pyrkiny saamaan keskelle kumia sen linjan;) Jännä et noin suuri vaikutus jarrutukseen, itse luulin vaikutuksen olevan vain ohjauksessa.

No joo se kokonaisuus on nähtävästi aika hankala .... enempi Jorin osaamisaluetta .... luulen, mutta lainailen tähän vähän tämän ruotsalaisen hemmon dataa.

1 Ohjauksen keskitys: "sopiva" caster-kulma, lähtöarvaus 12 astetta
2 Kaarteissa renkaan minimi "jarrutusvaikutus": Ackerman korjaus
3 Renkaan esteeseen osumisen haitan minimointi: keskipisteohjaus
4 Jarrutusvetelyn minimonti: "Pikku poikkeama" keskipisteohjauksesta

Kun nuo kaikki on hanskassa voi lopputulos olla toimiva .... tai sitten tulee jotain uutta kivaa.

Noh noista ainakin 12 asteen caster ja tuo linja renkaan ulkoreunaan maassa ovat toteutumassa. Myöskin ackermanin 17 asteen vipukulmaa koitan tehdä sit ohjausvarsiin kun siihen asti pääsen, että menis molemmat renkaan kääntöympyrässä järkevästi, eikä kovin jarruttaisi.

Kaikkea sitä yhtäkkiä onkin opettelemassa, kun syöksyin tähän rojektiin:D Noh hyvähän se oli uppoutua syvemmälle ohjaukseen, sama pätee kaikissa kulkuneuvoissa. Aimmin tuttuja käsitteitä oli caster, camper ja auraus, Mutta tulipahan hyvänä lisänä tietoihin tuo olan linjaus suhteessa renkaaseen maassa sekä Ackermanin korjaus asia. Sinänsä olen kyllä asiaa aiemmin ajatellut ainakin Ackermanin suhteen rc-auton kohdalla , mutta en mä sille nimeä tiennyt enkä sitä kuinka se käytännössä on toteutattavissa tuo erimääräinen renkaiden kääntyminen. Mutta on siis tullut aiemminkin ajateltua asiaa, että jos molemmat etupyörät kääntyy yhtä paljon, niin siinä on ristiriita. Mutta ratkaisu onkin simppeli, tuo 17 asteen muutos niihin ohjausvarsiin, vai mikä lie oikea nimi.

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

Jarcco kirjoitti:
Tops kirjoitti:

Niin elikkä nuo jarrujen kiinnitysraudat lähtee ilmeisesti renkaiden kääntö varsista.Silloin niiden tulis olla melko tukevaa materiaalia. Olis kiva nähdä vielä, että millaisia tapoja on käytetty kun on renkaan pultille tehty kiinnityspiste ohjauslaakeriputkeen?

Fleetrikes.com olisi paikka mistä ammentaa tietoa, mutta sivusto poistunut verkosta. Onneksi on wayback machine, katso tuolta king pins: https://web.archive.org/web/20130102015 ... hindex.htm
Tässä on kuva olkavarresta, jossa on kiinnitysreikä vannejarrulle, sellaiselle maantiepyörän sivuvetojarrulle. V-jarru vaatisi vielä u-mutkan varren päähän. Tuohon kun lisää pystyputken ohjaustangoksi niin siinä olisi valmis zydeemi.

Kiitos Jarcco. Itse jo olinkin sillä välin tässä miettinyt tekeväni levystä sellaisen kahdelta sivulta avonaisen"kotelon" johon pyörä tulee kiinni. Olen sellaisen ratkaisun nähnyt jossain tehdastekoisessa. Katsotaan mihin päädyn. Mutta varmasti on vaihe jossa pitää olla kärsivällinen.

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

Uusia kuvia, päärunko putki täydessä mitassaan. http://s266.photobucket.com/user/Topsie ... ry/Rojekti
Taka rapakaari vain osviittana, ei ole kiinni, kokeilin vain. Ois muuten kevyt, jotain ohutta muovia. Tuota loppurunkoa hitsatessa taas huomasi, että vaikka olis kuinka hyvin tuettu kappaleet puristimilla, niin lämmöllä on oma jännitysvoimansa. Eli piti vähän jälkikäteen vetää sivusauman päälle uusiksi toinen sauma lämpöä tuomaan ja vielä kolmas lämpösauma sauman viereen. Kun sama sauma ei kutistu määräänsä enempää. Eli sen kauneuden joutuu unohtaa näissä ohut materiaali hommissa jos pitää kovin suoraan tulla. Eli hiottavaa tuli noiden lämpösaumojen tähden. Kun ei ole kaasulaitteitakaan joilla antaa kuumia nätisti. Mutta hyvä tuo hitsauskin on konstina.

Tuossa äsken piirtelin tukivarret uusiksi, niin että olkalinja sattuu renkaan ulkoreunaan maassa ja kavensin pyörää 90 cm:iin. Tähän mennessä kaikkein eniten paperia ja uusiksi vetoja vaatinut piirtely vaihe. Siinä samalla sitten selvisi tukivarsien pituus ja katkaisukulma. Että ei kun vain hommiin. Sen kun saan valmiiksi niin eikun vain viimeistään metsästämään toista bmx vannetta kumeineen, että saa kapineen pyörilleen.

Sitten voiskin jatkaa ohjauksen tai penkin parissa. Myöskin ketjunohjausrullat kummittelee takaraivossa. Mietin että voishan ne tehdä laakerista ja takarattaasta, ku sattus sopivan kokonen laakeri ulkokehältään rattaan sisään. Muutamalla hepillä kiinni ratas laakeriin. Keskityksen tekee vaakatasossa pöydän päällä, jotain rattaan alle molemmin puolin että tulee suoraan eikä veippaa. Ainakin kestäisi ja pysyisi hyvin ketju siinä päällä, eikä söisi voimaa kuten pehmeät rullat. Eikä varmaan kovin kalliskaan. Tosin laakerien hinnasta ei tietokaan. Mutta ei luulisi olevan ihan kauheita.

Otin valikoimasta selvää. http://www.fk-bearing.com/en/products/e ... /60-series Tästä listasta ulkohalkaisija 35mm ja sisähalkaisija 17mm. Ja onhan noita pienemmälläkin sisäreiällä olemassa. Leveys laakerilla 10mm. Ja itsellä on valmiina uusi 20 piikkinen takaratas jonka reiän halkaisija on 34.90mm. Joten pieni kymmenyksen hoonaus ja laakerin päälle. =) Ja kai joku 17mm halkaisijainen pultti tästä maailmasta löytyy=) Joten siinähän tuo ratkaisu on. Noh soitin ja kysyin laakerin hinnan 6e kpl vuorenmaasta. Eli 2kpl 12 e ja sit vielä pitäs olla toinen ratas. No sellasen saa varmaan vitosella. Eli tulis maksamaan HYVÄT rullat kuin 17e ellei lasketa tuota ennestään ostettua ratasta. Jos siis verrataan noihin 100e rulliin. Toki varmaan painavammat, mutta niinku olen aiemmin sanonut, että meillä jokaisella on aina varaa joku muutama sata gramma pudottaa omasta kehosta jos grammat alkaa ahdistaa;)

Viimeksi muokannut Tops, 10 Huhti 2014, 18:06. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jos ei halua laakeriin hitsata voi hammasrattaan kylkeen hitsata pätkän sopivaa putkea ja laittaa laakerin sinne:

Kuva

Tuo ratas pyörii nyt jo toisessa pyörässä, eli ei tuon kokoisilla laakereilla haittaa vaikka ketju ei ole ihan laakerin keskellä.
Minulla ei tuohon ollut edes sopivaa putkea vaan piti leikata suikale pois ja hitsata kiinni, siksi tuo pystysauma tuossa laakeripesässä.
Laakerissa 12mm reikä ja hyvin kestää sen vahvuinen pultti akselina, sitä suuremmat(15mm ja 17mm) hankalia jos ei ole sorvia ja 20mm on hevostelua...
Tuossa hyvä lista halvoista standardi laakereista, eivät ole autotarvikeliikkeissä juuri biltemaa kalliimpia: http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Kuorm ... rit-41400/ Huomaa että ulkohalkaisija on yleensä sopiva huonekaluputken sisään, esim. 37mm menee 40x1,5 putkeen ja 42mm menee 45x1,5 putkeen...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

jviirret kirjoitti:

Jos ei halua laakeriin hitsata voi hammasrattaan kylkeen hitsata pätkän sopivaa putkea ja laittaa laakerin sinne:

Kuva

Tuo ratas pyörii nyt jo toisessa pyörässä, eli ei tuon kokoisilla laakereilla haittaa vaikka ketju ei ole ihan laakerin keskellä.
Minulla ei tuohon ollut edes sopivaa putkea vaan piti leikata suikale pois ja hitsata kiinni, siksi tuo pystysauma tuossa laakeripesässä.
Laakerissa 12mm reikä ja hyvin kestää sen vahvuinen pultti akselina, sitä suuremmat(15mm ja 17mm) hankalia jos ei ole sorvia ja 20mm on hevostelua...
Tuossa hyvä lista halvoista standardi laakereista, eivät ole autotarvikeliikkeissä juuri biltemaa kalliimpia: http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Kuorm ... rit-41400/ Huomaa että ulkohalkaisija on yleensä sopiva huonekaluputken sisään, esim. 37mm menee 40x1,5 putkeen ja 42mm menee 45x1,5 putkeen...

Jukka

No meneekös sulla tuo putki rattaan sisäreiän sisään? Vai ootko vain silmäilly sen suurin piirtein keskelle tai mitannu? Toisaalta, menishän se ihan laakerinkin päällä. Mutta joo tosiaan, tuo 17mm on turhan suuri ehkäpä kun itsekin tuossa mietin. Noita laakereita on monenmoisia, en edes katsonut koko vuorenmaan valikoimaa. Niin tosiaan, eikö ole 17 tai 15mm pulttia? Niin ehkä sovitus ei mene nappiin.

Siinä mun rattaassa on 3 sellasta kiilakuhmua sisäkehällä, jos jättää ne niin halkaisija laakerilla pitäs olla noin 33m. Ja laakeria löytyisi 32mm halkaisijalla eli vähän pienempi ja sitä samaa kahdella eri sisähalkaisijalla 15 ja 12 mm.
Mutta poistan nen kuhmut sieltä ja sovitan varmaan sen 35mm laakerin. Sitä saa sitten eri sisähalkaisijoille, tiedä sitten meniskö 10mm akseli, riippuu tietysti kuinka akseli on tuettu ja kuinka pitkä se on. Kuitenkin rungon kylki on vain 1,5mm mihin se hitsataan ellei laita alle vahvike palaa.

No mulla ei ole tuollaista huonekaluputkea, joten en viitsi sitä varta vasten ostaa nyt tähän rojektiin kun monta rahanmenoa on vielä tulossa varmasti tässä rojektissa. Esim. jos en löydä käytettyä bmx vannetta niin bilteman puoleen käännyttävä sekin kustantaa 30e ja kumit siihen vielä.

Joo ei tosiaan kaikki tarvi olla heti sopivan kokoista, itse voi tehdä kaiken minkä osaa ja pystyy=)

Ja kappas, olipas halpoja laakereita biltemassa, ja varmasti palvelee tässä tarkoituksessa. Halvempia kuin vuorenmaalla. Tiedä sitten mikä bilteman laakereiden merkki.

Muuten tos naapuripitäjässä just tänään oli uuden bilteman avajaiset, joten ei tartte enää 50km päähän asti lähteä jos mielii biltemaan vain 30km päähän:D

Vastaa Viestiin