Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahvuus?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

Sakari sei oo vielä valmis!! Mutta voin laittaa tänään otetun videon keskeneräisenä! Tässä nyt ensin video tältä päivältä. Näyttöä siitä mitä on tallissa saatu aikaan. Kamera oli tarkotuksella maassa, mutta siitä ei näe taasen itse pyörää niin hyvin. Otan vielä lisää toki kuvatuksia. Niinku näkyy videosta lopuksi, että mummopyörän vaihteeton takapyörä on väliaikaisesti kii, kun 3 vaihteinen odottaa tärpätti kylpyä ja teräsharjaa palasina kipossa.

Jori, ja eipä olis kyl varaakaan näin työttömänä! Just kattelin savenmaan sivuja että joo kappas 2190e olis trike. Liekkö itellä mennyt vielä 120e enempää. 97e asti laskin, nyt en ole laskenut uusia menoja mukaan. Noh jotain pientä on tullut uutta, kuten 3x tavis ketjut olisko ollu noin reilun 10e, sarviin kumitupit 2.9e , taustapeili n.3.5e.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4800
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Niinhän se on kun itselleen tekee, niin siittä tulee mieleinen. Jos ei mielytä , niin tekee uusiksi. Kaupallinen pyörä opettaa vähemmän ja harva tuntee oman kaupallisen viat. Omassa tietää ja korjaa niitä tarvittaessa.
Mikä parasta kun joku kysyy teitkö itse ,pääsee kehumaan että tein. Yleensä ainakin pikkupoikien silmissä pisteet nousee.
Aivan tuo näyttää kelvolliselta , että jotain väriä pintaan niin näyttää hyvemmältä. :roll:

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

Nojanalle kirjoitti:

Niinhän se on kun itselleen tekee, niin siittä tulee mieleinen. Jos ei mielytä , niin tekee uusiksi. Kaupallinen pyörä opettaa vähemmän ja harva tuntee oman kaupallisen viat. Omassa tietää ja korjaa niitä tarvittaessa.
Mikä parasta kun joku kysyy teitkö itse ,pääsee kehumaan että tein. Yleensä ainakin pikkupoikien silmissä pisteet nousee.
Aivan tuo näyttää kelvolliselta , että jotain väriä pintaan niin näyttää hyvemmältä. :roll:

Juu ja penkkiin pehmusteet ja tekonahka päälle. On jo ne valmiina. Ja penkkkii myös se erillinen yläseläntuki ja pääntuki. Takarapakaari. Ketjusuoja. Etujarruosat kiinni ja jarruvoiman jakosysteemi tehtävä jostakin pylpyrästä. Tosiaan se viimeistely ja maalaus. Juu kyllä tässä oppii ja kehittyy itse tekemisen meininki.

Viimeksi muokannut Tops, 20 Touko 2014, 00:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

Kuvatuksia muutama, tässä ei ohjaus näy, mutta otan siitä vielä erikseen kuvia, kun sen kans tuossa aiemmin painittiin, niin vois panna muutaman valmiin ohjaus rojekti kuvan.

Kuva

Kuva

Kuva tosta nyt vähän näkee ohjausta, mut kaukaa otettu

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Liki kilon olisi kevyempi kun jarruja varten rakennetut raudat nousisivat vähän yläviistoon ja ohjaustangon tumpit olisivat niissä kiinni, erillisten tankorakennelmien sijaan ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja PW »

Onnea uudelle nojakistille ja hauskoja kilometrejä.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

Noh ei nyt sentään kiloa:P Eikun kyllä ne on paremmat tossa, kun voi säädellä ihan eri lailla penkin kaltevuuksien mukaan ja sen mukaan onko penkki edessä vai taaempana. Ja kun jarru hommelit kääntyy jyrkässä käännöksessä penkin alle, niin jotkut varret siinä rajottas kääntymistä.

Tänään tuli pakon edessä tehtyä 10km lenkki lasten kärry perässä ja lapsi kyydissä. Oli nimittäin pakko lähteä hakee bensaa autoon kanisterilla, kun meillä mittari vähän huijailee autos, niin joskus käy näin. Joopa joo ei ehkä kovin nautittavaa keskeneräisellä ajella noin pitkiä matkoja. Reilun 5km matkassa meni 30 min. Penkki kiireesti tehtävä loppuun ja sitä on nostettava ylöspäin!! Varpaat nimittäin puutuu.Vaikka mulla on suht kohtuullinen tuo korkeusero penkin ja polkimien välillä. Vähän ilmanvastuksen kustannuksella pakko tehdä se, mutta ei se oo niin nuukaa, tärkeintä että on mukava ajaa. Jo 5 sentin korotuskin tuntuu mukavasti. Alemmas polkimia ei voi laittaa, sit kopsuu kantapäät maahan. Ja ne vaihteet!!! Niitä tarvitaan todellakin. Mummiskan perä 22 rattaalla ja edessä kappavaihteistolle tarkotettu 33 piikkinen, niin johan saa veivata, liiankin kevyt, pakko pitää taukoja polkemisessa ja rullailla välillä. Minkä lie kokonen mummiskoissa alunperin, noh, silmämääräisesti kuitenkin huomattavasti suurempi on edessä yleensä. Tykkään enempi tehdä hitaammilla kierroksilla raskaampaa lihastyötä ja edetä sillai nopeasti, kuin veivata valtavasti, siinähän vain hengästyy eikä pyörä liiku minnekkään:P En kuulu yhtään tähän kadenssi porukkaan jotka kiivailee korkean kadenssin puolesta. Aikoinaan oli sitä kuntosali taustaa 10 vuotta, niin tottui siihen että kuormaa pitää olla ja voimalla tehdään. Noh taas tää meni tähän, no mutta kuitenkin=) Mitähän menis maasta nykyään? Ja penkistä.. ennen meni maasta 220 ja penkistä 170 nyt varmaan 120 ja 100:P noh en tiiä, mutta heikolta tuntuu.

Noh jotain tänään tuli tehtyäkin, katkaisin toisista sarvista loivemmat kulmat noihin päihin, tuntuu käpälissä mukavammalta nyt. Ja ketjusuojan se sai..
Tympii että joutuu tehdä penkin kiinnityksen jollakin tapaa erilailla nyt jos muutan korkeutta. Noh, pitää kattoo jos sais paksuilla pehmuisteilla riittävästi verta varpaisiin:P Tai sit vaan PURKAA!! Vaikka se on niin perseestä. Noh, mulla oli yksinkertainen penkin kiinnitys ja säätö systeemi. Eihän siinä ole kuin pari levyä joissa on urat. Joku välikappale siihen korokkeeksi runko osan ja penkin osan välille.

Mahtaa liukastua nexus 3v kun saan sen kaiken töhkän ja ruosteliemen sisältä pois ja uudet ihanat vaseliinit sisään:P Odottelen vähän sellasta luxusta kuin vaihteet, kun ite rakentaa niin kaikki perus juttujen saaminenkin pyöräänsä tuntuu hienolta. Ja ne etujarrut! Pitäs hankkia vähän vaijeria ja tehdä runkoon jotkut vaijerin kiinnitys/säätö paikat. Jukka tais kertoa tehneensä niitä vaijerin kiinnityksiä jostain pienestä putkesta jonka pää hitsataan umpeen ja sahalla halki että saa vaijerin sisään. Se vois olla varteen otettava vaihtoehto ellei löydy valmiina jotakin ratkasua. Noh pitää ajatella.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Älä eka lenkin perusteella tee mitään radikaaleja ratkaisuja ajoasennon suhteen. Elimistösi ei sopeudu hetkessä pumppaamaan jalkoihin verta riittävästi kun ne ovat vaaka-asennossa. Luulen että jo tänään sujuu vähän paremmin ;) Ainakin hapekasta verta on enemmän jaloille kun jokainen lihas ei ole jännityksestä jäykkänä ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1229
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Joo, ei toi korkeusero ole ollenkaan paha, triken kuuluu olla matala :) Vaatii parisataa kilsaa rauhallisia lenkkejä että jalat tottuu. Mieluummin usein ja lyhyitä kuin kerran viikossa pitkiä lenkkejä. Itsehän tajusin tuon vasta tänä keväänä ja aloitin tällä kertaa varovasti, kannatti.

Lisäksi tosiaan kaikki lihakset jännittää alkuun kun koko vehje tuntuu oudolta, eikä siihenkään auta kuin totutella, että kroppa ja pää alkaa luottaa vekottimeen.

Eli tee vaan ajokuntoon tolla geometrialla ja sitten ajoa pari kuukautta niin olet viisaampi sen suhteen pitääkö jotain muuttaa.

Kuvien perusteella tuo penkki kaipaa vielä lisäpituutta, eli selkänojaan vielä vähän pystympi jatko-osa hartioiden taakse.

Markus Heikkilä

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

Jukka, juu ajattelinkin tänään kun ajelin tuossa pihassa ja postilaatikon väliä lasten kanssa, ettei siinä yhtään puutunut jalat kyllä vaikka matkaa tuli siinäkin 3km. Asensin tänään mittarin nimittäin. Varmastikkin osittain ihan TOTTUMIS kysymys!

Mahe, joo penkki kaipaa todellakin jatko- osan selkänojaan, koska jos ton laittaa makaavampaan asentoon, niin vatsalihakset joutuu ole jännityksessä ja siinä on vaikea hengittää lopulta, kun tunninkin verran pidät vatsoja staattisessa jännityksessä.

Mutta sit vasta kun penkkiin on valittuna lopulliset pehmusteet istumaosaan , niin osaan katkaista levyä oikealta korkeudelta. Samalla menee poikki selkänojan "kulmarautaakin". Säätöjen laajuus muuttuisi, mutta korjaan asian litistämällä nojan tukia pidemmältä matkalta ja reiät alemmas ja lyhennän niitä varsia. On muuten tuo ylemmän selkätuen paikan valinta kans niitä asioita joita oon siirtäny ja siirtäny, ku se tuntuu vaikealta päättää, ja virhe on paha jo sen laittaa liian alas, jos liian ylös niin sen kans pärjää jotenkin jos muuttaa yläosan pehmusteen paksuutta tai sit katkasee levyä lisää. Mutta jostakin tuolta lapojen alueelta se pitää lähteä..

Tulen tekemään yläselän tuesta säädettävän kaltevuudeltaan, käyttäen hyväksi selkänojan "kulmarautaa reikineen", silläkin ehkä voi vähän antaa anteeksi pieniä virheitä ylemmän levyn korkeudessa jos ei satukaan kerralla oikeaan.

Tältä päivältä kuvaa. Kötöstin runkoputkeen kiinnitettäväksi tarkotetun lastenistuimen tarakkaan kiinni. Tukevasti se tuli. Hommannen vielä sellasen joka on tarkotettu tarakkaan kiinnitettäväksi, ihan sen takia ettei ole noin raskas tekonen, kun nuo metallitangot on turhaa tuossa. Kirppiksiltähän noita istuimia saa halvalla. Ja kuvaa...

Kuva

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuolta onkin lapsen eri mielekästä katsella kuin pystypyörässä...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tämän varmaan tiedätkin, mutta varmuuden vuoksi varoitus: Maltahan sitten ottaa kaarteet varovasti kun lapsen kanssa ajelet. Sisempi pyörä irtoaa tiestä paljon ennemmin kun lisäpaino tulee taakse ja korkealle. Saattaa mennä jopa nurin, olen yhden kaadon tadpolella nähnyt. Silloin ei edes ollut tarakalla mitään.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Höregrö
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 206
Liittynyt: 06 Touko 2009, 14:04
Paikkakunta: Turku

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Höregrö »

Hieno ensiprojekti! Kannattaa hankkia heti lukkikset, etenkin kun jalat on noin lähellä maata. Tehoa ja nopeuttakin tulee huomattavasti lisää!

Avatar
ihmo
Viestit: 176
Liittynyt: 24 Loka 2009, 16:31
Paikkakunta: Alajärvi

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja ihmo »

hienosti rauta nöyrtyy käskijällä,ja teletapilla paraatipaikka :mrgreen:

itte kun teköö saa justiinsa sellaasta kun osa viä ku neuvvotaan miten tekee niin aina paree

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

jviirret kirjoitti:

Tuolta onkin lapsen eri mielekästä katsella kuin pystypyörässä...

Jukka

Juu itsekin saman totesin että paljon hauskempi lapsen katsella eteenpäin, kun ei tarvi kuikuilla sivuilta. Vapaa näkyvyys.

Vastaa Viestiin