Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahvuus?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

jviirret kirjoitti:

Kuvat tuli Pastorilta ;)

Korjattu:D

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

Hmm.. Enpä älynnytkään että noillakin rautojen asennolla on merkityksensä mihin raidetanko päistään kiinnittyy. Että missä kulmassa ne on. Eli kun sisäkehä kehän täytyy tehdä pienempi ympyrä, niin sen täytyy kääntyäkkin enemmän. Vaikka tuota ei ihan täydellisesti nappiin saisikaan niin toiminee. Ongelmat korostunee lähinnä jyrkästi kääntäessä. Itse renkaita en halua laittaa valmiiksi kallelleen, niinkuin rata-autoissa. Ei ehkä tarpeen tässä käytössää.=)

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tops kirjoitti:

Mutta kiitos Pastori todellakin noista kuvista, ne selkeyttää jo valmiina kyteneitä ajatuksia. Tosin mun tapauksessa tuo haarukka ei voi olla noin suorana jatkeena runkoputken päässä, koska muuten tulee ehkä liian korkea perä. Tuo sinun esimerkki kuvasi taisi olla jostain muusta kuin trikestä?

Ole hyvä. Noihan on täällä foorumilla :) Katteles noi rakenteluketjut.

Esimerkit siis:
kuudee joka on valmis rakkine > http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=3117&
kuudee sport joka on vielä kesken > http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=3444

Sport ketjusta löytyy sulle hyvää kamaa myös poljinkeskiön kiinnittämiseen.

Tossa tm:n tekemä keskiön kiinnitys: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 165#p54693

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

Kiitos taasen pastori kuvatuksien linkityksestä.

No niin kävin hakemassa lisää rautaa. Hain 2 metrin palan 40x40x1.5 neliöputkea, josta saan rakennettua tukivarret etupyörille. Eipä tuo 2metrin pätkä aiemmin hankittua 50x50x1.5 neliöputkea olisi riittänytkään koko pyörään, näin mututuntumalla ajateltuna.

Tässä sen muuten taas huomaa että valmiiksi ajateltu tai suunniteltu on todellakin puoliksi tehty. Jos olis aina kaikki heti valmiina selkeästi ja virheettömästi päässä minkä mitenkin aikoo toteuttaa, niin varmasti nopeutuisi toimeen ryhtyminen. Mutta kun tämä on tälläistä opiskelua samalla.

Mutta on mull yksi tärkeä kysymyskin! Liittyen pyörän minimileveyteen. Nähkään hokasin, että pakkohan etupyörien on olla tietyllä leveydellä, että ensinnäkin ne sopii kääntymään, ettei ota kinttuun rengas kiinni tai että "sarvia" sopii kääntelemään. Mulla on nyt takonut päässä se ajatus 90cm minimileveydestä(renkaiden ulkoreunasta mitattuna) kun muistaakseni luin härmäpyöränkin olleen jotakuinkin sitä luokkaa.

Mutta onko teillä muilla halua sanoa asiasta jotakin? Mikä olis sellanen minimileveys teidän mielestä joilla on kokemusta asiasta? Tai entä mikä olisi suositus leveys itse ajamisen/kääntymisen kannalta? Siis sellanen sopiva leveys että homma toimii.

Kiitoksiva etukäteen.

Pitäisi vissiin alkaa vähitellen tuomaan sitä esabbiani tänne kotiapäin tuolta vanhempien luota, kun alkais olla jo osasia joita vois jo alkaa hitsuuttelee kiinni, ajatustyökin helpottuu kun on jotain mistä edetä, kun on jotain näkyvää edessä ja käsillä. Noita piirustuksiakaan jaksa loputtomasti väännellä yömyöhään:D Piirustukset on kyllä käteviä mutta samat tiedot hankkii kantapäänkin kautta:D Noh jos nyt ei tuhota kuitenkaan 37euron neliöputkia ihan susiksi:P

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Leveys ilmeisesti korreloi jonkun verran korkeuden kans, tuossa lienee ääripää kapeimmasta päästä: http://www.recumbent-cycle.com/en/recum ... er-jc20700
Raideleveys 68cm ja kokonaisleveys 78cm, istumakorkeus 23cm.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja KPS »

Tuolla on melko paljon aiheeseen liittyvää asiaa, jos ruotsin kieli ei ole esteenä.

http://www.viebke.nu/lars/exjobbsrappor ... viebke.pdf

KPS

Lisäys:

On ihan kätevää jos laite menee standardiovesta (joka lienee jotain 800mm) kikkailematta sisään. Selvästi kapeampikin on tehtävissä mutta silloin kannattaa pyrkiä minimoimaan kokonaisuuden (kuski + fillari) massakeskiön korkeus (pysyy paremmin pystyssä) ja käyttää sellaista ohjausjärjestelyä, joka mahdollistaa "jalkojen ja käsien liikkeet ilman törmäyksiä".

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

Kiitos kps ja jukka!!!! Mahtava tuo ruotsalainen sivusto. Ja tuo Jukan pyörän malli oli hyvä. Vaikken ruotsia osaa, niin kuvat kertoo tärkeimmät asiat. Kuten nuo kulmat ohjauksessa jne..

Tuossa suunnittelin ja piirtelin päivällä pitkä tovin 1:10 suhteessa, ja paljon asioita selvisi ja valkeni taasen. Mietin vain että onko liian matala matalimmasta kohtaa jos käy 10cm päässä maasta? Rungosta tällä hetkellä tulossa loivan V.n mallinen.

Ja aikani piirreltyäni päädyin 110cm akseliväliin, kun ensin piirsin 120 välillä. Ja sitten kun katsoin Jukan linkittämää sivua, niin siinäkin oli tehdastekoisessa myös 110cm akseliväli. Katos poikaa, ei ollut ihan turhaa tuo piirtely!!!Jotain meni siis järkevästikin. Vaikka en ole vielä kertaakaan tutkinut noita mittoja valmiista traikeista.

Irrottelin yhden ohjauslaakerin elintenluovuttajasta. Oli siedettävän pitkä, 15cm. Vielä mietiskelen käytänkö 26" vai 28" pyörän etuhaarukkaa, molempiin sopii 28" tuuman rengas. Toinen haarukka on mutkallista mallia ja toinen suora. Suora olis helpompi ketjulinjan osalta.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tops kirjoitti:

Mietin vain että onko liian matala matalimmasta kohtaa jos käy 10cm päässä maasta?

Riippuu ajoympäristöstä, "maantiemalleja" on jopa alle 80mm maavaralla: http://www.bicycleman.com/recumbents/ca ... e-road.htm Tuolla ei tarvi rotvallien yli yritellä eikä huonokuntoisilla sorateilläkään paljo ajella. Tavallisilla KLV:llä ja normaali teillä varmasti pärjää tuolla 10cm:llä, eikä pyörä hajoa vaikka vähän pohja raapisikin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

No ei hajoa joo=) Ja harvassa paikkaa kuitenkin on 110cm akselivälillä 10cm korkeuseroja.

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

Tulipa taasen eilen piirreltyä yöllä kahteen asti ja tänään kans pitkän tovin. Nyt olis tukivarren kulmat ja pituudet selvillä. Nyt pitäs olla oikeaoppisesti ohjauslaakeriputken kallistukset.

Ja sitten pian sitä esabbia hakemaan että saa jotain näkyvää aikaiseksi.

Mutta olisipa kysymyskin. Kun tuossa piirrellessäni huomasin, toki arvelin ennalta muutenkin, niin että raideväliksi tuli 88cm,kuulostaako liialliselta?Ja kokonaisleveys etupyörien keskiöiden ulkoreunasta mitattuna 94cm. Mutta jos ei haitanne, niin anti olla. Oon sen verran paljon jo piirtänyt ettei huvittas muuttaa enää kuvia=) Vaikka eihän tuo iso työ ole. No onneks se leveyden muutos ei vaikuttaisi ohjauskulmiin, mutta enempi tulisi v muotoa tukivarsiin jos olisivat lyhyemmät. Ja ohjauslaakeriputkien asento suhteessa tukivarsiin kyllä muuttuisi. Ja kun nyt ne tukivarret on niin soppelissa kulmassa, että saa suoraan neliöputken päihin suorakulmaan iskeä ohjauslaakeriputket kiinni ja tulee juuri oikea kulma niin, niin ei hannis muutella:D

Omakotitalossa tosiaan asutaan, niin ei tartte ovista sopia sisälle.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vähän leveä kaupallisiin verrattuna, mutta ei siitä tosiaan muuta haittaa ole kuin juuri tuo ovista mahtuminen ja tiellä ottaa vähän enempi tilaa. Jää kuitenkin reilusti alle lain määräämän 120cm maksimileveyden. Talviajossa jos trike on oikein kapea saattaa saada kaksi rengasta kolmesta mahtumaan normaalipyörien tamppaamalle polulle yms. pikkujuttuja siitä kapeudesta tulee, mutta leveä pysyy paremmin pystyssä mutkissa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja KPS »

Ovista sopimisen lisäksi melko oleellista on se miten sopii muun liikenteen sekaan. Jos isolla tiellä olisi valkoisen viivan ja ojan välissä 1 m hyväpintaista asfalttia => no problemas. Sama jos pyörätiellä olisi leveyttä 2 m. Tää on hiukka ongelmallisempi asia "mitoittaa" ... periaatteessa kapeempi on parempi. Steintriket ovat kapeemmasta päästä kaupallisia vermeitä, RoadShark 69.5 cm.

http://www.steintrikes.com/index.php

KPS

Editoitu kerran by KPS

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

Noniin nyt olis hitsauskone mulla. Tosin isä unohti ottaa mukaan hitsauskypärän, ei siinä konekaan silloin auta.. Matkaa kuitenkin yli 100km.. Noh pitää katsoa, mitä teen, suojalaseilla vähän voi heppiä kiinni, tosin naamansa siinäkin voi polttaa jos enempi tekee.

Kirppiksellä kävin tänään katselee rullaluistimia, no olihan niitä hyvin luistimia ja hyväkuntoisiakin, mutta niissä joissa oli parhaimmat rullat ne myös oli vähiten käytettyjä ja kalleimpia, joten ei ollut mieltä maksaa 25euroa, no oishan sillä saanut 8 rullaa mut kun 2 vain tarvitsee. No taisi siinä olla yhdet olla 14 euron hintaankin, ja yhdet 5 euron hintaan, mutta niistä melkein puuttuikin sitten puoli rullaa käytön myötä.
Täytyneen tuumailla vielä, sais se nyt olla kuitenkin laakeroitu rulla. En tiedä sitten kuinka hyvin porakoneella sais niitä pyöritettyä sen verran että sais "sorvattua" jonkunlaisen uran siihen. Onko teillä kokemuksia noista rullaluistimen rullista?

Ihmettelin kun noita rullia myydään lähes 100 euron hintaankin jos varta vasten ostaa nojapyörään. Siinä mennään jo yli järjen.

Tänään tuli myös hankittua joltain miehen alulta mbx pyörän etuvanne 15 eurolla. Kylläpä ne onkin vankkaa tekoa perus lastenpyörän 20 tuumaseen verrattuna. Tosin saattaisi se tavis vanteenkin akseli kestää jos nätisti ajaa. Sellanenkin löytyis kyllä. Mutta täytyy katsella jos löytyis kaveriksi samanlaista tekoa oleva bmx.

Tehdääs vähän listaa mitä osia jo on:

-Takahaarukka aihio suorasta maastopyörän etuhaarukasta

  • 1 kpl bmx etuvanne
  • rungon neliöputket
  • 28"takapyörä 3 vaihteisena vaihde vivustoineen ja 26" 7 vaihteinen rikkinäisellä vaihteistolla (pyörii tyhjää välillä) liekkö suuri vika edes, en tunne nexuksen sielun elämää.
  • ohjauslaakeriputket 15cm mittaiset
  • joppari löytyy
  • penkin kehysrunkoa varten romiksesta sopivan pientä putkea

Penkki on vielä kysymerkki, joko kehys rungollinen johon viritetään kangas, tai helpompi vaneri pohjainen ratkaisu joka ei tarvitse juuri tukia, jo 9mm vanerikin on suht jäykkää. Ja veneripenkkiinkin saa kaarta selän tueksi kun laittaa vaahtomuovia siihen kohtaan enemmän. Sopiva kangas/keinonahka sitten nitojalla siihen päälle. Varmaan vaahtomuovia saa jämäköitetty' niin, että jos on vanha jumppapatja tai remonttialusta, niin sitä vaahtomuovin päälle vielä ennen kangasta, niin se jäykempänä materiaalina jakaa kuormaa laajemmalle alueelle vaahtomuovissa, tai näin ainakin kuvittelin, ja saattais olla lämminkin.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tops kirjoitti:

Onko teillä kokemuksia noista rullaluistimen rullista?

On: http://www.saunalahti.fi/jukkviir/lowracer.htm Toimii paluupuolella hyvin, mutta vetopuolella tuntuu hukkaavan tehoa. Tuon pyörän jälkeen olen monessa käyttänyt ketjun löysällä puolella, mutta kireä puoli vaatii joustamatonta materiaalia. Tuossa kuvia ja keskustelua vetopuolen rullista: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=1077

Tops kirjoitti:

Penkki on vielä kysymerkki, joko kehys rungollinen johon viritetään kangas, tai helpompi vaneri pohjainen ratkaisu joka ei tarvitse juuri tukia, jo 9mm vanerikin on suht jäykkää.

Jos vauhdikasta kaarreajoa ajattelit harrastaa niin suora vaneripenkki on vähän "epävarma", vaatii kuppimaisemman rakenteen ettei tipahda kyydistä. Loiva nojakulma yhdistettynä kangasrakenteeseen taas johtaa helposti tilanteesseen jossa se joustaa kuskin alla niin ettei polkemiseen saa oikein voimaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

Vaneripenkin reunoihin pitäs sit laittaa jokin muotoiltu "lista" korokkeeksi jos haluis sivu tukea.:P Samalla toimisi vanerin jäykistimenä. Noh se ei ole vielä tämän ajan murhe, vaikka kaikkea vähän yhtäaikaa mietinkin. Taas tänään poikkesinkin oleellisen ajattelusta ja kun oli vanha jousipenkki mietin, että josko tekis joustavan istuimen käyttäen niitä jousia, mutta saas nähdä, jos nyt vaan keskittyis runkoon ensin;)

No takahaarukaksi tulevan 26"tuumasen pyörän etuhaarukkaa vähän viilailin muutaman millin haarautumiskohdasta, kun tollanen paksumpi 28" 1.75 kumi vähän veipatessaan otti kiinni. No siitäpä sitten rupesinkin pinnoja kiristelemällä oikomaan vannetta. Vähän parempi tuli, vielä jäis varaa parannalle. Mutta nyt sopii pyörimään.

Kunhan saan sen hitsauskypärän vielä niin pääsee tosi toimiin. Lähettävät mulle sen perässä:P Ohuen katkaisulaikankin vois ostaa ja tavis katkaisulaikan, alkaa olla vanhat jo sen verran pieniä.
Seuraavaksi sitten takahaarukaa varten ura rungon neliöputkeen ja siihen heppailla kii ja koittaa saada se mahdollisimman suoraan. Siinä riittääkin silmäilyä.

Mutta sellanen tunne on päällä, että tästä jotain voi tullakkin:D Kaikkein suurimmat jännät liittyy kaiken suoraan saamiseen. Mutta apuvälineitä ja silmiä käyttäen luulisi saavan suht hyvin;)

Vastaa Viestiin