Sivu 1/16

Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahvuus?

Lähetetty: 31 Maalis 2014, 13:21
Kirjoittaja Tops
Niin suunnittelun lähtökohtana on Härmäpyörä tyyppinen nojapyörä. Ja kyselisinkin että kuinka pienellä neliöputkella olette uskaltaneet rakentaa rungon, kun sehän on vain yksi suora putki ja etupyörien tukivarret sitten vain ristiin siihen, tukivarret toki vähän yläviistoon painopisteen ja tuulenvastuksen kannalta. Takahaarukan rakenteena käytän polkupyörän perää tarakoineen.

Itse ajattelin ensin neliöputkea kooltaan 50x50x1.5, ainakin etupyörien kohdalle asti. Mutta onko tarpeen olla niinkään vahvaa? Tuo osuushan tulee olemaan aika lyhyt ja itse putkihan kestää keskeltä tuolta matkalta vääntöä varmasti vaikka kuinka. Itse kun tätä nykyä olen vain 70kilonen. Suurimmat rasituskohdat kuitenkin lienee kiinnityskohdissa hitsaussaumojen luona, ja niitä voi pienillä tuilla tukea, kunhan sais vaan itse perus runko materiaalin pysymään kevyenä. Että olisko takapuolen alla kulkevan perusrungon vahvuus riittävä jos olisi vaikka pienempääki kuin 50x50x1.5? Esim. Mikäli saatavilla on (pitäs tietää metallipajassa sahallakin työskennelleenä, mutta kun ei muista enää) :D niin vaikka 40x40x1,5? Kukaan tuskin kovin tieteellisiä testejä on tehnyt, mutta sellaista jonkinlaista perstuntumaa tai hajonneiden nojapyörien perusteella tullutta kokemusta saattaisi löytyä?:P

Siihen en halua lähteä, ette teen kaikki VARMUUDEN VUOKSI oikein jämerästä värkistä, sillä sillä ajattelulla menettää kyllä varmasti keveyden.:P Perinteisestihän ohuetkin materiaali vahvuudet riittää jos rakennetta tuetaan. Esimerkkinä vanhat teräsrunkoisten polkupyörien takahaarukka rakenteet. Nykyiset alumiinirungothan on melkoisia alumiinin joustavuuden tähden.

Entä minkä kokoinen neliöputki eturenkaiden tukivarsissa tulisi teidän mielestänne kysymykseen? Jotenkin tekisi mieli tehdä pienemmästä materiaalista kuin 50x50, meniskö jopa 30x30x1.5 ja sitten vain päärunkoon liittymisen kohtaan vähän vinotukia?


Kiitoksia!

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Lähetetty: 31 Maalis 2014, 13:25
Kirjoittaja Wacky
Muista että saat aika paljon vääntöä kun runttaa penkkiä vasten vaikka olet kevyt kaveri. Eli poljinkeskiön menevä putki kannattaa olla kunnolla jäykkä jotta runko ei jousta polkemisen voimasta ja syö polkemiseen tuottamaa voimaasi. Etupyörille menevät putken voi olla sitten vähän ohuempaa tavaraa kunnon tuilla.

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Lähetetty: 31 Maalis 2014, 13:31
Kirjoittaja Tops
Noin ajattelinkin, että poljin keskiö saa olla kunnon tukevan putken päässä. Siihen kyllä ajattelin olevan sopivaa sen 50x50x1.5. Ja tuo vääntömäärä on varmasti suurempi kuin tavispyörässä. Tilannehan on lähestulkoon sama nojapyörässä kuin kuntosalilla jalkaprässissä. Siinä voimailuvuosina tulikin joskus lähes 400kiloa ykkösenä nostettua. Ei siis mitään colemaneihin verrattuna, mutta jotain kuitenkin.

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Lähetetty: 31 Maalis 2014, 15:17
Kirjoittaja PW
Mie en oo nuijapäätä tehny, Sakari käytti kait 50,8*1,5mm pyöreetä putkee Pappatrikessään. Onko 50*50 neliöputki kestävyydeltään millanen pyöreeseen verrattuna ?
Oma kolmipyörä on 30*30*1,5 mm putkea mut sen runko on "heteka" mallia - runko kiertää ympäri kuskin.

Petri

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Lähetetty: 31 Maalis 2014, 15:24
Kirjoittaja Syväri
http://nojakki.wikispaces.com/Runkoputken+valinta

Siinä on jotain ohjeita, 50x50x1,5 on varmaan riittävä poljinkeskiölle. Pyöreä puomi polkimille olis toki paras vaihtoehto. Omissa projekteissa on neliöputkea ollut 45x1,5:sta, se jo taipui jonkin verran mutta ei nyt kauhean häiritsevästi.

Tukivarsiin en osaa kommentoida, pitääs kaivaa joku triken rakennus aihe täältä :D

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Lähetetty: 31 Maalis 2014, 16:03
Kirjoittaja jviirret
Joo, 50x50x1,5 tai 50x1,5 on taatusti turvallisia valintoja. 45mm vaihtoehdot vaikeampi löytää ja 40mm tuntuu alimitoitetulta.

50x50x1,5 painaa 2,3kg/m ja 40x40x1,5 painaa 1,8kg/m, eli mitään isoja painoeroja noiden vaihtoehtojen välillä ei tule. pyöreät hieman kevyempiä.
Toki jos nuo muutamat sadat grammat haluaa sitten säästää osien painossa niin kalliiksi tulee...

Jukka

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Lähetetty: 31 Maalis 2014, 16:51
Kirjoittaja irakas
Olen käyttänyt sekä SH22:ssa
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=2923
että SH23:ssa
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=3122
runko- ja etupyörien tukivarsiputkena 50,8x1,5 mm pyöreää ohutseinäputkea. Poljinkeskiö on kiinni 45x2 mm:n putkessa, joka menee sovitteilla sopivasti runkoputken sisään keskiön etäisyyden säätöä varten.

Pyöreästä putkesta tulee minun mielestä paremman näköinen ja liitossovitteet luontevammiksi.

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Lähetetty: 31 Maalis 2014, 17:17
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:Pyöreästä putkesta tulee minun mielestä paremman näköinen ja liitossovitteet luontevammiksi.


Tämä on totta, neliöputkesta taas on helpompi tehdä. Neliöputkesta saisi hienon kun putket laittaisi näin kulmittain:

Kuva

Jukka

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Lähetetty: 31 Maalis 2014, 21:53
Kirjoittaja Tops
jviirret kirjoitti:Joo, 50x50x1,5 tai 50x1,5 on taatusti turvallisia valintoja. 45mm vaihtoehdot vaikeampi löytää ja 40mm tuntuu alimitoitetulta.

50x50x1,5 painaa 2,3kg/m ja 40x40x1,5 painaa 1,8kg/m, eli mitään isoja painoeroja noiden vaihtoehtojen välillä ei tule. pyöreät hieman kevyempiä.
Toki jos nuo muutamat sadat grammat haluaa sitten säästää osien painossa niin kalliiksi tulee...

Jukka


Juu en huomannut ajatellakkaan tuota painoa/metri. Ei todellakaan ole merkittävästä erosta kyse. Noh periaatteessa en ole grammojen viilaaja, mutta nyt kun alusta lähtee rakentamaan, niin turhaa on ylimääräistä mukanansa kuljettaa, niinkuin ei vyötärölläkään;) Mutta joo niin pieni juttu, että laihduttaa ite mielummin sitten tuon erotuksen.;)
Itse olen kaksi kesää vetänyt perässä lastenkuljetuskärryä jossa 2lasta ja lastenistuimessa vielä kolmas ja minä kuskina, joten pyörä, kärry ja lapset, melkoinen kuorma, joten naureskelinkin joskus noille gramman viilaajille kun viime kesänä lueskelin noita keskusteluita;) Oli muuten kesän lopussa kevyt fiilis ja joka polkaisulla suuri voiman tunne, kun jätin ekaa kertaa kärryn pois, en siis ajanut koskaan ilman lapsia. Kun oli muutama sata kilometri takana lasten kanssa, niin ihmettelin kuinka tämä pyörä näin äkkiä kiihtyy kun yks ilta kävin koittamassa sitten ilman kärryä. Sitten innostuin asiasta, niin että laitoin vielä 30kiloa lisäpainoa pyörän runkoon ja jonkin aikaa ajelin niin;) Siinä asennetta gramman viilaajille;) Sit välillä koittaa ilman turhaa lastia, ja kappas reisiin on tullut jerkkua ja henkistä ylivoimaa:D


Harmi ettei tossa foorumin omassa runkoputki lujuustestissä ollut mukana tuota 50x50x1.5, mutta vertailin sitä sitten 45 vastaavaan.

Vaikka onkin pelit ja vehkeet niin silti ilman kunnollista rakennusalustaa tuntuisi vaikeammalta saada kaikki oikeisiin kulmiin pyöreää putkea käyttäen, ei toki mahdotonta kunnon jigeillä. Mutta ehkä kuitenkin valitsen neliöputken, se tuntuu ajatuksena helpommalta.

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Lähetetty: 31 Maalis 2014, 21:56
Kirjoittaja Tops
Syväri kirjoitti:http://nojakki.wikispaces.com/Runkoputken+valinta

Siinä on jotain ohjeita, 50x50x1,5 on varmaan riittävä poljinkeskiölle. Pyöreä puomi polkimille olis toki paras vaihtoehto. Omissa projekteissa on neliöputkea ollut 45x1,5:sta, se jo taipui jonkin verran mutta ei nyt kauhean häiritsevästi.

Tukivarsiin en osaa kommentoida, pitääs kaivaa joku triken rakennus aihe täältä :D


Oliko sullakin yksiputkinen tehty tuolla 45x45x1.5? Mutta niinkuin olikin jo puhe, että painoero mitätön verrattuna 50x50x1.5. Entä mitä käytit tukivarsissa itse?

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Lähetetty: 31 Maalis 2014, 22:21
Kirjoittaja Nojanalle
http://youtu.be/PTPHbOPJ5gA Ainahan kannattaa tehdä ohuenmasta jos haluu painoo alas. Suosittelen kriitisten kohtien vahvistamista messinkijuotteella. Niinkuin on tehty tässä youtubissa. Asiasta voi olla montaa mieltä. Paino tietysti lisääntyy tälläkin tavalla . Mutta liitosten jäykkyys kasvaa huomattavasati.

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Lähetetty: 31 Maalis 2014, 22:31
Kirjoittaja Tops
Nojanalle kirjoitti:http://youtu.be/PTPHbOPJ5gA Ainahan kannattaa tehdä ohuenmasta jos haluu painoo alas. Suosittelen kriitisten kohtien vahvistamista messinkijuotteella. Niinkuin on tehty tässä youtubissa. Asiasta voi olla montaa mieltä. Paino tietysti lisääntyy tälläkin tavalla . Mutta liitosten jäykkyys kasvaa huomattavasati.


Noh pienet tuet vaikka 15x15 neliöputkesta ajanee saman asian ja vähän enemmänkin. Migillä aion päästellä.

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Lähetetty: 31 Maalis 2014, 23:11
Kirjoittaja PW
En löytäny Härmäpyörän sivuilta rungon paksuutta, kuvasta arvaten vois olla 45mm - vaikee sannoo varmaksi.

Petri

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Lähetetty: 01 Huhti 2014, 00:24
Kirjoittaja Tops
PW kirjoitti:En löytäny Härmäpyörän sivuilta rungon paksuutta, kuvasta arvaten vois olla 45mm - vaikee sannoo varmaksi.

Petri


Niin samaa katsoin minäkin, että voisko tuo olla kuitenkaan ihan 50x50. Vois olla ehkä pienempääkin. Mutta jos se on 45 niin mitä mahtaa olla seinämävahvuus, sekin on arvoitus. No ehkäpä päädyn rungon osalta 50x50x1.5 neliöputkeen polkimille asti. Mietin sitten myöhemmin mistä materiaalista tekisin etupyörien tukivarret. Kovin on yksinkertaisen oloinen tuo härmäpyörä, ja hyvä niin. Takaosa tulee olemaan erilainen minulla, kun en siihen varta vasten tee takahaarukkaa vaan käytän perus vaihteettoman mummopyörän perää.

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Lähetetty: 01 Huhti 2014, 02:07
Kirjoittaja jviirret
Tops kirjoitti: Takaosa tulee olemaan erilainen minulla, kun en siihen varta vasten tee takahaarukkaa vaan käytän perus vaihteettoman mummopyörän perää.


Voi olla että joudut tätä päätöstäsi vielä katumaan. Mummiskan takakolmio on sen mallinen että sinne ei vetopuolen ketju mahdu menemään kuin alkuperäisestä suunnastaan. Jos pistät kolmion alkuperäiseen asentoon niin pyörästä tulee hirmu korkea, takakolmion keskiö maasta 30cm, ketju sen yläpuolelle ja penkki vielä ylemmäs.
Matalaa pyörää varten joudut siis kallistamaan kolmiota niin että sen keskiö laskeutuu alemmas. Tällöin "satulaputki" nousee pystymmäs tai jopa etuviistoon ja vie tilaa penkiltä. Joudut siis pidentämään runkoa tai istuma-asento on kuin kirkossa. Eikä siihen kallistettuun takakolmioon enään käykkään alkuperäinen tarakka vaan sekin menee uusiksi.
Toki sen voi tehdä, muokkaa sitä kolmiota, laittaa kassillisen ketjuohjaimia tai tekee muita kompromisseja rungon korkeuden/pituuden suhteen. Mutta ei siinä kyllä työmäärässä itseään säästä verrattuna siihen että tekee yksiputkisen takahaarukan vaikka pilkotusta jäykästä etuhaarukasta. Painoakin siinä kolmiossa on turhaan, puhumattakaan mitä nuo edellämainitut muutokset sitä vielä tuovat lisää.

Jukka