SH25

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11879
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH25

ViestiKirjoittaja jviirret » 13 Touko 2014, 17:14

irakas kirjoitti:mutta onko tuollaisella vedolla loppujen lopuksi suurta merkitystä, jos haarukka on tarpeeksi tukeva?


No kuvittele miltä se käsissä tuntuu jos joku vetelee ohjaustangosta joka polkaisulla kilojen voimalla :shock: Kolmpipyöräisessä tuo ei onneksi vaikuta tasapainoon, mutta joku kohtuus hyvä olla.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3715
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: SH25

ViestiKirjoittaja irakas » 13 Touko 2014, 17:22

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:mutta onko tuollaisella vedolla loppujen lopuksi suurta merkitystä, jos haarukka on tarpeeksi tukeva?


No kuvittele miltä se käsissä tuntuu jos joku vetelee ohjaustangosta joka polkaisulla kilojen voimalla :shock: Kolmpipyöräisessä tuo ei onneksi vaikuta tasapainoon, mutta joku kohtuus hyvä olla.

Jukka


No,onko sinulla ratkaisua, miten homma pitäisi hoitaa, ettei noin olisi?

Mutta eikö aina ole sama tilanne millä pyörällä tahansa, jos keskiössä on isoin ratas ja ja vetävässä pyörässä pienin?
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11879
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH25

ViestiKirjoittaja jviirret » 13 Touko 2014, 19:06

irakas kirjoitti:No,onko sinulla ratkaisua, miten homma pitäisi hoitaa, ettei noin olisi?


Ei, jos käytät ketjuvaihdetta, aina se jollakin vaihteella vetelee. Rumpuvaihteella ketju pysyy samassa linjassa ja sen linjan voi rakennus vaiheessa pistää ohjausakselin suuntaiseksi.

irakas kirjoitti:Mutta eikö aina ole sama tilanne millä pyörällä tahansa, jos keskiössä on isoin ratas ja ja vetävässä pyörässä pienin?


Ei yhdessäkään takavetoisessa.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9824
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH25

ViestiKirjoittaja jori » 13 Touko 2014, 21:32

jviirret kirjoitti:Yritän kuvan avulla selventää

Kuva

Kuvassa mustalla ketjupyörät ja sinisellä ohjausakselin linja.
Jos ketju menisi harmajan viivan mukaisesti niin koko ketjuvoima on ohjausakselin linjan suuntainen ja ketjuvoima ei vedä haarukkaa vinoon.
Jos ketju menee purppuran viivan suuntaisesti niin haarukkaan tulee punaisen nuolen suuruinen sivuttaisveto. Tuossa kuvassa siis 100kg voima ketjussa pyrkisi kääntämään ohjausta 20kg voimalla.


Pitää huomata, että ketjulinja vaikuttaa vain 40-55 millin päässä ohjainakselista ja ohjaustanko on noin kymmenen kertaa pidempi. Tämä tarkoittaa molemmille käsille noin kymmenyksen tuosta vinon ketun tuottamasta poikittaisvoimasta. Kaksi kiloa per käsi. Ei se ole liian paljon kenenkään voimille, mutta ärsyttää varmasti ajaessa. Miksi antaisi sen nousta yhtään suuremmaksi, kuin on välttämätöntä. Hyvässä twistiketjurakenteessa ketjulinja on ohjausakselin suuntainen yleisimmin käytetyllä vaihteella. :roll:
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11879
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH25

ViestiKirjoittaja jviirret » 13 Touko 2014, 22:16

jori kirjoitti:Pitää huomata, että ketjulinja vaikuttaa vain 40-55 millin päässä ohjainakselista ja ohjaustanko on noin kymmenen kertaa pidempi. Tämä tarkoittaa molemmille käsille noin kymmenyksen tuosta vinon ketun tuottamasta poikittaisvoimasta. Kaksi kiloa per käsi. Ei se ole liian paljon kenenkään voimille, mutta ärsyttää varmasti ajaessa.


Näin juuri, ja tuo kuva on vähän paisuteltu, mutta esimerkki miten voimavektorit sijoittuu. Todellisuudessa 20" renkailla ketjulinjan pituus taitaa olla noin 400mm ja jos sille välille ketjun linja poikkeaa ohjausakselin linjasta 4cm niin 100kg ketjuvoimalla ohjausta kääntävä voima on 10kg ja tangon päässä "vain" kilo. Kevyemmin polkeminen ja suotuisampien vaihteiden käyttäminen pudottaa voiman suuruusluokkaan satoja grammoja.
Vaikea kuvitella tuntuisiko ajaminen hyvältä vai pahalta jos jokaisella polkaisulla(60kadenssilla 120kertaa minuutissa) pitäsi ohjata tuon verran ja polkaisujen välissä taas löysätä ohjausta. Kuinka suuri nykiminen tangossa vie ajamisesta nautinnon? Tähän jos osaa vastata niin pystyy laskemaan kuinka tarkkaan ketjulinjan sijoittelu on.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3715
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: SH25

ViestiKirjoittaja irakas » 14 Touko 2014, 11:41

Kun piirtää kuvassa ketjulinjan keskimmäisille rattaille, se on yhtä etäällä ohjausakselista ja pyörän akselista siis lähellä keskiarvoa.

SH25.3.jpg
SH25.3.jpg (169.33 KiB) Katsottu 1827 kertaa

On jännä nähdä aikanaan kuinka paljon vetely haittaa ohjausta. Jos liikaa, voi systeemin muuttaa. :roll:
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9824
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH25

ViestiKirjoittaja jori » 14 Touko 2014, 11:50

Hyvä se nyt on. Ainoa seikka, joka kannattanee huomioida, on vetävän pyörän pienuus. Tuo keskimmäinen ja keskimmäinen on piirretyssä koossaan aika pieni välitys. Mutta ei kai tästä mitään raaseria pitänyt tullakaan.

Kuvaan piirretty välityssuhde on 1,85. 50-406 kiekolla se vie 2,9 m poljinkierrosta kohti, joka 90 kadenssilla kerryttää vauhtia 4,36 m/s = 16 km/h
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3715
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: SH25

ViestiKirjoittaja irakas » 14 Touko 2014, 12:05

jori kirjoitti:Hyvä se nyt on. Ainoa seikka, joka kannattanee huomioida, on vetävän pyörän pienuus. Tuo keskimmäinen ja keskimmäinen on piirretyssä koossaan aika pieni välitys. Mutta ei kai tästä mitään raaseria pitänyt tullakaan.

Kuvaan piirretty välityssuhde on 1,85. 50-406 kiekolla se vie 2,9 m poljinkierrosta kohti, joka 90 kadenssilla kerryttää vauhtia 4,36 m/s = 16 km/h


Joo, ei todellakaan mitään raaseria.

Sijoitan eteen 20" kiekon, jossa on 3-vaihteinen rumpuvaihde ja 7 ratasta. Parhaassa tapauksessa voisi saada toimimaan 63 vaihdetta.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11879
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH25

ViestiKirjoittaja jviirret » 14 Touko 2014, 12:17

irakas kirjoitti:Sijoitan eteen 20" kiekon, jossa on 3-vaihteinen rumpuvaihde ja 7 ratasta. Parhaassa tapauksessa voisi saada toimimaan 63 vaihdetta.


Tuolla kombolla ei ole mitään tarvetta olla kammissa kuin yksi isohko hammasratas. Jos jossakin on sellainen paikka että tarvisit Super kevyitä vaihteita niin luultavasti tuossa ei pito riitä :(

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3715
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: SH25

ViestiKirjoittaja irakas » 14 Touko 2014, 13:24

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:Sijoitan eteen 20" kiekon, jossa on 3-vaihteinen rumpuvaihde ja 7 ratasta. Parhaassa tapauksessa voisi saada toimimaan 63 vaihdetta.


Tuolla kombolla ei ole mitään tarvetta olla kammissa kuin yksi isohko hammasratas. Jos jossakin on sellainen paikka että tarvisit Super kevyitä vaihteita niin luultavasti tuossa ei pito riitä :(

Jukka


Joo, kyllä varmaan rupee jyrkimmissä mäissä sutimaan. Ajattelin kuitenkin säilyttää kammissa vakio kolme ratasta, joiden käyttöä voisi Jorin tyyliin jalalla hoitaa. Vakiovaihtajan asennus lienee mahdotonta. Ehkä voisi jotain yrittää keksiä jotain omatekoista paluuketjun taittopyörän liikuttelun avulla. Kammin (eli vääntiön) eri rattailla voi kokeilla vedon vaikutusta ohjaukseen.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3715
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: SH25

ViestiKirjoittaja irakas » 18 Syys 2014, 15:43

SH25 on nyt tällaisessa vaiheessa.
Liitteet
SH25 18.9.2014.jpg
SH25 18.9.2014.jpg (410.68 KiB) Katsottu 1663 kertaa
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3715
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: SH25

ViestiKirjoittaja irakas » 03 Loka 2014, 07:44

Kohta pääsee SH25:tä koeajamaan:

SH25 2.10.14.jpg
SH25 2.10.14.jpg (330.03 KiB) Katsottu 1370 kertaa
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3715
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: SH25

ViestiKirjoittaja irakas » 11 Loka 2014, 15:57

Ensimmäiset koeajot on suoritettu. Aika mukavasti pelaa. Ei ainakaan vielä ole tuntunut minkäänlaista kaatumisvaaraa. Kaiken kaikkiaan tuntuu yllättävän kevyeltä. Täytyypä punnita.

Tuon takajousituksen takia pyörä kallistuu kaarteessa väärään suuntaan. Täytynee vaihtaa lyhyemmät ja jäykemmät jouset. Kummaa tuuria oli, kun löytyi jousilaatikosta nuo nyt paikallaan olevat kierrejouset, ja löytyy myös jäykemmät ja lyhyemmät jouset. Keräsin niitä aikoinaan vielä silloin, kun Kuusakosken romuvarastolla sai kuljeskella ja ottaa talteen tarvittavia rakenneosia. Nyt se on jyrkästi kielletty! :evil:

Peräosaan on tarkoitus tehdä piirustuksissa oleva tavarankuljetuskaukalo. Olen pähkäillyt, tekisinkö sen ohutviiluvanerista vai AL-levystä. :roll:
Liitteet
SH25 11.10.2014.2.jpg
SH25 11.10.2014.2.jpg (332.21 KiB) Katsottu 1211 kertaa
SH25 11.10.2014.1.jpg
SH25 11.10.2014.1.jpg (304.69 KiB) Katsottu 1211 kertaa
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: SH25

ViestiKirjoittaja jooseha » 11 Loka 2014, 16:51

Tee ihmeessä puulaatikko. Paljon tyylikkäämpi.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11879
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH25

ViestiKirjoittaja jviirret » 11 Loka 2014, 17:35

Etuveto täsänkin muodossa on siis toimiva ratkaisu? Kompaktin näköinen paketti, ei ihme että tuntuu kevyeltä.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija