Oldskool Mid/High-racer

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Marzie
Viestit: 113
Liittynyt: 06 Syys 2007, 09:55
Paikkakunta: Mustasaari Tuovila

Oldskool Mid/High-racer

Viesti Kirjoittaja Marzie »

Aloin jo joku aika sitten värkkäämään perinteistä takavetoista raaseria näiden etuvetoisten sijaan. Mbb oli omaan makuun vähän liian herkkä voblailemaan ja muutama lippakin tuli vedettyä viime kesänä.
Niin että jos tällä vehkeellä pysyis pystyssä paremmin :)

Suunniteltu istuinkorkeus 50-55cm ja poljinkeskiön korkeus joku 70-75cm

muutama projektikuva Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Oldskool Mid/High-racer

Viesti Kirjoittaja jori »

Onko tarkoitus, että kampipuomi on vaakasuorassa. Se tuottaisi melko suuren 100 mm jätön pyörääsi tuolla ohjauskulmalla 69 astetta. Istuin on niin alhaalla, että helpompi olisi tehdä kiertyväketjuinen etuvetoinen, kuin takavetoinen.

Marzi racer.jpg
Marzi racer.jpg (38.9 KiB) Katsottu 3533 kertaa

Jaa, kuva olikin hiukan vinossa ja hämäsi silmää. Ihan hyvä geometriahan tuo raaserille on. Eikä puomi tosiaan aivan vaakasuora olekaan. Ja takapyörälle pitää sillekin käyntivälystä jättää. Noussee ohjauskulma 70 asteeseen.

Viimeksi muokannut jori, 07 Touko 2014, 20:20. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Oldskool Mid/High-racer

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Misä loput kuvat, IRC:ssä kehuskelit että oot käyny jo ajamassa :shock:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Marzie
Viestit: 113
Liittynyt: 06 Syys 2007, 09:55
Paikkakunta: Mustasaari Tuovila

Re: Oldskool Mid/High-racer

Viesti Kirjoittaja Marzie »

Heheh...skydrive ei suostunu linkittämään kuvia näkyviin joten piti tallentaa muualle. Tänään päivällä tilanne oli tämä :) Kuva
Keulasta tuli vähän pystympi kun aiemmissa kuvissa joten jättö pieneni vähän.

Avatar
Höregrö
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 206
Liittynyt: 06 Touko 2009, 14:04
Paikkakunta: Turku

Re: Oldskool Mid/High-racer

Viesti Kirjoittaja Höregrö »

Hieno pyörä jälleen kerran! 700c kiekot? Jotenkin kaipaisin tuohon emäputken alueelle runkoputken alle jotain jäykkärilevyä/putkia. Saisko ohjaustangos lähikuvaa?

Marzie
Viestit: 113
Liittynyt: 06 Syys 2007, 09:55
Paikkakunta: Mustasaari Tuovila

Re: Oldskool Mid/High-racer

Viesti Kirjoittaja Marzie »

Höregrö kirjoitti:

Hieno pyörä jälleen kerran! 700c kiekot? Jotenkin kaipaisin tuohon emäputken alueelle runkoputken alle jotain jäykkärilevyä/putkia. Saisko ohjaustangos lähikuvaa?

Kiitos :).Kiekot on 700c kyllävaan ja juu tuohon emäputken alueelle tekis mieli laittaa vähän jotain täytettä mutta etujarru ei sit mahdu kääntymään. Pitäis katella ton shimanon jarrun tilalle joku matalampi. Ehdotuksia?

Laitellaan lisää kuvia tässä lähipäivinä :)

Avatar
ihmo
Viestit: 176
Liittynyt: 24 Loka 2009, 16:31
Paikkakunta: Alajärvi

Re: Oldskool Mid/High-racer

Viesti Kirjoittaja ihmo »

taas linjakas tuotos :D ainakin mun silmää hivelevät muodot :mrgreen:
nytkö sitä sitten palataan takavetoon kun sun innoittamana kyhään etuvetoa höh :wink:

itte kun teköö saa justiinsa sellaasta kun osa viä ku neuvvotaan miten tekee niin aina paree

Avatar
Höregrö
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 206
Liittynyt: 06 Touko 2009, 14:04
Paikkakunta: Turku

Re: Oldskool Mid/High-racer

Viesti Kirjoittaja Höregrö »

Marzie kirjoitti:
Höregrö kirjoitti:

Hieno pyörä jälleen kerran! 700c kiekot? Jotenkin kaipaisin tuohon emäputken alueelle runkoputken alle jotain jäykkärilevyä/putkia. Saisko ohjaustangos lähikuvaa?

Kiitos :).Kiekot on 700c kyllävaan ja juu tuohon emäputken alueelle tekis mieli laittaa vähän jotain täytettä mutta etujarru ei sit mahdu kääntymään. Pitäis katella ton shimanon jarrun tilalle joku matalampi. Ehdotuksia?

Laitellaan lisää kuvia tässä lähipäivinä :)

Itse korjasin tällaisen jemmaan tulevaa pyörää varten puoleen hintaan. Kiinnittyy haarukan takapuolelle, vaijerilähdön saa kummallepuolelle tahansa ja sojottamaan vaikka alaspäin. Ei näytä ainakaan CRC:ssä olevan enää mynnissä mutta esim. tällainen on, varmaan oikeesti tektron tekele.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Oldskool Mid/High-racer

Viesti Kirjoittaja jori »

Marzie kirjoitti:
Höregrö kirjoitti:

Hieno pyörä jälleen kerran! 700c kiekot? Jotenkin kaipaisin tuohon emäputken alueelle runkoputken alle jotain jäykkärilevyä/putkia. Saisko ohjaustangos lähikuvaa?

Kiitos :).Kiekot on 700c kyllävaan ja juu tuohon emäputken alueelle tekis mieli laittaa vähän jotain täytettä mutta etujarru ei sit mahdu kääntymään. Pitäis katella ton shimanon jarrun tilalle joku matalampi. Ehdotuksia?

Se tuki tarvitaan nimenomaan emäputken takapuolelle estämään runkoputken lommahdusta mutkan sisäkaarteesta jarrutuksessa. Ei etupuomin tukemisessa emäputkeen mitään lisärautaa tarvita. Ei emäputken takapuolinen tuki kai jarrua estä kääntymästä?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Oldskool Mid/High-racer

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Siisti peli on tulossa !

jori kirjoitti:

Se tuki tarvitaan nimenomaan emäputken takapuolelle estämään runkoputken lommahdusta mutkan sisäkaarteesta jarrutuksessa. Ei etupuomin tukemisessa emäputkeen mitään lisärautaa tarvita. Ei emäputken takapuolinen tuki kai jarrua estä kääntymästä?

Itsekin laittaisin tuen vain emäputken takapuolelle. MetaPhysic:ssä tyypillisesti laitetaan normaali jarru haarukan takapuolelle lisäpalikalla mutta silti jarrun säätöruuvi tuppaa särkymään. Jos etupuolella olevan jarrun varsista ja vaijerista ei tule haittaa polkemiselle ja ketjulle niin etupuolelle vaan.

Jotenkin alkaa tuntua että levyjarrulla rakentaisin myös seuraavan maantienojakin... säästyy näiltä jarruhuolilta.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Oldskool Mid/High-racer

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Marzie kirjoitti:

Kiekot on 700c kyllävaan ja juu tuohon emäputken alueelle tekis mieli laittaa vähän jotain täytettä mutta etujarru ei sit mahdu kääntymään. Pitäis katella ton shimanon jarrun tilalle joku matalampi.

Kahtele samalla riittävän kapea ettei ota ketjuun. Vai minkä levyisiä nämä maantiejarrut yleensä on?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Oldskool Mid/High-racer

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:

Kahtele samalla riittävän kapea ettei ota ketjuun. Vai minkä levyisiä nämä maantiejarrut yleensä on?

Näyttäisi kuvista ettei yksikään tyypillinen maantiejarru ota ketjuun kiinni. Enemmän huolettaa miten sen varret ja vaijeri ottaa koipiin kiinni. Nimittäin nämä hipoo koipea etuvetosessa (ainakin jarruvaijeri) :

Kuva

Kyseessä on Campy Veloce jarrut jotka on hyvät ja ihan SRAM Force:n veroset mutta ehkä tilkan leveämmät. Toki paljon kapeammat kuin Campy Record 80-luvun jarrut jotka korvasi...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin