Peter Eland koeajoi Minqin ja toisen käännetyllä haarukalla varustetun Munzon (Velovision nro 23). Tässä pääkohdat jutusta: Minq on tarkoitettu rennoksi retkeilypyöräksi, hintaluokka 2000 €. Takaperin käännetty haarukka ja etuvetorakenne aiheuttaa muutamia ongelmia: etujousitusta ei saa, keskiövaihtajaa ei voi laittaa koska ketju putoaisi rattailta ohjattaessa. Vannejarrut eivät myöskään tekijän mukaan mahdu. Ohjaus on oltava välitangolla jotta vältetään ylipitkä "stemmi". Etupyörän pito riittää useimmiten. Testipyörässä oli Sram dualdrive joka korvaa hyvin puuttuvan keskiövaihteen.
Ajettavuudesta sanottiin että polkemisen vaikutus ohjaukseen oli yllättävän vähäinen, vain pienillä vaihteilla havaittavissa. Sen sijaan ohjaus oli muuten yliherkän tuntuinen, joka johtui kenties epäsuoran ohjauksen, pitkän stemmin, matalan rengaspaineen ja liian pienen jätön yhteisvaikutuksesta. Yleisesti mukavuutta kehuttiin ja todettiin että on helppo tapaus jopa nojapyörä- noviiseille.
Summa summarum, kyllä tässä varmaan ainesta on, älä kuitenkaan tee suoralla alaohjauksella koska vaatii niin leveän tangon ettei kenenkään kädet riitä! Välitankosysteemi tuntuu tähän fiksummalta, rungonkin voisi tällöin muotoilla jouhevammin.
Tässä vielä linkki pääsivulle:
http://www.minq.nl/engels/engindex.htm
Edit: Sakari jo ehti tehdä kuvankin, aika hyvältä näyttää. ohjaustangon nivel voisi olla lähempänä penkkiä, mikäli saat välitangon mahtumaan. Tulisi enemmän liikevaraa. Mutta onkohan jo liikaa jättöä? Olettaisi että pitäisi olla luokkaa 50-75 mm, sinulla lienee tuplaten?