Seiskapakka - kasipakka - kyssäri

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Seiskapakka - kasipakka - kyssäri

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Aloittelijan kyssäri.

Mulla on kierrätysvaihtaja ja napsukahva seittemälle vaihteelle.

Nyt saisin hienon etukiekon johon menee seiskapakka jonkinlaisella prikalla ja kasipakka suoraan.

Menikös se nyt niin että mä voisin ton kasin siihen laittaa ja sitten mulla toimis siitä vaan seittemän vaihdetta, vai kuin.

Pitääkö viritellä toi prikka ja seiskapakka?

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Seiskapakka - kasipakka - kyssäri

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Arvailen lisää. Prikan (spacerin) pitää olla jonkin tietyn levyinen että toimii? Siis jos laittaisi ton seiskapakan siihen kiekkoon - silleen vaihtaja ainaksin toimisi?
Kotoa voisi sitten romukasasta löytyä se kasivaihtaja ja kahvakin - jos sitten tuuppaisin sen kasilehtisen pakan siihen. Eiks olis ihan hyvä suunnitelma?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Seiskapakka - kasipakka - kyssäri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Seiskassa ja kasissa on hammasrattaiden väli eri, eli seikan vivulla ei kasipakka toimi oikein mitenkään.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Seiskapakka - kasipakka - kyssäri

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Joo. Pitää edetä siis tolla suunnitelmalla minkä jo kirjasinkin tohon. Melkein olen innoissani kun saa uuden etukiekon kohta alle.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Seiskapakka - kasipakka - kyssäri

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Seiskassa ja kasissa on hammasrattaiden väli eri, eli seikan vivulla ei kasipakka toimi oikein mitenkään.

... joten vaihda kitkavivut pyörääsi, niin kaikki toimii. -Aina. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Seiskapakka - kasipakka - kyssäri

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Seiskassa ja kasissa on hammasrattaiden väli eri, eli seikan vivulla ei kasipakka toimi oikein mitenkään.

... joten vaihda kitkavivut pyörääsi, niin kaikki toimii. -Aina. :mrgreen:

Mulla onkin niitä kotona laatikollinen ;)

Voin tuoda niitä Nokialle kisoihin jos joku tahtoo.

noja
Viestit: 153
Liittynyt: 23 Elo 2010, 06:51
Paikkakunta: Tampere

Re: Seiskapakka - kasipakka - kyssäri

Viesti Kirjoittaja noja »

Tota mun 28/28 pyörää kun rakentelin niin ostin siihen Bilteman kiekon mihin meni kasipakka.
Rakentelu vaiheessa siinä oli seiska pakka, kahva ja vaihtaja.
Rattaat oli kuitenkin niin kuluneet että ketju hyppi yli kun pääsin testaamaan. Ostin siihen sitten kasipakan kun pyöräliikkeessä sanottiin että kyllä toimii seiska kahvalla ja oli kuulemma paljon tehty niin, ja hyvin on toiminutkin.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Seiskapakka - kasipakka - kyssäri

Viesti Kirjoittaja Wacky »

6-7-8 vaihteisissa on rattaat on samanleveyisiä ja samalla jaolla ja samanlevyisellä ketjulla mennään. 9-, 10- ja 11-vaihteiset on taas kaikki ihan omilla jaoilla eikä niitä pitäisi/pysty käyttämään sekaisin.
8-pakka toimii 7-vivun kanssa, mutta et saa kuin vivun 7-vaihdetta siitä toimimaan kunnolla.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Seiskapakka - kasipakka - kyssäri

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Oukei. Kiitos. En kerinny vielä vaihtaa - joten kasipakka kiekkoon ja menoksi. Siinähän vois sit valita onko se 7 vaihdetta käytössä ylä vai alapäästä laskien? Noin maalaisjärjellä ajatellen.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Seiskapakka - kasipakka - kyssäri

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Suurin ratas jää käyttämättä jos et muuta vaihteiden asetuksia koska kahdeksas ratas tulee niin ns. sisäpuolelle. Stopparit saa olla kyllä kohdillaan siinä päässä ettei se mene liian pitkälle ja ala raksuttelemaan pahasti.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Seiskapakka - kasipakka - kyssäri

Viesti Kirjoittaja PW »

Pastori kirjoitti:
jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Seiskassa ja kasissa on hammasrattaiden väli eri, eli seikan vivulla ei kasipakka toimi oikein mitenkään.

... joten vaihda kitkavivut pyörääsi, niin kaikki toimii. -Aina. :mrgreen:

Mulla onkin niitä kotona laatikollinen ;)

Voin tuoda niitä Nokialle kisoihin jos joku tahtoo.

Mie voisin tahtoo kitkavivun tai kaks.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Seiskapakka - kasipakka - kyssäri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Wacky kirjoitti:

6-7-8 vaihteisissa on rattaat on samanleveyisiä ja samalla jaolla ja samanlevyisellä ketjulla mennään.

Ei pidä paikkaansa. 6vaihteisen pakka on 30milliä paksu ulkoreunasta ulkoreunaan ja samalla tavalla mitatun 7vaihteisen pakan kuuden rattaan paksuus on 27mm. Eli 7pakassa rattaat ovat noin puoli milliä tiheämmässä kuin 6pakassa. 8pakkaa en päässyt mittaamaan kun ainoa sellainen on pyörässä paikoillaan eikä työntömitta mahtunut suurimman rattaan ja "pinnasuojan" väliin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Seiskapakka - kasipakka - kyssäri

Viesti Kirjoittaja Wacky »

jviirret kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

6-7-8 vaihteisissa on rattaat on samanleveyisiä ja samalla jaolla ja samanlevyisellä ketjulla mennään.

Ei pidä paikkaansa. 6vaihteisen pakka on 30milliä paksu ulkoreunasta ulkoreunaan ja samalla tavalla mitatun 7vaihteisen pakan kuuden rattaan paksuus on 27mm. Eli 7pakassa rattaat ovat noin puoli milliä tiheämmässä kuin 6pakassa. 8pakkaa en päässyt mittaamaan kun ainoa sellainen on pyörässä paikoillaan eikä työntömitta mahtunut suurimman rattaan ja "pinnasuojan" väliin.

Jukka

Näköjään vain ketju on sama koska rattaat on saman levyisiä, mutta välejä on aavistuksen kavennettu samalla kuin kokonais leveyttä on kasvatettu.
http://sheldonbrown.com/cribsheet-spacing.shtml

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Seiskapakka - kasipakka - kyssäri

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Tarkasti ottaen ketjutkaan eivät ole samat, mutta käyvät kyllä ristiin :wink:

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Seiskapakka - kasipakka - kyssäri

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jooseha kirjoitti:

Tarkasti ottaen ketjutkaan eivät ole samat, mutta käyvät kyllä ristiin :wink:

AInakin 9-ketjulla pelaa 6-9 lehtiset pakat. 6-pakalla sain 9-kahvalla pelaamaan 3-4 vaihdetta mutta kitkavivulla tietysti kaikki, kunhan muistaa stopparit säätää niin ettei ketjut vahingossa tipahda. Tästä voi johtaa että koska 9-ketjut on jo riittävän halpoja ihan laadukkaillakin ketjuilla ei vähempivaihteisten ketjuja kannata enää käyttää ellei siihen ole perusteltua syytä.

Kuten jos on tarkoitus käyttää single-speed rattaita jotka vaativat leveämpää ketjua. Tyttären Tunturissa on on 6-8 vaihteisen ketjut Nexus-navan kanssa, hyvin pelittää ja vähintään yhtä hyvin kestää kuin ihan sille tarkoitetut ruostumattomat ketjut.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin