Arvailen lisää. Prikan (spacerin) pitää olla jonkin tietyn levyinen että toimii? Siis jos laittaisi ton seiskapakan siihen kiekkoon - silleen vaihtaja ainaksin toimisi?
Kotoa voisi sitten romukasasta löytyä se kasivaihtaja ja kahvakin - jos sitten tuuppaisin sen kasilehtisen pakan siihen. Eiks olis ihan hyvä suunnitelma?
Seiskassa ja kasissa on hammasrattaiden väli eri, eli seikan vivulla ei kasipakka toimi oikein mitenkään.
... joten vaihda kitkavivut pyörääsi, niin kaikki toimii. -Aina.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tota mun 28/28 pyörää kun rakentelin niin ostin siihen Bilteman kiekon mihin meni kasipakka.
Rakentelu vaiheessa siinä oli seiska pakka, kahva ja vaihtaja.
Rattaat oli kuitenkin niin kuluneet että ketju hyppi yli kun pääsin testaamaan. Ostin siihen sitten kasipakan kun pyöräliikkeessä sanottiin että kyllä toimii seiska kahvalla ja oli kuulemma paljon tehty niin, ja hyvin on toiminutkin.
6-7-8 vaihteisissa on rattaat on samanleveyisiä ja samalla jaolla ja samanlevyisellä ketjulla mennään. 9-, 10- ja 11-vaihteiset on taas kaikki ihan omilla jaoilla eikä niitä pitäisi/pysty käyttämään sekaisin.
8-pakka toimii 7-vivun kanssa, mutta et saa kuin vivun 7-vaihdetta siitä toimimaan kunnolla.
Oukei. Kiitos. En kerinny vielä vaihtaa - joten kasipakka kiekkoon ja menoksi. Siinähän vois sit valita onko se 7 vaihdetta käytössä ylä vai alapäästä laskien? Noin maalaisjärjellä ajatellen.
Suurin ratas jää käyttämättä jos et muuta vaihteiden asetuksia koska kahdeksas ratas tulee niin ns. sisäpuolelle. Stopparit saa olla kyllä kohdillaan siinä päässä ettei se mene liian pitkälle ja ala raksuttelemaan pahasti.
6-7-8 vaihteisissa on rattaat on samanleveyisiä ja samalla jaolla ja samanlevyisellä ketjulla mennään.
Ei pidä paikkaansa. 6vaihteisen pakka on 30milliä paksu ulkoreunasta ulkoreunaan ja samalla tavalla mitatun 7vaihteisen pakan kuuden rattaan paksuus on 27mm. Eli 7pakassa rattaat ovat noin puoli milliä tiheämmässä kuin 6pakassa. 8pakkaa en päässyt mittaamaan kun ainoa sellainen on pyörässä paikoillaan eikä työntömitta mahtunut suurimman rattaan ja "pinnasuojan" väliin.
6-7-8 vaihteisissa on rattaat on samanleveyisiä ja samalla jaolla ja samanlevyisellä ketjulla mennään.
Ei pidä paikkaansa. 6vaihteisen pakka on 30milliä paksu ulkoreunasta ulkoreunaan ja samalla tavalla mitatun 7vaihteisen pakan kuuden rattaan paksuus on 27mm. Eli 7pakassa rattaat ovat noin puoli milliä tiheämmässä kuin 6pakassa. 8pakkaa en päässyt mittaamaan kun ainoa sellainen on pyörässä paikoillaan eikä työntömitta mahtunut suurimman rattaan ja "pinnasuojan" väliin.
Jukka
Näköjään vain ketju on sama koska rattaat on saman levyisiä, mutta välejä on aavistuksen kavennettu samalla kuin kokonais leveyttä on kasvatettu. http://sheldonbrown.com/cribsheet-spacing.shtml
Tarkasti ottaen ketjutkaan eivät ole samat, mutta käyvät kyllä ristiin
AInakin 9-ketjulla pelaa 6-9 lehtiset pakat. 6-pakalla sain 9-kahvalla pelaamaan 3-4 vaihdetta mutta kitkavivulla tietysti kaikki, kunhan muistaa stopparit säätää niin ettei ketjut vahingossa tipahda. Tästä voi johtaa että koska 9-ketjut on jo riittävän halpoja ihan laadukkaillakin ketjuilla ei vähempivaihteisten ketjuja kannata enää käyttää ellei siihen ole perusteltua syytä.
Kuten jos on tarkoitus käyttää single-speed rattaita jotka vaativat leveämpää ketjua. Tyttären Tunturissa on on 6-8 vaihteisen ketjut Nexus-navan kanssa, hyvin pelittää ja vähintään yhtä hyvin kestää kuin ihan sille tarkoitetut ruostumattomat ketjut.