Poljettava peräevä kajakkiin

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

aniarana kirjoitti:

Eikö silloin jää jalkojen voimakkaimmat lihakset vähemmälle käytölle?

Kyllä tuollakin liikkeellä saa ukosta mehut pois. Tarkkailepa kävelyäsi ja mieti, miten paljon esim polvi taipuu ja iso reisilihas supistuu. Juoksussakaan ei liike ole kovin kummoinen, mutta mehut lähtee. Näiden nykykokoisten poljinkampien takia ihmisille on pinttynyt käsitys, että liike pitää olla suuri, että saadaan tehoja. Taisin jo johonkin kirjoittaakin lukemastani nettijutusta, jossa oli tutkittu kampien lyhentämistä. Tehot olivat parantuneet koko ajan, kun kampia lyhennettiin.

Toinen mahdollisuus miettiä tätä liikkeen suuruuden optimaalista kokoa, on verrata sitä portaisiin. Portaiden korkeudet ovat maksimissaan noin yhden keskiökammen pituus. Tämä vastaisi kammenpituutena siis vain 85 mm pituisia kampia.
Kun nyt mietit porjaiden kävelyä ja kuvittelet, että sitä täytyisi tehdä esim. neljä tuntia yhteen menoon, hyppisitkö hitaasti kaksi porrasta kerralla, vai portaan kerrallaan nopeampaan tahtiin?

Uskon vakaasti, että polkupyörässä on liian pitkät kammet perintönä niiltä ajoilta, kun vaihteita ei ollut riittävästi. Oma vaikutuksensa on tietysti, millaisilla poljinkammilla 450W polkevat kilpapyöräilijät polkevat - niinhän kovakuntoiset juoksevat portaitakin useampi askel kerrallaan - kuin, alle sataa wattia polkeva retkeilijä. Muistaakseni tuossa jutussa yhtenä testaajana oli kovakuntoinen kilpaöyöräilijä ja hänenkin tehonsa paranivat kampia lyhentämällä.

Pitkää matkaa tehdään lyhyin askelin.

Lisähyöty tästä on peräsimen liikkeen suurempi taajuus, mikä vähentää kanootin kiemurtelua polkiessa.

Jori

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Pahoitteluni hyvän ketjun keskeytyksestä, mutta kiinnostaa nämä jorin puheet kampien pituudesta. Tuntuu että kaikilla nojapyöräfoorumeilla käydään tätä keskustelua...

mutta taidankin perustaa uuden ketjun tälle asialle tuonne urheiluna -otsikon alle.

Hieno on muuten Sakarin evä! Harmi että omista melonta reissuista on vierähtänyt jo jonkin verran aikaa. Silloin kun isi vei vielä poikia nauttimaan Keski-Suomalaisista puhtaista järvistä. Makkaran paisto saaressa oli kyllä parasta :D

Avatar
aniarana
Viestit: 72
Liittynyt: 18 Elo 2007, 08:50
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniarana »

lowrides:
Hieno on muuten Sakarin evä! Harmi että omista melonta reissuista on vierähtänyt jo jonkin verran aikaa. Silloin kun isi vei vielä poikia nauttimaan Keski-Suomalaisista puhtaista järvistä. Makkaran paisto saaressa oli kyllä parasta :D[/quote]

Minä jatkuvasti ihmettelen kuinka vähän Suomessa harrastetaan retkimelontaa. Kun Suomessa on periaatteessa valtaosa saarista vapaasti yöpymiseen käytettävissä, on se ylivoimaisesti halvin ja antoisin tapa viettää kesälomaa tässä tuhansien järvien ja merisaariston maassa. (Jaa, ehkä toinen kilpaileva homma on nojakilla matkailu teltan tai pienasuntovaunun kanssa. Joutunee usein kuitenkin teltan kanssa maksamaan leirintämaksut)

Kanootissa kulkee helposti viikkojen muonavarat ja tarvikkeet ja kalaa saa, kun pistää uistimen perään. Minusta ei missään tapauksessa tarvitse kulkeaa laadittuja melontareittejä pitkin, vaan voi kulkea karttojen ja kompassin avulla sieltä, mistä haluaa.

Sakari :mrgreen:

Kävi niin tai näin, aina jotenkin päin
http://webbisivu.com/sakariholma.aspx?pageid=74775 Sulje mainos!

aniaraina
Viestit: 43
Liittynyt: 04 Tammi 2008, 09:05
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniaraina »

Olen jo vuoskymmeniä sitten sijoittanut kahteenkin inkkarikanoottiin ulkolaitahankaimiset airot. Kanooteissa istutaan vastakkain, toinen soutaa ja toinen meloo ja homma on pelannut hyvin. Olenkin ihmetellyt, kun ei sellaisia ole muualla näkynyt. Melottaessa ja soudettaessa rasittuvat eri lihakset ja pitkillä matkoilla paikkojen vaihtaminen helpottaa matkantekoa. :mrgreen:

Nyt olen suunnitellut ja aion rakentaa 2-paikkaisen kajakin: http://farm3.static.flickr.com/2203/220 ... 7f0c_o.png , jossa näin on, ja jonka voi rakentaa ja kuljettaa kahtena kappaleena. 2-paikkainen kajakkihan on aika pitkä ja sellaisen säilyttäminen ja auton katolla kuljettaminen on vähän hankalaa ja rakentaminenkin on helpompaa, kun voi rakentaa 2 melkein identtistä puolikasta.

Materiaali on 3 mm:n ohutviiluvaneria. Osat kytketään yhteen lattateräslaipoin ja pultein. Kuvasta jäi pois nostoperäsin.


Sakari

Kävi niin tai näin aina jotenkin päin.
http://webbisivu.com/sakariholma.aspx?pageid=74775

Avatar
Mikko
Viestit: 110
Liittynyt: 02 Touko 2007, 17:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mikko »

http://www.hobiecat.com/kayaking/models_mirage.html

tälläisen bongasin tekniikan maailmasta.

Kyseessä siis poljettava eväpari joka ilmeisesti apinoi mm. pingviinien pärskintää vedessä.

Pingviinit on rautaa.

There was two cats in Kilkenny, both thought there was one too many.

Vastaa Viestiin