Pika MBB

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
pikametri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 234
Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
Paikkakunta: Kangasala

Re: Pika MBB

ViestiKirjoittaja pikametri » 22 Loka 2014, 14:56

Voi olla vielä narujen säädössä parantamista, mutta monttuun ajaessa tuntuu aina hiukan villiltä vähän aikaa, kun takarengas etsii ajolinjaansa. Uskoisin että toisen puolen naru on vielä hieman kireämmällä kuin toinen (ei ole vieläkään narujen puolivälistä ylös johtavaa tasapainottavaa riipukejousta / joustavaa narua).

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4100
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Pika MBB

ViestiKirjoittaja jooseha » 22 Loka 2014, 15:11

Haarukan lyhentäminen jäykistäisi sitä kummasti. Aika paljon tuosta voi ottaa pois, kun pitkä joustovara ei näytä olevan sulle tärkeä ;)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15293
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pika MBB

ViestiKirjoittaja PW » 22 Loka 2014, 17:42

Säädätkö naruilla takahaarukan kulmaa, vai onko löytyny se sopiva joka lähtöön?
Sutiiko kuinka herkästi?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

pikametri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 234
Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
Paikkakunta: Kangasala

Re: Pika MBB

ViestiKirjoittaja pikametri » 22 Loka 2014, 21:55

Muutamia kulmia oon kokeillut. Naruissa on nyt semmonen 10mm pyöreä teräsputki, jonka ympäri olen laittanut narut kiertämään, jotta saan hieman korkeamman ajoasennon (kaupunkikäyttö). Pyörä tuntuu toimivan lähes millä vaan järkevällä emäputken kulmalla, tai ainakin positiivisilla jätöillä. Pyörä kulkee stabiilisti hitaasti tai kovaa ajettaessa. Normaalissa ajovauhdissa ja varsinkin ylämäessä voi roikottaa käsiä rennosti pyörän sivuilla ja antaa jalkojen hoitaa suunnan näyttämisen.

Pyörä on nyt koekäytössä ja jo nyt muutoslista kattaa koko pyörän ja komponentit (ehkä jarruja vaille):
Poljinkeskiö pitää siirtää edemmäksi, uusi ohjaustanko, uusi keskirunko ja uusi vanerinen penkki / pellistä, uusi tukevampi ja ehkä lyhempi takahaarukka, tangonpäävaihtajat kiertovaihtajien tilalle, napadynamovalot, niin ja eturenkaaksi voisi harkita 28 tuumaista nykyisen 26 tuumaisen tilalle, koska tilaa tuntuu kuitenkin olevan melkein liiaksi.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4100
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Pika MBB

ViestiKirjoittaja jooseha » 22 Loka 2014, 22:08

Peltipenkki on aika liukas. Jos tarvitsee tukea sivusuunnassa, se on suorana huono vaihtoehto. Mulla on hankala ajaa <20º nojakulmilla, koska hartiat liikkuu sivusuunnassa. Kumimatto varmaan korjaisi tilanteen, mutta saatan vaihtaa pellin vaneriin.

pikametri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 234
Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
Paikkakunta: Kangasala

Re: Pika MBB

ViestiKirjoittaja pikametri » 23 Loka 2014, 14:06

PW kirjoitti:Sutiiko kuinka herkästi?

Sutiminen on ainakin näin kesäisin pysynyt hallinnassa. Kun ajaa kumpareesta veto päällä niin tuntuu pieni sutaisu, mutta ei varsinaisesti ole vielä haitannut. Talvea odotan pitkästä aikaa innolla, jotta saadaan tarkempaa tietoa nastarenkailla ajamisesta. En kylläkään usko että tulisi ongelmia; nastarenkaat on nykyisin niin hyviä ja painopiste on kuitenkin aika edessä tuossa minun pyörässä.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3139
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Pika MBB

ViestiKirjoittaja Wacky » 23 Loka 2014, 14:27

Yks asia joka vaikuttaa ajettavuuteen talvella on miten herkästi pyörä lähtee ohjautumaan maaston mukaan esim. jääurat
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)

pikametri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 234
Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
Paikkakunta: Kangasala

Re: Pika MBB

ViestiKirjoittaja pikametri » 13 Marras 2014, 15:57

2014-11-07 07.51.45.jpg
2014-11-07 07.51.45.jpg (120 KiB) Katsottu 2405 kertaa


Kulkee lumessa ja jäällä, mutta pakko on sanoa (vaikka ei haluasikaan myöntää) että tiukassa ylämäessä nastarengas meinaa sutia, vaikka Kojakilla menee heittämällä vastaavissa kesäolosuhteissa.

ps. Pysäköintiä muuten helpottaa etujarrun "käsijarru"-toiminto, niin eturengas ei aina karkaa minne tahtoo.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15293
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pika MBB

ViestiKirjoittaja PW » 13 Marras 2014, 18:40

Tuleeko takarengas nätisti perässä, vai hakeeko uria?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

pikametri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 234
Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
Paikkakunta: Kangasala

Re: Pika MBB

ViestiKirjoittaja pikametri » 17 Marras 2014, 09:13

Autotiellä sohjopolanteissa takarengas haki uraansa aika ilkeän tuntuisesti. Toistaalta vastaavissa oloissa muutkin polkupyörät olisivat olleet työläitä ajaa. Vedon kanssa ei ole kuitenkaan ollut hirveämmin ongelmia. Tämmöinen sohjohan on vain muutaman aamun ongelma vuodessa, joten ei välttämättä kannata lähteä optimoimaan, vaikka mieli tietysti tekisikin.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15293
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pika MBB

ViestiKirjoittaja PW » 17 Marras 2014, 09:17

pikametri kirjoitti:Autotiellä sohjopolanteissa takarengas haki uraansa aika ilkeän tuntuisesti. Toistaalta vastaavissa oloissa muutkin polkupyörät olisivat olleet työläitä ajaa. Vedon kanssa ei ole kuitenkaan ollut hirveämmin ongelmia. Tämmöinen sohjohan on vain muutaman aamun ongelma vuodessa, joten ei välttämättä kannata lähteä optimoimaan, vaikka mieli tietysti tekisikin.

Onko siulla käsitystä mikä siihen auttas? Miulla on aika pitkä haarukka, ja dropparitkin löysät :roll: Kevyt perä taitaa olla tärkein syy.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

pikametri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 234
Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
Paikkakunta: Kangasala

Re: Pika MBB

ViestiKirjoittaja pikametri » 17 Marras 2014, 10:35

Oman pyöräni ajettavuus parani mielestäni paljon, kun tiputin nastarenkaiden paineet neljästä kahteen. Varmaan fatti rengas vois auttaa, tai sitten mielettömän pitkä perä, jotta pieni heittely ei vaikuta ajoon. Pitkä perä tietysti heikentää nopeaa ohjausta. Fat-renkaan toimivuus taas jääkelillä epäilyttää, mutta toiminee kaupunkiympäristössä missä harrastetaan yleisesti hiekoittamista - tai sitten pitää olla nasta-fat.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15293
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pika MBB

ViestiKirjoittaja PW » 17 Marras 2014, 11:17

pikametri kirjoitti:Oman pyöräni ajettavuus parani mielestäni paljon, kun tiputin nastarenkaiden paineet neljästä kahteen. Varmaan fatti rengas vois auttaa, tai sitten mielettömän pitkä perä, jotta pieni heittely ei vaikuta ajoon. Pitkä perä tietysti heikentää nopeaa ohjausta. Fat-renkaan toimivuus taas jääkelillä epäilyttää, mutta toiminee kaupunkiympäristössä missä harrastetaan yleisesti hiekoittamista - tai sitten pitää olla nasta-fat.

Toisaalta mitä pitempi perä, sitä kevyempi on ja heilahdukset tuntuu ohjaamossa suuremmilta :roll:
Läskirenkaat pitäs kokeilla, kunhan taas saa pyörän ajokuntoon pienten muutosten jälkeen ni katotaan miltä tuntuu.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pika MBB

ViestiKirjoittaja jviirret » 17 Marras 2014, 11:27

pikametri kirjoitti:Tämmöinen sohjohan on vain muutaman aamun ongelma vuodessa, joten ei välttämättä kannata lähteä optimoimaan, vaikka mieli tietysti tekisikin.


Samaa mieltä. Keliolosuhteet muuttuu talvella ääripäästä toiseen vuorokaudessa. 10cm pakkaslumi saattaa olla seuraavana päivänä märkää peilijäätä, raskasta sohjoa, tasainen aurattu tie tai 10cm poljettua pakkaslunta. Joka muutokseen kun pyörää muokkaa niin menee koko talvi rakennellessa eikä seuraavana talvena ole yhtään viisaampi, korkeintaan vähän kätevämpi käsistään.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10271
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pika MBB

ViestiKirjoittaja jori » 17 Marras 2014, 15:53

pikametri kirjoitti:Oman pyöräni ajettavuus parani mielestäni paljon, kun tiputin nastarenkaiden paineet neljästä kahteen. Varmaan fatti rengas vois auttaa, tai sitten mielettömän pitkä perä, jotta pieni heittely ei vaikuta ajoon. Pitkä perä tietysti heikentää nopeaa ohjausta. Fat-renkaan toimivuus taas jääkelillä epäilyttää, mutta toiminee kaupunkiympäristössä missä harrastetaan yleisesti hiekoittamista - tai sitten pitää olla nasta-fat.

Onkohan kukaan kokeillut polkupyörässä AWS MBB-pyörään saisi myös takapyöräohjauksen. Sellainen voisi toimiakin lumessa, kun tukipiste siirtyisi nopeammin ja pienemmällä ohjauskulmalla pyörän alle. Tietenkin takaohjauksen täytyy olla loivempi, kuin etuohjaus, jotta kääntyminenkin onnistuu oikeaan suuntaan. :D
Kuva
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa