Kolmipyörää rakentamaan

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
th64v
Viestit: 14
Liittynyt: 22 Marras 2007, 14:18

Kolmipyörää rakentamaan

Viesti Kirjoittaja th64v »

Hei!

Olen kiinnostunut kolmipyöräisen nojapyörän rakentamisesta. Hipsu saattaisi hyvinkin olla sellaisen esikuva koska haluaisin pyörääni lukittavan tavaralaatikon.

Olen kierrellyt sivujanne ja antamianne linkkejä. Olen katsellut kuvianne ja lukenut juttujanne. Vanhana venemiehenä ajattelin turvautua tutuimpiini eli rakentaisin projektini kuitujen, vaahtomuovien ja hartsien varaan.

Tällaisessa runko- ohjattavassa, tuo nivel – en päässyt käsitykseen sen otoista/ jätöistä, kulmista, muutenkin ”ne tärkeät mitat” jota tällaisilla teknillisillä laitteilla on, olisi kiva tietää.

Paljon olisi tietysti kyseltävää: siis esim. että millainen tuo runkonivelen olisi tarkalleen ottaen oltava. Keskiö : minkä kokoiseen putkeen se asennetaan vai hankitaanko se valmiina putkineen päivineen. Oletteko nähnyt näissä lujitemuovi lehtijousia. Omistaako joku jo hyvän istuinkaarimuodon, vai kokeileeko kukin aina omanhyvän. Voiko biltema tarvikkeita esim. pyörät ostaa, pyöriiköhän ne riittävän herkästi ja muuta…

Ystävällisesti
Teuvo

Viimeksi muokannut th64v, 05 Tammi 2008, 12:39. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kolmipyörää rakentamaan

Viesti Kirjoittaja jviirret »

th64v kirjoitti:

Tällaisessa runko- ohjattavassa, tuo nivel – en päässyt käsitykseen sen otoista/ jätöistä, kulmista, muutenkin ”ne tärkeät mitat” jota tällaisilla teknillisillä laitteilla on, olisi kiva tietää.

Jättö on alla olevassa kuvassa vihreän nuolen osoittama mitta:
Kuva
Eli ohjausakselin suuntaisen viivan ja etuakselista alas vedetyn viivan välinen etäisyys maatasossa. Pyhtonissa/hipparionissa kaikista muista polku/nojapyörätyypeistä poiketen "negatiivinen", eli ohjausakselin viiva tulee etuakselin takapuolelle. Tuolla mitalla ei oikeastaan edes ole mitään merkitystä. Nivel kannattaa joka tapauksessa sijoittaa mahdollisimman lähelle eturengasta ja noin 60-70 asteen kulmaan.
Muita mittoja taitaa olla mun kotisivuilla? Ja kuvistakin voi mittailla, kun käyttää vertailu kohteena renkaan halkaisijaa. Yksittäisillä senteillä ja asteilla ei ole kuitenkaan mitään merkitystä. Meriluodon Eskolla on pieni eturengas, näin ollen pienempi jättö ja myös lyhempi akseliväli kuin minulla. Kertoo tarvitsevansa ohjausiskunvaimentimen, kun taas minä en ole kokenut sellaista tarpeelliseksi.
Penkki niin alas kuin suinki mahdollista, kaarreajonopeudet suoraan verrannollisia istuma korkeuteen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kolmipyörää rakentamaan

Viesti Kirjoittaja jviirret »

th64v kirjoitti:

Paljon olisi tietysti kyseltävää: siis esim. että millainen tuo runkonivelen olisi tarkalleen ottaen oltava. Keskiö : minkä kokoiseen putkeen se asennetaan vai hankitaanko se valmiina putkineen päivineen.

Itselläni on runkonivel rakenteeltaan samanlainen kuin Dirk Bonella: http://dirkb.dnsalias.net/pythonbuilding.html mutta hieman tukevampi.
Poljinkeskiö on putkineen päivineen irroitettu polkupyörästä, eikä siinä ole etäisyys säätöä, ikävä kyllä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kolmipyörää rakentamaan

Viesti Kirjoittaja jviirret »

th64v kirjoitti:

Omistaako joku jo hyvän istuinkaarimuodon, vai kokeileeko kukin aina omanhyvän.

Itse tein ensimmäisen menemällä kyljelleen levyn päälle ja kaveri piirsi kynällä selkämuodon levyyn. En vain osannut ottaa huomioon sitä kuinka paljon takamus antaa periksi kun sen päälle istuu. Pohjakaaren saa siis ainakin piirtää 5cm ylemmäs kuin piirretty viiva. Tai penkille paksu pehmuste.
Tuolla mun swb sivun loppupäässä olevalla periaatteella olen nyt kaksi penkkiä tehnyt: http://www.omanetti.fi/ninajukk/24swb.htm
Pääsee aika liki hyvää mallia, omasta mielestä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ja vielä vinkkinä. Jos tarkoitus ajaa talvella, niin eturenkaalle kunnon kotelo, mielellään niin että ketju jää sen ulkopuolelle eikä kumi mene missään kohdin paria senttiä lähemmäs koteloa(siis nivelen ja renkaan väliin myös riittävästi tilaa).
Jos koteloa ei ole, pölisee lumi syliin.
Jos kotelo on, mutta on liian "ahdas", niin lumi irtoaa kumista kotelon sisällä ja se paataa tukkoon niin ettei rengas mahdu pyörimään.
Jos ketju jää kotelon sisään, niin kaikki kuravesi lentää sen päälle ja kuluu tosi nopeasti loppuun.
Jos et aja talvella, nii riittää suoja haarojen väliin tarkoituksena vain estää lahjetta hinkkaamasta kumiin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

th64v
Viestit: 14
Liittynyt: 22 Marras 2007, 14:18

Viesti Kirjoittaja th64v »

Kiitos Jukka nopeista kannanotoista! Sinun sivujasi lienen aika tarkkaan lukenutkin.

Itse olen suhteellisen hidas. Aloitin brojektin siivoamalla entisien harrastusten jäljiltä paikkoja puhtaammaksi, että rupeaa taas paikat näkymään ja tavaroita löytymään.

Hyviä neuvoja voisi jokainen paikalle eksynyt suhteellisen vapaasti tiputella, olen täysi amatööri tällä saralla. Olen pitemmän aikaa jo tiedostanut tällaiset pyörät mutta vasta kuoleman kosketus 4 viikkoa sitten liipaisi tämän. Ajoin näillä kotikulmillani täydellä vauhdilla betoniporsaaseen ja siitä jäykinvartaloin otsa edellä suoraa asfalttiin.

Kävin jo ostoksillakin, ostin polyesterihartsia, rowinkia, kangasta, suunnattua rovinkia, hiilikuitu 250 g/m2 kangasta, 10mm aireksia sahattuna ja ilman.

Ajattelin verrytellä taitojani ensimmäiseksi tekemällä pystypyörääni takalaatikon -hiukan lastenturvaistuin mallisen sändwitsinä. Tulee taat painot ja jäykyydet sopivammin mieleen.

Ystävällisesti
Teuvo

Viimeksi muokannut th64v, 05 Tammi 2008, 12:40. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
th64v
Viestit: 14
Liittynyt: 22 Marras 2007, 14:18

Re: Kolmipyörää rakentamaan

Viesti Kirjoittaja th64v »

" Meriluodon Eskolla on pieni eturengas, näin ollen pienempi jättö ja myös lyhempi akseliväli kuin minulla. Kertoo tarvitsevansa ohjausiskunvaimentimen, kun taas minä en ole kokenut sellaista tarpeelliseksi.
Penkki niin alas kuin suinki mahdollista, kaarreajonopeudet suoraan verrannollisia istuma korkeuteen.

Jukka"

Mikä Sinun pyörässäsi ovat rengaskoot. Ovatko ne mielestäsi hyvät. Minä olen 176 cm, siis kai aikalyhyet jalatkin. Ehkä isompimahaisenakin tarvitsen polkimet alemmaksi kuin notkeammat ja nuoremmat. Istuinkin kenties pustympään kun liikun paljon Turun keskustassa, vaikka Ruissalon mäetkin on kiva päästä ylös, varsinkin se kauimmainen heti hotellin jälkeen kaupunkiin päin.

Teuvo

Viimeksi muokannut th64v, 05 Tammi 2008, 12:40. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Noihin kuituhommiin ja niiden kestävyyksiin en osaa sanoa mitään. Runko on kuitenkin kovimmalla rasituksella välillä selkänojan puoliväli - etuakseli. Painopistehhän on suunnilleen nivelen kohdilla. Myös poljinkeskiön ripustus pitää olla kunnollinen, vaikka sen päällä ei lepää kuin jalkojen paino, niin poljettaessa ketju vetää aika voimakkaasti keskiötä myös sivusuunnassa.
Harmi kun meriluodon esko ei seuraa (tai ainakaan kirjoittele tänne), hänellä kun on ajoneuvotyypistä 20 kertainen kokemus minuun verrattuna (yli40.000km vs. 2000km). Kannattanee kuitenkin olla sähköpostivaihdossa myös häneen. Kotisivunsakkin olet varmaan jo löytänyt: http://personal.eunet.fi/pp/davinci/fill.html
Jos tarkoituksena päästellä yli 40km/h nopeuksia tai haussa ajoneuvo jolla 90ast risteykset voi ajaa yli juoksunopeutta, niin tämä on vähän väärän tyyppinen siihen tarkoitukseen. Suurien nopeuksien vakautta saa varmasti tuolla ohjaus iskunvaimentimella lisää, mutta kaarreajonopeus on aina vaatimaton.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kolmipyörää rakentamaan

Viesti Kirjoittaja jviirret »

th64v kirjoitti:

Mikä Sinun pyörässäsi ovat rengaskoot. Ovatko ne mielestäsi hyvät. Minä olen 176 cm, siis kai aikalyhyet jalatkin. Ehkä isompimahaisenakin tarvitsen polkimet alemmaksi kuin notkeammat ja nuoremmat. Istuinkin kenties pustympään kun liikun paljon Turun keskustassa, vaikka Ruissalon mäetkin on kiva päästä ylös, varsinkin se kauimmainen heti hotellin jälkeen kaupunkiin päin.

Aluksi oli edessä 26" ja takana 28" renkaat. Lumisohjo-ongelmien vuoksi eteen vaihtunut 24". Itse olen 180cm pitkä. Uskoisin että oikein suunnittelemalla saat eteen mahtumaan hyvinkin 24" renkaan. Avovaihteen toimivuus vain ei ole kovin hyvä jos on lyhempi ketjulinja kuin normaali pyörässä. Tai pitää aktiivisemmin käyttää myös etuvaihtajaa ketjun ristivetojen välttämiseksi.
Jos rungon rakentaa kuten minulla, niin ahtain paikka on ketjun puolella etuakselilta poljin keskiölle. Tahtoo ko. putki ottaa helposti etuhammasrattaisiin kiinni.
Polkimien korkeudella ei niinkään ole ajomukavuuteen merkitystä, kunhan ovat "miellyttävässä" suhteessa selkänojan kulmaan. Eli ao. kuvaan piirretty kulma on itselle sopiva.
Kuva

Jos kulma on kovin loiva, voi olla vaikeuksia pysy penkillä voimakkaasti polkiessa. Kun taas liian "terävällä" kulmalla maha ottaa jalkoihin.
Kovin alas polkimia ei voi laittaa, tai ottaa kannat maahan käänettäessä. Etupää kun kallistuu käännöksen suuntaan. Jos taas penkin kulma on hyvin loiva ja polkimet ylhäällä, niin jalat haittaa näkyvyyttä. Paras ratkaisu lienee kun tähtää keskiön 40cm:n korkeudelle ja tekee säädettävän penkin/selkänojan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

th64v
Viestit: 14
Liittynyt: 22 Marras 2007, 14:18

Viesti Kirjoittaja th64v »

Kiitos Jukka hyvistä neuvoista!

Täytyy tässä niitä nyt sulatella!

Tiedän aikaisempien projektieni kokemuksesta, että aluksi on hyvinkin arka ja aloitekyvytön kun kaikki jutut tuntuvat olevan hakusessa.

Neuvosi rohkaisivat alustavasti. Ei kai tässä sitten muuta kuin tuumasta toimeen. 8)

Ystävällisesti
Teuvo

Viimeksi muokannut th64v, 05 Tammi 2008, 12:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
aniarana
Viestit: 72
Liittynyt: 18 Elo 2007, 08:50
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniarana »

Minulla oli ensimmäisessä nojakissani Ziphy 1:ssä etupyörä 24" Olen 175 cm pitkä ja vähän tiukkaa teki saada jalat hyvin yltämään. Sekä Ziphy 3:ssa, että nyt rakenteilla olevassa Komsassa on etupyörä 20".

Hipparion- ja Komsa-tyyppisissä, 20":n eturenkaisissa deltoissa kannattaisi olla avovaihteen sijasta jarrullinen rumpuvaihde (Nexus). Silloin saa vaihteet paremmin toimimaan, kun ei ole väliä, missä asennossa polkimet on liikkeelle lähdettäessä.

Nyt rakenteilla olevassa Komsassa: http://farm1.static.flickr.com/154/4220 ... 6b94_o.png
on ohjausnivel leikattu pystypyörästä: http://farm3.static.flickr.com/2307/205 ... 3cde_b.jpg

Ennenkuin lähtee rakentamaan kannattaa, jos suinkin mahdollista piirtää kuvia eri puolilta nojakkia, varsinkin, jos tekee aikaisemmista poikkeavan rakenteen.

Onnea projektillesi! :)

Sakari

Kävi niin tai näin, aina jotenkin päin
http://webbisivu.com/sakariholma.aspx?pageid=74775 Sulje mainos!

th64v
Viestit: 14
Liittynyt: 22 Marras 2007, 14:18

Viesti Kirjoittaja th64v »

Kiitos Sakari onnentoivotuksista!

Minun projektini on vielä opiskeluvaiheessa.

Sinulla näyttää uutta jo pukkaavan ...

Kuvistasi päätellen olet ilmeisesti kanottien myötä ottanut vanerin ja puun omaksesi, tosi hienoa ja eksoottista näissä pyöräjutuissa. Vaneri ja puu ovat myöskin luonnon läheisiä, läheltä saatavia materiaaleja ja perinteisillä työtavoilla ja työkaluilla työstettaviä - hyvin tämänpäivän virtauksiin sopivia.

Snake 3 on kiinnostava jousituksensa vuoksi. Jousia näkee vähän näissä pyörissä ja vielä vähemmän lehtijousia. Ymmärsin että etupyörässä on lehtijousi ja takapyörässä tukivarren alapuolella joustava sidos.

Minä olen myöskin ajatellut jousia, nyt taas kun kelit kävivät muhkuraisiksi jouset tuntuvat kovinkin tarpeellisilta.

Teuvo

Viimeksi muokannut th64v, 05 Tammi 2008, 12:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Minä taas en ole hipparionissa jousitusta kaivannut. Osittain kai siksi, että kaikki pyörät ovat "suuria". Epätasaisuudet eivät kolmipyörässä tunnu niin suurilta kuin kaksipyöräisissä, koska suurin osa niistä vaikuttaa vain yhteen pyörään. Varsinkin hipparionin takapyörien kohdille osuvien pattien vaikutus pieni. Toisaalta taas vaikeampi ajaa niin että kaikki pyörät väistelis ne. Tärinät jakautuvat paljon suuremmalle alalle kuin pystypyörässä, joten eivät tunnu niin "kivuliailta".
Totta kai, jos jousitus tuntuu tarpeelliselta niin se kannattaa tehdä heti rakennus vaiheessa, jälkeenpäin lisääminen vaikeampaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
aniarana
Viestit: 72
Liittynyt: 18 Elo 2007, 08:50
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniarana »

th64v:
Snake 3 on kiinnostava jousituksensa vuoksi. Jousia näkee vähän näissä pyörissä ja vielä vähemmän lehtijousia. Ymmärsin että etupyörässä on lehtijousi ja takapyörässä tukivarren alapuolella joustava sidos.<<

On totta, että tavallaan etupyörässä on lehtijousi. En ole oikeastaan sitä suunnitellessa ajatellut, että etupyörän yli menevä kaari toimisi lehtijousena. Se alunperin mielessäni vain tuki pyörän ja keskiön suunnassa pysymistä. Mutta tarkemmin ajateltuna toimiihan se myös jonkinlaisena jousena. Joustovara on toki pieni.

Muuten aina puurakenteisen nojakin runko joustaa enemmän kuin metallirakenteinen runko, ja meno on pehmeämpää.

Snake 3:n takatelin akseliin asensin aluksi hyvinkin reilun jousituksen, mutta mitä pienemmäksi jouston tein, sitä vakaammaksi ajo kävi. Nykyisin siinä on jousituksena vain 10 mm neopren kumi.

Minä olen myöskin ajatellut jousia, nyt taas kun kelit kävivät muhkuraisiksi jouset tuntuvat kovinkin tarpeellisilta.
Teuvo<<

Se on totta. Onpa joku joutunut luopumaan josittamattomasta nojakista tärinän vuoksi. Jousitus ei vaan saa tehdä ajokkia muuten epävakaaksi.

Sakari

Kävi niin tai näin, aina jotenkin päin
http://webbisivu.com/sakariholma.aspx?pageid=74775 Sulje mainos!

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Epätasaisuudet eivät kolmipyörässä tunnu niin suurilta kuin kaksipyöräisissä, koska suurin osa niistä vaikuttaa vain yhteen pyörään.

Toisaalta, kolmipyörällä on kuoppien kiertäminen jokseenkin mahdotonta. Eihän mikään jousitus toki isoon monttuun ajamista vaimenna kunnolla.
Isot renkaat auttavat, mutta kolmipyörässä isot kiekot eivät välttämättä kestä. Kolmipyörän jousittaminen on ehkä vähän kinkkisempi juttu.

Kolmipyörän jousitukseen Pantour Hub yksipuolisella kiinnityksellä voisi olla tyhjää parempi.
Ja Steintrikes Mad Max tietysti näyttää mallia miten tehdään jousitettu tadpole.

Vastaa Viestiin