Kolmipyörää rakentamaan

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
th64v
Viestit: 14
Liittynyt: 22 Marras 2007, 14:18

Brojekti jäihin

Viesti Kirjoittaja th64v »

Ensimmäinen syy jäihin menoon oli, että en saanut jalkojani jatkettua 26" pyörille.

Toinen oli uskon puute että en saa hipsua nousemaan talvella näitä mäkiä.

Kolmas syy että haluan sittenkin jonkillaisen etusuojan tuulta ja sadetta vastaan, eli ajattelin haluta kinnerin.

Huonopuoli on tavaratilan supistuminen.

Haluaisin myöskin nähdä kaikkia näitä pyöria livenä.

Istuin tutkielman jo tein hipsua varten, Jukan mitoilla. Voi soveltua myös kinneriin, voisin myydäkkin, vaahtomuovi / hiilikuitukangas vain toisella puolella, voi vielä riittävästi muotoilla, 60 € vapaasti meidän kellarissa. Voisi olla kivempi tehdä tiukasti kinneriin oma istuin.

Voisi jäädä vaikka varallekkin, jos vaikka bythonia joskus haluaisi niin olisihan jo jotai valmiina.

Etupyörien kulmat ovat taas hakusessa, mitähän ne mahtavat olla .

Onko jollakin polkimien kenkineen ja polvineen tarvitseman tilan tarve mittoina kinnerin etupäähän tarkalleen kun kengän numero on 44.

Keulasta meinasin tehdä formulamallisen pohjattoman n. 50 cm leveän laatikon jossa on kiinteä kansi ja etupäähän sijoitetut polkimet, ilman mitään runkoja tai keskikonsooleita. Polkimet tukeutuisivat keulaan joita myös vaihdevalitsimen putki roikottaisi "konepellistä".

Viimeksi muokannut th64v, 05 Tammi 2008, 12:51. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Brojekti jäihin

Viesti Kirjoittaja jviirret »

th64v kirjoitti:

Keulasta meinasin tehdä formulamallisen pohjattoman n. 50 cm leveän laatikon jossa on kiinteä kansi ja etupäähän sijoitetut polkimet, ilman mitään runkoja tai keskikonsooleita. Polkiset tukeutuisinat keulaan jota vaidevalitsimen putki roikottaisi ne"konepellistä".

Joutuukohan tekemään tarpeettoman tukevan ja raskaan kuomun? Ketjussa kun on uskomattoman kova veto polkiessa. Täälläkin jotku raportoineet, että lowracerin n.40mm etupuomi taipuu polkemisen voimasta vaikka on ketjulinjan suuntainen. Minunkin voimilla tuon ensimmäisen deltan ( http://www.omanetti.fi/ninajukk/trike.htm ) 45x45x1.5mm runko antoi niin paljon periksi että ketju hyppi yli, olisi vaatinut runkoon ketjulinjan suuntaisen vahvikkeen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:

Isot renkaat auttavat, mutta kolmipyörässä isot kiekot eivät välttämättä kestä.

Tämähän se on tympeä kompromissi:
Pienet renkaat mahdollistavat pienemmän ja keveämmän ajoneuvon. Pienet renkaat myös kestävät kolmipyöräisessä paremmin. Pienet renkaat taas tekevät lumessa ajon raskaammaksi ja epätasaisella(kuten talviset tiet yleensä on) ajon epämukavaksi.

Vaikka hipparionin kaarreajo-ominaisuudet on pienet, niin yhdestä takapyörästä on mulla kourallinen pinnoja katkennut(saattoi kyllä olla pinnojen heikkoutaa, koska toiselta puolen ei ole katkennut yhtään ja uusi vanne on kestänyt). Vaikka etupyörä on raskaasti kuormattu, niin näyttäisi kestävän paremmin, rengas kun kallistuu kaarteen suuntaan kuten kaksipyöräisissäkin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

th64v
Viestit: 14
Liittynyt: 22 Marras 2007, 14:18

Re: Brojekti jäihin

Viesti Kirjoittaja th64v »

"Joutuukohan tekemään tarpeettoman tukevan ja raskaan kuomun?"

Painoa pitää yrittää välttää ja yrittää lyödä kaksi kärpästä samalla iskulla eli runko ja kuomu samassa rakenteessa.

Minun iässäni on liikuttava "henkensä edestä" ja pyöräily on kivaa - kivempaa kuin sauvakävely.

Tämä välinepuoli on piristävä lisä maku aiheeseen. Pystypyörä saa kelvata niin kauan kuin ei muuta ole. Kiireelläkään en ole aikonut hyvää harrastustani pilata, teen siinä tahdissa kuin osaan ja on hauskaa - hiukan saa tulla sutta ja sekundaakin.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Täällä kanssa kinnerin rakentelu kiinnostais. Asiasta on pitkä topikki HPV Finlandin foorumissa, ikävä kyllä sinne täytyy kirjautua että pääsee edes lukemaan viestejä.
http://keskilinkki.com/hpv/yabb/YaBB.pl?num=1195060565
Taidan perustaa tännekin kinneri- viestiketjun, jatketaan keskustelua siellä.

tsairi
Viestit: 11
Liittynyt: 18 Heinä 2007, 10:29
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kolmipyörää rakentamaan

Viesti Kirjoittaja tsairi »

Tässä Pantour asennus- ja muita huomioita, jotka ajattelin laittaa tänne foorumiin tiedoksi kaikille asiaa harkitseville.

No niin, hankin 2 kpl Pantourin Rocklite levyjarrunapoja talvella 09.
Navat tulivat ajallaan ja ei kun puolaamaan.
Kävi ilmeiseksi että pinnojen järjestäminen onkin vähän työläämpi homma kuin voisi olettaa.
Toinen setti on 26" ja toinen 20 tuumaiselle. On erittäin vaikeaa tehdä kolme yli pinnoitusta kun pinnoitus tehdään periaatteella kaikki päät ulos.
Jos ei tehdä kaikki päät ulos, niin se johtaa siihen että pinnat ovat liian ulkona ja koskettavat helposti jarrukenkää, kenkien mallista riippuen.
Minulla ei toimi hydraulisen Shimanon mallin kanssa ainakaan 26" kiekossa mutta mekaaninen jarrukenkä on siinä juuri ja juuri ok.

Jarrulevy on Pantourin malleissa noin 2 mm sisempänä kiekon keskipistettä kuin normaaleissa levyjarruissa, tämä tarkoittaa sitä että jarrukenkä pitää siirtää vastaavasti sisäänpäin prikoilla.
Itse joustonapa vaikutta kyllä yksinkertaiselta ja lupaavalta kunhan sen saa vain toimimaan.
Onko kellään vastaavia kokemuksia tai huomioita?
Testejä odotellen... ts

Vastaa Viestiin