Lokasuojat nojakissa

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Lokasuojat nojakissa

Viesti Kirjoittaja jori »

Kurkin Jukka sinun sivujasi. Nyt näyttää SWB valmiilta ja tyylikkäältä perusnojakilta.
Kuva
Minua kyllä vielä hiukan vaivaa mittakaava, joka johtuu 24" pyöristä. Vähän vaikea hahmottaa, miten kuskin polvet suhtautuvat ohjaustangon sijantiin. Ajokuva helpottaisi hahmotusta. Ymmärrän kyllä, että siihen tarvitaan kuvaushenkilökunnan lisäksi mannekiini, joten se on projektina ihan toista luokkaa, kuin pelkän pyörän kuvaaminen.

Takalokasuoja paransi ulkonäköä perinteisessä mielessä, mutta onko se nojakissa ylipäätään tarpeen, vai pekkkää turhaa painoa ja ilman- ja lumenvastusta pelkän perinteen vuoksi?

Omassa pyörässäni olen todennut, että lokasuoja on tarpeeton takana, mutta roiskeläppä hyödyllinen. Korvantaustat kastuvat ilman roiskeläppää. Nojakin takalokasuoja voisi olla irrallinen läppä vaakasuorassa takapyörän takakulman yläpuolella. Riittää, kun roiskeläpän häntä on samalla pystylinjalla renkaan taaimman kohdan kanssa, ja tästä eteenpäin noin 15 cm. Loppu on tarpeetonta, sillä selkänoja suojaa roiskeilta. Tietysti, jos olisi umpinainen niskatuki, ei tämäkään pätkä olisi tarpeen. Pystypyörässähän tarvitaan jalkojen suojaksi lokasuojaa myös takapyörän etukaarelle.

Kyseinen vaakasuora roiskelevy voi olla millä korkeudella tahansa. Ylempänä sen tosin täytyy olla leveämpi sivutuulen vaikutuksen takia. Alhaalla se vaatii kaarilangan, ylempänä sen voi kiinnittää myös selkänojan jatkeeksi ikään kuin tavaratelineen pohjaksi.

Olisiko siis järkevää systemaattisesti korvata nojapyörän takalokasuoja tavaratelineen pohjalla, jolla on muutakin virkaa, kuin roiskeilta suojaaminen, vai onko perinteiselle lokasuojalle muitakin tarpeita kuin perinteinen ulkonäkö?

Jori

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Lokasuojat nojakissa

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jori kirjoitti:

...
Olisiko siis järkevää systemaattisesti korvata nojapyörän takalokasuoja tavaratelineen pohjalla, jolla on muutakin virkaa, kuin roiskeilta suojaaminen, vai onko perinteiselle lokasuojalle muitakin tarpeita kuin perinteinen ulkonäkö?

Jori

Verkkoistuimellinen ainakin tarvitsee lokarit. Liian lyhyt lokari päästää ravat lentämään niskaan. Saattaapi olla että lokari myös suojaa pyörän muita osia kuraantumiselta. Muovisena se ei paljoa painoa lisää. Ulkonäköä taas se ei paranna minusta, mutta kaikkiin pyöriini olen silti lokarit laittanut ajomukavuuden takia, viimeksi tadpole trikeen eteen.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Lokasuojat nojakissa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Vähän vaikea hahmottaa, miten kuskin polvet suhtautuvat ohjaustangon sijantiin. Ajokuva helpottaisi hahmotusta. Ymmärrän kyllä, että siihen tarvitaan kuvaushenkilökunnan lisäksi mannekiini, joten se on projektina ihan toista luokkaa, kuin pelkän pyörän kuvaaminen.

Eiköhän se ajokuvakin järjesty, kunhan muistaa päivän valon aikaan.
Ajajan paikalta näyttää, että polvet käy tangon korkeudella ja n.10cm tangon etupuolella, eli juuri ja juuri niin kaukana ettei hallintalaitteet normaali tilanteissa ota polviin.

jori kirjoitti:

Olisiko siis järkevää systemaattisesti korvata nojapyörän takalokasuoja tavaratelineen pohjalla, jolla on muutakin virkaa, kuin roiskeilta suojaaminen, vai onko perinteiselle lokasuojalle muitakin tarpeita kuin perinteinen ulkonäkö?

Aluksi oli tarakka jossa muovipussi pohjana. Yksi reissu kurakelissä ja koko pyörä kurassa selkänojasta taaksepäin. Kun olen laiska näitä pesemään niin päädyin pyörää paremmin suojaavaan ratkaisuun.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Lokasuojat nojakissa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Vähän vaikea hahmottaa, miten kuskin polvet suhtautuvat ohjaustangon sijantiin. Ajokuva helpottaisi hahmotusta.

Tuossa olisi ajokuvaa:

Kuva

Valitan huonoa laatua. Hämärä, tihkusade ja salamaa ei voi käyttää, kun sen valo heijastuu liian voimakkaasti heijastimista. Näkyy siinä kuitenkin kuinka lähellä/kaukana polvet käy lähimmillään tankoa n. 180cm pituisella kuljettajalla. Näkyy myös kuinka koukussa jalkojen pitää olla, jotta tuntuma maahan olisi "turvallinen". Jos penkki yhtään ylempänä, niin kannat ei yletä maahan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
aniarana
Viestit: 72
Liittynyt: 18 Elo 2007, 08:50
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniarana »

Miksi Jukka olet asentanut keskiön runkoputken alle? Jos sen asentaisi runkoputken päälle, olisi helppo asentaa keskiöön vaihteenvalitsin ja siten lisää vaihteita, kun keskiöön asentaisi lisää hammasrattaita. Kun irroittaa keskiön pystypyörästä ja jättää sopivan pätkän takayläviistoon olevaa runkoputkea, jossa vaihteenvalitsin on kiinni normaalipyörässäkin, saa hyvän vakiomittaisen kiinnikkeen vaihteen valitsimelle.

Minusta saisi nojapyörässä olla vakio-osilla ainakin 16 vaihdetta, jos ei enemmänkin. :mrgreen:

Sakari

Kävi niin tai näin, aina jotenkin päin
http://webbisivu.com/sakariholma.aspx?pageid=74775 Sulje mainos!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

aniarana kirjoitti:

Miksi Jukka olet asentanut keskiön runkoputken alle?

Kun en tiennyt pyörää rakentaessa mille täisyydelle polkimet tulee, niin tällä ratkaisulla niitä voi siirtää rajattomasti eteen ja taakse ketjun kireän puolen kulkiessa aina samaa linjaa.
7-vaihdetta täällä pohjanmaalla riittää ihan hyvin. Tuossa ei ole kyllä kuin kuusi nyt, mutta kelin mukaan voi lähtiessä käsin pistää ketjun edessä haluamalleen rattaalle. Ajaessa onnistuu myös putkesta siirtämällä, pitää vain olla tarkkana.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Lokasuojat nojakissa

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Tuossa olisi ajokuvaa:
Jukka

Kiitos paljon. Nyt on helpompi hahmottaa pyörän todellinen koko. Se on siis huomattavasti pienempi, kuin olen kuvitellut. Poseerauskuvaa katsoessa ensimmäinen vaikutelma oli, että ompas iso körmy kuskina (2 m ja 130kg). 24" tuuman pyörillä, kun en ole tottunut näkemään muita, kuin lastenpyöriä. Nojakin pyöräksi tuo kuitenkin on ilmeisen hyvä koko, paitsi ehkä rengasvalikoiman kannalta.

Tuo tukijalan ongelma on myös tottumuskysymys. Tuohon suuntaan, takaviistoon selkälinjaan nähden, ei tavallisesti pöngitä. Minulle kuitenkin selvisi, että ilmeisesti pitäisi enemmän pönkiä. Minulla on ollut jäykkä lantio ja se vaivaa toisinaan alaselän kipuina. Tämä valoissaseisomisasento venyttää lantiota ja avaa kivasti pakaralihaksen ääriasentoa laajemmaksi. Juoksin joskus kilpaa, ja tämä oli juuri se liike, jota olisi pitänyt enemmän treenata, potkun viimeinen venytys taakse. Jos minulla olisi tuolloin ollut nojapyörä liian matalasatulaisen pystypyörän sijaan, olisin varmasti ollut parempi juoksija.

Pakoputkipyörässäni on istuimen korkeus tällä hetkellä 48 cm (riippuu takajousen korkeussäädöstä). Ensimmäisiin epävarman tuntuisiin valoissa seisomisiin nähden nyt tuntuu jo melkoisen tukevalta. Keho oppii!

Jori

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Lokasuojat nojakissa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

24" tuuman pyörillä, kun en ole tottunut näkemään muita, kuin lastenpyöriä. Nojakin pyöräksi tuo kuitenkin on ilmeisen hyvä koko, paitsi ehkä rengasvalikoiman kannalta.

Joo, hyvä kompromissi 20" ja 26" väliltä. Välitykset piisaa vakio osilla ja rullaa epätasaisella ja pehmeällä paremmin kuin 20". Samalla pyörästä tulee automaattisesti 2" matalampi kuin 26" renkailla.
Osiltaan kokonaiset pyörät kyllä yleensä heikkolaatuisia, mutta hylätään kuitenkin lähes ajokuntoisina kun lapsi kasvaa pyörälle liian isoksi ennen kuin ehtii ajaa ihan loppuun. Pyöriä näyttää löytyvän huomattavasti helpommin kuin esim. 20". Siinä iässä pyörät joko ovat liian heikkoja tai jäävät "crossi"pyöriksi kun koulumatkalle ostetaan isompi.
26" pyörät taas ajetaan nojakin rakentamista ajatellen liian loppuun, eli osia pitää haalia monesta pyörästä...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Lokasuojat nojakissa

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Olisiko siis järkevää systemaattisesti korvata nojapyörän takalokasuoja tavaratelineen pohjalla, jolla on muutakin virkaa, kuin roiskeilta suojaaminen, vai onko perinteiselle lokasuojalle muitakin tarpeita kuin perinteinen ulkonäkö?

Aluksi oli tarakka jossa muovipussi pohjana. Yksi reissu kurakelissä ja koko pyörä kurassa selkänojasta taaksepäin. Kun olen laiska näitä pesemään niin päädyin pyörää paremmin suojaavaan ratkaisuun.

Kuten myös. Yksi ajokerta sadekelissä ilman takalokaria riitti. Kuski kyllä säästyi, mutta kaikki penkin takana pyörässä oli ihan uskomattomassa kunnossa. Muovilokari painaa ehkä 200-300 grammaa kiinnityshärveleineen, ja kun kyseessä on joka tapauksessa tallin painavin pyörä, ei jaksa kauheasti nipottaa. Jalan pois jättämällä säästäisi paljon enemmän painoa, mutta sekin on oikeasti näppärä laite käyttöpyörässä. Missään muussa pyörässä minulla ei jalkaa itse asiassa olekaan.

Tosin takalokasuojan kanssa minulla on nykyään aikamoinen viritys, kun olen siirtynyt tasaisesti läskimpiin renkaisiin. Fieron runko on suunniteltu aika kapeat renkaat mielessä, ja takahaarukan poikkisilta, jossa normaalisti on kiinni takaiskari ja takalokarin etummainen piste, on turhan lähellä taka-akselia. 47-millisellä renkaalla ei enää mahdu lokari suunniteltuun kohtaansa ottamatta renkaaseen kiinni, joten olen virittänyt lokarin pään hieman ylemmäs ja sitä kiinnittää alkuperäiseen kiinnityskohtaan tällä hetkellä 3-millisestä rautalangasta muotoilemani kiinnityskappale. Rautalanka siksi, että suoraa levyä kiinnityspisteiden väliin ei voi laittaa, kun siinä on jousen alapää. Jousi pitää kiertää sivuitse. Joku teistä metallimiehistä voisi joskus rakentaa minulle tuohon lopullisen ratkaisun - olisin luultavasti ikuisesti kiitollinen.

Pitäisi varmaan ottaa ongelmasta kuva, niin saisitte paremmin selvää.

Vastaa Viestiin