Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: RE: Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja jori »

tm kirjoitti:
jori kirjoitti:

...Ainakin se satulatolppa pitäisi saada liikkumaan, jotta saisi edes tolkullisen ajoasennon pyörän päällä...

Poikki vaan ja pidennyspätkä väliin Kuva.

Ei se nyt niin vakavaa ole. Voin ihan hyvin ajella tuolla matalallakin satulalla. En minä tuosta mitään elämänmittaista suhdetta suunnittele. Kun saan Baaripyörän rungon hitsattua, siirryn takaisin siihen. Sellainen 70-luvun alun pyörä sopii jotenkin paremmin tyyliini. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Pitäisi löytää nazgaan kammet mitkä voisi lyhentää. Ei ole kokemusta kuin nelikanttisista. Mikäs malli tämä nyt olikaan? Kuva ei ole Harrin pyörästä, mutta samanlaiset näyttäisi olevan.

Liitteet
4B0E7834-470D-4DC2-A023-D22B218B3A1E.jpeg

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: RE: Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja jori »

jori kirjoitti:
tm kirjoitti:
jori kirjoitti:

...Ainakin se satulatolppa pitäisi saada liikkumaan, jotta saisi edes tolkullisen ajoasennon pyörän päällä...

Poikki vaan ja pidennyspätkä väliin Kuva.

Ei se nyt niin vakavaa ole. Voin ihan hyvin ajella tuolla matalallakin satulalla. En minä tuosta mitään elämänmittaista suhdetta suunnittele. Kun saan Baaripyörän rungon hitsattua, siirryn takaisin siihen. Sellainen 70-luvun alun pyörä sopii jotenkin paremmin tyyliini. :mrgreen:

Meni rengas puhki takapyörästä ja oli ulkorengas niin kulunut, että piti käydä ostamassa uusi. Biltemasta tietenkin, kun en ole oppinut ostelemaan renkaita netistä. Sitäkin mietin, mutta en sitten muistanut mitään nettkikaupan nimeä, niin jäi tekemättä.

No, Biltemasta löysin sitten renkaiden lisäksi uuden, pidemmän kampiakselin (kasetin) ja Asetonia. Olin nähnyt Youtubessa videon, jossa asetonia käytettiin tunkeumanesteenä ja ruostuneet pultit aukesivat helposti. Päätin koittaa sitä satulatolpan irrottamiseen.

Toisessa videossa neuvottiin laittamaan asetonin sekaan vähän moottoriöljyä ja ravistamaan kunnolla sekaisin. Tein sitten sellaisen sekoituksen ja sain sillä kampikeskiön juuttuneet kierreholkit auki ja satulatolppakin lähti, kuin ei olisi jumissa ollutkaan. Aivan mahtava aine. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: RE: Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jori kirjoitti:

No, Biltemasta löysin sitten renkaiden lisäksi uuden, pidemmän kampiakselin (kasetin) ja Asetonia. Olin nähnyt Youtubessa videon, jossa asetonia käytettiin tunkeumanesteenä ja ruostuneet pultit aukesivat helposti. Päätin koittaa sitä satulatolpan irrottamiseen.
asetonin sekaan vähän moottoriöljyä ja ravistamaan kunnolla sekaisin. Tein sitten sellaisen sekoituksen ja sain sillä kampikeskiön juuttuneet kierreholkit auki ja satulatolppakin lähti, kuin ei olisi jumissa ollutkaan. Aivan mahtava aine. :D

Tämän jälkeen ei varmaan kukaan enää kehtaa haukkua Bilteman verratonta valikoimaa ;-) Sieltä löytyy ratkaisu visaisimpiinkin kysymyksiin. Ei mikään ole fiksumpi kuin ruotsalainen kauppias.

Ja vielä: enpä tiedä mitään muuta kauppaa, josta saisi ostaa asetonia. Vielä kun joku kertoisi, mistä saisi ostaa isopropanolia... Biltemastakaan ei saa sitä.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: RE: Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja samuel »

ajarmala kirjoitti:

Tämän jälkeen ei varmaan kukaan enää kehtaa haukkua Bilteman verratonta valikoimaa ;-) Sieltä löytyy ratkaisu visaisimpiinkin kysymyksiin. Ei mikään ole fiksumpi kuin ruotsalainen kauppias.

Ja vielä: enpä tiedä mitään muuta kauppaa, josta saisi ostaa asetonia. Vielä kun joku kertoisi, mistä saisi ostaa isopropanolia... Biltemastakaan ei saa sitä.

Tietääkseni kamerakorjaamot putsailee linssejä ja piirilevyjä isopropanolilla, saiskohan niiltä ostettua/ tietoa ostopaikasta?

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: RE: Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja NikoK »

ajarmala kirjoitti:

Vielä kun joku kertoisi, mistä saisi ostaa isopropanolia... Biltemastakaan ei saa sitä.

Ainakin Partcosta. https://www.partco.fi/en/tools-and-hand ... fluid.html

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja wwhv »

muistankohan ihan väärin vai oliko niin että
isopropanolia saa apteekista. nuorna miesnä
putsailin kasettisoittimien lukupäitä ko aineella.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: RE: Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti:

No, Biltemasta löysin sitten renkaiden lisäksi uuden, pidemmän kampiakselin (kasetin) ja Asetonia. Olin nähnyt Youtubessa videon, jossa asetonia käytettiin tunkeumanesteenä ja ruostuneet pultit aukesivat helposti. Päätin koittaa sitä satulatolpan irrottamiseen.

Toisessa videossa neuvottiin laittamaan asetonin sekaan vähän moottoriöljyä ja ravistamaan kunnolla sekaisin. Tein sitten sellaisen sekoituksen ja sain sillä kampikeskiön juuttuneet kierreholkit auki ja satulatolppakin lähti, kuin ei olisi jumissa ollutkaan. Aivan mahtava aine. :D

Tätä konstia pitää kyllä kokeilla! Olisi aivan mahtava juttu, että romuista saisi keskiöt, stemmit ja satulatolpat ehjänä irti.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja jori »

Ennen isopropanolia käytettiin bensiinimoottorien polttoaineen jäänestoon ja sitä sai kaikilta huoltoasemilta.

Arilla kemistinä on sille varmaan joku hieno käyttökohde. Minä käyttäisin tyhmänä vain etanolia. :roll:
Tuon kirjoitettuani huomasin, että tuossahan voi olla kyseessä suomalainen alkoholipolitiikka. Etanoli pitää aina denaturoida jollain haitallisella aineella, joka haittaa käyttöä. Isopropanolia ei kai sitten denaturoida. Onko metanoli denaturoitua?

Laitan tähän tuon videon, josta löysin tämän asetonipenetraationesteen ohjeen. Siinä käytetään automaattivaihteistoöljyä noin puolet nesteestä. Minä laitoin tavallista synteettistä moottoriöljyä, mutta vähemmän. Toisaalta levitin seosta useampaan kertaan, eli asetoni kuljetti öljyä rakoon ja haihtui itse pois useaan kertaan.

Tuossa videossa kerrotaan, miten asetoni muuttaa ruosteen rautaoksidin rautakarpidiksi, joka on helposti murtuva aine. Asetoni muuttaa jumin aiheuttaneet kovat rautaoksidit helposti murtuviksi rautakarpideiksi. Kuvassa kaava.

Tuossa videossa lisätään vielä salainen lisäaine. En tiedä, onko tuolla mitään vaikutusta, mutta ei kai tuollaisesta määrästä haittaakaan ole. Itse lisäsin tuon samaan prosessiin toisaalle. ;)

Penetration aceton formula.JPG
Penetration aceton formula.JPG (57.14 KiB) Katsottu 4351 kertaa

[/url]
Kuvaa klikkaamalla aukeaa video.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Pastori »

wwhv kirjoitti:

muistankohan ihan väärin vai oliko niin että
isopropanolia saa apteekista. nuorna miesnä
putsailin kasettisoittimien lukupäitä ko aineella.

Apteekeista saa edelleen. Sitä voi kätevästi käyttää kameroiden optiikoiden puhdisteluun. Asetoniakin voi käyttää VANHOJEN perinteisten lasi ja alumiini kakkuloiden kanssa.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: RE: Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja jooseha »

ajarmala kirjoitti:

Vielä kun joku kertoisi, mistä saisi ostaa isopropanolia... Biltemastakaan ei saa sitä.

No olisit katsonut tarkemmin :wink: https://www.biltema.fi/autonhoito/auton ... 2000022283

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: RE: Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jooseha kirjoitti:

No olisit katsonut tarkemmin :wink: https://www.biltema.fi/autonhoito/auton ... 2000022283

Kas vain! Enpä olisi osannut etsiä Bilteman katalogista tuolla nimellä... Ne voisivat nimeta sen myös vaikka "Pintojen desinfiointiaine". Se kuivaisi käyttötarkoitustani paljon paremmin. Toki, tietenkin, kaikkein mieluimmin käyttäisin siihen etanolia, mutta se on jostakin syystä tehty verotuksella kovin kalliiksi...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Holkituksia pukkaa: Wackylle lyhennetty Shimano Deore -kammet (malli FC-T6010), 175 -> 150 mm:

Shi_Deore_175-150mm_holkit_1.jpg
Shi_Deore_175-150mm_holkit_1.jpg (146.03 KiB) Katsottu 4063 kertaa
Shi_Deore_175-150mm_holkit_2.jpg
Shi_Deore_175-150mm_holkit_2.jpg (141.65 KiB) Katsottu 4063 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Tepa76:lle lähti S600:t tuplarei'illä 152/130 mm:

Sram_S600_152-130mm.jpg
Sram_S600_152-130mm.jpg (144.63 KiB) Katsottu 3769 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Greenspeed GT3 -trike siirtyi Räyskälässä Pastorille, ja uusi omistaja kaipasi kampiin lisäreikiä 120 millin kohdalle, 140-millisten kaveriksi:

Tiagra_lisäreiät_120mm.jpg
Tiagra_lisäreiät_120mm.jpg (118.94 KiB) Katsottu 3627 kertaa
Vastaa Viestiin