Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
vuoltu
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 383
Liittynyt: 02 Marras 2011, 12:35
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja vuoltu »

Sama kaveri toisessa videossa käsitteli soikeita eturattaita. Kommentit alla oli ihan luettavia myös...

Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja PW »

Huonolla enkulla tuota kuuntelin, ei miustakaan mitään ratkasuu video antanu. Ihmettelen vaan jos "power" tarkottaa sekä voimaa, ett tehoa miten asiaa voi enkuks ees käsitellä?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Mielestäni Force x speed = Power?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:

Mielestäni Force x speed = Power?

Jos tuo käännetään Suomeksi: voima x nopeus = teho. Netti sanakirja kertoo: power ja force on synonyymeja. Sillä ihmettelen, miten englanniks voi ymmärtää asian oikein?
nimimerkki: improbaaturenkussa

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja jooseha »

PW kirjoitti:

Netti sanakirja kertoo: power ja force on synonyymeja.

Eivät ole synonyymejä englanniksikaan. Sanakirjan tekijä ei vaan ymmärrä fysiikkaa ;)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja PW »

No niinpä tietenkin - opin taas.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Reippailija päätti siirtyä lyhytkampikauteen, joten Truvativ Elita -kammet uudelleenrei'itettiin ja pätkäistiin 140 millin mittaan.

DSC_1705_600.jpg
DSC_1705_600.jpg (83.96 KiB) Katsottu 6887 kertaa
ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

tm kirjoitti:

Reippailija päätti siirtyä lyhytkampikauteen, joten Truvativ Elita -kammet uudelleenrei'itettiin ja pätkäistiin 140 millin mittaan.DSC_1705_600.jpg

Kerropa muuten, miksi ne kammet pitää uuden reiän porauksen jälkeen pätkäistä lyhyemmäksi? Ei kai se mitään haittaisi, vaikka siinä kammessa olisi pikku pätkä polkimesta eteenpäinkin? Silloin voisi katumapäälle tullessaan siirtää polkimet takaisin alkuperäisiin reikiin...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Ensin taitaa olla kyse ulkonäöstä . Toiseksi jos lyhentää oikeen paljon noita kampia , niin tuo vanha osuus voi olla vaaratekiä . Kun voi haukata housunlahkeista kiini. Siis voi olla. :mrgreen:
Voipi tuo olla muutama gramma kevennystäkin kampiin . :twisted:

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Kyse on uskonvahvistuksesta, ettei lipsuta valitulta tieltä :D

Markus Heikkilä

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Siinähän nuo tärkeimmät syyt jo tulikin :D . Ja jos sattuisi myöhemmin takaisin pitempään kammenpituuteen siirtymään, niin siinähän sitä joutuisi heti kampiuskovaisten hampaisiin, kun nämä huomaisivat ylimääräiset reiät kammissa :lol: .

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja samuel »

Nojanalle kirjoitti:

Ensin taitaa olla kyse ulkonäöstä . Toiseksi jos lyhentää oikeen paljon noita kampia , niin tuo vanha osuus voi olla vaaratekiä . Kun voi haukata housunlahkeista kiini. Siis voi olla. :mrgreen:
Voipi tuo olla muutama gramma kevennystäkin kampiin . :twisted:

Minulla on 170 - 145 - 120 kammet ja lyhimmillä poljen vähät ajeluni. Tosin lahkeet on niputettu sukkien alle ettei ne ole ketjun ja rattaan välissä. Kampeen ne ei ole kiinni jääneet. TM ne lyhensi 9/2014.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Reippailija
Viestit: 198
Liittynyt: 23 Helmi 2015, 21:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Reippailija »

ajarmala kirjoitti:
tm kirjoitti:

Reippailija päätti siirtyä lyhytkampikauteen, joten Truvativ Elita -kammet uudelleenrei'itettiin ja pätkäistiin 140 millin mittaan.DSC_1705_600.jpg

Kerropa muuten, miksi ne kammet pitää uuden reiän porauksen jälkeen pätkäistä lyhyemmäksi? Ei kai se mitään haittaisi, vaikka siinä kammessa olisi pikku pätkä polkimesta eteenpäinkin? Silloin voisi katumapäälle tullessaan siirtää polkimet takaisin alkuperäisiin reikiin...

Kammethan on nyt nojapyöränormaalit :D . Sitten jos tehdään lyhyet, niin nämä reijät voidaan jättää.
Kyllä eri mittaisia kampia eri rattailla voisi (pitäisi) huushollissa olla, onhan se yksi merkittävä tekijä ergonomiassa.
Ihmiselämä on niin lyhyt, ettei sitä kannata pilata ajamalla sopimattomilla kammilla.

Performer Highracer, Dahon Visc P18, Orbea Aqua, Rossano, Helkama jääkäri Torpedo 3s

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Hillshead poikkesi tänään lyhennyttämässä Stradansa isis-kammet (170 -> 140 mm).
Kuva jäi ottamatta, ja lisäksi kampien kiinnitysruuvit unohtuivat lyhentäjän pöydälle :evil: . No posti kuljettaa...

Toinen lyhennetty setti oli Pentti M Reku:lle lähtevät 120-milliset Sram S600 -kammet:

Sram_S600_120mm.jpg
Sram_S600_120mm.jpg (103.9 KiB) Katsottu 5217 kertaa
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja PW »

Oliks Tepolla hyllyssä minkäänlaisia lyhennettäviä kamppeita?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin