Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

...ja kun on alkuun päästy, niin antaa mennä vaan: terpan kammet lyheni tänään -> 140 mm.
Nämä siis menossa MBB-tavaratandemiin...

terpan_kammet_140mm.jpg
terpan_kammet_140mm.jpg (126.96 KiB) Katsottu 6655 kertaa
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja PW »

Jep, tuli nuo kammet perille - luulin et sieltä on tulossa kahdet kammet tandemiin mutt tuo musta tuleekin vasemmalle.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

Kumman puolen kierteet tuli vasemmalle puolelle tulevaan oikean puolen kampeen? Oikean puolen poljin vasemmalla kiertyy auki jos ei laita vahvaa kierrelukitetta. Kokemusta on takaperin poljettavasta pyörästä, jonka polkimia ei meinannut saada pysymään kiinni millään... :wink:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja PW »

kuparinen kirjoitti:

Kumman puolen kierteet tuli vasemmalle puolelle tulevaan oikean puolen kampeen? Oikean puolen poljin vasemmalla kiertyy auki jos ei laita vahvaa kierrelukitetta. Kokemusta on takaperin poljettavasta pyörästä, jonka polkimia ei meinannut saada pysymään kiinni millään... :wink:

Enpä tuota ole tarkistanu mutt Tepon tuntien luulen eli luotan, ett siin on vasemman puolenkierre 8)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: RE: Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

PW kirjoitti:

Enpä tuota ole tarkistanu mutt Tepon tuntien luulen eli luotan, ett siin on vasemman puolenkierre 8)

Kyllä niissä jengat on oikein tulevaa käyttöä ajatellen :-).

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: RE: Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja terppa »

tm kirjoitti:
PW kirjoitti:

Enpä tuota ole tarkistanu mutt Tepon tuntien luulen eli luotan, ett siin on vasemman puolenkierre 8)

Kyllä niissä jengat on oikein tulevaa käyttöä ajatellen :-).

Juuh! En muistanutkaan näistä varoittaa mutta on osalaarin pohjilta paritettu :mrgreen: rattailla varustettu on ostettu tohtorilta rattaiden persolla halavalla ilman vasempaa kampea ja tosta mustasta hajotin vasemman kammen ja kun molemmissa oli neliskantti samassa kulmassa niin tein heistä parin kun lyhennyksessä kerran saa uudet kierteet.

Mustassa on vielä kevennysvaraa jos tuntuu tavarapyörä raskaalle :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

"Uusi" Greenspeed -trike kaipasi kammentypistystä, Shimanon maantiekammet lyheni 175 -> 140 mm.
Maksimilyhennys, vasemman puolen kammen uusi reikä jo vahvasti kevennysurassa.

triken_kammet_140mm.jpg
triken_kammet_140mm.jpg (102.69 KiB) Katsottu 5317 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

NikoK:n Schlumpf-kammet lyhennetty 170 -> 120 mm:

Schlumpf-kammet_120mm.jpg
Schlumpf-kammet_120mm.jpg (90.58 KiB) Katsottu 4752 kertaa
NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Liian lyhyet oli 120mm kammet minulle. Tai ei ehkä liian lyhyet mutta pitäisi muuttaa välityksetkin Quattrosta että 120 millisillä voisi ajaa. 140mm kammilla voin ajaa enimmäkseen "isolla rattaalla", mutta 120mm joutui pienemmässäkin mäessä vaihtamaan pienelle. Tuntui että muutos 140 millisistä näihin oli isompi kuin aikanaan 170->140mm.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Saukki »

tm kirjoitti:

Saukin ontot 175 mm pitkät Shimano SLX-kammet saivat kierreholkit 153 mm:n kohdalle.
Omistaja lupasi rankaista kampia kunnolla tulevalla talvikaudella, jotta selviää holkituksen kesto kovemmassa käytössä :D .
Kuva

On näitä nyt tullut jonkin verran rankaistua eri näköisissä olosuhteissa talvella ja kesällä yhteensä n. 1800 km. Ei mitään ongelmia, ovat ihan hyvin kestäneet toistaiseksi.

Kuva

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

NikoK kirjoitti:

Liian lyhyet oli 120mm kammet minulle. Tai ei ehkä liian lyhyet mutta pitäisi muuttaa välityksetkin Quattrosta että 120 millisillä voisi ajaa. 140mm kammilla voin ajaa enimmäkseen "isolla rattaalla", mutta 120mm joutui pienemmässäkin mäessä vaihtamaan pienelle. Tuntui että muutos 140 millisistä näihin oli isompi kuin aikanaan 170->140mm.

Joo, saman suuntaiset on huomiot. 170->140 ei juuri muutosta tehossa, mutta tilaa tulee ohjaamoon huimasti. Twisterissä on 152mm kammet ja 95% ajotilanteista menee samalla vaihteella. Luggarionin 140mm kammilla riittää nexus 3 hyvin, riittäisi kaksikin vaihdetta. 130mm kammilla joutuu jo vaihteita käyttämään, ja 7-pakka riittää. 114mm kammilla vaihdetta joutui ihan koko ajan vaihtamaan, ja vaihteita tulisi näin olla noin 30. Eli 140mm kammilla teho riittää vielä hyvin, mutta hieman on pitkät maksimi mukavuuteen ja 130mm kammilla on maksimi mukavuus, mutta teho jää hieman puutteelliseksi. Näin siis omalla kohdallani.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:
NikoK kirjoitti:

Liian lyhyet oli 120mm kammet minulle. Tai ei ehkä liian lyhyet mutta pitäisi muuttaa välityksetkin Quattrosta että 120 millisillä voisi ajaa. 140mm kammilla voin ajaa enimmäkseen "isolla rattaalla", mutta 120mm joutui pienemmässäkin mäessä vaihtamaan pienelle. Tuntui että muutos 140 millisistä näihin oli isompi kuin aikanaan 170->140mm.

Joo, saman suuntaiset on huomiot. 170->140 ei juuri muutosta tehossa, mutta tilaa tulee ohjaamoon huimasti. Twisterissä on 152mm kammet ja 95% ajotilanteista menee samalla vaihteella. Luggarionin 140mm kammilla riittää nexus 3 hyvin, riittäisi kaksikin vaihdetta. 130mm kammilla joutuu jo vaihteita käyttämään, ja 7-pakka riittää. 114mm kammilla vaihdetta joutui ihan koko ajan vaihtamaan, ja vaihteita tulisi näin olla noin 30. Eli 140mm kammilla teho riittää vielä hyvin, mutta hieman on pitkät maksimi mukavuuteen ja 130mm kammilla on maksimi mukavuus, mutta teho jää hieman puutteelliseksi. Näin siis omalla kohdallani.

Jaa, pitäskö itekin kokeilla 120mm kampia kun tulivat Questin mukana - nyt taitaa olla 140 milliset. Eihän sitä muuten usko, ett ne olis liian lyhkäset. Jos tulee joku huolto inspiraatio, ehkä sitten. Noissa kammissa olis kolmas rataskin, helpottas vauhdittomissa mäissä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Itsellä 120-millisten tuntemukset samanlaiset kuin edellä kuvattu. Tuntui vaativan aktiivisempaa ajamista ja vaihteiden käyttöä kuin 140-milliset. Osa tykkää, osa ei. Varmaan pitempiaikaisessa käytössä olisi voinut tottua, ehkä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja jori »

120 mm tai lyhyempien kampien käyttö vaatii kunnollisen tehon saavuttamiseksi molempien jalkojen yhtaikaista käyttöä. Ei riitä teho vuorotahtisella polkemisella.

Vuorotahtipolkemisessa yksi jalkavoima kertaa kammen pituus on yleensä vähemmän kuin yhtaikaisessa molempien jalkojen käytössä kaksi jalkavoimaa kertaa lyhyempikin kampipituus. Tuolla matematiikalla pitäisi riittää lyhimmillään jopa 170/2=85 mm kammet.

Lyhytkampisella ajetaan jalkojen parityöskentelyllä. Niin oikeastaan pitäisi pitkäkampisellakin, mutta pitkäkampiesella pyörällä tuota kovin harva osaa.

Siksi minä kannustaisin totuttelemaan ja ajamaan lyhytkampisella, kunnes jalat huomaavat toisensa kammen eri puolilla. Sen jälkeen ei tarvitse yletöntä vaihdeiden käyttöä ja momentti riittää myös jyrkkiin mäkiin ja voi halutessaan siirtää saman tekniikan pidempikampiseen, jos jostain syystä pitää sellaisella ajaa. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:

120 mm tai lyhyempien kampien käyttö vaatii kunnollisen tehon saavuttamiseksi molempien jalkojen yhtaikaista käyttöä. Ei riitä teho vuorotahtisella polkemisella.

Vuorotahtipolkemisessa yksi jalkavoima kertaa kammen pituus on yleensä vähemmän kuin yhtaikaisessa molempien jalkojen käytössä kaksi jalkavoimaa kertaa lyhyempikin kampipituus. Tuolla matematiikalla pitäisi riittää lyhimmillään jopa 170/2=85 mm kammet.

Lyhytkampisella ajetaan jalkojen parityöskentelyllä. Niin oikeastaan pitäisi pitkäkampisellakin, mutta pitkäkampiesella pyörällä tuota kovin harva osaa.

Siksi minä kannustaisin totuttelemaan ja ajamaan lyhytkampisella, kunnes jalat huomaavat toisensa kammen eri puolilla. Sen jälkeen ei tarvitse yletöntä vaihdeiden käyttöä ja momentti riittää myös jyrkkiin mäkiin ja voi halutessaan siirtää saman tekniikan pidempikampiseen, jos jostain syystä pitää sellaisella ajaa. :)

...saattaa osa olla valmiiksi noita 2x (tai ainakin enemmän kuin 1x) -polkijoita, ei vuorotahtipolkijoita.
Heille 2x120mm on nyt vaan vähemmän kuin esim. 2x140mm...

Vastaa Viestiin