Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2728
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

ViestiKirjoittaja tm » 12 Syys 2016, 23:54

Bysmyyr vinkkasi linkin valmiiksi lyhyisiin kampiin:
http://www.spacycles.co.uk/m2b0s109p192 ... Impact-Kid
http://www.stronglight.com/stronglight/ ... uit?id=303

On tainnut olla täällä jo aiemminkin, mutta kertaus on opintojen äiti :D .
Pätevän näköinen kaksirattainen setti, BCD 110 mm. "Optimi" ketjulinja 107 millin keskiöakselilla (nelikantti).

Reippailija
Viestit: 164
Liittynyt: 23 Helmi 2015, 22:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

ViestiKirjoittaja Reippailija » 13 Syys 2016, 07:24

Onko noista kokemusta?
Pitääkö olla JIS nelikantti vai kelpaako ISO?
Performer Highracer, Dahon Visc P18, Orbea Aqua, SA-Int

Avatar
NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 585
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

ViestiKirjoittaja NikoK » 13 Syys 2016, 07:46

Reippailija kirjoitti:Onko noista kokemusta?
Pitääkö olla JIS nelikantti vai kelpaako ISO?


JIS

Reippailija
Viestit: 164
Liittynyt: 23 Helmi 2015, 22:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

ViestiKirjoittaja Reippailija » 13 Syys 2016, 09:52

NikoK kirjoitti:
Reippailija kirjoitti:Onko noista kokemusta?
Pitääkö olla JIS nelikantti vai kelpaako ISO?


JIS

Niinhän siinä sanotaan
Tuossa hiukan selvennystä
http://www.bikeforums.net/bicycle-mecha ... taper.html
Performer Highracer, Dahon Visc P18, Orbea Aqua, SA-Int

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2531
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

ViestiKirjoittaja tavasti » 13 Syys 2016, 11:08

tm kirjoitti:Bysmyyr vinkkasi linkin valmiiksi lyhyisiin kampiin:
http://www.spacycles.co.uk/m2b0s109p192 ... Impact-Kid
http://www.stronglight.com/stronglight/ ... uit?id=303

On tainnut olla täällä jo aiemminkin, mutta kertaus on opintojen äiti :D .
Pätevän näköinen kaksirattainen setti, BCD 110 mm. "Optimi" ketjulinja 107 millin keskiöakselilla (nelikantti).

Onkos tiedossa valmiiksi lyhyitä <150mm kampia joissa BCD olisi < 110?
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14585
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

ViestiKirjoittaja PW » 13 Syys 2016, 11:13

NikoK kirjoitti:
Reippailija kirjoitti:Onko noista kokemusta?
Pitääkö olla JIS nelikantti vai kelpaako ISO?


JIS

Onko nelikanttejakin kahta sorttia :? :shock: Kumpi on se "tavallinen"?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9813
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

ViestiKirjoittaja jori » 13 Syys 2016, 11:21

PW kirjoitti:
NikoK kirjoitti:
Reippailija kirjoitti:Onko noista kokemusta?
Pitääkö olla JIS nelikantti vai kelpaako ISO?


JIS

Onko nelikanttejakin kahta sorttia :? :shock: Kumpi on se "tavallinen"?

JIS
Kuva
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14585
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

ViestiKirjoittaja PW » 13 Syys 2016, 11:23

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:
NikoK kirjoitti:
Reippailija kirjoitti:Onko noista kokemusta?
Pitääkö olla JIS nelikantti vai kelpaako ISO?


JIS

Onko nelikanttejakin kahta sorttia :? :shock: Kumpi on se "tavallinen"?

JIS
Kuva

Mikä toi ISO sitten on?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9813
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

ViestiKirjoittaja jori » 13 Syys 2016, 11:28

Enhän minä tiedä, mutta noilla italialaisilla ja ranskalaisilla on aina ollut oma tapansa tehdä pyörän osia. Kuvasta katsoen Campan nelikantti näyttäisi muuten samalta, mutta jyrsimen reuna on ollut jyrkempi, viistetty, kun JIS standardin mukaisessa on jyrsitty pyöristetyllä terällä. Pyöristetty on väsymisen kannalta parempi, mutta kampi ei saa painua pyöristykseen asti. Sopivuuden näkee siis akselin menopuolta tutkimalla. Sheldon-setä selittää yksityiskohdat.
Nelikanttistandardit.jpg
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 585
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

ViestiKirjoittaja NikoK » 13 Syys 2016, 11:38

JIS on "tavallisempi". Nelikantti on kapeasta päästä leveydeltään erilainen. ISO kampi ei mene tarpeeksi syvälle JIS akseliin ja JIS kampi ei välttämättä edes kiristy ISO keskiöön koska pultti pohjaa akselin päähän ennenkuin kartio menee niin syvälle että kiristyy. Kantapään kautta opittua :oops:

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3725
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: RE: Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

ViestiKirjoittaja mhelander » 15 Syys 2016, 19:02

vph kirjoitti:Semmonen kiinnostaisi itteäni, että kuinka moni RRF:n nopeista hemmoista käyttää lyhyitä kampia? Terot? Vuoltu? Mhelander? Stapani? Riku? etc....

Tämä tulee nyt aika myöhään mutta mulla on kaikki kammet 172.5 -millisiä, jostakin syystä toimii vaikka olenkin 180 -senttinen persjalka.

Q eli polkimien väli mahdollisimman kapea ja kaikissa 10-15% ovaalit ketjurattaat.

Maasturilla oli ensin 170mm kammet, ei ollut vääntöä tarpeeksi. Tein siihen 10% ovaalit jotka auttoivat vähän mutta kun vaihdoin 172.5 pitkiin ja 12.5% ovaalin niin johan alkoi löytyä riittävästi vääntöä. Sitä kun maastossa tarvitaan...

Maantiellä on kadenssi 95 alimmillaan takavetoisilla ja 85-100 etuvetoisella.

Millään ei ole polvivaivoja. Nämähän ovat kovasti yksilöllisiä ja mulla on 90-luvulta yli 100-tonnia poljettu tuon mittaisilla kammilla.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

sompi
Viestit: 56
Liittynyt: 15 Marras 2015, 13:43
Paikkakunta: Oulu

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

ViestiKirjoittaja sompi » 24 Syys 2016, 19:01

Nyt reilun viikon ajellut noilla Tepon lyhentämillä 140mm kammilla ja hyvät on, oisko jopa saaneet olla lyhyemmät :)
Etu rattaista olen käyttänyt suurinta mutta pitänyt vielä noita kahta pienempää paikallaan.
IMG_20160923_200007.jpg
Performer JC70 (Savenmaa Taipale trike) 2015

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3527
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

ViestiKirjoittaja Vilijami » 26 Syys 2016, 11:40

Innostuin tekemään kammenlyhennysjigin. Ihan toimiva tuli. Jos 13mm poralla tekee alkureiän, niin kierre tuntuu jäävän hieman väljäksi. Nuihin kampiin tein 12,5mm alkureijän, tuntui paremmalta, mutta vähän ahdisti niin ettei polkimen kierre pyörinyt käsin pohjaan asti. Avaimella kyllä helposti. Ehkä joku 12,8mm pora ois hyvä?
Liitteet
20160926_113051.jpg
20160926_113051.jpg (152.26 KiB) Katsottu 2437 kertaa
20160926_105524.jpg
20160926_105524.jpg (167.28 KiB) Katsottu 2437 kertaa
20160926_111436.jpg
20160926_111436.jpg (143.49 KiB) Katsottu 2437 kertaa

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3827
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

ViestiKirjoittaja jooseha » 26 Syys 2016, 12:49

Vilijami kirjoitti:Ehkä joku 12,8mm pora ois hyvä?

9/16" hienokierteelle taulukko antaa poran kooksi juurikin 12,8mm. Taisit luntata :lol:

Avatar
Imi
Viestit: 87
Liittynyt: 09 Syys 2013, 15:15
Paikkakunta: Kempele

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

ViestiKirjoittaja Imi » 26 Syys 2016, 16:06

9/16-20 kierteelle suositellaan 13.000 poraa, 9/16-18 kierteelle 12.8 ja 9/16-24 kierteelle 13,097.

http://www.fastenersinc.com/downloads/fasteners_tap_drill_chart.pdf
Giant revive (2012), Nojapyörä.tk CLWB (2013 -> 2015), Radius C4 (2014 ->) TÄH1 flevo (2015->)


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Härski ja 2 vierailijaa