Sivu 31/56

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 12 Syys 2016, 23:54
Kirjoittaja tm

Bysmyyr vinkkasi linkin valmiiksi lyhyisiin kampiin:
http://www.spacycles.co.uk/m2b0s109p192 ... Impact-Kid
http://www.stronglight.com/stronglight/ ... uit?id=303

On tainnut olla täällä jo aiemminkin, mutta kertaus on opintojen äiti :D .
Pätevän näköinen kaksirattainen setti, BCD 110 mm. "Optimi" ketjulinja 107 millin keskiöakselilla (nelikantti).


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 13 Syys 2016, 07:24
Kirjoittaja Reippailija

Onko noista kokemusta?
Pitääkö olla JIS nelikantti vai kelpaako ISO?


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 13 Syys 2016, 07:46
Kirjoittaja NikoK
Reippailija kirjoitti:

Onko noista kokemusta?
Pitääkö olla JIS nelikantti vai kelpaako ISO?

JIS


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 13 Syys 2016, 09:52
Kirjoittaja Reippailija
NikoK kirjoitti:
Reippailija kirjoitti:

Onko noista kokemusta?
Pitääkö olla JIS nelikantti vai kelpaako ISO?

JIS

Niinhän siinä sanotaan
Tuossa hiukan selvennystä
http://www.bikeforums.net/bicycle-mecha ... taper.html


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 13 Syys 2016, 11:08
Kirjoittaja tavasti
tm kirjoitti:

Bysmyyr vinkkasi linkin valmiiksi lyhyisiin kampiin:
http://www.spacycles.co.uk/m2b0s109p192 ... Impact-Kid
http://www.stronglight.com/stronglight/ ... uit?id=303

On tainnut olla täällä jo aiemminkin, mutta kertaus on opintojen äiti :D .
Pätevän näköinen kaksirattainen setti, BCD 110 mm. "Optimi" ketjulinja 107 millin keskiöakselilla (nelikantti).

Onkos tiedossa valmiiksi lyhyitä <150mm kampia joissa BCD olisi < 110?


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 13 Syys 2016, 11:13
Kirjoittaja PW
NikoK kirjoitti:
Reippailija kirjoitti:

Onko noista kokemusta?
Pitääkö olla JIS nelikantti vai kelpaako ISO?

JIS

Onko nelikanttejakin kahta sorttia :? :shock: Kumpi on se "tavallinen"?


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 13 Syys 2016, 11:21
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:
NikoK kirjoitti:
Reippailija kirjoitti:

Onko noista kokemusta?
Pitääkö olla JIS nelikantti vai kelpaako ISO?

JIS

Onko nelikanttejakin kahta sorttia :? :shock: Kumpi on se "tavallinen"?

JIS
Kuva


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 13 Syys 2016, 11:23
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:
NikoK kirjoitti:
Reippailija kirjoitti:

Onko noista kokemusta?
Pitääkö olla JIS nelikantti vai kelpaako ISO?

JIS

Onko nelikanttejakin kahta sorttia :? :shock: Kumpi on se "tavallinen"?

JIS
Kuva

Mikä toi ISO sitten on?


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 13 Syys 2016, 11:28
Kirjoittaja jori

Enhän minä tiedä, mutta noilla italialaisilla ja ranskalaisilla on aina ollut oma tapansa tehdä pyörän osia. Kuvasta katsoen Campan nelikantti näyttäisi muuten samalta, mutta jyrsimen reuna on ollut jyrkempi, viistetty, kun JIS standardin mukaisessa on jyrsitty pyöristetyllä terällä. Pyöristetty on väsymisen kannalta parempi, mutta kampi ei saa painua pyöristykseen asti. Sopivuuden näkee siis akselin menopuolta tutkimalla. Sheldon-setä selittää yksityiskohdat.

Nelikanttistandardit.jpg

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 13 Syys 2016, 11:38
Kirjoittaja NikoK

JIS on "tavallisempi". Nelikantti on kapeasta päästä leveydeltään erilainen. ISO kampi ei mene tarpeeksi syvälle JIS akseliin ja JIS kampi ei välttämättä edes kiristy ISO keskiöön koska pultti pohjaa akselin päähän ennenkuin kartio menee niin syvälle että kiristyy. Kantapään kautta opittua :oops:


Re: RE: Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 15 Syys 2016, 19:02
Kirjoittaja mhelander
vph kirjoitti:

Semmonen kiinnostaisi itteäni, että kuinka moni RRF:n nopeista hemmoista käyttää lyhyitä kampia? Terot? Vuoltu? Mhelander? Stapani? Riku? etc....

Tämä tulee nyt aika myöhään mutta mulla on kaikki kammet 172.5 -millisiä, jostakin syystä toimii vaikka olenkin 180 -senttinen persjalka.

Q eli polkimien väli mahdollisimman kapea ja kaikissa 10-15% ovaalit ketjurattaat.

Maasturilla oli ensin 170mm kammet, ei ollut vääntöä tarpeeksi. Tein siihen 10% ovaalit jotka auttoivat vähän mutta kun vaihdoin 172.5 pitkiin ja 12.5% ovaalin niin johan alkoi löytyä riittävästi vääntöä. Sitä kun maastossa tarvitaan...

Maantiellä on kadenssi 95 alimmillaan takavetoisilla ja 85-100 etuvetoisella.

Millään ei ole polvivaivoja. Nämähän ovat kovasti yksilöllisiä ja mulla on 90-luvulta yli 100-tonnia poljettu tuon mittaisilla kammilla.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 24 Syys 2016, 19:01
Kirjoittaja sompi

Nyt reilun viikon ajellut noilla Tepon lyhentämillä 140mm kammilla ja hyvät on, oisko jopa saaneet olla lyhyemmät :)
Etu rattaista olen käyttänyt suurinta mutta pitänyt vielä noita kahta pienempää paikallaan.

IMG_20160923_200007.jpg

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 26 Syys 2016, 11:40
Kirjoittaja Vilijami

Innostuin tekemään kammenlyhennysjigin. Ihan toimiva tuli. Jos 13mm poralla tekee alkureiän, niin kierre tuntuu jäävän hieman väljäksi. Nuihin kampiin tein 12,5mm alkureijän, tuntui paremmalta, mutta vähän ahdisti niin ettei polkimen kierre pyörinyt käsin pohjaan asti. Avaimella kyllä helposti. Ehkä joku 12,8mm pora ois hyvä?


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 26 Syys 2016, 12:49
Kirjoittaja jooseha
Vilijami kirjoitti:

Ehkä joku 12,8mm pora ois hyvä?

9/16" hienokierteelle taulukko antaa poran kooksi juurikin 12,8mm. Taisit luntata :lol:


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 26 Syys 2016, 16:06
Kirjoittaja Imi

9/16-20 kierteelle suositellaan 13.000 poraa, 9/16-18 kierteelle 12.8 ja 9/16-24 kierteelle 13,097.

http://www.fastenersinc.com/downloads/f ... _chart.pdf