STERN 6 suunittelu

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: STERN 6 suunittelu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Jos pyöreän putken leikkaa yhdeltä puolelta pitkittäin halki, niin taivutusjäykkyys ei juuri muutu, mutta ehjässä putkessa vääntöjäykkyys on 98% suurempi.

Viimeksi muokannut Vilijami, 13 Loka 2014, 22:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: STERN 6 suunittelu

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

tuolle akseliraukalle tulee kova urakka kun pitää kestää kaikensuuntaiset voimat ja samalla toimia vääntösauvana.

Massakeskeisessä ajattelussa urakkapohjainen tehtävien jako eri osille on luontevaa, mitä enempi yhdelle osalle voidaan kasata tehtäviä sätä vähemmän muita osia tarvitaan ja painoa säästyy :mrgreen:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: STERN 6 suunittelu

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Jos pyöreän putken leikkaa yhdeltä puolelta pitkittäin halki, niin taivutusjäykkyys ei juuri muutu, mutta ehjässä putkessa vääntöjäykkyys on 98% suurempi.

Eli nivelen akseliksi ja kallistuksen vakaajaksi yhdeltä puolelta halkaistu putki? Sekin ongelma siis ratkesi :)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: STERN 6 suunittelu

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:

Eli nivelen akseliksi ja kallistuksen vakaajaksi yhdeltä puolelta halkaistu putki? Sekin ongelma siis ratkesi :)

Jukka

Se pitää sitten tukea sisältä pienemmällä putkella laakerien istuvuutta varten. Ehjät pätkät laakereita varten tappaa tuon tavan vähentää kiertojäykkyyttä.
Pitkien heilurien kanssa välyksettömyys on ensiarvoisen tärkeää. Välykset kertaantuu pitkän varren päässä ja kuvan mukaan tehtynä tulee väkisinkin lyhyet laakerivälit :(

Akseliputken sisällä oleva kallistuksen vakaaja olisi myös huomaamaton ratkaisu ehkä myös helpompi toteuttaa.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: STERN 6 suunittelu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Mitä jos ei halkaise läpiasti, vaan jättää laakereille päihin ehjät pätkät.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: STERN 6 suunittelu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tähän tyyliin. kylkireijistä voisi kiristää laakeripultitkin.

Liitteet
jpeg.jpg
jpeg.jpg (8.9 KiB) Katsottu 5340 kertaa
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: STERN 6 suunittelu

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Jo nuo ehjät päät jäykistää kivasti tuommoista halkaistua putkea :( Sen raon reunat liikkuu vastakkaisiin suuntiin profiilin kiertyessä.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: STERN 6 suunittelu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ihan totta ja akselista on tulossa melko lyhyt. Parimetrisessä akselissa tuo toimisi paremmin.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: STERN 6 suunittelu

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mulla on piirustukset ja työohjeet purjeveneen keulapurjerullaan. Niissä käytetään profiilina juuri tuolleen yhdeltäsivulta halkaistua alumiiniputkea. Kovasti pitävät tärkeänä että putkenpäät jätetään/hitsataan 10cm matkalta ehjiksi estämään tuo kiertyminen. Profiilin pituus on toistakymmentä metriä :wink:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: STERN 6 suunittelu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Oho :shock: Eipä ois uskonu että nuin pitkässä ehjät päädyt vaikuttaa.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 6 suunittelu

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kuva
Tämä on tällänen hullu idea, en tierä onko sillä mitään virkaa. Mutta tarkoitus olisi tasata etu- ja takahaarukan heilahdusta . Näin vaimentaa pelätyä "kiikkutuoli" ilmiötä . Siksi tuossa on tuo suuri kysymysmerki auringon keskellä . Mielipiteitä onko muuta vaikutusta kuin painon lisäys. :?: :?: :?:

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: STERN 6 suunittelu

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Osassa kevytperävaunuja on toteutettu teliakseleiden jousitus noin puristusjousella.
Tuo ei kyllä estä rungon keinumista tuolleen vain tukivarsiin kiinnitettynä.
En tiedä onko keinuntakaan oikeasti ongelma. Selvinnee vasta kun on tehnyt pyörän ensiksi :D Kai siihenkin ratkaisun keksii, jos se osoittautuu ongelmaksi.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: STERN 6 suunittelu

Viesti Kirjoittaja vph »

Nojanalle kirjoitti:

tarkoitus olisi tasata etu- ja takahaarukan heilahdusta . Näin vaimentaa pelätyä "kiikkutuoli" ilmiötä . Siksi tuossa on tuo suuri kysymysmerki auringon keskellä . Mielipiteitä onko muuta vaikutusta kuin painon lisäys. :?: :?: :?:

Uuden palstalaisen ajatelmia: jos oikein käsitin, niin "etuhaarukka" on todellisuudessa erillisjousitettu ja vain takahaarukka on oikeasti "haarukka", eli kiinteä; näin ollen etu- ja takapään yhdistäviä jousia tarvitaan todellisuudessa kaksi, vasen ja oikea. Jos näin, niin oman ymmärrykseni mukaan nuo piirtämäsi etu- ja takapään yhdistävät jouset tulisivat toimimaan kallistuksen vaimentimena, joka on O.H.S. (Oikein Hyvä Asia). Ajatuskuvio menee näin: oikea etukiekko kohtaa töyssyn (tai nojaa kaarteessa alas) ja aloittaa liikkeen ylöspäin tukivarsineen -> oikean puolen yhdysjousi työntää takahaarukkaa, joka nostaa "korin" takapäätä ylös -> tällöin (myös) vasemman puolen yhdysjousi vetää sen puolen etutukivartta ylös -> kallistelu vähenee. En tiedä ymmärtääkö tuosta mitään, mutta no can do, selityshän on loistava :).

Toinen selvennys: jousitusratkaisu on on periaatteeltaa trailing arm takapäässä ja leading arm etupäässä. Piirtämäsi yhdistävä jousi (todellisuudessa jouset?) liittää (liittävät) etu- ja takapään tukivarret toisiinsa. Rättisitikassahan oli sama idea ja se toimi kai helkkarin hyvin. Rättärissä oli kuitenkin 4 pyörää ja kun trikessä on vain 3, niin sen seurauksena ei-ainoastaan saman puolen pyörät ole joustavasti kiinni toisissaan, vaan kaikki 3 -> sisäänrakennettu kallistuksenvaimennin. Tai sitten mää oon ihan väärässä.

Itselläni on experimental, unseen, full-suspension trike-projekti työn alla ja siinä oli yhtenä vaihtoehtona juuri tälläinen "rättärijousitus", mutta valitsin toisen tien... rakenna siis ihmeessä tuollainen, siitä voi tulla aivan sairaan helevetin hyvä. Tai jotain muuta. Niin tai näin, niin hienoa ymmärrystä syntyisi.

Edit: kuvittelemani "kiikkuva pedal bob" oli se syy, jonka vuoksi itse valitsin toisen rakenteen, TTT:n (tuhannen tukivarren tadpole).

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: STERN 6 suunittelu

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Sätkässä on innovatiivinen jousitus. Se on FIA:n tulkinnan mukaan formuloissa kielletty aktiivijousitus :shock: koska siinä on massaiskunvaimentimet :D
Kuva

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 6 suunittelu

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Jos etu- ja takahaarukoiden ripustus on samalla akselilla . Niin kestääkö 20mm akseli , kantaa kuinka paljon kuormaa karkasematta. Vai olisiko jostain saatavana sellaista teräslaatua , jonka ominais sitkeys ja leikkaavuus olisi riittävä. Esimerkiksi "hopeateräs", joka on vähän enenmän hiiltä sisältävä. :?:http://www.terasrenki.com/tuote/hiottu-akseli/

Vastaa Viestiin