Hiljaa komsa kiikkuu...

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
aniarana
Viestit: 72
Liittynyt: 18 Elo 2007, 08:50
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Hiljaa komsa kiikkuu...

Viesti Kirjoittaja aniarana »

Haa, ensimmäiset koeajokierrokset Komsalla tuli näin joulupäivänä tehtyä. :D

Tuntui aluksi aivan kummalta, kun en muistanut, että tällaista Hipparion-tyyppistä nojapyörää ohjataan jaloilla. Jos ei käännä jaloilla, kyllä saa ohjausrangosta vääntää eikä peli meinaa kääntyä minnekkään.

Olen siirtänyt vähän varomattomasti etupyörän kiinnityskohtaa eteenpäin 25 mm, kun tuli tehtyä etuhaarukkasysteemi turhan kapeaksi takaosastaan, ja siirrolla sain asiaa vähän korjattua. Mittasin jätön ja se oli kasvanut peräti 250 mm:iik!

Kaarresäde tuntui hurjan isolta. Olen miettinyt pitäisikö jättöä pienentää tuomalla ohjausakseli lähemmäksi etupyörää? Niin saisi jätön ja kai kaarresäteen pienemmäksi. Olisi aika kova homma, kun joutuisi koko kääntyvää etuosaa lyhentämään ja siirtämään kiinnikkeet uuteen paikkaan. :( Istuinta saisi vähän siirrettyä taaksepäin, mikä tuntuisi hyvältä rakenteiden kannalta.

Saa nähdä tuliko hommasta susi :roll:

Kävi niin tai näin, aina jotenkin päin
http://webbisivu.com/sakariholma.aspx?pageid=74775 Sulje mainos!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Hiljaa komsa kiikkuu...

Viesti Kirjoittaja jviirret »

aniarana kirjoitti:

Kaarresäde tuntui hurjan isolta.

Hmm, tarkennatko. Kuinka iso(metreinä) ja missä nopeudessa(ryömintä-, kävely-, juoksu-, pyöräilynopeudessa)? Itse olen huomannut että on löydettävä oikea nopeus suhteessa kaarteen jyrkkyyteen. Oikeen hitaasti ajettaessa kääntöympyrän halkaisija on ainakin kaksi kertaa niin suuri kuin kaatumisrajanopeudella. Kaarteessa keskipakovoima keventää ohjausta, mitä suurempi nopeus, sitä kevyempi ohjaus. Jättöä pienetämällä ohjaus kevenee, suoraan kääntöympyrään se ei taida juuri vaikuttaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Hiljaa komsa kiikkuu...

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Jättöä pienetämällä ohjaus kevenee, suoraan kääntöympyrään se ei taida juuri vaikuttaa.

Jos operaatio tehdään siirtämällä etupyörää taaksepäin, pienenee paitsi jättö, myös akseliväli, ja siten myös kääntöympyrä. Jos taas siirtämällä ohjausakselia, kevenevät ohjausvoimat ja jaloilla jaksaa paremmin kääntää myös jyrkemmän kurvin. :)

Olehan Sakari varovainen ensimmäisissä kovemman vauhdin kokeiluissa, kun jättö on noin suuri.

Muistathan sen sivuttain mäessä tehtävän kokeen, jossa ajellaan mäkeä korkeuskäyrän suuntaisesti ja kokeillaan, pyrkiikö ja kuinka paljon, ohjaus kääntymään ja mihin suuntaan. Ei saisi, ainakaan kovin hanakasti kääntyä ylämäen suuntaan.

Jori

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Hiljaa komsa kiikkuu...

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Olehan Sakari varovainen ensimmäisissä kovemman vauhdin kokeiluissa, kun jättö on noin suuri.

Mulla on jättö myös tuota luokkaa, ehkä mieluummin yli kuin alle 25cm. Suoraan menee vielä yli 35km/h nopeuksissa turvallisen tuntuisesti. Kaarteita ei onneksi ole tarvinnut noin nopeasti ajaa. n. 20km/h nopeudessa pitää kaarteissa alun jälkeen ohjata ulkokurviin päin, muuten pyrkii kaartumaan kaarretta tiukemmin. Pienimmän U-käänöksen saa tehtyä reippaasta juoksuvauhdista. Hitaammassa nopeudessa ei jaksa kääntää riittävästi ja suuremmassa nopeudessa kaatuu.

jori kirjoitti:

Muistathan sen sivuttain mäessä tehtävän kokeen, jossa ajellaan mäkeä korkeuskäyrän suuntaisesti ja kokeillaan, pyrkiikö ja kuinka paljon, ohjaus kääntymään ja mihin suuntaan. Ei saisi, ainakaan kovin hanakasti kääntyä ylämäen suuntaan.

Mulla ilmeisesti tuonkin suhteen sattunut painopiste, ohjauskulma, akseliväli ja jättö aika hyvin kohdilleen. Kaltevalla pyörätiellä ajaessa enempi häiritsee vinossa ajaminen kuin ohjauksen puoltaminen. Toki pienen eron ohjauksessa huomaa kun ajaa toiselle päin kaltevaa vastaantulijoiden kaistaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
aniarana
Viestit: 72
Liittynyt: 18 Elo 2007, 08:50
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniarana »

jviirret:
aniarana kirjoitti:
"Kaarresäde tuntui hurjan isolta."

Hmm, tarkennatko. Kuinka iso(metreinä) ja missä nopeudessa(ryömintä-, kävely-, juoksu-, pyöräilynopeudessa)?<<

Kaarresäde taluttaen ääriasennossa on 1,7 m, mutta hitaasti ajaen en pääse lähellekään tuota. Kovemmassa vauhdissa kaaresäteen mittaaminen on vähän epämääräistä. Kun selkänojan kalllistuskulma on Komsassa vain 24 astetta, ei vartalo lonkasta millään tahdo kääntyä riittävästi ellei nouse pystympään asentoon.

jviirret:
Itse olen huomannut että on löydettävä oikea nopeus suhteessa kaarteen jyrkkyyteen. Oikeen hitaasti ajettaessa kääntöympyrän halkaisija on ainakin kaksi kertaa niin suuri kuin kaatumisrajanopeudella. Kaarteessa keskipakovoima keventää ohjausta, mitä suurempi nopeus, sitä kevyempi ohjaus. <<

Mutta, miten on esim. kaupunkiajossa, jossa joutuu hitaassa vauhdissa tekemään jyrkän käännöksen. Jos ei sellaista pysty tekemään, eikö silloin perusrakenteessa ole jotakin pahasti vialla?

Jori:
Olehan Sakari varovainen ensimmäisissä kovemman vauhdin kokeiluissa, kun jättö on noin suuri.<<

Kiitos varoituksesta! Varovainen pitää olla myös sen vuoksi, että en ole vielä asentanut minkäänlaisia jarruja. Ainoa jarru on originaali kitkajarru: kengänpohja tietä vasten!

Jori:
Muistathan sen sivuttain mäessä tehtävän kokeen, jossa ajellaan mäkeä korkeuskäyrän suuntaisesti ja kokeillaan, pyrkiikö ja kuinka paljon, ohjaus kääntymään ja mihin suuntaan. Ei saisi, ainakaan kovin hanakasti kääntyä ylämäen suuntaan.<<

Kyllä se loivassa rinteessä vähän pukkaa kääntymään ylämäen suuntaan. En ole vielä päässyt kokeileen kunnon mäessä.

Otin vähän mittoja Komsastani. Akseliväli on 1140 mm, istuimen korkeus 260 mm, selkänojan kulma 24 astetta, ohjausakselin etäisyys etupyörän akselista 355 mm ja ohjausakselista 690 mm, kampikeskiön etäisyys etupyörän akselista 375 mm ja maasta 455 mm. Ja pyöräthän ovat 20" ja 24".

Jotta pelistä tulisi edes käyttökelpoinen, tätyy joitain muutoksia tehdä. Ainakin olen ajatellut pienentää ohjausakselin ja pyörän akselin etäisyyttä ja nostaa selkänojaa pystympään asentoon, mikä on vahinko, kun se muuten tuntuisi niin mukavalta näin loivana. :roll:

Tuntuu, että ei tästä taida tulla perävaunun vetopeliä, kun kääntäminen hitaassa vauhdissa on hankalaa ilman vaunuakin. :(

Sakari :mrgreen:

Kävi niin tai näin, aina jotenkin päin
http://webbisivu.com/sakariholma.aspx?pageid=74775 Sulje mainos!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

aniarana kirjoitti:

Mutta, miten on esim. kaupunkiajossa, jossa joutuu hitaassa vauhdissa tekemään jyrkän käännöksen. Jos ei sellaista pysty tekemään, eikö silloin perusrakenteessa ole jotakin pahasti vialla?

On, jos sellaista ominaisuutta tarvii. Nuo muutokset joilla ohjaus muuttuu kevyemmäksi:
-Jättö mahdollisimman pieneksi, ts. nivel lähelle rengasta.
-Ohjaus nivel pystymmäksi.
Kumpikin muutos sitten heikentää vakautta suurissa nopeuksissa kun "itsekeskittävä voima" ohjauksessa pienenee.
Tutki noita käyriä: http://en.python.data.he-hosting.de/Sel ... ing_effect niin voit vähän hahmotella, että kuinka paljon mikäkin muutos ohjausnivelessä vaikuttaa.
Tuo selkänojan kulma on myös tärkeä, paras olisi kai jos se olisi sama kuin ohjausnivelen kulma ja nivel olisi oikeassa kohdassa penkin alla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Nuo muutokset joilla ohjaus muuttuu kevyemmäksi:
1.-Jättö mahdollisimman pieneksi, ts. nivel lähelle rengasta.
2.-Ohjaus nivel pystymmäksi.
Kumpikin muutos sitten heikentää vakautta suurissa nopeuksissa kun "itsekeskittävä voima" ohjauksessa pienenee.
http://en.python.data.he-hosting.de/Sel ... ing_effect

Nuo ovat vähän ristiriitaiset ohjeet.
Ykkönen pienentää negatiivista jättöä, mikä tosiaan tekee kääntymisvastuksesta pienemmän, mutta päinvastoin nimenomaan parantaa suuren nopeuden stabiilisuutta, jättöhän muuttuu positiivisemmaksi negatiivisen pienentyessä :)
Kakkonen, eli pystympi ohjausnivel, keventää sekin ohjausvoimia, mutta muuttaa samalla jättöä negatiiviseen suuntaan, eli tosiaankin huonontaa stabiilisuutta.

Tässä vähän selitystä tuohon edelliseen:

Nuo python.data... -sivun laskelmat perustuvat oletukseen, että painovoima vaikuttaa aina alas päin, eli ohjausakselin tasossa. Kolmipyörän ohjausnivelen hitausvoimat sen sijaan kaantyvät kaarteessa osittain sivulle kääntäen ohjauskulmaa suuremmaksi, toisin kuin kaksipyöräisessä, jossa pyörä on kallellaan ja hitausvoimat vailuttavat aina pyörän keskitasossa.

Liikkuvassa kolmipyörässä tilanne on siis aivan toinen kuin noissa laskelmissa; ajoneuvo pyrkii kaarteessa hakeutumaan tiettyyn nopeudesta riippuvaan kääntökulmaan.

Se, että ohjaus on kevyttä, kun kaarre ajetaan vauhdilla, on nimenomaan merkki epästabiilisuudesta, mikä taas on riski, kun nopeus nousee suureksi.

Vain pienehkö geometrinen negatiivinen jättö voi kompensoitua jalkojen ja etupuomin painon vaikutuksesta ja muuttaa efektiivisen jättämän positiiviseksi, eli ajoneuvon stabiiliksi.

Varsinkin kolmipyöräisissä tämä on tärkeää ottaa huomioon. Eskon Hipsussa (siinä vanhassa, joka varastettiin) oli 200 mm negatiivinen geometrinen jättö, joka kompensoitui jalkamassojen ja melko painavan etupuomin takia siten, että efektiivinen jättö oli melko tarkasti nolla, ja Hipsu niukin naukin stabiili. Kuitenkin siten, että tarvittiin ohjausiskunvaimennin.

Kokeiliepa Sakari, ja Jukka myös, ajaa omallasi ympyrää tasaisella kentällä pientä ympyrää koko ajan kiihdyttäen. Kumpi tapahtuu ensin, sisemmän takapyörän nousu vai ohjauksen keventyminen nollaksi tai yli. Älkää silti kaatako pyröiänne!:)

Jori

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Kakkonen, eli pystympi ohjausnivel, keventää sekin ohjausvoimia, mutta muuttaa samalla jättöä negatiiviseen suuntaan, eli tosiaankin huonontaa stabiilisuutta.

Ohjausnivelessä esim. 10asteen muutos ei vaikuta jätön suurenemisen kautta yhtä paljon raskauttavasti kuin astekulman muutoksen kautta keventävästi.

jori kirjoitti:

Nuo python.data... -sivun laskelmat perustuvat oletukseen, että painovoima vaikuttaa aina alas päin, eli ohjausakselin tasossa.

Juuri näin, eli tilannetta jossa pyörä on paikoillaan ja pystysuorassa. Sen pidemmälle ei noilla suunnittelussa pääsekkään, pythonin kääntyessä painopiste ei olekkaan renkaiden tiehen kosketuspintojen välisen suoran yläpuolella ja kolmipyörää kiskovat keskipakovoimat. Mutta taulukoista voi päätellä kuinka paljon kuljettaja nousee kun keulaa kääntää esim.20ast. Sitten kun kuvittelee muuttavansa pyöränsä ohjausakselin kulmaa esim.15 astetta näkee kuinka paljon kuljettaja taas nousee samalla 20asteen kääntökulmalla. Eli voi päätellä kuinka paljon keveämmäksi tai raskaammaksi ohjaus minkäkin suuruisilla muutoksilla muuttuu.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Kokeiliepa Sakari, ja Jukka myös, ajaa omallasi ympyrää tasaisella kentällä pientä ympyrää koko ajan kiihdyttäen. Kumpi tapahtuu ensin, sisemmän takapyörän nousu vai ohjauksen keventyminen nollaksi tai yli.

Kuski tippuu penkiltä :) sen verran huonon sivuttaistuen tuo lankkupenkki antaa. Ok, pyörä nousee ensin ja kun se on n.10cm maasta, niin kevenee ohjaus dramaattisesti. Rengas ei tipahda maahan ennen kuin ohjaa ihan suoraan.
Kääntöympyrän halkaisija 5m. Polkemalla sama kuin työntämällä. Mitattu ulommasta takapyörästä. Voimaa polkemiseen ei noin pienessä ringissä saa, mutta tasaisella asfaltilla kyllä pyörii.
Vaikka tangoilla ei tunnu olevan ohjaamisen kanssa mitään merkitystä, niin tiukassa kurvissa niistä on suuri apu. Ohjaus on paljon täsmällisempi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
aniarana
Viestit: 72
Liittynyt: 18 Elo 2007, 08:50
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniarana »

Trimmasin Komsan takapyörien aurauskulmaa, (sitä on ollut selvästi liikaa,) nostin istuinta ja kiinnitin sen paremmin ja pumppasin renkaat täyteen, niin jopas rupesi homma pelittään ihan toisella tavalla. Sitä, kun lähtee innoissaan ja hätäpäissään keskeneräisellä liikkeelle, hommasta muodostuu aivan väärä kuva. Ja tekeehän sekin, kun tämä tyyppi on taas aivan erilainen ajettava, vie aikaa ennenkuin tulee sen kanssa sinuksi. Kropan on totuttava uusiin metkuihin.

Varsinkin totuttelu jalkaohjaukseen on mielenkiintoista, kun tosiaan ohjaus toimii vauhdissa mallikkaasti, mutta hitaassa vauhdissa joutuu käyttämään ohjaustankoa avuksi.

Jorin ehdottamaa ympyräajoa en ole päässyt vielä kunnolla kokeilemaan, kun omassa pihassa on vain kaltevaa kivimurskeista asfalttia, jolle kaatuminen ei ole juuri mukavaa. Ei millään uskalla kovin suuria vauhteja ottaa, kun ei vielä tiedä milloin se lähtee kaatumaan ja kun ei ole jarrujakaan. Täytynee mennä vielä illalla läheisen marketin pihaan kokeilemaan, kun kauppa suljetaan.

Sakari

Kävi niin tai näin, aina jotenkin päin
http://webbisivu.com/sakariholma.aspx?pageid=74775 Sulje mainos!

aniaraina
Viestit: 43
Liittynyt: 04 Tammi 2008, 09:05
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniaraina »

Kun lumet täältäkin ovat sulaneet pois ja asensin jarrun ja vaihteet Komsaan, pääsin sitä kokeileen tehokkaammin. Jorin kyselemää etuosan kääntyilyä rinneajossa ei esiinny kumpaankaan suuntaan. Ohjaus on nyt yllättävän kevyt verrattuna siihen mitä se oli ennen muutoksia.

Kun ohjaustangon molemmissa päissä on jarrukahvat, kytkin molemmat ainoaan etupyörän v-jarruun. Pysähtyy kuin seinään.

Rumpujarrullista ja vaihteellista 20" vetopyörää en ole vielä tavoittanut. Jäin odottamaan Ziphy 3:n etupyörää, kun alunperin piti Velomania-näyttelyn, jossa Ziphy 3 on, päättyä nyt keväällä. Mutta se kuulemma jatkuukin elokuulle.

Kyllä Komsa kulkupeli on, kun vain saisin siihen asennettua ohjausiskunvaimentimen. Irrotin Ziphy 1:stä BMW:n reilut 30 cm pitkän iskunvaimentimen ja yritin sovittaa sitä, mutta se on aivan liian iso. :cry:
Kunnollista paikkaa ei löydy rakenteesta johtuen. Olisi pitänyt asia miettiä ennenkuin rupesin koko hommaa rakenteleen. :oops:

Sakari

Kävi niin tai näin aina jotenkin päin.
http://webbisivu.com/sakariholma.aspx?pageid=74775

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Joku kaipailee Sakaria python listalle kommentoimaan, suora lainaus:

Can't somebody invite him to the Python list? He uses a lower angle
(about 58°) than Jürgen and a higher one than the Hipparion, would lije
to know how that behaves!
Thanks for the link, Ken!
Stefan

Ken Pendergrass schrieb:

Hi Everyone,
Have you seen Saku Holma's center steer trike? See the pictures third
row down from the top. It is well worth looking at all 6 of his
pages. He makes beautiful and unorthodox bikes. I plan to steal
several of his ideas!

www.flickr.com/photos/saholm/

enjoy,
Ken

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

aniaraina
Viestit: 43
Liittynyt: 04 Tammi 2008, 09:05
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniaraina »

jviirret kirjoitti:

Joku kaipailee Sakaria python listalle kommentoimaan, suora lainaus:

Can't somebody invite him to the Python list? He uses a lower angle
(about 58°) than Jürgen and a higher one than the Hipparion, would lije
to know how that behaves!
Thanks for the link, Ken!
Stefan

Ken Pendergrass schrieb:

Hi Everyone,
Have you seen Saku Holma's center steer trike? See the pictures third
row down from the top. It is well worth looking at all 6 of his
pages. He makes beautiful and unorthodox bikes. I plan to steal
several of his ideas!

www.flickr.com/photos/saholm/

enjoy,
Ken

Jukka

Juu, mm. Flickr.comin ja Youtuben kautta ollut ajatusten vaihtoa eri maihin. Yritin kirjautua Python listalle, mutta ei aivan heti onnistunutkaan. Jäi kai odottamaan vahvitusta.

Sakari

Kävi niin tai näin aina jotenkin päin.
http://webbisivu.com/sakariholma.aspx?pageid=74775

Vastaa Viestiin