Lisää python-kopiointia

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jjonas
Viestit: 25
Liittynyt: 28 Joulu 2007, 21:39
Paikkakunta: Turku

Lisää python-kopiointia

Viesti Kirjoittaja jjonas »

Terve! Kävin tässä syksyllä Tampereen Vapriikissa Velomania-näyttelyssä. Siellä oli näyttelyn loppupäässä erilaisia nojapyöriä ja tämmöisiä vähän vaihtoehtoisempaa designia edustavia malleja.. vaikka olihan se 9-vuotiaan torpparinpojan puusta rakentamakin pyörä hieno :)

Joka tapauksessa, siellä vaan sain ajatuksen tuommoisesta nojapyörästä, ja jotain kautta googlailemalla eksyin Jürgen Magesin sivuille josta löytyi pythoninteko-ohjeet ja kuvia erilaisista muistakin python- ja nojakkiprojekteista. Niiden mallien mukaan eri tavoin yhdistelemällä olen sitten päätynyt allanähtävään lopputulokseen.

Kuva

Vielä en pysy kunnolla pystyssä, mutta perstuntuma on vahva, että kyllä tämä tästä! Nyt pysyy pystyssä jo kymmenenkin metriä, vaikkei suunnan hallinnasta vielä paljon tietoa olekaan :)

En ole laittanut siihen vasta kuin takajarrun. Onko kokemuksia miten etujarrutus vaikuttaa tasapainoon, meneekö linkkuun helposti tms..?

Joitain muita huomioita, jotka rakennellessa tuli mieleen:

Ohjausnivel
Käsitin aluksi, että ohjausnivelenä ovat useat rakentajat käyttäneet tuommoista tavallista maastopyörän kellokeskiötä, mikä hiukka epäilytti, että kestääkö se muka.. ehdin jo rakentaa nivelen semmoisesta, mutta sitten löysin tiedon, että juuri tuommoista laakerikuppi- ja kartioviristystä ei kannata käyttää. Se kuluu kuulemma tosi nopeasti, niinkuin olin hiukka epäillytkin. Suositus oli, että käyttää kasettikeskiötä - onneksi sen sulkutulpat sopi samoihin jenkoihin kuin kellokeskiön laakerikupit.

Etuosa
Koetin ensin mennä helpolla ja tehdä etuosan tavallisen pyörän takaosasta.. siitä ei ole kuvaa, mutta polkimet tuli käytännössä niin korkealle kuin vaan mahdollista (ihan etupyörän päälle keskikohtaan), ja vaikka siirsinkin ne eteenpäin ja alemmaksi, niin putken kesto ei riittänyt, vaan se taipui jatkuvasti kuskin painon alla ylä lähemmäksi maata. Tarkoitan nyt niitä putkia jotka tavallisessa pyörässä menee takapyörän ja poljinkeskiön välillä. Eli ei mitään rautakankea.. jouduin sitten vaan tekemään huonekaluputkesta niinkuin melkein kaikki muutkin :)

Istuin
J. Mages näytti rakentaneen istuimen turvavyöstä, ja ainoastaan takamuksen alle tuleva osa on jämäkkää tavaraa. Myös muiden tyyppien projekteissa näkyi istuimia mallia "rätti", itse epäilin että mahtaako semmoinen antaa myöten liikaa jos polkiessaan tarvii voimaa.. sitäpaitsi kun laudoista oli helpompi rakentaa, niin päädyin puuhun siitäkin syystä. (On muuten angolalaista käsinhöylättyä lautaa :) Magesilla oli hyväntuntuinen etuhaarukasta tehty istuimen kaltevuuden säätö, jonka kopioin omaani.

(Ja jos kuka turkulainen on kuulolla, niin rakenteluun sai hyvät tarveaineet Estellen polkupyöräkirppikseltä, Kirkkotie 6-10.. samalla pihalla on myös Turun Ekotorin pyöräpajan romulava, siellä on usein hyvää tavaraa periaatteella "vaatii pientä laittoa". Toinen hyvä paikka, kun hitsauskonetta tai kunnollisia työtilojakaan ei ollut itsellä, oli Linnan Pajalla, jossa on mahdollisuus käyttää kaikennäköisiä koneita, aina sorvia myöten..)

Pyöräni tietoja:

Nivelen kulma on jotain 65-70 asteen välillä
Jättö 21cm
Istuimen korkeus 40cm
Istuimen ja keskiön korkeusero 25cm
Maavara 27cm
Akseliväli 128cm
Paino 20kg
Keskiön ja etuakselin etäisyys 44cm
Keskiön ja istuimen etureunan etäisyys 73cm
Kääntymissäde teoreettisesti 4-5 metriä, käytännön ajossa en tiedä.
Pyörien koko 44-559 (26")

Pyörästä tuli korkeampi kuin aluksi ajattelin, kädet ei yllä maahan, mutta eipä tuo kai mitään..? Kommentteja..?

jjonas --- you have nothing to lose but your chains --- http://lasinenherne.net/nojis2.html

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kokeile opettelu vaiheessa laittaa selkänoja huomattavasti pystympään, joku 50-60astetta maatasosta voisi olla hyvä. Saat painopistettä vielä ylemmäs ja pään mukaan tasapainottamiseen.
Äläkä ota noista sarvista kiinni, itsekkin aluksi kokeilin takarunkoon kiinnitettyjä tankoja ja ainakin minulla ne vain vaikeutti ajamista.
Onhan siinä magesin penkissä jämäkkää tavaraa myös hartioiden kohdalla? muistaakseni. Elintärkeää tasapainon säilyttämiseksi.
Ei tuossa ainakaan mitään muuta silmiin pistävää ole joka ajamista estäisi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jjonas
Viestit: 25
Liittynyt: 28 Joulu 2007, 21:39
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja jjonas »

Joo tuon huomasin minäkin, ettei kannata pitää sarvista kiinni niinkuin henkirievustaan, niitä vääntää vaistomaisesti aina väärin kun tasapaino meinaa mennä..

Niskatuen ajattelin tehdä jossain vaiheessa, mutta millaista tukea tarkoitat hartioiden kohdalle..? Jotain lisäsysteemiäkö tuon viivasuoran lautaselkämyksen päälle..?

Kiitos kommenteista! Olen noita sinunkin python-sivuja opiskellut, varsinkin ajopäiväkirjasi on ollut hyödyllinen! Tai siitä sai vaan jotain kuvaa, että mitä kannattaa odottaa..

jjonas --- you have nothing to lose but your chains --- http://lasinenherne.net/nojis2.html

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jjonas kirjoitti:

Niskatuen ajattelin tehdä jossain vaiheessa, mutta millaista tukea tarkoitat hartioiden kohdalle..? Jotain lisäsysteemiäkö tuon viivasuoran lautaselkämyksen päälle..?

Ei siihen mitään tarvi, jos on niin pitkä että yltää kunnolla hartioita vasten. Lankkupenkki mullakin oli ekassa, jolla tuli ajettuakin muistaakseni joku 1500km. Tarkoitin vain sitä, että tuo magesin penkkikin on jämäkkä juuri sieltä mistä tarvii.
Jyrkempi kulma selkänojassa on myös tarpeen kun alat tekemään tiukempia kaarroksia, tämän asian sakari totesikin tuossa komsa-ketjussa. Ihmiskroppa kun ei kovin kummoisesti lantiosta sivuttain taivu, mutta kiertyy suhteessa hartioihin sitäkin enemmän.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Vielä en pysy kunnolla pystyssä, mutta perstuntuma on vahva, että kyllä tämä tästä! Nyt pysyy pystyssä jo kymmenenkin metriä, vaikkei suunnan hallinnasta vielä paljon tietoa olekaan :

Malttia opetteluun. Pyörä palkitsee ajajan lopulta.

En ole laittanut siihen vasta kuin takajarrun. Onko kokemuksia miten etujarrutus vaikuttaa tasapainoon, meneekö linkkuun helposti tms..?

En itse ainakaan etujarrun kanssa ole huomannut mitään ongelmia. Pysähtyy paremmin kuin takajarrulla. perstuntumalla takajarru jotenkin suoristaa kovemmassa vauhdissa.

sitäpaitsi kun laudoista oli helpompi rakentaa, niin päädyin puuhun siitäkin syystä.

Samasta syystä minäkin tuon penkin tein vanerista. Tutumpi materiaali kuin lasikuitu tai vastaava.
Jukan kanssa samaa mieltä, että penkkiä kannattaisi laittaa jyrkemmäksi. Itsellä ainakin ajamisen opettelua helpotti.

topsu
Viestit: 8
Liittynyt: 29 Joulu 2007, 21:10

nivel

Viesti Kirjoittaja topsu »

niin mistä ton nivelen vois hommata tai mistä sen vois tehä ite tai tällian ku semmonen pitäs hommata että työt pääsis jatkamaan :D

tietoja tarvittas

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Alkuperäisessä jurgen magesin tekemässä pythonissa on käytetty polkupyörän kampilaakeria:
http://www.python-lowracer.de/construction.html

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jjonas
Viestit: 25
Liittynyt: 28 Joulu 2007, 21:39
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja jjonas »

Nyt kun katsoin uudestaan tuota Jukan antamaa linkkiä, niin tosiaan Mages sanoo siinä että niveleksi "cartridge BB" eli kasettikeskiö - eikä semmoinen laakerikupit & kuulat -keskiö, niinkuin aikaisemmin kuvittelin.

En tiedä kuinka yleinen kasettikeskiö on nykyään, itsellä on kokemusta lähinnä vanhemmista pyöristä (joissa on kampi- tai kellokeskiö kartioineen. Tai jopa kiila-! :) ja silloinkin vaan niistä halvemmista.

Oman niveleni tein kasettikeskiöstä, jossa on muoviset sulkutulpat; hienommat on ilmeisesti kokonaan metallia, eikä varmaan niin yleisiä.. tuommoisia muovikasettikeskiöitä voi varmaan olla nykyään ihan biltemaluokan pyörissäkin.

Leikkasin omani irti romupyörästä. Jos muovista keskiötä käyttää niin osat kannattaa irrottaa hitsauksen ajaksi! :)

EDIT: Niin ja kasettikeskiön tunnistaa ulkoapäin kai siitä, että molempien kuppien päässä on pykällys erikoisavainta varten (eikä vain toisessa).. ainakin niissä muutamassa, joita minä olen päässyt käsittelemään. Tässä kuva avaimesta, jos se auttaisi "pykällyksen" hahmottamista:
Kuva

jjonas --- you have nothing to lose but your chains --- http://lasinenherne.net/nojis2.html

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Minä en ole noista edes eri tyyppejä havainnut :) Omissa pythoneissa kun on urakuulalaakerit ja sorvautetut akselit ja laakeripesät.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin