HIPPARION, 100.000 kilometriä tuli täyteen

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: HIPPARION, 100.000 kilometriä tuli täyteen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ja PW on MBB mies...

Vilijami kirjoitti:

jviirret on ilmeisen tyytyväinen Geopyörään, (koska ei intoile enää minkään muun mallin perään), mutta ei voi perus pessimistinä tätä suoraan sanoa :mrgreen:

Voin sanoa että olen tyytyväinen. Vaikka sen jälkeen olen yhden pyörän tehnyt(yescom) ja yhden ostanut(savenmaa matkaaja) niin kaikenlaiseen arkiajoon sulilla teillä se on paras mitä olen kokeillut. Pyörä käyttötarkoituksen mukaan, kehuista huolimatta kovin moni muu ei ole vastaavaa rakentanut :roll:
Jos inhokki pitää nimetä niin se on edelleen nykymuodinmukainen lyhyt ja pienirenkainen tadpole trike :twisted: nyt alkaa sota :mrgreen:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: HIPPARION, 100.000 kilometriä tuli täyteen

Viesti Kirjoittaja irakas »

Hyvä, kun sanoit pienirenkainen. :mrgreen:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: HIPPARION, 100.000 kilometriä tuli täyteen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Mikan maasturi ja Jukan geopyörä ovat aika lähelle samanlaisia. Jukka on moittinut ainoastaan ohjauksen suurta heiluria, joka Mikalla on ratkaistu epäsuoralla ohjauksella.

Oisko tässä se "virallinen" kaksirattainen nojapyöräfoorumin hyväksymä malli :D

Täysjousitettu CLWB epäsuoralla yläohjauksella!

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: HIPPARION, 100.000 kilometriä tuli täyteen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti:

Mikan maasturi ja Jukan geopyörä ovat aika lähelle samanlaisia.

:shock:
Ensimmäinen on tehty urheilijan kunto/kilpa-ajoon maastossa ja toinen normaalin ihmisen työmatka/harraste-ajoon. Ovat aika reilusti sovitettuja käyttäjänsä tarkoituksiin, joihin sopivatkin ilmeisen hyvin :wink:
Mun nähdäkseni niissä on aika vähän samankaltaisuutta. Epäilen että käyttäjät päittäin vaihtamalla saisi kaksi "huonoa" pyörää :mrgreen:
Mulle kyllä kelpais kummatkin. Tulisivat eri tarkoituksiin :D

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: HIPPARION, 100.000 kilometriä tuli täyteen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ei näissä minusta niin mieletöntä geometrista eroa ole? Tottakai Mikan pyörä on racing henkisempi, mutta korkeita ja puolipitkiä perusrakenteeltaan molemmat.
Ja kummatkin on käyttäjiensä mielestä keskimäärin sopivia kaikenlaiseen ajoon.

Liitteet
DSCF4834.JPG
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: HIPPARION, 100.000 kilometriä tuli täyteen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Ei näissä minusta niin mieletöntä geometrista eroa ole?

Olisiko tuossa niinku nojapyörien hybridi(geopyörä) ja maastopyörä(Mikan pyörä)? Nojapyörämaailmassa ero on pieni, pystypyöräpuolella olisivat myyntiesitteessä eri sivuilla ja kaupassa väliseinä välissä.

Vilijami kirjoitti:

Ja kummatkin on käyttäjiensä mielestä keskimäärin sopivia kaikenlaiseen ajoon.

Noo, Mikan "kaikenlainen" on aika paljon erilaista kuin mun "kaikenlainen" ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: HIPPARION, 100.000 kilometriä tuli täyteen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Ei näissä minusta niin mieletöntä geometrista eroa ole?

Olisiko tuossa niinku nojapyörien hybridi(geopyörä) ja maastopyörä(Mikan pyörä)? Nojapyörämaailmassa ero on pieni, pystypyöräpuolella olisivat myyntiesitteessä eri sivuilla ja kaupassa väliseinä välissä.

Totta tuokin. Tuolla mun yleistyksellä ei pystypyöriä ole kuin yhtä timanttirunkomallia :mrgreen:

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: HIPPARION, 100.000 kilometriä tuli täyteen

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Vilijami kirjoitti:

Mikan maasturi ja Jukan geopyörä ovat aika lähelle samanlaisia. Jukka on moittinut ainoastaan ohjauksen suurta heiluria, joka Mikalla on ratkaistu epäsuoralla ohjauksella.

Ennen kuin Jukka sai tehtyä oman geopyöränsä olin tähän johtopäätökseen tullut jo vähäisellä maastoajolla MetaPhysic:llä. Ei auta tasapainoilussa jos käsiäkin pitää heitellä ja siten painopistettä sivulle, näin ainakin SWB-isopyöräisellä vaativassa maastossa ja hitaissa vauhdeissa.

Toisaalta jos MP:hen olis vaihtanu vähän karkeemmat gummit, vaikkapa maasturin nykyisen kiekkosetin, olisi se ollut jo aivan eri peli menemään. Ja samalla vähän laajempaa vaihdeskaalaa. Näin taaksepäin katsoessa täytyy todeta että kyllä nuo reippaat 13-tonnia ajoa maasturilla on opettanu ajotekniikkaa todella reippaasti. Ajamalla MP:llä vaan enemmän olisi silläkin homma paremmin luistanut. Ilman jousitusta vaan ihan yhtä vaativista paikoista sillä ei ainakaan samalla vauhdilla selviäisi.

Vilijami kirjoitti:

Oisko tässä se "virallinen" kaksirattainen nojapyöräfoorumin hyväksymä malli :D

Täysjousitettu CLWB epäsuoralla yläohjauksella!

No tällä reseptillähän saa raskaan, pitkän mutta kykenevän nojakin lähes kaikenlaiseen ajoon. Jos vielä viitsisi vähän suunnitella yksityiskohtia pidemmälle niin voisi olla myös vähemmän huoltoa tarvitseva ja kevyempikin sekä omata säädöt erimittaisille kuskeille ja kenties myös eri penkin nojakulmille.

Sellaista kehtaisin kutsua "viralliseksi".

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: HIPPARION, 100.000 kilometriä tuli täyteen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

mhelander kirjoitti:

omata säädöt erimittaisille kuskeille

Lyhyelle kuskille ei kannattane säätöjä edes laittaa. Tuommoinen noin 70 cm istuinkorkeus rupeaa olemaan aika monelle liikaa :wink:

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: HIPPARION, 100.000 kilometriä tuli täyteen

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jooseha kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

omata säädöt erimittaisille kuskeille

Lyhyelle kuskille ei kannattane säätöjä edes laittaa. Tuommoinen noin 70 cm istuinkorkeus rupeaa olemaan aika monelle liikaa :wink:

Ajatuksena oli käyttää lyhyempää 80-100mm:n keulaa ja 26" takapyörää lyhyemmille. Ketjulinja pysyy yhtä tehokkaana mutta penkki laskee tuuman pari. Toinen asiaa auttava on se ajaminen, multa on paljon kyselty miten tällä saa jalan maahan kun maastossa ajaa ja yleensä vastaan että eihän sitä tarvi tehdä kuin liikkeelle lähtiessä ja perillä... pääosin totta kun harjoittelemalla tällä pystyy ajamaan pystyssä pysyen myös hyvinkin hitaasti ja vaikeissa paikoissa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HIPPARION, 100.000 kilometriä tuli täyteen

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Nykyversion kokeilu eilen osoitti tämän pyörän ohjauksen olevan intuitiivistä minulle ainakin tasaisella pienellä vauhdilla. En tiedä mäkikäyttäytymisestä ja suurista nopeuksista, että tuleeko haastetta lisää. Isolla eturattaalla tarkastamatta, millä vaihteella olin, tuntui tosi kevyeltä startti, joten lienee helppo nousta jyrkissä mäissä. Narupenkistä pidin tooooodella paljon. Hengittävyys on mielettömän hyvä ja kun narut eivät taida vapaasti painua loputtomasti taakse, peffaakin saanee penkistä ongelmitta. Erittäin miellyttävä ensikokemus.

Pitäisiköhän pykätä narupenkki jyrkemmän säädettävän nojakulman mahdollistaen? Houkuttaa kokeilla jos vaikka saisi istuinkorkeutta alemmas, jotta valoissa on pystymmässä kantapää maassa. Silloin maassa oleva jalka tekee vähemmän työtä ja pyörä on pystymmässä tehden lähdön helpommaksi ja nopeammaksi. Jälkimmäinen on tärkeää ihmisvilinässä. Jos painoa saa alas, se ei näin raskaassa pyörässä ole ongelma.

Rreipas varoitteli makaavammasta asennosta, mutta mielestäni pyörässäni on vakautta ja anteeksiantavuutta sekä helppo ohjaus. Istuin mid korkuisella pyörällä paikallaan ja taiteilin sivuttaistasapainolla, jolloin Streetmachine osuittautui todella paljon helpommaksi tasapainoilla. Korkea penkki hidastaa kallistusta yllättävän paljon ja lisää kämmiturvallisuusreserviä. Kun olen tuulessa liikaa makuuni, ei penkin vaihto matalimpaan korkeuteen, jonka runko mahdollistaa auta. Makaavampi asento olisi osin auttavaa.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: HIPPARION, 100.000 kilometriä tuli täyteen

Viesti Kirjoittaja PW »

Miekin kokeilin tätä uudestaan ja varmaan nyt MBB-kokemuksen myötä pyörä tuntu entistä paremmalta - ei ollu tarvetta yrittää kääntää käsillä kuten luultavasti ekalla kerralla kun kokeilin.
Hieno ja käytännöllinen pyörä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HIPPARION, 100.000 kilometriä tuli täyteen

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ai mä en tiennytkään, että tuota voi kääntää käsillä :D Rullatuolimaisesti?

Petri miten sanoisit MBBn tuovan haastetta ohjaukseen ja mitkä erot siinä on Streetmachinen tapaisiin takavetoihin ja Hipparioniin? Minusta tuo käytettävyys Hiparionissa on mahtava ja ainoat asiat, mitkä aikanaan ruksi triken listaltani vierintävastuksen lisäksi olivat ahtaat tilat ja vandalismi/ryöstöriski täällä villillä alueella. Ei voi jättää kadun varteen ja ahtaat käytävät ja pitkä monen oven läpäisevä reitti pyöräkellarin haisee isolla pyörällä, kun Streetmachinenkin kanssa on punttitreenin makua ja esteratapujottelua.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HIPPARION, 100.000 kilometriä tuli täyteen

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ei sama, mutta yhtäläisyyksiäkin löytyy ilmoitetusti 17,5 kg painoa sinkulana. Eli kilpailukykyinen paino.
http://www.rehabmart.com/product/fun-cycle-18568.html
Kuva
Kuva
Tarjouksessa 668 USD kasaamattomana ja tiedä sitten, miten paljon rokottaa perille saaminen.

Avatar
MikSam
Viestit: 42
Liittynyt: 15 Heinä 2009, 06:30
Paikkakunta: Kouvola

Re: HIPPARION, 100.000 kilometriä tuli täyteen

Viesti Kirjoittaja MikSam »

Tämähän vaikuttaa nokkelalta kun koko kuljettaja kääntyy penkkeineen. Mahtaakohan moinen ratkaisu tarvia ohjauksen vaimenninta?

Niin, ja onnittelut Hpparioneille ja kuljettajalle pyöreistä kilometreistä!

Kehonsiirtoväline: Corratec Xtreme, pysty-MTB. Autokin on.

Vastaa Viestiin