Pyörän rungon maalaaminen

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jjonas
Viestit: 25
Liittynyt: 28 Joulu 2007, 21:39
Paikkakunta: Turku

Pyörän rungon maalaaminen

Viesti Kirjoittaja jjonas »

Kun nyt alkaa tuo pythoni olla siinä mallissa, että voisi alkaa maalaamista ajattelemaan, niin kysyisinkin, että mitenkäs asia kannattaa hoitaa..? Hiekkapuhallinta ei ole käytössä, joten hionta suoritetaan hiomapaperilla. Mutta se maalauspuoli - siitä kysymykset.

Pystypyöräni hioin joskus pari vuotta sitten ja maalasin pari kerrosta spray-maalilla, mutta se ei kyllä anna mitään kovin ihmeellistä suojaa. Joten mietin, että minkähänlaista lakkaa esimerkiksi kandee käyttää - vai kandeeko? Kannattaako käyttää vaan jotain tukevampaa maalia kuin vain spraytä, ja lakat voi jättää..? Tai pohjamaaliksi jotain tukevampaa, ja päälle sitte vapaavalintaista spray-väriä?

jjonas --- you have nothing to lose but your chains --- http://lasinenherne.net/nojis2.html

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Onko maaliruiskua?

Jos ei, niin pensseli ja metallimaalit(rostex pohjalle, futura päälle) antaa kestävemmän mutta rumemman pinnan kuin spray maalit. Spray lakalla ei mun mielestä oo oikein mitään virkaa, pinta jää huokoiseksi kuten spray maaleillakin.

Jos on, niin pensselimaalia sopivasti ohennettuna sillä. Esim. edullisesta vaihtoehdosta: pohjalle spray pohjamaali ja pintaan ruiskulla Futuraa. Kestää jo paljon paremmin kuin spray pinnat, kun ei jää huokoiseksi.
Kalliimmista ja paremmista vois joku muu kertoa...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jjonas
Viestit: 25
Liittynyt: 28 Joulu 2007, 21:39
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja jjonas »

Nonii nyt on etu- ja takaosat maalattu.. mitenkäs olette muut tehneet noiden avoimeksi jääneiden putkenpäiden kanssa? Oletteko jättäneet auki, vai tukkineet jollain? Peräti hitsanneet kaikki umpeen?

Tarkoitan esim. näitä avonaisia päitä joita näkyy allaolevan kuvan pyörässä etuosassa:

Kuva

Ainakaan Jukan pyörässä ei näkyisi kovin paljon olevan, olet kai sahannut putken päistään sopivaan kulmaan ja liittänyt sitten päät yhteen. Näin ei ole jäänyt avoimia päitä. Vai kuinka..?

Mietin vaan noita vesijuttuja joiden takia tämä asia kai lähinnä olennainen on (vai olenko käsittänyt väärin).. että mahtaisikohan riittää että jättää putkenpäät auki, mutta huolehtii siitä ettei vesi pääse kerääntymään mihinkään umpikujaan.. esim. poraamalla reiät semmoisiin kohtiin että mahdollinen sisäänmennyt vesi ei jää muhimaan vaan valuu pois reiän kautta..?

Vai mitä tästä pitäisi ajatella?

jjonas --- you have nothing to lose but your chains --- http://lasinenherne.net/nojis2.html

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jjonas kirjoitti:

Ainakaan Jukan pyörässä ei näkyisi kovin paljon olevan, olet kai sahannut putken päistään sopivaan kulmaan ja liittänyt sitten päät yhteen. Näin ei ole jäänyt avoimia päitä. Vai kuinka..?

Vinot päät olen tehnyt siten, että olen putken sivuilta leikannut kiilamaiset palat pois ja taivuttanut ylimääräisen lipareen peittämään reiän. Luonnollisesti hitsannut kiinni. Suoriin putken päihin olen tehnyt pellistä tulpan ja hitsannut kiinni. Tulpattu putki kestää paremmin ja eipähän kerää kuraa ja vettä, eikä ruostu niin helposti. . Ensimmäisessä nojakissa pistin ennen viimmeistä tulppaa vielä kotelonsuoja ainetta putkiin, mutta siitä olen luopunut. Kahdessa viimeisimmässä on pyöreän etusarven tulppaamiseen käytetty puusta sorvattua tulppaa. Pyöreisiin kyllä saisi kaupasta valmiitaki muovitulppiakin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin